Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Sutretråd over Tesla S - saklig og usaklig

Startet av Havebigfun, mandag 07. januar 2013, klokken 01:14

« forrige - neste »

Rio

Sitat fra: Porsgrunn på tirsdag 29. november 2016, klokken 11:04
Sitat fra: Rio på tirsdag 29. november 2016, klokken 10:50

Det er også derfor heller ikke Tesla har laget Model 3 før "nå" (dvs. en gang i fremtiden).


Nei. Tesla sin tretrinnsplan er pga at det er antagelig bortimot umulig å tjene penger på små volumer i massemarkedet. Starter du opp en ny bilprodusent må du nødvendigvis produsere små volumer før du har bygget fabrikker og organisasjon til å takle store volumer.

At Roadster skulle finansiere MS for at MS deretter  finansierer model 3 er godt kjent.

De store bilprodusentene har allerede produksjonskapasitet og en organisasjon for det meste av bilen på plass. Det er demmes fordel, tesla har/hadde ikke dette men er mer unge og virile.

Jeg kritiserer ikke Teslas strategi. Den er egentlig helt enkel og grei. De hadde neppe store valget uansett.

Jeg forklarer VWs strategi. De er et annet firma enn Tesla, og har valgt en strategi ("begynne i andre enden") som passer dem best (de kunne velge begge måter). Det er en helt grei strategi - det også.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

El-boy

Sitat fra: Cowboystrekk på tirsdag 29. november 2016, klokken 09:15
Jeg synes Nissan var en pioneer! Såklart kan de ikke skrote fossilbilene over natta, de satser også innen kategorier hvor det har tatt tid før man har fått fullverdige elbilalternativer, noen steder mangler det fremdeles. Det finnes svært få elbiler som matcher f.eks Nissan GT-R.

Vi må ikke glemme at Nissan faktisk lagde den første elbiler som var som en vanlig bil med tanke på plass, størrelse, en rekkevidde som dekker hverdagsbehovene til svært mange. Prisen lå heller ikke veldig mye over en tilsvarende fossil bil (automat, rundt 110 hk, relativt bra standardutstyr med navi etc). Det var ikke en god nr.1-bil, men definitivt en god nr.2 og en bil som nok har fått mange til å selge bil nr.2. Utseendemessig lurte jeg først på om Nissan ønsket å få folk til å droppe elbil pga utseende, men etter å ha sett Juke så tar jeg det tilbake.

Tesla var de første som laget en bil som mange kan bruke som bil nr.1 eller som eneste bil. Problemet til Tesla er prisen som gjør at den frem til TM3 kommer vil være en bil for de velbemidlede foruten i Norge og frem til nylig i Danmark og Nederland.

Tesla var de første som virkelig satset, men jeg synes vi må skryte av Nissan og som lagde en elbil som ikke konkurrerte med andre enn seg selv, de starten en retning, Tesla en annen, begge viktige på hver sin måte. Noen andre ting Nissan bør belønnes for er ekstremt god driftsikkerhet mtp batteri og motor\drivlinje. Det har vært endel annet rusk med Leaf, men Tesla har noe å lære når det gjelder driftsikkerhet.
Mye enig i dette.
Den første elbilen jeg prøvde var en Nissam Leaf sommeren 2012 på Hunderfossen.
Fant ut at dette var en fullverdig bil kjøremessig. Lurte lenge på å bestille en men den var liksom for kjedelig også var det det med rekkevidden da. Slapp å tenke så mye lenger når jeg så Tesla Model S for første gang på e24.no en gang tidlig i desember 2012. Det tok ikke mange dager før bilen var reservert og 31.000,- NOK sent over Atlanteren til ett ukjent selskap.  Resten er historie.

Rio

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Sulle

Model 3 LR 2019
Model S 75D 2017
Think Li 2010
Model S P85 2013 - Solgt
Sandnes - Rogaland

RuneW

Sitat fra: Sulle på onsdag 30. november 2016, klokken 07:22
http://www.tu.no/artikler/kommer-ikke-til-a-bli-produsert-biler-med-forbrenningsmotor-etter-2025/354613

Denne artikkelen har jo noen måneder på baken...

Men bortsett fra det: Selv som  så har jeg ingen tro på dette. Jeg er redd det kommer til å bli produsert eksosbilder til bruk i U-land lenge.
TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

Amoss

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på søndag 27. november 2016, klokken 10:11
Neste år skal Tesla offentliggjøre hvor de har tenkt til å bygge en komninert batteri- og bilfabrikk i Europa.

... og nå har Nederland kastet seg inn i kampen for å få denne fabrikken: http://nltimes.nl/2016/11/29/huge-tesla-factory-land-netherlands
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

lunitiks

2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

Sjøhyene

Sitat fra: RuneW på onsdag 30. november 2016, klokken 10:50
Denne artikkelen har jo noen måneder på baken...

Men bortsett fra det: Selv som  så har jeg ingen tro på dette. Jeg er redd det kommer til å bli produsert eksosbilder til bruk i U-land lenge.

Batteri kostnaden er det viktige her. Når man får OK elbiler billigere enn de billigste fossilbilene, og gitt da at strøm er billigere en bensin per mil, så tror jeg egentlig skiftet i de fattige landene kommer til å gå enda raskere enn skifte i den rike verden. De er jevnt over mer kostnads beviste og mindre fanget av gamle vaner enn det vi er her.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Sjøhyene på torsdag 01. desember 2016, klokken 08:43Batteri kostnaden er det viktige her. Når man får OK elbiler billigere enn de billigste fossilbilene, og gitt da at strøm er billigere en bensin per mil, så tror jeg egentlig skiftet i de fattige landene kommer til å gå enda raskere enn skifte i den rike verden. De er jevnt over mer kostnads beviste og mindre fanget av gamle vaner enn det vi er her.
Enig. Det som er med den tredje verden er at det er også store problemer med å få distribuert drivstoff. Elbiler kan man lade med solceller, og være helt selvforsynt. Dette er en ekstrem fordel i land der det finnes lite infrastruktur.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

kaiat

Sitat fra: Sjøhyene på torsdag 01. desember 2016, klokken 08:43
Sitat fra: RuneW på onsdag 30. november 2016, klokken 10:50
Denne artikkelen har jo noen måneder på baken...

Men bortsett fra det: Selv som  så har jeg ingen tro på dette. Jeg er redd det kommer til å bli produsert eksosbilder til bruk i U-land lenge.

Batteri kostnaden er det viktige her. Når man får OK elbiler billigere enn de billigste fossilbilene, og gitt da at strøm er billigere en bensin per mil, så tror jeg egentlig skiftet i de fattige landene kommer til å gå enda raskere enn skifte i den rike verden. De er jevnt over mer kostnads beviste og mindre fanget av gamle vaner enn det vi er her.

Renault/Nissan-sjef Carlos Ghosn har vel snakket om å bygge elbiler som skal koste under 10.000 euro, blant annet for det kinesiske markedet. Da skjer nok ting fort. Akkurat Renault/Nissan-alliansen har også hatt stor suksess med lavprismerket Dacia hvor det brukes velprøvd Nissan- og Renault-teknikk.

Sjøhyene

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på torsdag 01. desember 2016, klokken 10:39Enig. Det som er med den tredje verden er at det er også store problemer med å få distribuert drivstoff. Elbiler kan man lade med solceller, og være helt selvforsynt. Dette er en ekstrem fordel i land der det finnes lite infrastruktur.
Sitat fra: kaiat på torsdag 01. desember 2016, klokken 13:03
Renault/Nissan-sjef Carlos Ghosn har vel snakket om å bygge elbiler som skal koste under 10.000 euro, blant annet for det kinesiske markedet. Da skjer nok ting fort. Akkurat Renault/Nissan-alliansen har også hatt stor suksess med lavprismerket Dacia hvor det brukes velprøvd Nissan- og Renault-teknikk.

Ja, jeg her helt overbevist om det kun er snakk om veldig få år nå før slike ekstremt billige elbiler blir masse produsert i stor skala. Vi trenger nok noen flere gigafactories da før batteriprisen er blitt lav nok. På ett eller annet tidspunkt kommer det til å være et vannskille der det ikke lenger er noen klare rasjonelle grunner til å kjøpe fossile biler, og jeg er selv rimelig sikker på at det skjer i god tid før 2025.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

Sjøhyene

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på torsdag 01. desember 2016, klokken 10:39Enig. Det som er med den tredje verden er at det er også store problemer med å få distribuert drivstoff. Elbiler kan man lade med solceller, og være helt selvforsynt. Dette er en ekstrem fordel i land der det finnes lite infrastruktur.
Sitat fra: kaiat på torsdag 01. desember 2016, klokken 13:03
Renault/Nissan-sjef Carlos Ghosn har vel snakket om å bygge elbiler som skal koste under 10.000 euro, blant annet for det kinesiske markedet. Da skjer nok ting fort. Akkurat Renault/Nissan-alliansen har også hatt stor suksess med lavprismerket Dacia hvor det brukes velprøvd Nissan- og Renault-teknikk.

Ja, jeg her helt overbevist om det kun er snakk om veldig få år nå før slike ekstremt billige elbiler blir masse produsert i stor skala. Vi trenger nok noen flere gigafactories da før batteriprisen er blitt lav nok. På ett eller annet tidspunkt kommer det til å være et vannskille der det ikke lenger er noen klare rasjonelle grunner til å kjøpe fossile biler, og jeg er selv rimelig sikker på at det skjer i god tid før 2025.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

Teslanewbie

Flere her som har forhåndsreservert porsches E-Mission?
reserverte en tid tilbake ,  denne bilen blir spennende , estimert levering i 2019 ..
Porsche regner med å selge 100000 E-M årlig ..
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

Øyvind.h

Liker designet på Mission E! Men avventer mer informasjon om løsninger.
Hvor familievennlig blir den?
Eksempelvis mulig med minimum 5 seter, helst 7 (to bakovervendte i bagasjen er eneste teoretiske mulighet)
Hvor stort blir bagasjerommet og blir det kombikupe-luke eller sedan?
Hvor stort og raskt er ladenettverket når bilen lanseres?
Pris?
Ytelser?

Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA