Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Sutretråd over Tesla S - saklig og usaklig

Startet av Havebigfun, mandag 07. januar 2013, klokken 01:14

« forrige - neste »

Rio

Sitat fra: boppus på søndag 27. november 2016, klokken 14:59
For egen del ser jeg frem til EQ serien fra Mercedes kommer på markedet. Eneste ankepunktet vil være mangelen på superlading.

Er det bekreftet at den ikke skal ha hurtiglading?
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Rio på søndag 27. november 2016, klokken 15:12Globalt har Nissan-Renault solgt 350 000 biler, mot Teslas 164 000 siden 2008. (Altså, selv om Nissan startet senere.) Det er over dobbelt så mange.
Tesla hadde en treg start - 2500 biler fra 2008 til midten av 2012. Jeg vil legge mer vekt på at Tesla *er* større enn at Nissan-Renault *har vært* større.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

haggen

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på søndag 27. november 2016, klokken 13:00
Sitat fra: haggen på søndag 27. november 2016, klokken 12:34Jeg vet ikke, men skulle forbause meg om det ikke er flere elektro ingeniører blandt VAG's
592 586 ansatte enn det er blandt Teslas 12000...... Litt realitetsorientering er kanskje på sin plass her?
Etter sammenslåingen med Solar City og oppkjøpet av Grohmann Engineering har Tesla nå 30.000 ansatte. Men det handler heller ikke bare om antallet. Det handler også om kvalifikasjonene til de spesifikke ingeniørene, og her er det ganske klart at Tesla har plukket fra øverste hylle.

Og poenget mitt var ikke at VAG mangler ingeniører, poenget mitt er at de må omstille seg. De har mye kunnskap som er ubrukelig for å løse dagens problemstillinger, noe de må fikse opp i. Det er dyrt å drasse med seg dødvekt.
Enig i det, de har også selv varslet at el satsingen vil skape færre arbeidsplasser på sikt så dette har du nok rett i.

Rio

#2928
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på søndag 27. november 2016, klokken 15:23
Sitat fra: Rio på søndag 27. november 2016, klokken 15:12Globalt har Nissan-Renault solgt 350 000 biler, mot Teslas 164 000 siden 2008. (Altså, selv om Nissan startet senere.) Det er over dobbelt så mange.
Tesla hadde en treg start - 2500 biler fra 2008 til midten av 2012. Jeg vil legge mer vekt på at Tesla *er* større enn at Nissan-Renault *har vært* større.

Joda, og dersom det hadde vært omvendt, ville du nok lagt mer vekt på totalen. ;)

Det er fremdeles like tåpelig å gjøre dette til en slags "pissekonkurranse" mellom Tesla og andre, og stadige forsøk på å vise hvor mye bedre Tesla er. Det er som fotballhooligans som skal diskutere hvilket lag er best.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Kanutten

Sitat fra: Rio på søndag 27. november 2016, klokken 15:35
Joda, og dersom det hadde vært omvendt, ville du nok lagt mer vekt på totalen. ;)

Det er fremdeles like tåpelig å gjøre dette til en slags "pissekonkurranse" mellom Tesla og andre, og stadige forsøk på å vise hvor mye bedre Tesla er. Det er som fotballhooligans som skal diskutere hvilket lag er best.

Enig. Det blir jo komisk til tider.
I-PACE FE
e-UP
Tysk sportsbil med bensinmotor bak :)

Rio

For ordens skyld, jeg fryder meg over at Tesla selger mange elbiler, og jeg fryder meg over at VW selger mange elbiler, og at Nissan selger mange elbiler.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Kanutten

Sitat fra: Rio på søndag 27. november 2016, klokken 15:49
For ordens skyld, jeg fryder meg over at Tesla selger mange elbiler, og jeg fryder meg over at VW selger mange elbiler, og at Nissan selger mange elbiler.

Enig her også. Det er den nesegruse tilbedelsen av Tesla som det eneste saliggjørende som blir litt komisk.
I-PACE FE
e-UP
Tysk sportsbil med bensinmotor bak :)

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Rio på søndag 27. november 2016, klokken 15:35Joda, og dersom det hadde vært omvendt, ville du nok lagt mer vekt på totalen. ;)
Nei. Jeg verdsetter alltid nåtiden over fortiden og fremtiden. Og jeg verdsetter fremtiden over fortiden. Det jeg bryr meg minst om er fortiden.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

thilo

Sitat fra: Kanutten på søndag 27. november 2016, klokken 15:52
Sitat fra: Rio på søndag 27. november 2016, klokken 15:49
For ordens skyld, jeg fryder meg over at Tesla selger mange elbiler, og jeg fryder meg over at VW selger mange elbiler, og at Nissan selger mange elbiler.

Enig her også. Det er den nesegruse tilbedelsen av Tesla som det eneste saliggjørende som blir litt komisk.

Synes det er komisk å gi penger til produsenter som med vilje lage biler som produserer opp til 10-15 ganger så mye NOx som er lovlig så snart dem er ikke på testbenken. Disse personbilene er større miljøsviner en store lastebiler og er ansvarlig for mange flere dødstilfeller i Europa en alle trafikkulykker sammen.
S85D rød - EL677xx (Tromsø).
Medlem i elbilforeningen og TOCN (signaturmedlem)

hgs

VW og de andre dinosaurene klarer sikkert å lage gode elbiler etterhvert, selv om de pr idag burde vært langt lengre framme. Jeg er mer i tvil om de har en kultur og ledelse som forstår nye forretningsmodeller og klarer å tilpasse produktene til den virkeligheten internett og delingsøkonomi gir mulighet til. Det blir jo bare spekulasjon, men jeg sitter med et inntrykk av at gråhårete sjefer i 60-årene med et tradisjonelt 'butikk - og produksjonssyn' på virksomheten kan bli fullstendig tatt på senga av disruptive oppkomlinger som selger transport, ikke biler. Som med musikk og film er det nok ikke så lenge til vi slutter å eie biler (iallfall i det omfanget vi gjør i dag), men bestiller den bilen vi trenger med telefonen når vi trenger den. Nokia og Kodak gikk ikke overende fordi de ikke hadde teknologien som skulle til, men fordi de ikke brukte mulighetene de hadde til å skape de produktene markedet egentlig ville ha.
Brun S85 19", tech,luft,park,dobbeltlader,hattehylle -Solgt
TM3 LR AWD, 18", AP,  midnight silver metallic
e-Niro reservasjon - blir neppe tatt ut

Rio

Sitat fra: hgs på søndag 27. november 2016, klokken 22:32
VW og de andre dinosaurene klarer sikkert å lage gode elbiler etterhvert,

Jadda, jadda: Nissan-Renault har solgt 350 000 elbiler. Tesla har solgt halvparten. Denne kontinuerlige nedrakkingen på "de andre" er bare latterlig.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

staleand

#2936
Sitat fra: Rio på mandag 28. november 2016, klokken 01:05
Jadda, jadda: Nissan-Renault har solgt 350 000 elbiler. Tesla har solgt halvparten. Denne kontinuerlige nedrakkingen på "de andre" er bare latterlig.

Tesla har laget gode elbiler, fordi de satser på elbiler, det gjør ikke de andre. Og dette er nok grunnen til "nedrakkingen på de andre". At Nissan og Renault har solgt 350.000 elbiler er jo ikke noe tegn på at de har satset? Hvor stor %-andel av salget deres er elbiler? Hvor mange av modellene deres er elbiler? "De andre" lager jo bare "compliance cars". Det som er latterlig er jo at du Rio ser ut til å føle en sterk trang til å være motvekt i denne tråden, en slags forsvarer mot urett for de andre bilmerkene, som har gitt f*** i miljøet (om vi skal være ærlige og kalle en spade for en spade) /rant
Model S S85 Alt utstyr, minus tyverialarm, hattehylle og barneseter.
Levering feb / mars 2014.

Kanutten

Sitat fra: staleand på mandag 28. november 2016, klokken 02:47
Tesla har laget gode elbiler, fordi de satser på elbiler, det gjør ikke de andre.

Hva er din definisjon på gode elbiler?
I-PACE FE
e-UP
Tysk sportsbil med bensinmotor bak :)

Espen Hugaas Andersen

#2938
Sitat fra: Kanutten på mandag 28. november 2016, klokken 07:55Hva er din definisjon på gode elbiler?
Jeg vet ikke hva staleands definisjon er, men jeg vil definere en god/attraktiv elbil som en elbil som selger like bra som sine fossile konkurrenter, uten insentiver eller skattemessig/regulatorisk forskjellsbehandling. I dag er de eneste elbilene som er i nærheten av å få til dette Model S og Model X.

Riktignok er det ikke mange steder der det ikke finnes insentiver eller forskjellsbehandling, men det finnes enkelte markeder der man kan se at Model S selger i området av like godt som S-klasse. Og i de markedene der det er insentiver og forskjellsbehandling er S-klasse &co helt utklasset salgsmessig.

Skal man se på f.eks e-Golf, så er det bare å spørre seg, hva selger best? e-Golf eller fossil Golf? Når e-Golf selger best så er e-Golf en god/attraktiv elbil.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

hgs

Sitat fra: Rio på mandag 28. november 2016, klokken 01:05
Sitat fra: hgs på søndag 27. november 2016, klokken 22:32
VW og de andre dinosaurene klarer sikkert å lage gode elbiler etterhvert,

Jadda, jadda: Nissan-Renault har solgt 350 000 elbiler. Tesla har solgt halvparten. Denne kontinuerlige nedrakkingen på "de andre" er bare latterlig.

Dette er ikke nedrakking, men det har foreløpig ikke vært prioritert. 'De andre' enn Tesla lager OK elbiler, men de går fort kort,  lader for sakte og har stort sett for liten plass til å være annet enn bil nr 2. Og da er de ikke gode nok. Det er vel en grunn til at E-Golf og Zoe snart dobler rekkevidden?

Poenget mitt var uansett: Uten at jeg har anelse om hva VW driver med på forskningslabben hjelper det lite med et forskningsbudsjett på 8 mrd euro hvis man ikke forsker på de riktige tingene. Det er nesten aldri de store, tunge selskapene som kommer opp med innovative og banebrytende løsninger. (Derimot er enkelte av de raske til å kjøpe de opp, slik at det ser ut som om det var de som fant opp kruttet :-). Innovasjon drives ikke av store budsjetter, men av kreativitet, nytenkning, markedsteft og evne til å snu seg lynkjappt rundt. Slik kultur finnes sjelden i digre industrikonsern som er vant til å tenke i tradisjonelle produksjonslinjer. 
Brun S85 19", tech,luft,park,dobbeltlader,hattehylle -Solgt
TM3 LR AWD, 18", AP,  midnight silver metallic
e-Niro reservasjon - blir neppe tatt ut

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA