Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Sutretråd over Tesla S - saklig og usaklig

Startet av Havebigfun, mandag 07. januar 2013, klokken 01:14

« forrige - neste »

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: haggen på søndag 27. november 2016, klokken 12:34Jeg vet ikke, men skulle forbause meg om det ikke er flere elektro ingeniører blandt VAG's
592 586 ansatte enn det er blandt Teslas 12000...... Litt realitetsorientering er kanskje på sin plass her?
Etter sammenslåingen med Solar City og oppkjøpet av Grohmann Engineering har Tesla nå 30.000 ansatte. Men det handler heller ikke bare om antallet. Det handler også om kvalifikasjonene til de spesifikke ingeniørene, og her er det ganske klart at Tesla har plukket fra øverste hylle.

Og poenget mitt var ikke at VAG mangler ingeniører, poenget mitt er at de må omstille seg. De har mye kunnskap som er ubrukelig for å løse dagens problemstillinger, noe de må fikse opp i. Det er dyrt å drasse med seg dødvekt.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Rio på søndag 27. november 2016, klokken 12:351) Ord som "pådriver" og "etterdilteren" er med på å ødelegge enhver fornuftig diskusjon. Det skal ikke være en drittkastingskonkurranse, ved at man dreier enhver diskusjon over på "Tesla vs røkla".
Fakta er at VW neppe ville ha valgt den stategien de nå gjør, om det ikke var for Tesla. Om ingen hadde demonstrert at elbilene kunne være attraktive biler, så kunne VW like gjerne kunne fortsatt å satse på hydrogen og annet tull.

Sitat fra: Rio på søndag 27. november 2016, klokken 12:352) VW laget elbiler lenge før firmaet Tesla var påtenkt.
Så bra for de. Dumt de ikke kunne lage *attraktive* elbiler.

Sitat fra: Rio på søndag 27. november 2016, klokken 12:353) VW har ikke noen problemer med å tiltrekke seg arbeidskraft.
Vanskelig å vite når de ennå ikke har satset stort på elbiler. Vi får se om de klarer omstillingen.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

thilo

Sitat fra: Rio på søndag 27. november 2016, klokken 12:35
3) VW har ikke noen problemer med å tiltrekke seg arbeidskraft.

For tiden håller dem vel på med det motsatte...

Og verre blir det om det er ikke bare enkelte av dieselbilene i Europa må kjøpes tilbake.

S85D rød - EL677xx (Tromsø).
Medlem i elbilforeningen og TOCN (signaturmedlem)

Elmo

Sitat fra: Fastlane83 på søndag 27. november 2016, klokken 11:19
Artig at du nevner FOU budsjettet til VW på €8 milliarder. Alt det har medført hittil er en dårlig Golf med 10-12 mils rekkevidde....for å sette det litt på spisse

Det koster MYE å jobbe frem en strategi for hvordan lage elbiler som ikke konkurrerer ut egne fossilbiler.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Rio

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på søndag 27. november 2016, klokken 13:00
Sitat fra: haggen på søndag 27. november 2016, klokken 12:34Jeg vet ikke, men skulle forbause meg om det ikke er flere elektro ingeniører blandt VAG's
592 586 ansatte enn det er blandt Teslas 12000...... Litt realitetsorientering er kanskje på sin plass her?
Etter sammenslåingen med Solar City og oppkjøpet av Grohmann Engineering har Tesla nå 30.000 ansatte. Men det handler heller ikke bare om antallet. Det handler også om kvalifikasjonene til de spesifikke ingeniørene, og her er det ganske klart at Tesla har plukket fra øverste hylle.

Og poenget mitt var ikke at VAG mangler ingeniører, poenget mitt er at de må omstille seg. De har mye kunnskap som er ubrukelig for å løse dagens problemstillinger, noe de må fikse opp i. Det er dyrt å drasse med seg dødvekt.

VAG har nok mer enn 30000 relevante ingeniører også, og det fine med ingeniører er at vi vanligvis er gode på å omstille seg. Dessuten så er fremdeles store deler av elbiler fremdeles veldig like eksosbiler, bortsett fra "drivetrain". Man skal ha karosseri, hjuloppheng, bremser, interiør, lys, og svært mye annet.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rio

Sitat fra: thilo på søndag 27. november 2016, klokken 13:05
Sitat fra: Rio på søndag 27. november 2016, klokken 12:35
3) VW har ikke noen problemer med å tiltrekke seg arbeidskraft.

For tiden håller dem vel på med det motsatte...

Og verre blir det om det er ikke bare enkelte av dieselbilene i Europa må kjøpes tilbake.



For tiden sier de opp 30k - det er vel delvis pga elbiler, men sikkert like mye på grunn av automatisering av fabrikkene.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rio

Sitat fra: Elmo på søndag 27. november 2016, klokken 13:38
Sitat fra: Fastlane83 på søndag 27. november 2016, klokken 11:19
Artig at du nevner FOU budsjettet til VW på €8 milliarder. Alt det har medført hittil er en dårlig Golf med 10-12 mils rekkevidde....for å sette det litt på spisse

Det koster MYE å jobbe frem en strategi for hvordan lage elbiler som ikke konkurrerer ut egne fossilbiler.

Hvorfor skulle de ikke det?  Det er jo som å si at de ikke vil produsere UP fordi den kan utkonkurrere Passat.

Hvor stor er elbilandelen på verdensbasis? 1% 0,5%

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Hyperstress



Sitat fra: Kanutten på søndag 27. november 2016, klokken 10:53
. Omtrent samtlige produsenter har jo en uttalt strategi som inkluderer elbiler, og det betyr nok at de gjør alt annet enn å sitte på gjerdet og se på at toget går fra dem.

Ja, verdens største bilprodusent setter jo av et team på hele 4 personer for å henge med i utviklingen. :)
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

Touring

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på søndag 27. november 2016, klokken 13:05
Dumt de ikke kunne lage *attraktive* elbiler.


Før vi blir for høy på pæra her så selger vel VW betydelig fler el biler i Norge enn Tesla for tiden. Så noe riktig må de vil gjøre.

Rio

Sitat fra: Touring på søndag 27. november 2016, klokken 14:08
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på søndag 27. november 2016, klokken 13:05
Dumt de ikke kunne lage *attraktive* elbiler.


Før vi blir for høy på pæra her så selger vel VW betydelig fler el biler i Norge enn Tesla for tiden. Så noe riktig må de vil gjøre.

Dersom man tar VW, BMW og Nissan-Renault så utgjør jo de det store flertallet av elbiler solgt. Nissan-Renault alene har solgt over 350 000 allerede.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Touring på søndag 27. november 2016, klokken 14:08Før vi blir for høy på pæra her så selger vel VW betydelig fler el biler i Norge enn Tesla for tiden. Så noe riktig må de vil gjøre.
Markedet i Norge er litt spesielt pga de store insentivene. Globalt selger Tesla noe sånt som 5 ganger flere elbiler enn VAG.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Rio på søndag 27. november 2016, klokken 14:19Dersom man tar VW, BMW og Nissan-Renault så utgjør jo de det store flertallet av elbiler solgt. Nissan-Renault alene har solgt over 350 000 allerede.
Når det gjelder elbilsalget er Tesla litt større enn Nissan-Renault, 2-3 ganger så stort som BMW og ca 5 ganger større en VAG. Vi får se hvilken vei dette går i løpet av 2017. Om de ikke tar seg sammen vil nok Tesla bli større enn de alle lagt sammen.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

boppus

For egen del ser jeg frem til EQ serien fra Mercedes kommer på markedet. Eneste ankepunktet vil være mangelen på superlading.
EQC 2020
Reservert: Model Y, Cybertruck
x Model S 75D 2018
x Model S 85D 2015

Touring

Denne kan nok bli veldig interessant. Vurderte seriøst en X, men dørene og baksete løsningen passer ikke mitt behov desverre. Combo-ladere kommer jo 'overalt' nå så lading på reiser bør ikke bli noe problem lenger.

Rio

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på søndag 27. november 2016, klokken 14:39
Sitat fra: Touring på søndag 27. november 2016, klokken 14:08Før vi blir for høy på pæra her så selger vel VW betydelig fler el biler i Norge enn Tesla for tiden. Så noe riktig må de vil gjøre.
Markedet i Norge er litt spesielt pga de store insentivene. Globalt selger Tesla noe sånt som 5 ganger flere elbiler enn VAG.

Globalt har Nissan-Renault solgt 350 000 biler, mot Teslas 164 000 siden 2008. (Altså, selv om Nissan startet senere.) Det er over dobbelt så mange.

Disse stadige "Tesla er best"-innleggene er kjedelig i lengden, som andre har påpekt. Tesla har gjort masse flott, og på noen områder vært revolusjonærede. Det er flott, men det er mange som produserer flott elbiler, og spesielt elbiler som flere har råd til.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA