Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Sutretråd over Tesla S - saklig og usaklig

Startet av Havebigfun, mandag 07. januar 2013, klokken 01:14

« forrige - neste »

Kanutten

Det vil forundre meg litt dersom Hvermansen på elbilforum har mye bedre greie på hvordan man skal drive bilindustri enn ledelsen i VAG, Mercedes, BMW, Toyota etc. Man kan få inntrykk av at enkelte mener det kun er Elon Musk som er i stand til å tenke fremover.

At alle biler om noen år har elektrisk drivlinje er ganske sikkert riktig, men jeg tror det kommer til å ta litt lenger tid enn mange her inne tror/håper. Jeg tror det er lett å få en litt skjev oppfatning av virkeligheten her i Norge, siden vi har en voldsomt høy andel elbiler i forhold til resten av verden. For meg betyr det at de etablerte produsentene fremdeles har ganske god tid på seg til å tilpasse modellutvalg og produksjonslinjer. Omtrent samtlige produsenter har jo en uttalt strategi som inkluderer elbiler, og det betyr nok at de gjør alt annet enn å sitte på gjerdet og se på at toget går fra dem.
I-PACE FE
e-UP
Tysk sportsbil med bensinmotor bak :)

Rio

Sitat fra: GOS på søndag 27. november 2016, klokken 01:54

Velkommen tilbake Rio. Du har kommet litt mer tilbake i den siste perioden på Tesla området etter 1 - 1 1/2 år med stort sett fravær.

Slik retorikk liker jeg mye bedre enn noe av det vi så for ett par år siden. Jeg gleder meg veldig over at det endelig ser ut som om det kommer flere langdistanse el-biler, og nå til en pris som mange flere kan ta seg råd til. Jeg hadde håpet det kom raskere, men bedre sent enn aldri, så det blir nok en ny Tesla før tiden er inne til å prøve noen andres varianter.

Jeg har stor tror på at Volkswagen konsernet får dette til, og jeg hopper gjerne tilbake for å kjøpe en Audi igjen men da som langdistanse el-bil, men all honnør til Tesla som har fått folk og bilbransje til å våkne. Jeg er sikker på at Tesla kommer til å gå inn i historiebøkene som de som 'snudde bilverden' og jeg er stolt av mitt lille bidrag som eier av model S.

Jeg hadde 3 nye A6'er, 1 ny A4 og 1 ny A1 fra perioden 2001 - 2011 og har fortsatt sans for det litt klassiske og tidløse fra Audi.
Jeg håper Audi kan komme med like mye pondus (i form av motorkraft) og fremtidsrettet teknologi som Tesla har, men samtidig frykter jeg at de første generasjonene der også kommer til å lide av en del barnesykdommer. Og da har gjerne Tesla fått tilstrekkelig kontroll på sin kvalitet som gjør at jeg blir værende hos Tesla. Jeg tror faktisk mine reserverte Model 3'ere får mindre barnesykdommer en Audi Quattro e-tron, så derfor prøver jeg ut Model 3 først.

El-bil fremtiden har startet å bli interessant
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rio

Sitat fra: Elbil fundamentalist på søndag 27. november 2016, klokken 01:54
I historien over mektige (krigsskip) som møter disruptiv innovasjon, er heller regelen at de _ikke_ greier å snu i tide, men går ned med søkke å snøre, uten å kunne gjøre noe nevneverdig motstand "what so ever". Slik er det.  Noen bilfabrikanter klarer å snu i tide, men de fleste vil ikke klare det ihht klassisk bedrftsteori... desverre...

Vel, det er jo fordi du/man ikke legger merke til alle de gangene krigsskipet snur seg i god tid, men du ser kun de gangene det går galt. De fleste krigsskipene har overlevd i svært lang tid, nettopp fordi de har snudd seg raskt  nok. Og fordi de ikke snur seg for raskt.

Videre, det er veldig mye enklere for en fabrikant å snu seg fra å produsere eksosbiler til elbiler, enn omvendt. VW produserte nullserier med elbiler på 90-tallet, og prinsippene i alle dagens elbiler er fremdeles stort sett det samme i dag for alle fabrikantene.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rio

Sitat fra: turfsurf på søndag 27. november 2016, klokken 08:19
Liker krigsskip analogien. Ser for for meg VAG som ett skadeskutt krigsskip som ikke er tilpasset dagens krigsscenario. Utdatert teknologisk og ledet etter utdaterte strategier. Håper virkelig de har eller får nok ressurser til å oppdatere og reparere skuta, så de blir relevante igjen. Jo flere jo bedre som drar den rette veien.

1) Det er lite "skadeskutt" med VAG - selv de enorme bøtene fra USA er småpenger de kan betale fra "brukerkontoen" i banken.

2) Vedr. ressurser: Forsknings- og utviklingsbudsjettet til VAG er på EUR 8 milliarder (!) i året.

3) "så de blir relevante igjen" - å påstå at verdens nest største bilfabrikant ikke er "relevant" er egentlig bare kunnskapsløst/propaganda. Det er ikke seriøst.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

GOS

Sitat fra: Rio

Takk! (Jeg har dog rukket å skrive nesten 5000 innlegg, så har ikke vært helt vekke! :D  )
/quote]

Ja, men ikke på Tesla sidene det siste året. Det var der jeg skrev du ikke hadde vært like aktiv i det siste;-)
Model 3, LR AWD, MCR, svart/svart levert februar 2019
Model 3, 2 stykk reservert 09:20 31.03.2016, reservasjons ID 365692 og 365695
S85 blå, levert juni -14, solgt jan 2019

Fastlane83

Artig at du nevner FOU budsjettet til VW på €8 milliarder. Alt det har medført hittil er en dårlig Golf med 10-12 mils rekkevidde....for å sette det litt på spisse


Sent from my iPhone using Tapatalk
Tesla Model S 85D, FP72XXX
Tesla Model 3, RN107805460

Rio

Sitat fra: Kanutten på søndag 27. november 2016, klokken 10:53
Det vil forundre meg litt dersom Hvermansen på elbilforum har mye bedre greie på hvordan man skal drive bilindustri enn ledelsen i VAG, Mercedes, BMW, Toyota etc. Man kan få inntrykk av at enkelte mener det kun er Elon Musk som er i stand til å tenke fremover.

At alle biler om noen år har elektrisk drivlinje er ganske sikkert riktig, men jeg tror det kommer til å ta litt lenger tid enn mange her inne tror/håper. Jeg tror det er lett å få en litt skjev oppfatning av virkeligheten her i Norge, siden vi har en voldsomt høy andel elbiler i forhold til resten av verden. For meg betyr det at de etablerte produsentene fremdeles har ganske god tid på seg til å tilpasse modellutvalg og produksjonslinjer. Omtrent samtlige produsenter har jo en uttalt strategi som inkluderer elbiler, og det betyr nok at de gjør alt annet enn å sitte på gjerdet og se på at toget går fra dem.

Enig med det du skriver her - de store bilfabrikantene har da vært ute en vinternatt før, og selv om det er mulig at en eller annen ikke klarer omstillingen, så er det heller ikke sååå vanskelig for dem.

Det er nok en del som bare ser på verden fra norske øyne, og glemmer at flertallet i verden trolig knapt har sett en elbil. I tillegg til at de bor steder hvor man mangler ladeinfrastruktur.

Jeg håper det går raskt, men det vil nok ta mange år.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rio

Sitat fra: Fastlane83 på søndag 27. november 2016, klokken 11:19
Artig at du nevner FOU budsjettet til VW på €8 milliarder. Alt det har medført hittil er en dårlig Golf med 10-12 mils rekkevidde....for å sette det litt på spisse


Sent from my iPhone using Tapatalk

Nå er e-GOLF en en god bil i klassen, men den koster jo mellom halvdelen og 1/3 av en Tesla.

Det er jo meningsløst å sammenligne en bil til rundt 270 000 kr med en til 750 000 kr - de er beregnet på forskjellige markedssegmenter, og VW og Nissan satser på markedssegmentet for folk med normal lønn.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rio

Sitat fra: Øyvind.h på søndag 27. november 2016, klokken 10:39
Jepp. Det er en god illustrasjon på en ingeniørbragd som plutselig ble mindre relevant. Litt som å lage HD CRT TV.



Poenget er nok at de som kan lage "HD CRT TV" neppe vil ha problemer med å lage elbiler, som tross alt er mye enklere.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Amoss

Sitat fra: Kanutten på søndag 27. november 2016, klokken 10:53
Det vil forundre meg litt dersom Hvermansen på elbilforum har mye bedre greie på hvordan man skal drive bilindustri enn ledelsen i VAG, Mercedes, BMW, Toyota etc. Man kan få inntrykk av at enkelte mener det kun er Elon Musk som er i stand til å tenke fremover.

Kan nok virke litt rart det ja, men nå er i alle fall VW i gang med en kraftig omlegging av strategien sin fra det "hvermansen" kritiserte tidligere til hva "hvermansen" tidligere sa de burde. Også Toyota er i ferd med å snu fra en strategi "hvermansen" kritiserte til det "hvermansen" sa de burde. Og begge to ser nå ut til å ha det travelt, så kan virke som om krigsskipene prøver på en liten piruett.

Så kanskje "hvermannsen" så ett eller annet de høye herrer ikke så?


Sitat fra: Kanutten på søndag 27. november 2016, klokken 10:53
At alle biler om noen år har elektrisk drivlinje er ganske sikkert riktig, men jeg tror det kommer til å ta litt lenger tid enn mange her inne tror/håper. Jeg tror det er lett å få en litt skjev oppfatning av virkeligheten her i Norge, siden vi har en voldsomt høy andel elbiler i forhold til resten av verden. For meg betyr det at de etablerte produsentene fremdeles har ganske god tid på seg til å tilpasse modellutvalg og produksjonslinjer. Omtrent samtlige produsenter har jo en uttalt strategi som inkluderer elbiler, og det betyr nok at de gjør alt annet enn å sitte på gjerdet og se på at toget går fra dem.

Sant nok, akkurat som styrene i store fossilbilkonserner kan ha en skjev oppfatting av virkeligheten basert på sitt ståsted, kan også vi "hvermansener" ha vår vinkling basert på hvor vi befinner oss. Men skal man klare forpliktelsene fra Paris avtalen så må det gå fort. Ja, jeg har tro på at det kommer til å gå svært fort så snart forholdene ligger til rette. Det som trengs er ett variert utvalg med elektriske bilmodeller med god rekkevidde til samme eller lavere pris enn fossilene, og god utviklet ladeinfrastruktur.

Om pris forutsettingen kommer som en følge av billigere batterier så er jo det det beste, men hvis ikke må det fortsatt incentiver/subsidier el.lign. til for å klare forpliktelsene statene har påtatt seg.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Rio på søndag 27. november 2016, klokken 11:23Poenget er nok at de som kan lage "HD CRT TV" neppe vil ha problemer med å lage elbiler, som tross alt er mye enklere.
Det er ikke noe tvil om at VW vil klare å lage elbiler. Spørsmålet er hvilke tiltak de må fokusere på.

Ett tiltak kan være å si opp alle som har laget girkassene. Elbilene trenger ikke slike kompliserte girkasser, og kompetansen til de som er gode på å lage girkasser er overflødig. Deretter kan de si opp alle som har kompetanse på forbrenningsmotorer og eksosanlegg. Så må de ansette noen tusen elektroingeniører, der de så klart konkurrerer om å få de beste ingeniørene på lik linje med alle de andre bilselskapene. Og her er spørsmålet også hvem de gode ingeniørene helst vil arbeide hos? Pådriveren Tesla eller etterdilteren VW?
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Muffinman

Ledelseskultur i de enkelte selskapene kan nok være avgjørende for mange.

haggen

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på søndag 27. november 2016, klokken 11:57
Sitat fra: Rio på søndag 27. november 2016, klokken 11:23Poenget er nok at de som kan lage "HD CRT TV" neppe vil ha problemer med å lage elbiler, som tross alt er mye enklere.
Det er ikke noe tvil om at VW vil klare å lage elbiler. Spørsmålet er hvilke tiltak de må fokusere på.

Ett tiltak kan være å si opp alle som har laget girkassene. Elbilene trenger ikke slike kompliserte girkasser, og kompetansen til de som er gode på å lage girkasser er overflødig. Deretter kan de si opp alle som har kompetanse på forbrenningsmotorer og eksosanlegg. Så må de ansette noen tusen elektroingeniører, der de så klart konkurrerer om å få de beste ingeniørene på lik linje med alle de andre bilselskapene. Og her er spørsmålet også hvem de gode ingeniørene helst vil arbeide hos? Pådriveren Tesla eller etterdilteren VW?

Jeg vet ikke, men skulle forbause meg om det ikke er flere elektro ingeniører blandt VAG's
592 586 ansatte enn det er blandt Teslas 12000...... Litt realitetsorientering er kanskje på sin plass her?

Rio

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på søndag 27. november 2016, klokken 11:57
Og her er spørsmålet også hvem de gode ingeniørene helst vil arbeide hos? Pådriveren Tesla eller etterdilteren VW?

1) Ord som "pådriver" og "etterdilteren" er med på å ødelegge enhver fornuftig diskusjon. Det skal ikke være en drittkastingskonkurranse, ved at man dreier enhver diskusjon over på "Tesla vs røkla".

2) VW laget elbiler lenge før firmaet Tesla var påtenkt.

3) VW har ikke noen problemer med å tiltrekke seg arbeidskraft.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rio

Sitat fra: Muffinman på søndag 27. november 2016, klokken 12:15
Ledelseskultur i de enkelte selskapene kan nok være avgjørende for mange.

Det er nok mye sannhet i det - på godt og vondt for både Tesla og de andre.

Et annet aspekt er hvilket marked de forsøker seg på - det er stor forskjell på å lage biler for massemarkedet (= ekstremt vanskelig, med logistikk og kvalitet) enn å lage "superbiler" (hvor det er mer overkommelig å måtte tilbakekalle biler).
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA