Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Sutretråd over Tesla S - saklig og usaklig

Startet av Havebigfun, mandag 07. januar 2013, klokken 01:14

« forrige - neste »

Amoss

Sitat fra: Rio på lørdag 26. november 2016, klokken 23:05
Teslas mål er da 500 000.

For 2018 ja. Tidligere var det målet for 2020, men ble fremskyndet etter den voldsomme reservasjons-takten til TM3 etter avdukingen 31. mars.

Ingen har sagt at de skal stoppe der, tvert i mot har Elon flere ganger hintet om over millionen pr. år noen få(?) år etter å ha nådd delmålet på 500.000, og hintet om opp til 10 millioner/året innen utgangen av neste 10-år. Men det var før planene ble fremskyndet...

Om de når disse målene er like usikkert som det er for VW, men de har i alle fall satt seg høye mål.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Porsgrunn

Sitat fra: Rio på lørdag 26. november 2016, klokken 23:05

Teslas mål er da 500 000.

Ser Amoss har svart alt men legger til litt.

500 000 er som Amoss sier målet for produksjonstakten ved fabrikken i California ved utgangen av 2018(ikke totalt i 2018).

Det har vært sagt i flere år allerede at den videre naturlige utviklingen er egen fabrikk i både Europa og Kina. Det er også nevnt å kunne bli aktuelt med flere fabrikker i USA.

Konkurransen her er ikke elbilprodusentene imellom. Konkurrenten er fossilbilene. Å få det totale volumet av elbiler opp på et nivå som gjør at gjennombruddet kommer er til fordel for alle(som har et attraktivt produkt å tilby).


Rio

Sitat fra: Porsgrunn på søndag 27. november 2016, klokken 01:06

Konkurransen her er ikke elbilprodusentene imellom. Konkurrenten er fossilbilene. Å få det totale volumet av elbiler opp på et nivå som gjør at gjennombruddet kommer er til fordel for alle(som har et attraktivt produkt å tilby).

Dette har jeg påpekt i flere år (!) i tråder som denne, hvor det ser ut til at poenget har vært mer å rakke ned på konkurrentene (som "sover"), enn å forstå hvorfor andre har valgt å gjøre ting på sin måte, og hva det medfører.

Som en klok person sa: det tar mye lengre tid å snu et krigsskip enn en robåt, men når du har snudd det så har du fremdeles et krigsskip og ikke en robåt! ;)

Premissene for Nissan, VW, etc. er helt forskjellige fra Tesla. Det er naturlig at det tar lengre tid å endre kurs i slike "krigsskip"-størrelser, enn et grunderselskap.

Det som dog er vesentlig er nettopp at vi trenger elbiler, og at Nissan, Tesla, VW etc faktisk er på samme side på svært mange måter.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Porsgrunn

I all kommunikasjon kan to mottakere av det samme budskapet oppfatte to helt forskjellige budskap. Det gjør vi tydeligvis her.

Det jeg oppfatter mange diskuterer er om  andre kommer med attraktive produkter som bidrar til dette og om krigsskipene klarer snuoperasjonen før de treffer land og synker. Ganske sikker på at de fleste håper de klarer begge deler.

Amoss

Sitat fra: Porsgrunn på søndag 27. november 2016, klokken 01:06
500 000 er som Amoss sier målet for produksjonstakten ved fabrikken i California ved utgangen av 2018(ikke totalt i 2018).

Korrekt nok, var nok litt upresis der ja...

Sitat fra: Porsgrunn på søndag 27. november 2016, klokken 01:06
Det har vært sagt i flere år allerede at den videre naturlige utviklingen er egen fabrikk i både Europa og Kina. Det er også nevnt å kunne bli aktuelt med flere fabrikker i USA.

Det er ikke for ingenting at Gigafactory har blitt omdøpt til Gigafactory-I :)

"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

GOS

#2885
Sitat fra: Rio på søndag 27. november 2016, klokken 01:15
Som en klok person sa: det tar mye lengre tid å snu et krigsskip enn en robåt, men når du har snudd det så har du fremdeles et krigsskip og ikke en robåt! ;)

Premissene for Nissan, VW, etc. er helt forskjellige fra Tesla. Det er naturlig at det tar lengre tid å endre kurs i slike "krigsskip"-størrelser, enn et grunderselskap.

Det som dog er vesentlig er nettopp at vi trenger elbiler, og at Nissan, Tesla, VW etc faktisk er på samme side på svært mange måter.

Velkommen tilbake Rio. Du har kommet litt mer tilbake i den siste perioden på Tesla området etter 1 - 1 1/2 år med stort sett fravær.

Slik retorikk liker jeg mye bedre enn noe av det vi så for ett par år siden. Jeg gleder meg veldig over at det endelig ser ut som om det kommer flere langdistanse el-biler, og nå til en pris som mange flere kan ta seg råd til. Jeg hadde håpet det kom raskere, men bedre sent enn aldri, så det blir nok en ny Tesla før tiden er inne til å prøve noen andres varianter.

Jeg har stor tror på at Volkswagen konsernet får dette til, og jeg hopper gjerne tilbake for å kjøpe en Audi igjen men da som langdistanse el-bil, men all honnør til Tesla som har fått folk og bilbransje til å våkne. Jeg er sikker på at Tesla kommer til å gå inn i historiebøkene som de som 'snudde bilverden' og jeg er stolt av mitt lille bidrag som eier av model S.

Jeg hadde 3 nye A6'er, 1 ny A4 og 1 ny A1 fra perioden 2001 - 2011 og har fortsatt sans for det litt klassiske og tidløse fra Audi.
Jeg håper Audi kan komme med like mye pondus (i form av motorkraft) og fremtidsrettet teknologi som Tesla har, men samtidig frykter jeg at de første generasjonene der også kommer til å lide av en del barnesykdommer. Og da har gjerne Tesla fått tilstrekkelig kontroll på sin kvalitet som gjør at jeg blir værende hos Tesla. Jeg tror faktisk mine reserverte Model 3'ere får mindre barnesykdommer en Audi Quattro e-tron, så derfor prøver jeg ut Model 3 først.

El-bil fremtiden har startet å bli interessant
Model 3, LR AWD, MCR, svart/svart levert februar 2019
Model 3, 2 stykk reservert 09:20 31.03.2016, reservasjons ID 365692 og 365695
S85 blå, levert juni -14, solgt jan 2019

Elbil fundamentalist

#2886
I historien over mektige (krigsskip) som møter disruptiv innovasjon, er heller regelen at de _ikke_ greier å snu i tide, men går ned med søkke å snøre, uten å kunne gjøre noe nevneverdig motstand "what so ever". Slik er det.  Noen bilfabrikanter klarer å snu i tide, men de fleste vil ikke klare det ihht klassisk bedrftsteori... desverre...
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

turfsurf

Liker krigsskip analogien. Ser for for meg VAG som ett skadeskutt krigsskip som ikke er tilpasset dagens krigsscenario. Utdatert teknologisk og ledet etter utdaterte strategier. Håper virkelig de har eller får nok ressurser til å oppdatere og reparere skuta, så de blir relevante igjen. Jo flere jo bedre som drar den rette veien.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

Hyperstress

Sitat fra: GOS på søndag 27. november 2016, klokken 01:54

Jeg håper Audi kan komme med like mye pondus (i form av motorkraft) og fremtidsrettet teknologi som Tesla har

Men hva mener du? Audi har forspranget, og det ligger jo i teknologien! Det sier de jo selv.
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

Øyvind.h

8-9-10 trinns automatgirkasse er jo teknologi på sitt beste :)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

lunitiks

2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

Espen Hugaas Andersen

Tesla planlegger rundt 1 mill/år i 2020, noe som også er ca det maksimalt oppnåelige for Fremont.

Neste år skal Tesla offentliggjøre hvor de har tenkt til å bygge en komninert batteri- og bilfabrikk i Europa. Mest trolig vil denne kunne produsere i området 500k biler pluss en haug med stasjonær lagring. Målet for 2025 er nok altså fort i området av 1,5 mill/år. Etter fabrikken i Europa er det logiske neste steget en tilsvarende fabrikk i Asia.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Espen Hugaas Andersen

Men jeg kan være enig med Rio at det vil være plass både for Tesla, Nissan, VW, osv. Om Tesla er på 2 mill/år i 2030, så er det fortsatt bare 2,5% av markedet.

Spørsmålet er egentlig bare hvilke selskaper som vil klare seg og hvilke som ikke vil klare seg. Overgangen til elbil er en stor omveltning, og de store bilprodusentene må balansere på en knivegg. De må klare å være tilstrekkelig konkurransedyktige på elbil, samtidig som de fortsatt klarer å ha god profitt fra fossilbilene sine. Satser de for lite på elbil, så klarer de ikke henge med utviklingen, og vil miste markedsandeler. Satser de for mye på elbil, så vil fossilbil-siden av bedriften ikke klare å bære satsingen, og de risikerer å kollapse.

Denne balansekunsten slipper selskaper som Tesla, Lucid Motors, Faraday Future, osv, som kan satse 100% på elbiler. For disse selskapene er utfordringen finansiering. Tesla har nok tilgang på pengene de trenger, mens det er mer usikkert for resten.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

El-boy

Sitat fra: Øyvind.h på søndag 27. november 2016, klokken 08:48
8-9-10 trinns automatgirkasse er jo teknologi på sitt beste :)
He he  ;)
Vet ikke om jeg skal tolke deg ironisk eller ikke. (det virker jo å være unødvendig med gir på el-bil...)
Der et uansett en mye større "engineering feat" å konstruere et 8-9-10 trinns automatgir som virker, en ett 1-trinnsgir som ser ut for å være designet som studentoppgave på middelmådig engineering college.

Øyvind.h

Jepp. Det er en god illustrasjon på en ingeniørbragd som plutselig ble mindre relevant. Litt som å lage HD CRT TV.

Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA