Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Sutretråd over Tesla S - saklig og usaklig

Startet av Havebigfun, mandag 07. januar 2013, klokken 01:14

« forrige - neste »

Jejl

http://www.bilnorge.no/artikkel.php?aid=45726

For de som klarer seg med en eletrisk Kangoo eller Zoe, og trenger ekstra rekkevidde noen få ganger i året, så så ikke denne løsningen så dum ut. Rekkeviddeforlenger på henger med planlagte stasjoner hver 50. km der hengeren med bensinmotor kan leies.
Forøvrig er det vel bare Kangoo av de to som lovlig kan dra henger (374kg)?

LA-Thing

Germany wakes up to tesla:
https://www.bloomberg.com/gadfly/articles/2016-09-14/tesla-too-tempting-for-germany

En som mener det begynner å røre på seg i Tyskland. Interessant å se de enorme R&D budsjettene VW har. Kan ikke se at de gir noen voldsom avkasting i form av innovasjon, men de selger jo fortsatt mange nok biler.
Drammen, Tesla Model S #2510

Rio

Det er verdt å lese siste halvdel av den artikkelen også...

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Havebigfun

her er det flere aspekter:

I Tyskland har det vært flere stemmer i media som lurer på om Tesla kan hentes inn igjen eller om avstanden har blitt for stor- allerede :o.
I tillegg er pengebrenningen Tesla- tildels brukt til oppbygging av SC-nettet- har drevet med de siste tre årene en hovedårsak til at fortrinnet er stort- SC- nettverket er stort i både US og Europa og gir betydelige fordeler for de som velger TM3 fremfor andre amerikanske eller tyske elbiler. Om rekkevidden er 300 eller 400 km er ikke så farlig når man kan fylle strøm ila noen få minutter- og møter SC på veien nesten uansett i hvilken retning man reiser. SC har også en brukervennlighet som langt overgår de andre hurtigladerne som er tilgjenglig pdd.
Tesla ligger godt an- dermed ikke sagt at ikke de kan hentes inn eller forbikjøres- men lett blir det ikke.

Tråden er snart 3 år gammel- jeg hadde ikke trodd at konkurrentene var så trege med å komme igang- men omsider skjer det i hvertfall noe- heldigvis.

Rio

Det blir fryktelig ensidig. Litt som å spørre en Rosenborg-supporter hvilket lag er det beste. Jeg har eid flere elbiler fra VW fra 90-tallet, for øvrig.

Tesla har mange fordeler (kulturen er vel den fremste); CCS ser nå på 350 kW, men uansett så må alle ladestasjoner i fremtiden støtte CCS i Europa.

For øvrig har Tesla nå meldt seg inn i CharinEV (organisasjonen for CCS/Combo).

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Havebigfun

Jeg har kjørt 60kkm de siste 3 år med elbil- har vært i Tyskland mange ganger hvor jeg kjører 1500 km hver vei i et strekk. Ingen andre elbiler matcher Teslas totalopplevelse- i praksis er det kun Tesla som gir en god løsning for elektrisk langdistansetransport- kall det gjerne ensidig og bruksmønsteret mitt er kanskje spesiell- men de fleste som kjøper elbil ønsker å ha muligheten for dette- frihet- just in case.
Er man vant til Superlading er eks Fortums Chademo inkl betalingsløsningen smertefullt treig- går sikkert fint om du skal lade en gang på en tur men ikke når du er innom 7-8 hurtigladere på en dag.

Tror "ensidigheten" er meget velbegrunnet- men jeg er ikke ukritisk fanboy- kommer det bedre løsninger er jeg med.


Rio

Sitat fra: Havebigfun på torsdag 15. september 2016, klokken 20:29
Jeg har kjørt 60kkm de siste 3 år med elbil- har vært i Tyskland mange ganger hvor jeg kjører 1500 km hver vei i et strekk. Ingen andre elbiler matcher Teslas totalopplevelse- i praksis er det kun Tesla som gir en god løsning for elektrisk langdistansetransport- kall det gjerne ensidig og bruksmønsteret mitt er kanskje spesiell- men de fleste som kjøper elbil ønsker å ha muligheten for dette- frihet- just in case.
Er man vant til Superlading er eks Fortums Chademo inkl betalingsløsningen smertefullt treig- går sikkert fint om du skal lade en gang på en tur men ikke når du er innom 7-8 hurtigladere på en dag.

Tror "ensidigheten" er meget velbegrunnet- men jeg er ikke ukritisk fanboy- kommer det bedre løsninger er jeg med.



Ikke misforstå - Tesla og "Tesla-konseptet" er flott (og jeg håper det går bra, for de er med på å drive elbiler fremover), men samtidig er det svært få folk i Norge som kjører 60000 km i året - det er 5 ganger mer enn gjennomsnittet på 12000 km. Og det betyr jo selvsagt at det er mange som kjører langt under gjennomsnittet i året.

Samtidig, jeg tenker at Teslas fordeler er noe annet enn det folk flest tenker på: Hurtigladenettverket til Tesla, og at de har "kommet langt".

Jeg tenker at den dagen Mercedes, VW, BMW etc. bestemmer seg for at "Vi trenger et 150 kW ladenettverk over hele Europa", så blir det installert i løpet av relativt få måneder. Det ligger allerede ID/betalings-muligheter i nyeste versjon av protokollen, slik at man slipper RFID/bankkort. VWs budsjett for forskning og utvikling er på utrolige 100 000 000 000 kr (100 mrd). Per år. Et ladenettverk er småpenger, men de bygger det ikke får de mener de trenger det. Eller de får e.ON, Fortum eller en av de andre gigantene til å bygge.

Ditto for batterier. De har ufattelige beløp som kan brukes til forskning.


Derimot tror jeg Tesla HAR noen vesentlige konkurransefordeler: mentaliteten, og hurtigheten i å utvikle ting.



Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

cairnz

Sitat fra: Rio på torsdag 15. september 2016, klokken 20:52

Jeg tenker at den dagen Mercedes, VW, BMW etc. bestemmer seg for at "Vi trenger et 150 kW ladenettverk over hele Europa", så blir det installert i løpet av relativt få måneder. Det ligger allerede ID/betalings-muligheter i nyeste versjon av protokollen, slik at man slipper RFID/bankkort. VWs budsjett for forskning og utvikling er på utrolige 100 000 000 000 kr (100 mrd). Per år. Et ladenettverk er småpenger, men de bygger det ikke får de mener de trenger det. Eller de får e.ON, Fortum eller en av de andre gigantene til å bygge.

Jeg tror du tar feil her. Det vil ta vesentlig lengre tid enn "relativt få måneder" å få satt opp et ladenettverk som kan være en fraksjon av det Tesla har gjort. Det hjelper ikke hvor mye penger de kaster på det når det er byråkratiet og planlegging og møter og sånt som må unna før det kan bygges. Tesla har brukt to år på det så langt - jeg tror om prosessen for å bygge, utvide, og velge arealer for det hadde vært enklere, så ville Tesla enten ha vært på det stadiet de er nå mye tidligere, eller hatt en tettere dekning.

Vi skal heller ikke se bort fra at en del lukrative områder for lading allered er "tatt" av Tesla, noe som medfører at de andre merkene må finne alternative steder (som har fasiliteter, strøm og areal nok).

Men jeg håper jo jeg tar feil. Og jeg håper vi i løpet av noen år er på et stadie hvor alle elbilere deler ladeplugg enklere enn bensin- og dieselbiler deler pumpe (ikke seg mellom, men på tvers av merker). Det hadde vært gunstig om sentraliserte ladeplasser ikke var eksklusiv for hverken det ene eller andre merket, dog.
Elbilist

jkirkebo

Sitat fra: cairnz på fredag 16. september 2016, klokken 13:21
Jeg tror du tar feil her. Det vil ta vesentlig lengre tid enn "relativt få måneder" å få satt opp et ladenettverk som kan være en fraksjon av det Tesla har gjort. Det hjelper ikke hvor mye penger de kaster på det når det er byråkratiet og planlegging og møter og sånt som må unna før det kan bygges. Tesla har brukt to år på det så langt - jeg tror om prosessen for å bygge, utvide, og velge arealer for det hadde vært enklere, så ville Tesla enten ha vært på det stadiet de er nå mye tidligere, eller hatt en tettere dekning.

To år? Tipper vi sier ca. 3,5 jeg for Norges del. De første 6 SCene var åpnet når jeg fikk min bil i september 2013 om jeg ikke husker feil, og planlegging begynte nok endel måneder tidligere.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

satheesh.net

Sitat fra: jkirkebo på fredag 16. september 2016, klokken 14:31
Sitat fra: cairnz på fredag 16. september 2016, klokken 13:21
Jeg tror du tar feil her. Det vil ta vesentlig lengre tid enn "relativt få måneder" å få satt opp et ladenettverk som kan være en fraksjon av det Tesla har gjort. Det hjelper ikke hvor mye penger de kaster på det når det er byråkratiet og planlegging og møter og sånt som må unna før det kan bygges. Tesla har brukt to år på det så langt - jeg tror om prosessen for å bygge, utvide, og velge arealer for det hadde vært enklere, så ville Tesla enten ha vært på det stadiet de er nå mye tidligere, eller hatt en tettere dekning.

To år? Tipper vi sier ca. 3,5 jeg for Norges del. De første 6 SCene var åpnet når jeg fikk min bil i september 2013 om jeg ikke husker feil, og planlegging begynte nok endel måneder tidligere.

Mye av problemene som Tesla har hatt i Norge (og enkelte plasser i utlandet) er å få eiendom. Altså få lov til å bygge. Mange av stedene er fredet og mange ønsker rett og slett ikke bygge ut slik infrastruktur i områdene med fin natur. Det er ikke viljen til Tesla det ofte står på, men det å faktisk få tillatelse.

Fordelen jeg ser med de større selskapene er at de med "enkelhet" kan bygge ut ladestasjoner og infrastruktur generelt på allerede utbygde lokasjoner. F.eks. utsalgsstedene, altså bilbutikkene og servicesenterne. VW har mange lokasjoner å ta av. De kan derfor sannsynligvis "raskt" på satt opp ganske mange ladestasjoner, men da ikke nødvendigvis langs veistrekninger på lik linje som Tesla har gjort til nå. Dvs at de sikkert kan gjøre det, men da må de igjennom samme papir- og søknadsmølla som Tesla idag må igjennom.

Havebigfun

Sitat fra: satheesh.net på fredag 16. september 2016, klokken 15:22
Fordelen jeg ser med de større selskapene er at de med "enkelhet" kan bygge ut ladestasjoner og infrastruktur generelt på allerede utbygde lokasjoner. F.eks. utsalgsstedene, altså bilbutikkene og servicesenterne. VW har mange lokasjoner å ta av. De kan derfor sannsynligvis "raskt" på satt opp ganske mange ladestasjoner, men da ikke nødvendigvis langs veistrekninger på lik linje som Tesla har gjort til nå. Dvs at de sikkert kan gjøre det, men da må de igjennom samme papir- og søknadsmølla som Tesla idag må igjennom.
Tror du har et poeng her- VW har etter det jeg har forstått ambisjoner om å bygge ut et ladenettverk på sine lokalisasjoner. De eier plassen og har ofte mye strøm tilgjenglig. Det er opplagt at de får vesentlig flere kundekontakter mens man venter på ladingen. Så kan de evt skru ned ladehastigheten når det er tomt i butikken :o.
Jeg kan ikke se at jeg blir fristet- selv om Teslas SC nettverk er ofte strategisk beliggende blir jeg utålmodig når det er mer enn 5 min unna motorveien- for jeg vil (og må) videre...
Jeg tror ikke det blir suksess mtp langdistansetransport- men det kan være et fint supplement ved destinasjonen

lunitiks

Dette som skrives her om tillatelser og byråkrati som årsak til sakte utrulling; er dette noe dere faktisk vet, eller noe dere antar/går ut fra?

Jeg har i utgangspunktet problemer med å se at "offentlige tillatelser" skulle være et stort problem for en såpass viktig/populær sak som elbiler når det ligger private investeringsmidler til grunn.

Tenker derfor i utgangspunktet at problemet like gjerne kan være sammensatt med manglende kunnskap/kompetanse/prioritering/besluttsomhet/struktur/ressurser hos selskapene som skal bygge dette, som mangel på tillatelser.

2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

Havebigfun

Jeg tror vi vet det- de som har fulgt med de siste 4 årene har sett hvor tregt det gikk og delvis har vi fått innsyn i saksgangen også. Sannsynlig var det imidlertid flere årsaker inkludert de du nevner.

Havebigfun


satheesh.net

Sitat fra: lunitiks på fredag 16. september 2016, klokken 17:20
Dette som skrives her om tillatelser og byråkrati som årsak til sakte utrulling; er dette noe dere faktisk vet, eller noe dere antar/går ut fra?

Jeg har i utgangspunktet problemer med å se at "offentlige tillatelser" skulle være et stort problem for en såpass viktig/populær sak som elbiler når det ligger private investeringsmidler til grunn.

Tenker derfor i utgangspunktet at problemet like gjerne kan være sammensatt med manglende kunnskap/kompetanse/prioritering/besluttsomhet/struktur/ressurser hos selskapene som skal bygge dette, som mangel på tillatelser.

Dette er noe vi vet ja. Kommer direkte fra Superlader-teamet! De som var med på Landstreffet på Hunderfossen i fjor fikk også en liten orientering rundt disse problemene vi "dødelige" normalt ikke tenker over. ;)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA