Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Sutretråd over Tesla S - saklig og usaklig

Startet av Havebigfun, mandag 07. januar 2013, klokken 01:14

« forrige - neste »

JohanH


Sitat fra: Rio på onsdag 26. november 2014, klokken 16:14
Sitat fra: JohanH på onsdag 26. november 2014, klokken 16:01
Kan vi ikke bare døpe om tråden til "Rio vet best" og lukke den for godt da?

Kan du ikke heller komme med holdbare argumenter, fremfor personfokus?

Det er jo bare du som aldri gir deg...

OddB

He he.. morsomt å møte noen som er enda mer sta enn en selv :D
Det som gjør at Rio har gått i "flatspinn" er at han ikke har innsett følgende:
1) Tesla er den eneste bilfabrikanten som har klart uttalt at målet er å få veitransporten 100% over på fornybar energi.
2) Tesla er den eneste bilfabrikanten som har offentlig har gått ut med en mål om å produsere 500 000 elektriske biler pr år om  senest 5 år.
3) Tesla er den eneste bilfabrikanten som seriøst går inn for å løse det største ankepunktet mot elbiler, nemlig rekkeviddeangsten.  (Løses ved utvidet rekkevidde og kontinentdekkende ladenettverk)
4 ) At Tesla satsing på "luksusbiler" er bare et middel for å klare å bli en masseprodusent av elbiler. (jfr. Elons tretrinnsplan).

Jeg forstår hans iver for å påpeke at biler i 6-700 000 kr segmentet ikke er for folk flest, men han glemmer å ta med driftsutgiftene som gjør at de er innen rekkevidde for folk som kjøper eksosbiler i 350-400 000 kr segmentet.
Jeg ser at han heller ikke er så opptatt av at man skal kunne klare seg med kun en bil, men gjerne kan ha en eksosbil i reserve :D


Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

timingbeltkiller

Sitat fra: OddB på onsdag 26. november 2014, klokken 16:46
3) Tesla er den eneste bilfabrikanten som seriøst går inn for å løse det største ankepunktet mot elbiler, nemlig rekkeviddeangsten.  (Løses ved utvidet rekkevidde og kontinentdekkende ladenettverk)
Muliggjøres med utvidet rekkevidde og kontinentdekkende ladenettverk.
Motarbeides med DUs som gjør langturer til rene bingoen. 
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Rio

Sitat fra: JohanH på onsdag 26. november 2014, klokken 16:21

Sitat fra: Rio på onsdag 26. november 2014, klokken 16:14
Sitat fra: JohanH på onsdag 26. november 2014, klokken 16:01
Kan vi ikke bare døpe om tråden til "Rio vet best" og lukke den for godt da?

Kan du ikke heller komme med holdbare argumenter, fremfor personfokus?

Det er jo bare du som aldri gir deg...

Og om så var, hva så?

Det er faktisk ingen som tvinger deg til verken å lese her, eller å skrive her.

Og videre kan jeg opplyse om at det er helt OK å ha et annet syn enn at "Tesla er det eneste saliggjørende", for det synspunktet er meget negativt for elbilsaken.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rio

Sitat fra: OddB på onsdag 26. november 2014, klokken 16:46
He he.. morsomt å møte noen som er enda mer sta enn en selv :D
Det som gjør at Rio har gått i "flatspinn" er at han ikke har innsett følgende:
1) Tesla er den eneste bilfabrikanten som har klart uttalt at målet er å få veitransporten 100% over på fornybar energi.
2) Tesla er den eneste bilfabrikanten som har offentlig har gått ut med en mål om å produsere 500 000 elektriske biler pr år om  senest 5 år.
3) Tesla er den eneste bilfabrikanten som seriøst går inn for å løse det største ankepunktet mot elbiler, nemlig rekkeviddeangsten.  (Løses ved utvidet rekkevidde og kontinentdekkende ladenettverk)
4 ) At Tesla satsing på "luksusbiler" er bare et middel for å klare å bli en masseprodusent av elbiler. (jfr. Elons tretrinnsplan).

Jeg forstår hans iver for å påpeke at biler i 6-700 000 kr segmentet ikke er for folk flest, men han glemmer å ta med driftsutgiftene som gjør at de er innen rekkevidde for folk som kjøper eksosbiler i 350-400 000 kr segmentet.
Jeg ser at han heller ikke er så opptatt av at man skal kunne klare seg med kun en bil, men gjerne kan ha en eksosbil i reserve :D


1) INTET av det du skriver (enten det er sant eller ei) er noe argument for at "konkurrentene sover", men ev. kun for at "konkurrentene har valgt en annen strategi".

2) Jeg er klar over at Norge er "verdens rikeste" osv., og at mange her aldri har opplevd fattigdom, så det kommer kanskje som et sjokk for deg at mange faktisk ikke har råd til 300 000,- for en bil, heller.

Mener du seriøst at alle som ikke kan kjøpe en Tesla må/bør kjøpe eksosbil?
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

JohanH

Neida jeg gir meg nå på elbilforum. Bare masse troll her jo.

Rio

Sitat fra: JohanH på onsdag 26. november 2014, klokken 18:54
Neida jeg gir meg nå på elbilforum. Bare masse troll her jo.

Igjen er du ute med personkarakteristikker, fordi noen ikke er enig med deg.

I verden er det ofte slik at folk er uenig med hverandre. Det er generelt en god ting, bortsett fra når det blir for ekstremt og folk ikke tolererer at noen ikke er enig med andre om at akkurat deres fotballag/nasjon/bilmerke/motorsykkelmerke/langrennskier er "åpenbart den beste".

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Cobos

Sitat fra: Rio på onsdag 26. november 2014, klokken 16:13
Øyvind.h:

Det foresvever deg ikke at for store deler av befolkningen så er idéen om å bruke 700 000 kr på en bil langt mer for de "speselt interesserte"?
Det er ikke muligens du som ikke kan telle da? La meg hjelpe deg.
Model S60 med superladertilgang 480 000,-
Model S85 også med superladertilgang og et batteri tilpasset langkjøring 528 200,-
Legg til bruksfordelen med strøm vs bensin som Oddb nevner og prisen begynner klart å krype ned mot helt kurrant familiebil nivå.

Har du råd til 700 000 for en Model S er du helt tydelig ikke i markedet for en Golf, men skal ha en raskere bil.

Cobos
Oslo
Model S60
Fantastisk bil i over 2 år, som jeg fortsatt gleder meg til å kjøre.

Rio

Sitat fra: Cobos på onsdag 26. november 2014, klokken 18:58
Sitat fra: Rio på onsdag 26. november 2014, klokken 16:13
Øyvind.h:

Det foresvever deg ikke at for store deler av befolkningen så er idéen om å bruke 700 000 kr på en bil langt mer for de "speselt interesserte"?
Det er ikke muligens du som ikke kan telle da? La meg hjelpe deg.
Model S60 med superladertilgang 480 000,-
Model S85 også med superladertilgang og et batteri tilpasset langkjøring 528 200,-
Legg til bruksfordelen med strøm vs bensin som Oddb nevner og prisen begynner klart å krype ned mot helt kurrant familiebil nivå.

Har du råd til 700 000 for en Model S er du helt tydelig ikke i markedet for en Golf, men skal ha en raskere bil.

Cobos

Selv om det "bare" er en halv million, så er det fremdeles langt over det som "folk flest" bruker på en bil (gjennomsnittsverdien på en bil i Norge), for ikke å snakke om hva folk flest i andre land bruker på en bil.

Dette blir litt som å forklare Stein Erik Hagen at folk flest ikke sparer penger på å sende skjortene til Storbritannia for å få sydd på en ny krage! ;)

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Cobos

Naturligvis selges det billigere biler i Norge men ta plass 5 og 6 i topp 10 bestselgende biler i Norge i oktober. Begge selger over 300stk i oktober. Det er heholdsvis V70 og CX-5, begge to starter på ca 380k, men hvis du skal ha bedre enn 15kg/hk er du veldig fort opp i 420-450k. Da er faktisk ikke veien til 500k veldig lang, og dette er blant modellene i topp 10. Så jeg ser fortsatt ikke poenget ditt.

Cobos
Oslo
Model S60
Fantastisk bil i over 2 år, som jeg fortsatt gleder meg til å kjøre.

Rio

Sitat fra: Cobos på onsdag 26. november 2014, klokken 19:30
Naturligvis selges det billigere biler i Norge men ta plass 5 og 6 i topp 10 bestselgende biler i Norge i oktober. Begge selger over 300stk i oktober. Det er heholdsvis V70 og CX-5, begge to starter på ca 380k, men hvis du skal ha bedre enn 15kg/hk er du veldig fort opp i 420-450k. Da er faktisk ikke veien til 500k veldig lang, og dette er blant modellene i topp 10. Så jeg ser fortsatt ikke poenget ditt.

Cobos

Poenget er at hvis du ser på biler på finn.no, så ser du at veldig mange ikke kjøper nye biler. Mange kan bruke LANGT under 500 000,- på en bil. En jeg kjenner har akkurat brukt 100000,- på en brukt Peugeot iON, og det er den dyreste bilen hun noensinne har hatt. Det går bare fordi hun slipper bompenger og bensin. Hun lever fint med rekkevidden, og hurtiglader ved behov.

Så poenget er at det er veldig viktig at fabrikantene produserer billige biler, slik at de som vanligvis kjøper gamle bruktbiler også kan kjøpe elbil.

Dette er litt som å være på et "Ferrari-forum" hvor ingen kan forstå at noen kan eller vil kjøpe noe annet! :D :D
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

samotholt

Man må vel sammenlikne nybil mot nybil, eller?
S85D, A8 3.0 Tdi, Allroad 2,7T

Muffinman

Hmm. Du finner nok ikke dine likesinnede på forum av denne typen. For øvrig blir ikke en sur bemerkning bedre av å slenge på en smiley.

Rio

Sitat fra: samotholt på onsdag 26. november 2014, klokken 19:41
Man må vel sammenlikne nybil mot nybil, eller?

Jeg sier jo ikke at noen skal produsere nybiler til 100 000 kr, men poenget er at dersom målet er å gå over til elbiler, så er det billigbiler som er utfordringen. Man kan ikke regne med at folk kjøper biler til en halv million, og man bør heller ikke forfekte at "de eneste elbilene som duger koster en halv million", for da sier man til store deler av Norges befolkning at med mindre de har en halv million til bruk på bil, så må de fortsette med eksosbil.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Øyvind.h

Sitat fra: Rio på onsdag 26. november 2014, klokken 16:13
Øyvind.h:

Det foresvever deg ikke at for store deler av befolkningen så er idéen om å bruke 700 000 kr på en bil langt mer for de "speselt interesserte"?
1. Du får 85kWh med vinterdekk for rundt 540.000,-
2. For min egen del sparer jeg 10-15.000,- i året på drivstoff, samme på bom og 2500,- i årsavgift. Sum rundt 30.000,- sammenlignet med likt priset fossilbil. Dermed kan NY-prisen på Model S ligge høyere enn om jeg skulle kjøpt fossilbil. I praksis fossilbil til rundt 350-400K kontra Model S (min) til ca 600K.
3. Å legge litt mer penger enn vanlig på bordet for sin nye bil kontra det å kjøpe en bil som dekker en for liten del av behovet? Jeg må i hvert fall dekke bilbehovet, så får det heller være at jeg betalte mer for denne enn jeg kunne tenke meg å gjøre for en fossilbil.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA