Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Sutretråd over Tesla S - saklig og usaklig

Startet av Havebigfun, mandag 07. januar 2013, klokken 01:14

« forrige - neste »

Øyvind.h

#2160
Om en enkelt bedrift skulle finne opp et magisk batteri, så vil bilprodusenten som sitter på rettighetene ha et stort konkurransefortrinn.

Såvidt jeg kan se virker det ikke som noe magisk skal skje de nærmeste årene, og valg av et format som masseproduseres og som mange investerer i å forbedre (fordi det er et svært utbredt format) virker dermed smartere enn at bedrifter sitter på hver sin tue og forsøker å finne opp kruttet på nytt.

Batteriutviklingen ser ut til å gå jevnt og trutt. Så de som venter på bedre batterier må tydeligvis vente litt. Så er spørsmålet: hva er bedre batterier? Før Tesla kom skrev folk i kommentarfelt at "elbilen må gå minst 40 mil for å være interessant". Etter at Tesla kom er det "minst samme rekkevidde som fossilbil (rundt 80-100 mil) for å være interessant".

Tesla har allerede vist at batteriene er gode nok i premium-segmentet, så lenge organisasjonen er tilpasset dette. Herfra går det bare en vei, om enn i et moderat tempo.

Sitat fra: Rio på onsdag 26. november 2014, klokken 15:10
Du kan selvsagt være så uenig du bare orker; fakta viser jo greit at du tar feil. Nissan, for eksempel, har en fungerende batterifabrikk, flere år før Tesla. Nissan sover heller ikke.
Nei de sover ikke. De bare lager biler som ikke fullt ut erstatter fossilbilen, slik at man gjerne må kjøpe to biler (mersalg), eller holder seg til fossilt fordi elbilen ikke dekkker behovet.

Sitat fra: JohanH på onsdag 26. november 2014, klokken 15:06
Uenig. Holder fast ved min påstand at det inne finnes en elektrisk konkurrent til Tesla.
Det finnes ingen som lager noe i nærheten av Model S, og det vil det heller ikke gjøre i nærmeste fremtid. Kanskje om 3-4 år?
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Rio

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 26. november 2014, klokken 15:13
Om en enkelt bedrift skulle finne opp et magisk batteri, så vil bilprodusenten som sitter på rettighetene ha et stort konkurransefortrinn.

Såvidt jeg kan se virker det ikke som noe magisk skal skje de nærmeste årene, og valg av et format som masseproduseres og som mange investerer i å forbedre (fordi det er et svært utbredt format) virker dermed smartere enn at bedrifter sitter på hver sin tue og forsøker å finne opp kruttet på nytt.

Batteriutviklingen ser ut til å gå jevnt og trutt. Så de som venter på bedre batterier må tydeligvis vente litt. Så er spørsmålet: hva er bedre batterier? Før Tesla kom skrev folk i kommentarfelt at "elbilen må gå minst 40 mil for å være interessant". Etter at Tesla kom er det "minst samme rekkevidde som fossilbil (rundt 80-100 mil) for å være interessant".

Tesla har allerede vist at batteriene er gode nok i premium-segmentet, så lenge organisasjonen er tilpasset dette. Herfra går det bare en vei, om enn i et moderat tempo.

Sitat fra: Rio på onsdag 26. november 2014, klokken 15:10
Du kan selvsagt være så uenig du bare orker; fakta viser jo greit at du tar feil. Nissan, for eksempel, har en fungerende batterifabrikk, flere år før Tesla. Nissan sover heller ikke.
Nei de sover ikke. De bare lager biler som ikke fullt ut erstatter fossilbilen, slik at man gjerne må kjøpe to biler (mersalg), eller holder seg til fossilt fordi elbilen ikke dekkker behovet.

Dagens e-Golf og Leaf er gode nok til store deler av befolkningen - enten som bil nr. 1 eller bil nr. 2. Problemet er at de nok er for dyre for "folk flest" i mesteparten av Europa.

Jeg fortstår ikke helt relevansen for formatet her - å bruke 18650 er selvsagt helt greit så lenge kvantaene er små, men når det er snakk om større kvanta så vil det nok være større format som er bedre. Det er uansett kun et kostspørsmål. 18650 er så liten at man må ha mange av dem, og derfor mange fysiske tilkoblinger.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

turfsurf

Sitat fra: Rio på onsdag 26. november 2014, klokken 15:19
Dagens e-Golf og Leaf er gode nok til store deler av befolkningen - enten som bil nr. 1 eller bil nr. 2.

Men for veldig mange ikke som eneste bil. Både av plass og rekkevidde / hurtiglade begrensninger.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

Øyvind.h

Sitat fra: Rio på onsdag 26. november 2014, klokken 15:19
Dagens e-Golf og Leaf er gode nok til store deler av befolkningen - enten som bil nr. 1 eller bil nr. 2. Problemet er at de nok er for dyre for "folk flest" i mesteparten av Europa.

Jeg fortstår ikke helt relevansen for formatet her - å bruke 18650 er selvsagt helt greit så lenge kvantaene er små, men når det er snakk om større kvanta så vil det nok være større format som er bedre. Det er uansett kun et kostspørsmål. 18650 er så liten at man må ha mange av dem, og derfor mange fysiske tilkoblinger.
Jeg er uenig i at de er gode nok for store deler av befolkningen. Ja de har god nok plass for de fleste, men rekkevidden og ladenettverket er ikke bra nok for folk flest. Og bil og infrastruktur går hånd i hånd, noe Tesla til gangs har understreket. Prisen er også for høy, og de priser seg dermed ut av segmentet slik at de må konkurrere som elbil og ikke bil, noe som resulterer i epler vs pærer sammenligninger (i Norge litt annerledes inntil videre).

Hadde de hatt større batteri ville behovet for tilgang til lading vært mindre. Jeg tror ikke folk flest synes det er OK med en bil hvor man for ofte må bevege seg i grenseland. En må ha litt buffer, og en gjennomsnittlig kjørelengde på 5-6 mil om dagen gir alt for liten buffer for folk flest når rekkevidden ikke er mer enn 10-12 mil under normale forhold. Skal man sitte med to biler bør naturligvis en av dem være elbilen, og elbilen blir nesten garantert mest brukt. Men jeg mener elbilen bør dekke alle behov slik at man kan klare seg med en bil.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Rio

Sitat fra: turfsurf på onsdag 26. november 2014, klokken 15:29
Sitat fra: Rio på onsdag 26. november 2014, klokken 15:19
Dagens e-Golf og Leaf er gode nok til store deler av befolkningen - enten som bil nr. 1 eller bil nr. 2.

Men for veldig mange ikke som eneste bil. Både av plass og rekkevidde / hurtiglade begrensninger.

Akkurat som Tesla Model S ikke passer som eneste bil for veldig mange - av årsaker som pris og begrensninger på størrelse.

Ingen dekker "alle", akkurat som ingen modell dekker "alle" for eksosbiler heller.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Øyvind.h

En eGolf og eGolf stasjonsvogn med 500km rekkevidde, hengerfeste, 4wd og ferdig utbygget hurtiglader-nettverk ville dekket en meget stor andel av personbilmarkedet.
Men det kan fort ta 5-6 år før noe slikt finnes (kanskje tidligere som hydrogenhybrid?)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Rio

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 26. november 2014, klokken 15:41
En eGolf og eGolf stasjonsvogn med 500km rekkevidde, hengerfeste, 4wd og ferdig utbygget hurtiglader-nettverk ville dekket en meget stor andel av personbilmarkedet.
Men det kan fort ta 5-6 år før noe slikt finnes (kanskje tidligere som hydrogenhybrid?)

Den eksisterende e-Golf/Leaf dekker en meget stor andel av personbilmarkedet. Og folk oppdager at det går helt greit for de fleste.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Øyvind.h

Sitat fra: Rio på onsdag 26. november 2014, klokken 15:45
Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 26. november 2014, klokken 15:41
En eGolf og eGolf stasjonsvogn med 500km rekkevidde, hengerfeste, 4wd og ferdig utbygget hurtiglader-nettverk ville dekket en meget stor andel av personbilmarkedet.
Men det kan fort ta 5-6 år før noe slikt finnes (kanskje tidligere som hydrogenhybrid?)

Den eksisterende e-Golf/Leaf dekker en meget stor andel av personbilmarkedet. Og folk oppdager at det går helt greit for de fleste.
Ja så lenge man har to biler. For enbils-husholdninger blir det for spesielt interesserte dessverre.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Rio

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 26. november 2014, klokken 15:49
Sitat fra: Rio på onsdag 26. november 2014, klokken 15:45
Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 26. november 2014, klokken 15:41
En eGolf og eGolf stasjonsvogn med 500km rekkevidde, hengerfeste, 4wd og ferdig utbygget hurtiglader-nettverk ville dekket en meget stor andel av personbilmarkedet.
Men det kan fort ta 5-6 år før noe slikt finnes (kanskje tidligere som hydrogenhybrid?)

Den eksisterende e-Golf/Leaf dekker en meget stor andel av personbilmarkedet. Og folk oppdager at det går helt greit for de fleste.
Ja så lenge man har to biler. For enbils-husholdninger blir det for spesielt interesserte dessverre.

Også for svært mange enbilshusholdninger.

Det er faktisk mer nærliggende å påpeke at Tesla (til 600 000 kr og mer) nok er mer for de som har veldig mye penger, hvilket er langt færre.

For det du sier, implisitt, er at med mindre du har råd til en bil til over 600 000 kr, så kan du bare glemme elbil som bil nr 1, ikke sant? Da må du fortsette med eksosbil.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Øyvind.h

#2169
Sitat fra: Rio på onsdag 26. november 2014, klokken 15:51
Også for svært mange enbilshusholdninger.

Det er faktisk mer nærliggende å påpeke at Tesla (til 600 000 kr og mer) nok er mer for de som har veldig mye penger, hvilket er langt færre.

For det du sier, implisitt, er at med mindre du har råd til en bil til over 600 000 kr, så kan du bare glemme elbil som bil nr 1, ikke sant? Da må du fortsette med eksosbil.
Det jeg sier ordrett er at den typen bil i en enbils-husholdning er for spesielt interesserte. Jeg mener det ikke vil være noe folk flest vil leve med, såfremt de ikke tvinges til det (enda høyere fossilbil-avgifter, enda dyrere drivstoff, enda dyrere bomring osv).

Hadde min husholdning vært annerledes hadde jeg kanskje klart meg med Leaf, men jeg langt over gjennomsnittet opptatt av elbiler og kan ikke brukes som målestokk. Tviler på at folk flest synes det er gøy å sitte i Google maps for å detaljplanlegge, komme frem med blinkende streker på guessometeret eller droppe turer fordi bilen ikke kan gjennomføre turen.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

JohanH

Kan vi ikke bare døpe om tråden til "Rio vet best" og lukke den for godt da?

Amoss

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 26. november 2014, klokken 15:54
Hadde min husholdning vært annerledes hadde jeg kanskje klart meg med Leaf, men jeg langt over gjennomsnittet opptatt av elbiler og kan ikke brukes som målestokk.

Er selv i en - i teorien - enbils husholdning og er over gjennomsnittet opptatt av elbiler og kan fortsatt ikke klare meg med noen eksisterende elbil bortsett i fra Tesla - og da snakker jeg kun om i hverdagen, og ser helt bort i fra evnt. langturer. Greit, jeg har kanskje lengre kjørelengder som må dekkes enn "de fleste", men tror ikke jeg veldig spesiell her til lands. Og ja, plassmessig hadde jeg klart meg med så å si hvem som helst av dem (med mulige unntak av Smart og Tesla Roadster :p )
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Rio

Øyvind.h:

Det foresvever deg ikke at for store deler av befolkningen så er idéen om å bruke 700 000 kr på en bil langt mer for de "speselt interesserte"?
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Thomas Parsli

Sitat fra: JohanH på onsdag 26. november 2014, klokken 16:01
Kan vi ikke bare døpe om tråden til "Rio vet best" og lukke den for godt da?

Hvis du ikke har noe å bidra med, eller ditt bidrag bare er galle, er det kanskje like greit å ikke bidra?

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Rio

Sitat fra: JohanH på onsdag 26. november 2014, klokken 16:01
Kan vi ikke bare døpe om tråden til "Rio vet best" og lukke den for godt da?

Kan du ikke heller komme med holdbare argumenter, fremfor personfokus?
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA