Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Sutretråd over Tesla S - saklig og usaklig

Startet av Havebigfun, mandag 07. januar 2013, klokken 01:14

« forrige - neste »

Rio

Sitat fra: Øggen på tirsdag 25. november 2014, klokken 13:02
Nei, det er faktisk et sjakktrekk for elbiler at de "normaliseres", og ser ut som vanlige biler som "mannen og kvinnen i gaten" er vant med å kjøpe.
Ja det var akkurat det jeg mente. Mennesket er meget lett å manipulere og er vanedyr. Det kjennte og fortrolige er tryggere.
Og det ER billigere, da det så og si "bare" er bunnrammen som er forskjellig. Dører og karosseri ellers er mest sannsynlig likt.
Egen linje er ikke nødvendig.

Ja, for det som er vesentlig er å selge mange. Det går nok ikke før batteriene faller i pris, men man er på vei dit.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Birger

Sitat fra: Rio på tirsdag 25. november 2014, klokken 16:47
De trenger en Golf som konkurrerer med andre biler i det segmentet, ikke noe som konkurrerer med Tesla.

De trenger begge deler. Derfor utvikler de R8 e-tron osv. Volkswagen kommer nok sterkt tilbake og med det de til nå har fortalt så er de langt fremme blant de etablerte merkene.
Blå standard 85 med masse goodys og den er bare deilig :-)

Ronny

el-Clio -97
I-MIEV -11 Solgt
Leaf -12

Rio

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Amoss

Sitat fra: Ronny på tirsdag 25. november 2014, klokken 20:32
Vi får håpe dette stemmer:
https://www.linkedin.com/today/post/article/20140901135157-69791647-lithium-race-new-nissan-leaf-2016-will-have-the-real-car-look-186-miles-range-and-17k-price-tag
Jeg var helt bestemt på å kjøpe en Infiniti LE i 2012, men den kom desverre aldri...

Ja, dette så virkelig spennede ut - en stund. Har jo hørt en tid at de snakket om en 150miles (25 mil) rekkevidde versjon av Leaf, og det er fortsatt for lite for mitt behov. Men dette er jo så å si 30 mil, akkurat på kanten til at det holder for meg!  .... helt til jeg så at de snakket om EU-standard miles og ikke EPA miles :p

Vel, det var i det minste nesten, og det er ett godt steg fremover. Håper de ikke stopper der :)
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Ronny

Det betyr vel ca 50% større batteri, ny storselger på vei :)
el-Clio -97
I-MIEV -11 Solgt
Leaf -12

Rio

Sitat fra: Ronny på tirsdag 25. november 2014, klokken 21:02
Det betyr vel ca 50% større batteri, ny storselger på vei :)

Ja, det var noen her som regnet med at dagens populære elbiler (e-Golf, Leaf, i3, osv) dekker behovet til ca 50% av bilene i Norge. Når rekkevidden økes med 50%, vil den nye generasjon biler derfor kunne erstatte langt over 50% av dagens biler.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Cobos

Sitat fra: Rio på tirsdag 25. november 2014, klokken 16:47
Sitat fra: NegativeElectrode på tirsdag 25. november 2014, klokken 09:38
Sitat fra: Øggen på tirsdag 25. november 2014, klokken 04:42
Dette var litt motstridende Rio.
Grunnen til at VW bruker sin mestselgende modell er vel temmelig innlysende.  Du sier det selv, MESTSELGENDE modell.
Hvorfor investere en signifikant sum penger i en ny, dyrere og ukjennt modell, når de kan bruke en "allerede" suksessoppskrift.
Den eneste kapitalistene forsøker å være snille mot, er seg selv. Som du også innrømmer, naturligvis for å tjene enda mer penger.
Derfor tror JEG at de forblir i "hippiekollektivet" og håper på en bedre verden, for en så billig penge som mulig.

Dette er for MEG en særs negativ paradigme, og en meget antonym holdning sett i likhet med Tesla's visjoner. Sover gjør "hippiene" definitivt ikke. Alt gjøres med viten og vilje.

Nettopp! VW vil at batteriene skal bli så billige og ha høy nok energitetthet så de passer inn i de eksisterende modellene
http://www.greencarreports.com/news/1095609_solid-state-batteries-for-electric-cars-great-potential-vw-ceo-says
De ønsker ikke lage elbil som har plass til dagens batterier. Skulle tro de kunne avse penger til dette når mindre bilprodusenter klarer det.

De er begripeligvis mer interessert i å ha erfaring med "folkebiler" slik at de kan masseproduseres. Det er jo der markedet er, i antall.

Selvsagt kunne de dyttet masse batterier inn i en større bil (det er jo ironisk nok enklere), men da blir også prisen så høy at få kjøper den.

De trenger en Golf som konkurrerer med andre biler i det segmentet, ikke noe som konkurrerer med Tesla.
Har du sett på hva en e-Golf faktisk koster i Tyskland. Den nesten like dyr som en A6, ikke akkurat en folkebil hvis du spør meg. En Golf koster drøye 20k Euro, en e-Golf koster 35k Euro, altså nok til at man får en vanlig Golf, en Up og bensin nok for begge de første par årene. Det er ikke samme segment som Golf hvis vi faktisk skal være pirkete.

Cobos
Oslo
Model S60
Fantastisk bil i over 2 år, som jeg fortsatt gleder meg til å kjøre.

OddB

Men er  VW klar for å produsere  disse  folkebilene i "folkelige" mengder ? Både de og Audi  må gjerne  ta opp konkurransen  med Tesla på hver  sin måte?  Men så lenge  de produseres  i 5-sifrede antall viser de tydelig  at dette ikke er et seriøst  satsingsområde.  De viser dessverre ingen tegn til å legge fossilteknologien på hylla.
Batteriteknologien er avgjørende , det nytter  ikke å sitte å vente  på at den skal utvikle  seg på egenhånd.  Min ønskedrøm er at alle de store  bilfabrikantene  skiller ut underselskap som seriøst tar opp konkurransen med Tesla, og bygger  sine egne Giga -fabrikker med konkurrerende batteriteknologi.
Tenk om BMW sa at de tok opp  hansken  fra Teslas  "Serie 3- killer" og annonserte  at også de bygger en halv mill. elbiler i folkeformat ?
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

Rio

Sitat fra: Cobos på tirsdag 25. november 2014, klokken 21:21

Har du sett på hva en e-Golf faktisk koster i Tyskland. Den nesten like dyr som en A6, ikke akkurat en folkebil hvis du spør meg. En Golf koster drøye 20k Euro, en e-Golf koster 35k Euro, altså nok til at man får en vanlig Golf, en Up og bensin nok for begge de første par årene. Det er ikke samme segment som Golf hvis vi faktisk skal være pirkete.

Cobos

Gode spørsmål.

Svaret avhenger selvsagt av at de får billigere batteripakker, noe som nok skjer. Det er jo det "alle" venter på.

Legg merke til at heller ikke Tesla har noe som konkurrerer i pris med e-Golf eller Leaf. Det er et langt vanskeligere marked, og det er utfordrende.

En annen sak er at elektronikken/drivlinjen nok vil falle ganske dramatisk i pris når de masseproduseres i antallene som fossilbiler produseres i.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

toppi

Sitat fra: Rio på tirsdag 25. november 2014, klokken 01:04
Sitat fra: Øggen på tirsdag 25. november 2014, klokken 00:45
@RIO
Hvis ikke VW ønsket å lage elbiler, så ville de neppe gjort det. De ville i hvert fall ikke produsert både e-UP, og gjort deres flaggskip (i nummer) til en elbil. Ei heller ville de tilpasset den til masseproduksjon (som er DYRT!).

Det er desverre feil. For idet hele å få LOV til å selge noe som helst type bil (bensin, diesel) MÅ de nemlig tilby en null utslipps bil i enkelte markeder ( ikke ubetydelig USA)

Joda, selvsagt, men da kunne de ha laget en egen bil, som ikke var bundet opp mot deres mestselgende modell.

VW, som alle andre firma i et kapitalistisk samfunn, eksisterer for å tjene penge for de som eier aksjer i selskapet. Før de kan bruke signifikante beløp på å "dreie" VW til å bli et økologisk hippikollektiv som produserer elbiler med grovt hvetemel, så må de få aksjeeiere og styret med seg. Det tar tid, for i øyeblikket (og sannsynligvis i noen år frem i tid) vil elbiler være ganske marginalt salgsmessig.

Derimot så investerer de store summer, og forbreder seg på fremtiden.

Jeg tror ikke VW gjør dette for å "være snille"; jeg tror de (som "alle andre") gjør det for å tjene penger. Det er slik systemet er, og selv ikke VW er store nok til å endre på det.

Her motsier du deg selv igjen.
Jeg trodde du mente at VW hadde en strategi mot 100% elektrisk, men nå sier du de først må få styret og aksjeeierne med seg??

Da er vi jo faktisk enige nå da. Jeg mener og de ikke er noe særlig i gang enda.
VW puttet batterier inn i Golfen sin for 25 år siden allerede, og har egentlig ikke kommet noe lenger i dag.
Tar tid å få med seg aksjonærene ser det ut til  :o

VW og flere er klart blitt mer aktive med "sitte å gjerde" strategien sin de siste årene, selv om de bruker mest krefter på lobbyvirksomhet for å utsette kuttene i CO2 utslippene i EU.

Jeg mener bestemt Tesla skal ha mye av æren for at "mange av de andre" vekkes opp fra dvalen, så kanskje VW finner på noe bedre en batterier i sin Golf til dobbelt pris og kort rekkevidde om nye 25 år  :-\

PS: Teslaaksjonærene er 100% enige om at de skal satse på el-biler..
Oslo
Model S - Levert 09.09.13
Model X - #2395

Rio

Sitat fra: OddB på tirsdag 25. november 2014, klokken 21:24
Men er  VW klar for å produsere  disse  folkebilene i "folkelige" mengder ? Både de og Audi  må gjerne  ta opp konkurransen  med Tesla på hver  sin måte?  Men så lenge  de produseres  i 5-sifrede antall viser de tydelig  at dette ikke er et seriøst  satsingsområde.  De viser dessverre ingen tegn til å legge fossilteknologien på hylla.
Batteriteknologien er avgjørende , det nytter  ikke å sitte å vente  på at den skal utvikle  seg på egenhånd.  Min ønskedrøm er at alle de store  bilfabrikantene  skiller ut underselskap som seriøst tar opp konkurransen med Tesla, og bygger  sine egne Giga -fabrikker med konkurrerende batteriteknologi.
Tenk om BMW sa at de tok opp  hansken  fra Teslas  "Serie 3- killer" og annonserte  at også de bygger en halv mill. elbiler i folkeformat ?

Altså, selv om Tesla produserte 500 000 biler i året (som visstnok er målet) så utgjør det fremdeles langt mindre enn 1% av verdens bilproduksjon. Noen må produsere resten, for infrastrukturen for elbil er ikke tilstede de fleste steder, samt at man venter på batteriutviklingen.

Fra et forretningsmessig synspunkt er det nok ikke så idiotisk det de gjør (forbreder seg, men sitter litt på gjerdet vedr. batteri), for sannsynligvis er det noen som får en god idé for nye batterier snart, og så gjelder det å kunne kjøpe det.

VW er klare til å produsere i store antall, men jeg forstår jo at de venter på at batteriprisen skal falle.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rio

Sitat fra: toppi på tirsdag 25. november 2014, klokken 21:58
Sitat fra: Rio på tirsdag 25. november 2014, klokken 01:04
Sitat fra: Øggen på tirsdag 25. november 2014, klokken 00:45
@RIO
Hvis ikke VW ønsket å lage elbiler, så ville de neppe gjort det. De ville i hvert fall ikke produsert både e-UP, og gjort deres flaggskip (i nummer) til en elbil. Ei heller ville de tilpasset den til masseproduksjon (som er DYRT!).

Det er desverre feil. For idet hele å få LOV til å selge noe som helst type bil (bensin, diesel) MÅ de nemlig tilby en null utslipps bil i enkelte markeder ( ikke ubetydelig USA)

Joda, selvsagt, men da kunne de ha laget en egen bil, som ikke var bundet opp mot deres mestselgende modell.

VW, som alle andre firma i et kapitalistisk samfunn, eksisterer for å tjene penge for de som eier aksjer i selskapet. Før de kan bruke signifikante beløp på å "dreie" VW til å bli et økologisk hippikollektiv som produserer elbiler med grovt hvetemel, så må de få aksjeeiere og styret med seg. Det tar tid, for i øyeblikket (og sannsynligvis i noen år frem i tid) vil elbiler være ganske marginalt salgsmessig.

Derimot så investerer de store summer, og forbreder seg på fremtiden.

Jeg tror ikke VW gjør dette for å "være snille"; jeg tror de (som "alle andre") gjør det for å tjene penger. Det er slik systemet er, og selv ikke VW er store nok til å endre på det.

Her motsier du deg selv igjen.
Jeg trodde du mente at VW hadde en strategi mot 100% elektrisk, men nå sier du de først må få styret og aksjeeierne med seg??

Da er vi jo faktisk enige nå da. Jeg mener og de ikke er noe særlig i gang enda.
VW puttet batterier inn i Golfen sin for 25 år siden allerede, og har egentlig ikke kommet noe lenger i dag.
Tar tid å få med seg aksjonærene ser det ut til  :o

VW og flere er klart blitt mer aktive med "sitte å gjerde" strategien sin de siste årene, selv om de bruker mest krefter på lobbyvirksomhet for å utsette kuttene i CO2 utslippene i EU.

Jeg mener bestemt Tesla skal ha mye av æren for at "mange av de andre" vekkes opp fra dvalen, så kanskje VW finner på noe bedre en batterier i sin Golf til dobbelt pris og kort rekkevidde om nye 25 år  :-\

PS: Teslaaksjonærene er 100% enige om at de skal satse på el-biler..

Eierne vil selvsagt produsere elbiler, men de er neppe klare til å KUN produsere elbiler. Det er nok verken kundene eller særlig mange andre heller.

Derutover tror jeg ikke nødvendigvis det blir bilfabrikantene som sådann som utvikler neste generasjons batterier, men batterifabrikantene. Selvsagt jobber de nok sammen, men det er nok mer firma som Panasonic osv. som er spesialister der.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Havebigfun

VW har sitt hovedfokusområde fortsatt på utviklingen av fossilteknologi- idag publiserte de sin nye 10 girs girkasse- som trengs for å kompensere ulempene til fossilmotoren. Det koster sikkert sabla mange penger å utvikle en slik.
Jeg tenker det er ikke annet enn sløsing med ressurser å pynte slik på utgående teknologi.
Det er bare slik at VW ikke leser utviklingen på sammme måte- og fortsetter å putte de store ressursene i fossilteknologi- VW et det europeiske selskap med det største forsknings/utviklingsbudsjettet. Hadde de brukt mer av det på e-mobiliteten hadde de kommet vesentlig lengre enn de har- første e-golf er vel godt over 20 år gammel. Hvis ikke det er en måte å sove på vet jeg ikke.

http://www.spiegel.de/auto/aktuell/zehngang-doppelkupplungsgetriebe-dsg-von-vw-a-1004314.html

Rio

Sitat fra: Havebigfun på tirsdag 25. november 2014, klokken 22:04
VW har sitt hovedfokusområde fortsatt på utviklingen av fossilteknologi- idag publiserte de sin nye 10 girs girkasse- som trengs for å kompensere ulempene til fossilmotoren. Det koster sikkert sabla mange penger å utvikle en slik.
Jeg tenker det er ikke annet enn sløsing med ressurser å pynte slik på utgående teknologi.
Det er bare slik at VW ikke leser utviklingen på sammme måte- og fortsetter å putte de store ressursene i fossilteknologi- VW et det europeiske selskap med det største forsknings/utviklingsbudsjettet. Hadde de brukt mer av det på e-mobiliteten hadde de kommet vesentlig lengre enn de har- første e-golf er vel godt over 20 år gammel. Hvis ikke det er en måte å sove på vet jeg ikke.

http://www.spiegel.de/auto/aktuell/zehngang-doppelkupplungsgetriebe-dsg-von-vw-a-1004314.html


Det er da ingen som tror at fossilbiler forsvinner på mange år enda. Du kan se hvor mange år det har tatt i Norge (som er særeget gunstig for elbiler), og det går neppe veldig mye raskere i andre land, spesielt mtp. at normalladeinfrastruktur må bygges ut.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA