Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Sutretråd over Tesla S - saklig og usaklig

Startet av Havebigfun, mandag 07. januar 2013, klokken 01:14

« forrige - neste »

Rio

Sitat fra: JohanH på lørdag 22. november 2014, klokken 23:13


Og hvor mange km hurtiglades per døgn? VW sikkert noen, i3 likeså, MB vel ingen så vidt jeg vet? Neppe like mange som Tesla.


Men det er åpenbart at en bil til 700 000 (forhåpentligvis) brukes mer enn en e-UP, spesielt til langdistansekjøring. Det er jo det samme hvis du sammenligner en stor BMW med en eksos-UP.

Husk at folk flest kjører ca 35 km/døgn i Norge. 45 km/døgn i Tyskland. Det betyr at stort sett kjører folk på "hjemmelading", og kun de dagene i måneden hvor de kjører over ca 100 km, så bruker de en HL.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rio

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på lørdag 22. november 2014, klokken 23:26
Jeg får si hva jeg har sagt i en annen tråd, hvis målet er en felles ladestandard, så må man ta hensyn til at en plugg i Europa må støtte:

- 230V 32A enfase (Type 2, J1772, Tesla Type 2)
- 400V 32+A trefase (Type 2, Tesla Type 2)
- 100+ kW DC (Type 2/CCS, CHAdeMO, Tesla Type 2)

CHAdeMO og J1772 er altså utelukket fordi de ikke støtter trefase. Da står det mellom Type 2/CCS og Tesla Type 2.

Jeg tror CCS kan være en grei løsning, også for Tesla. Tesla ville kunne fortsette å bruke Tesla Type 2 på toppen, men utstyre nye biler med DC-pinnene på bunnen. Slik vil nye Teslaer kunne bruke både Supercharger og CCS. På sikt, vil Tesla kunne bygge om Supercharger til Tesla CCS pluggen og øke DC effekten betydelig (ved å både bruke alle pinnene i Type 2 og DC pinnene).

Meget enig med deg! :)
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rio

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Espen Hugaas Andersen

En fordel ved å gjøre Teslaene kompatibel med CCS er et mye større utvalg i steder å lade bilen, med mer effekt. De fleste som bygger ut hurtigladere går nå for trippelstandard ladere, CCS/CHAdeMO/43 kW Type 2, her kan Tesla kun lade med 11 eller 22 kW. Med CCS kompatibilitet ville man kunne lade med 45 kW, og man ville også legge press på å få økt effekten på CCS. Om 3 år er det nok betydelig mer attraktivt å lade med 86 kW CCS enn 22 kW Type 2, i f.eks byområder, der Tesla ikke prioriterer å få satt opp SC.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

JohanH


Sitat fra: Rio på lørdag 22. november 2014, klokken 23:20
1) Vi trenger en felles hurtigladestandard.

Nei, hvorfor det? Det er ikke samfunnet eller EU som har ansvar for å bygge ut ladere for elbiler. Det er fabrikantene som har ansvar for dette, dvs. i forlengelsen konsumentene. Hurtigladere gjør elbiler til komplette biler, fullverdige alternativer til tradisjonelle biler. Uten god dekning av hurtigladere med stor effekt så selger man en amputert elbil. Jeg syns man kan faktisk se det slik at hurtigladenettverket som hører til bilen på en måte er en del av bilen du kjøper. Det virker hovedsakelig være Tesla som skjønt dette. Tilgang til et nettverk og god teknologi (høy oppetid og høy effekt) må prises inn i bilens salgspris.

Sitat fra: Rio på lørdag 22. november 2014, klokken 23:20
2) Vi trenger biler priset til "folk flest" på kontinentet i Europa. All respekt til Tesla (som har laget en fantastisk bil), men den er langt utenfor rekkevidde for "folk flest". Neste modell blir bedre, men også andre jobber jo på det.

Enig, håper fler kommer med dette.

Sitat fra: Rio på lørdag 22. november 2014, klokken 23:20
3) Vi må kutte ut "rekkevidde" som det eneste saliggjørende. Veldig mange har to biler, og det er veldig bra hvis bil nr 2 kan bli en elbil. Det er et fint sted å begynne for veldig mange. e-UP, Leaf, osv.

Kosumentene avgjører hva som er viktig, ikke du, ikke jeg. Salgstallene i de kommende årene vil gi fasit på hva som er viktig. Ingen "trenger" 55" TV men de selger som smør.

Sitat fra: Rio på lørdag 22. november 2014, klokken 23:20
4) Det er mange veier til "100% elbil". Tesla har gjort noe veldig bra, men det gjør faktisk andre også. Det vil være til elbilsakens fordel hvis også folk i dette forumet "aksepterer" dette, slik at man ikke sprer et image om at "den eneste elbilen som duger er Tesla, og hvis du ikke har en halv million så kan du ikke kjøre elbil".

Den eneste elbilen som duger for MITT BRUK er Tesla. Det var det visstnok for mange andre også, og folk står i laasnge køer. Men jeg vet godt det er ventetider på f. eks. e-Golf og jeg syns VW truffet riktig fint med den. Min nabo har en e-Golf og jeg liker den svært godt. Flere ting på den er bedre enn på min Model S. Prisen er også utmerket. En perfekt bil nr 2.

Amoss

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på lørdag 22. november 2014, klokken 23:26
Jeg tror CCS kan være en grei løsning, også for Tesla. Tesla ville kunne fortsette å bruke Tesla Type 2 på toppen, men utstyre nye biler med DC-pinnene på bunnen. Slik vil nye Teslaer kunne bruke både Supercharger og CCS. På sikt, vil Tesla kunne bygge om Supercharger til Tesla CCS pluggen og øke DC effekten betydelig (ved å både bruke alle pinnene i Type 2 og DC pinnene).

Problemet med denne løsningen er at man ikke har lagt opp til noen betalingsløsing på SC'ene. Så en bedre løsning, og den løsningen Elon tydeligvis ser for seg, er at bilfabrikanter som ønsker å bruker SC betaler ett beløp pr. bil som blir produsert med SC tilgang. Det kan nødvendigvis ikke skje med noen eksisterende løsning, og knapt nok noen senere vedtatt standard. Derfor må det bli en slik "defakto" standard istedet.

Skulle CCS bli utviklet videre til noe fornuftig så er jeg sikker på at Tesla ikke har noen problemer med å lage ett "CCS til Tesla Type 2" adapter.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Amoss på lørdag 22. november 2014, klokken 23:42Problemet med denne løsningen er at man ikke har lagt opp til noen betalingsløsing på SC'ene. Så en bedre løsning, og den løsningen Elon tydeligvis ser for seg, er at bilfabrikanter som ønsker å bruker SC betaler ett beløp pr. bil som blir produsert med SC tilgang. Det kan nødvendigvis ikke skje med noen eksisterende løsning, og knapt nok noen senere vedtatt standard. Derfor må det bli en slik "defakto" standard istedet.
Det er ikke noe problem. Det er kun de som har forhåndsbetalt for lading ved SC som kan lade der. Dette behøver ikke endre seg. De fleste stedene det er satt opp SC er det klargjort for å sette opp 1-4 andre hurtigladere, så da får de som ikke har betalt for tilgang til SC lade der.

I standarden som finnes i dag er det et handshake, der SC sjekker om bilen er godkjent for bruk av SC. Dette er supert, og det er ikke noe behov for å endre noe.
Sitat fra: Amoss på lørdag 22. november 2014, klokken 23:42Skulle CCS bli utviklet videre til noe fornuftig så er jeg sikker på at Tesla ikke har noen problemer med å lage ett "CCS til Tesla Type 2" adapter.
Adaptere er helt tullete, i mitt syn. Jeg tror ikke fossilbilene hadde blitt veldig populære om man måtte ha med trakt til visse fyllestasjoner. Det er så unødvendig, og *dyrt*, hvis man ser på hva det myteomspunnede CHAdeMO adapteret skal koste.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Rio

Sitat fra: JohanH på lørdag 22. november 2014, klokken 23:40

Sitat fra: Rio på lørdag 22. november 2014, klokken 23:20
1) Vi trenger en felles hurtigladestandard.

Nei, hvorfor det? Det er ikke samfunnet eller EU som har ansvar for å bygge ut ladere for elbiler. Det er fabrikantene som har ansvar for dette, dvs. i forlengelsen konsumentene. Hurtigladere gjør elbiler til komplette biler, fullverdige alternativer til tradisjonelle biler. Uten god dekning av hurtigladere med stor effekt så selger man en amputert elbil. Jeg syns man kan faktisk se det slik at hurtigladenettverket som hører til bilen på en måte er en del av bilen du kjøper. Det virker hovedsakelig være Tesla som skjønt dette. Tilgang til et nettverk og god teknologi (høy oppetid og høy effekt) må prises inn i bilens salgspris.


Fordi det er det "glade" vanvidd å ha 3, 4, 5 hurtigladenettverk i Europa, når ett holder lenge. Det koster selvsagt mye mer, og de eneste som betaler for galskapen er eiere av elbiler - direkte eller indirekte.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rio

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på lørdag 22. november 2014, klokken 23:48
Sitat fra: Amoss på lørdag 22. november 2014, klokken 23:42Problemet med denne løsningen er at man ikke har lagt opp til noen betalingsløsing på SC'ene. Så en bedre løsning, og den løsningen Elon tydeligvis ser for seg, er at bilfabrikanter som ønsker å bruker SC betaler ett beløp pr. bil som blir produsert med SC tilgang. Det kan nødvendigvis ikke skje med noen eksisterende løsning, og knapt nok noen senere vedtatt standard. Derfor må det bli en slik "defakto" standard istedet.
Det er ikke noe problem. Det er kun de som har forhåndsbetalt for lading ved SC som kan lade der. Dette behøver ikke endre seg. De fleste stedene det er satt opp SC er det klargjort for å sette opp 1-4 andre hurtigladere, så da får de som ikke har betalt for tilgang til SC lade der.

I standarden som finnes i dag er det et handshake, der SC sjekker om bilen er godkjent for bruk av SC. Dette er supert, og det er ikke noe behov for å endre noe.
Sitat fra: Amoss på lørdag 22. november 2014, klokken 23:42Skulle CCS bli utviklet videre til noe fornuftig så er jeg sikker på at Tesla ikke har noen problemer med å lage ett "CCS til Tesla Type 2" adapter.
Adaptere er helt tullete, i mitt syn. Jeg tror ikke fossilbilene hadde blitt veldig populære om man måtte ha med trakt til visse fyllestasjoner. Det er så unødvendig, og *dyrt*, hvis man ser på hva det myteomspunnede CHAdeMO adapteret skal koste.

Det er egentlig trist at ikke standarden har intelligent digital kommunikasjon (dvs. IPv6 over en seriellinje), slik at man kunne hatt et SIM-kort bygget inn i bilen, som ble brukt som betalingsløsning. Det ville ikke vært spesielt vanskelig å få til.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

samotholt

S85D, A8 3.0 Tdi, Allroad 2,7T

jkirkebo

Sitat fra: Rio på lørdag 22. november 2014, klokken 23:15
Det er begrenset av batteriet (effekten er mindre for små batterier, av kjemiske årsaker), men CCS kan per dags dato levere 86 kW per lader, som (etter det jeg forstår) er mer enn det en dobbellader kan lade to Model S med? (er ikke det 130 kW delt på to?)

150kW delt på to for de nyeste.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

sigurdi

#2051
Standarder sett opp mot hverandre, ikke lett å finne.

* Chademo - 200A - 100kW - (125A er ofte oppgitt som max men er oppgradert - 50kW er vanlig, ABB har noen med 2x50kW. (Kia har støtte for 100kW)
* CCS - 400A? - 83kW max pr i dag 240kW max ved 600v - (IEC 62196-3) - (Litt usikkert, pga mye rører og vanskelig å finne noe konkret)
* Tesla Type2  - 330A+ - 150kW i dag (De nest nyeste stasjoner er 135kW, så her har det øket jevnt) - i dag ser det ut som 118-122kW og da rundt 330A er begrensingen til en bil.  - (IEC 62196-2 med dypere plugger)
Så skal ikke se bort fra at 400A er oppnålig slik som på CCS men med en mye mindre og lekrere plugg. ;-)

IEC 62196 består av en rekke standarder der 62196-3 er - CCS  eller Combined Charing System som er et forsøk på å lage en "ny" universel standard som skal fungere på kryss av andre standarder - herlig.
(Ny standard for å få færre standarder)
Første IEC 62196-3 støtter 125S opp til 850V, kan se ut som at denne nå senere er oppgradert til max 600v og 400A.

Kilder:
Chademo egne sider:
http://www.chademo.com/05_concept.html
https://transportevolved.com/2014/06/16/nissan-bmw-look-adopt-teslas-charging-standard/
http://greentransportation.info/ev-charging/fast-charging/fast-charging-whether-standardized-or-not.html
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

Rio

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

timingbeltkiller

Sitat fra: Rio på søndag 23. november 2014, klokken 03:54
Det "fine" med standarder er at det er så mange å velge mellom! :D
Tolkingen har mest å si.
Eksempelvis når sluket plasseres på høyeste punkt!
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

NegativeElectrode

Hvit TM3 2019
Grå TMS 2015 modell (solgt)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA