Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Sutretråd over Tesla S - saklig og usaklig

Startet av Havebigfun, mandag 07. januar 2013, klokken 01:14

« forrige - neste »

Også_Øyvind_H

Alt nevnt under tilsier jo at det er STOR forskjell på Tesla og konkurrentene. Jeg og flere skulle nok gjerne sett at det var reelle alternativer, men er det sannsynlig at vi vil se andre som er på Tesla's nivå (dagens) før nærmere 2020?
10.2013 TMS 85  - solgt
06.2015 TMS 85D - solgt
07.2018 TMS 100D

Amoss

#2011
Sitat fra: Også_Øyvind_H på lørdag 22. november 2014, klokken 20:39
Jeg og flere skulle nok gjerne sett at det var reelle alternativer, ...


Det skulle vi alle ønske, inklusive Tesla selv...

Sitat fra: Også_Øyvind_H på lørdag 22. november 2014, klokken 20:39
... men er det sannsynlig at vi vil se andre som er på Tesla's nivå (dagens) før nærmere 2020?

Ser dårlig ut. Er jo flere som "hinter" om at de skal komme med noe som kan konkurrere, men det gjenstår å se om det bare er luftslott som bygges. Og ingen - det jeg har fått med meg i alle fall - ser ut til å ha gjort seg noen tanker om gjøre noe aktivt for å få på plass noe på linje med superladernettverket.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Rio

Sitat fra: Også_Øyvind_H på lørdag 22. november 2014, klokken 20:39
Alt nevnt under tilsier jo at det er STOR forskjell på Tesla og konkurrentene. Jeg og flere skulle nok gjerne sett at det var reelle alternativer, men er det sannsynlig at vi vil se andre som er på Tesla's nivå (dagens) før nærmere 2020?

Det er en forskjell - Tesla har valgt å putte flere batterier i bilen, og har derfor lenger rekkevidde og 2-3 ganger så høy pris. De fleste andre har valgt å ha biler med en pris som er tilgjengelig for en langt større del av befolkningen.

De har også en proprietær ladestandard, som de holder (foreløpig) for seg selv, og derfor gjør at man trenger mer/dyrere ladeinfrastruktur for at elbiler skal brukes overalt. Laderene deres burde støtte CCS.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Leif1

Hvorfor skal de støtte CCS?
En alt for stor kladuns av en kontakt, som du må ha ei luke på størrelse med et halvstort panser for å få plass til.
De er heldigvis snart store nok til å definere standarden selv.
Dvs en som i tillegg virker.
Konvertitt fra S til X

hgs

Sitat fra: Rio på lørdag 22. november 2014, klokken 18:50
Sitat fra: samotholt på lørdag 22. november 2014, klokken 18:45
Sitat fra: Amoss på lørdag 22. november 2014, klokken 11:07
Jeg misstenker at VW kommer til å få litt skallebank den dagen de virkelig våkner og oppdager at ingen er i stand til å selge dem de batteriene de trenger - og i alle fall ikke til den prisen de må ha for å være konkurransedyktige.

Og ikke minst mangel på infrastruktur for superlading, hvor Tesla vil være milelangt foran.

...eh... Det er over 4000 CHAdeMO-ladere - over 1100 i Europa, sammen med 160 av de nye CCS-ladere.

Er dette antallet punkter eller stasjoner, og hvordan er forholdet mellom antall punkter og biler? Hvordan er priser, betalingsløsninger og pålitelighet på disse laderene? Teslas fortrinn er mer enn at laderen avgir flere kW enn andre.
Brun S85 19", tech,luft,park,dobbeltlader,hattehylle -Solgt
TM3 LR AWD, 18", AP,  midnight silver metallic
e-Niro reservasjon - blir neppe tatt ut

Øyvind.h

#2015
Sitat fra: Rio på lørdag 22. november 2014, klokken 19:26
CHAdeMO kan levere 100 kW, CCS kan levere 86 kW.

Grunnen til at de fleste er begrenset til 50 kw er:

1) Bilenes batterier (som styrer hvor mye effekt som går til bilene) kan ikke ta mer, for de fleste elbiler i Norge i dag. Dette pga størrelsen på batteriene.
Begrenses ikke dette også av batteriets spenning? Ja det er størrelsen som er første begrensning, men må man ikke kraftig opp i spenning for å øke ladeeffekten opp fra dagens maks?

Sitat fra: Amoss på lørdag 22. november 2014, klokken 19:44
Sant nok, men der er det i det minste en teoretisk mulighet for at CCS kan videreutvikles til høyere effekt - slik at de kan tilby rask nok ladning også for langtrekkende elbiler - og at flere produsenter +
Hva er teoretisk fremtidig makseffekt for CCS ved 400V?
Tesla er jo allerede på 135kW (for 400V pakker), og jeg har sett snakk om 150-175kW i fremtiden (Tesla var jo på 90kW i 2012).

Om 86kW er maks er ikke det tilstrekkelig for langrekkevidde-elbiler, når Tesla snakker om det doble....
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

toppi

Sitat fra: Rio på lørdag 22. november 2014, klokken 21:15
Sitat fra: Også_Øyvind_H på lørdag 22. november 2014, klokken 20:39
Alt nevnt under tilsier jo at det er STOR forskjell på Tesla og konkurrentene. Jeg og flere skulle nok gjerne sett at det var reelle alternativer, men er det sannsynlig at vi vil se andre som er på Tesla's nivå (dagens) før nærmere 2020?

Det er en forskjell - Tesla har valgt å putte flere batterier i bilen, og har derfor lenger rekkevidde og 2-3 ganger så høy pris. De fleste andre har valgt å ha biler med en pris som er tilgjengelig for en langt større del av befolkningen.

De har også en proprietær ladestandard, som de holder (foreløpig) for seg selv, og derfor gjør at man trenger mer/dyrere ladeinfrastruktur for at elbiler skal brukes overalt. Laderene deres burde støtte CCS.

Da var vi påen igjen - trodde denne var lagt dø?
Men jeg kan gjenta:
Det å lage en bil i småbilsegmentet, men som koster 2 til 3 ganger så mye som en tilsvarende fossil bil, er ikke å lage en bil som er tilgjengelig for en større del av befolkningen. Feks Up til 10 000 Euro kontra E-UP til 27 000 Euro.

Dette er kun en bil for miljøfantaster, entusiaster med mye penger som nr 2 bil, eller i land som Norge. Det skaper intet skifte i teknologien.

Hadde feks WV uttalt at dette var et ledd i en strategi mot å lage gode konkuransedyktige batteribiler, hadde det vært veldig spennende, men vi vet jo at de nærmest lager disse mot sin vilje, kun for å tilfredstille myndighetenes krav til lave utslipp.

Teslas nye P85D er faktisk svært konkuransedyktig på pris i sitt segment.
Billigere (og raskere) enn M5 i Tyskland blant annet.
Selvfølgelig dyr for de fleste, men så har Tesla en plan om å levere en bil i mellomklassen ( 30 000 Euro) til lik i pris som sine fossile konkurenter.
Oslo
Model S - Levert 09.09.13
Model X - #2395

Rio

Sitat fra: Leif1 på lørdag 22. november 2014, klokken 21:23
Hvorfor skal de støtte CCS?
En alt for stor kladuns av en kontakt, som du må ha ei luke på størrelse med et halvstort panser for å få plass til.
De er heldigvis snart store nok til å definere standarden selv.
Dvs en som i tillegg virker.

Fordi det er den europeiske standarden, og du er i Europa. :)
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Amoss

Sitat fra: Øyvind.h på lørdag 22. november 2014, klokken 21:39
Hva er teoretisk fremtidig makseffekt for CCS ved 400V?

Det  vet jeg nok ikke. Har vært en her som har snakket om rundt 140kW om jeg ikke husker feil?  Men har ikke verifisert dette, så det kan godt være en av de vanlige "jeg prøver å svartmale alt Tesla så godt jeg kan og litt til" fra denne personen.


Sitat fra: Øyvind.h på lørdag 22. november 2014, klokken 21:39
Om 86kW er maks er ikke det tilstrekkelig for langrekkevidde-elbiler, når Tesla snakker om det doble....

Om det er det maksimale denne standarden kan bygges videre til så må de nok pent lage seg en ny standard. Evnt. ta i bruk en "defacto" ''standard'' fra en produsent som alt har tatt den i bruk ;)
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Rio

Sitat fra: toppi på lørdag 22. november 2014, klokken 21:42

Da var vi påen igjen - trodde denne var lagt dø?
Men jeg kan gjenta:
Det å lage en bil i småbilsegmentet, men som koster 2 til 3 ganger så mye som en tilsvarende fossil bil, er ikke å lage en bil som er tilgjengelig for en større del av befolkningen. Feks Up til 10 000 Euro kontra E-UP til 27 000 Euro.

Dette er kun en bil for miljøfantaster, entusiaster med mye penger som nr 2 bil, eller i land som Norge. Det skaper intet skifte i teknologien.

Hadde feks WV uttalt at dette var et ledd i en strategi mot å lage gode konkuransedyktige batteribiler, hadde det vært veldig spennende, men vi vet jo at de nærmest lager disse mot sin vilje, kun for å tilfredstille myndighetenes krav til lave utslipp.

Teslas nye P85D er faktisk svært konkuransedyktig på pris i sitt segment.
Billigere (og raskere) enn M5 i Tyskland blant annet.
Selvfølgelig dyr for de fleste, men så har Tesla en plan om å levere en bil i mellomklassen ( 30 000 Euro) til lik i pris som sine fossile konkurenter.

Men, som påpekt til det kjedsommelige, i den virkelige verden er det veldig greit hvis elbiler ikke er reservert de ytterst få som har råd til en P85D.

Det er flott med biler i 800 000 kr klassen, men de fleste (spesielt nedover i Europa) er ikke i nærheten av å kunne bruke så mye penger på en bil. Derfor er faktisk VWs utvikling av en e-UP og e-Golf meget viktig, og med bedre batterier vil de i fremtiden kunne tilby billigere biler, samt ha mye erfaring med elbiler.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rio

Sitat fra: Øyvind.h på lørdag 22. november 2014, klokken 21:39
Sitat fra: Rio på lørdag 22. november 2014, klokken 19:26
CHAdeMO kan levere 100 kW, CCS kan levere 86 kW.

Grunnen til at de fleste er begrenset til 50 kw er:

1) Bilenes batterier (som styrer hvor mye effekt som går til bilene) kan ikke ta mer, for de fleste elbiler i Norge i dag. Dette pga størrelsen på batteriene.
Begrenses ikke dette også av batteriets spenning? Ja det er størrelsen som er første begrensning, men må man ikke kraftig opp i spenning for å øke ladeeffekten opp fra dagens maks?

Sitat fra: Amoss på lørdag 22. november 2014, klokken 19:44
Sant nok, men der er det i det minste en teoretisk mulighet for at CCS kan videreutvikles til høyere effekt - slik at de kan tilby rask nok ladning også for langtrekkende elbiler - og at flere produsenter +
Hva er teoretisk fremtidig makseffekt for CCS ved 400V?
Tesla er jo allerede på 135kW (for 400V pakker), og jeg har sett snakk om 150-175kW i fremtiden (Tesla var jo på 90kW i 2012).

Om 86kW er maks er ikke det tilstrekkelig for langrekkevidde-elbiler, når Tesla snakker om det doble....


Foreløpig er begrensningen på hvor raskt batteripakker kan motta effekt. Det er jo godt mulig at fremtidige batteripakker har høyere spenning også, og derfor lavere strømtap.

Jeg har ikke tallene du etterlyser i hodet, og har forsåvidt ikke noe mot en ev. "sammenslåing" av Tesla og CCS (hvis det er teknisk mulig). Tesla bør selvsagt åpne deres ladestasjoner for andre enn Tesla, med mindre man skal ha en idiot-situasjon hvor alle merkene skal ha deres eget nettverk.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Også_Øyvind_H

Det blir jo litt å snu det på hodet at det er Tesla som er kjeltring som ikke hir andre tilgang til sine ladere. De gjorde jo dette for å sikre realiseringen av en langdistansebil, der alternativene uten tvil hadde feilet,

Jeg er overbevist om at Tesla kommer til å åpne opp for andre, gitt at de er villig til å gå inn på en forretnigsmodell som reelt sett støtter opp om utbredelsen av langdistansebiler.

Skal bli artig å følge med på utspillene fra de store i årene som kommer knytta til dette.
10.2013 TMS 85  - solgt
06.2015 TMS 85D - solgt
07.2018 TMS 100D

JohanH

"Standarden" defineres av markedslederen, ikke av et konsortium eller ekspertgruppe.

For eksempel var jeg selv en av de som var sur for at Teslas Chademo adapter drøyde så, men nå ser jeg at jeg aldri, aldri vil kjøpe den. På et år har Tesla gjort sitt SC nettverk så bra at alle vi som kjører Tesla ikke lenger en gang bryr oss om de lager en Chademo eller CCS-adapter. Sån er virkeligheten. Virkeligheten viser også at det er vinneren som etterhvert definerer gullstandarden og at konsumentene i en relativt fri markedsøkonomi bestemmer hvem vinneren blir. Uavhengig om noen "fastslått" at CCS skal være standard i EU.

Hvor mange kWh tror du Rio ble levert forrige måned fra Superchargers sammenlignet med CCS? Hva med i løpet av 2014 så langt? I Norge, EU eller globalt? Retorisk spørsmål ja, men alikevel talende. En sån first mover advantage som Tesla skaffet seg med sitt SC nettverk er så verdifull at det vanskelig lar seg beskrive. Jeg vet det høres grandiost it men jeg er 100% sikker på at historien vil vise hvilket utrolig genitrekk det er å bygge det ut så aggresivt.

toppi

Sitat fra: Rio på lørdag 22. november 2014, klokken 22:00
Sitat fra: toppi på lørdag 22. november 2014, klokken 21:42

Da var vi påen igjen - trodde denne var lagt dø?
Men jeg kan gjenta:
Det å lage en bil i småbilsegmentet, men som koster 2 til 3 ganger så mye som en tilsvarende fossil bil, er ikke å lage en bil som er tilgjengelig for en større del av befolkningen. Feks Up til 10 000 Euro kontra E-UP til 27 000 Euro.

Dette er kun en bil for miljøfantaster, entusiaster med mye penger som nr 2 bil, eller i land som Norge. Det skaper intet skifte i teknologien.

Hadde feks WV uttalt at dette var et ledd i en strategi mot å lage gode konkuransedyktige batteribiler, hadde det vært veldig spennende, men vi vet jo at de nærmest lager disse mot sin vilje, kun for å tilfredstille myndighetenes krav til lave utslipp.

Teslas nye P85D er faktisk svært konkuransedyktig på pris i sitt segment.
Billigere (og raskere) enn M5 i Tyskland blant annet.
Selvfølgelig dyr for de fleste, men så har Tesla en plan om å levere en bil i mellomklassen ( 30 000 Euro) til lik i pris som sine fossile konkurenter.

Men, som påpekt til det kjedsommelige, i den virkelige verden er det veldig greit hvis elbiler ikke er reservert de ytterst få som har råd til en P85D.

Det er flott med biler i 800 000 kr klassen, men de fleste (spesielt nedover i Europa) er ikke i nærheten av å kunne bruke så mye penger på en bil. Derfor er faktisk VWs utvikling av en e-UP og e-Golf meget viktig, og med bedre batterier vil de i fremtiden kunne tilby billigere biler, samt ha mye erfaring med elbiler.

Jepp, som du sier venter VW på at noen vil utvikle og levere dem billige og gode batterier.
Det er en strategi ja, men kan bli fryktelig lenge å vente. Kanskje de til og med ikke får tak i dem, eller må betale dyrere enn andre?
Sitte på gjerde strategien som du kaller det, gir neppe billige elbiler til folket før om veeeeldig lenge.
Oslo
Model S - Levert 09.09.13
Model X - #2395

Rio

Sitat fra: Også_Øyvind_H på lørdag 22. november 2014, klokken 22:12
Det blir jo litt å snu det på hodet at det er Tesla som er kjeltring som ikke hir andre tilgang til sine ladere. De gjorde jo dette for å sikre realiseringen av en langdistansebil, der alternativene uten tvil hadde feilet,

Jeg er overbevist om at Tesla kommer til å åpne opp for andre, gitt at de er villig til å gå inn på en forretnigsmodell som reelt sett støtter opp om utbredelsen av langdistansebiler.

Skal bli artig å følge med på utspillene fra de store i årene som kommer knytta til dette.

Laderne til Nissan er tilgjengelige for f. eks. iMiev.

Det er jo bare for Tesla å åpne opp, samt å sette seg ned med standardiseringsorgan i EU for å finne en felles standard. Å ha mange forskjellige standarder gående er direkte tåpelig - gjelder selvsagt også for CHAdeMO.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA