Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Sutretråd over Tesla S - saklig og usaklig

Startet av Havebigfun, mandag 07. januar 2013, klokken 01:14

« forrige - neste »

thilo

Sitat fra: aness på torsdag 06. november 2014, klokken 13:46
Sitat fra: Rio på torsdag 06. november 2014, klokken 09:47
"Bare Tesla duger" gjør at mange tror at elbil ikke er for dem.

Jeg er en av de som sikkert ligger godt innenfor snittet for daglig kjøring, og slik jeg tolker deg burde jeg altså klart meg fint med en Golf eller en Leaf eller en BMW.

"Problemet" er bare at jeg sjelden og aldri kjører småturer, de gangene jeg setter meg i bilen er det for å kjøre 100-200-500km.
På de korte turene (100-200km) skal jeg som regel hjem igjen samme dag, på de litt lengre turene skal jeg som regel hjem dagen etter.

Nå skal jeg på ingen måte påstå at mitt kjøremønster er typisk, men for enkelte av oss er det faktisk bare Tesla som duger.

Jeg skulle gjerne kjøpt meg en mindre og billigere bil, jeg kunne til og med klart meg fint med mye mindre hestekrefter, men såvidt jeg kan se er det ingen som kan selge meg en slik bil de neste 2-3 årene.

+1
S85D rød - EL677xx (Tromsø).
Medlem i elbilforeningen og TOCN (signaturmedlem)

sigurdi

#1951
@anesd og thilo.
Dere er ikke akene, er i samme situasjon vi også, og mun bror også.
Kjører 16000 i året, sykkel og gode sko i det daglige, fly på jobb og langkjøring når bilen er i bruk, eller korte turer med henger for å kjøre søppel, hente materialer osv. ;-)
Får ikke dette på sykkelen. :-)
Ikke kjøring til hytte, for det har vi ikke.
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

Havebigfun

Mange som har kjøpt TMS har gjort det fordi det er den eneste elbilen som dekker deres behov, jeg vil tippe 80-90%-resten har kjøpt den fordi den er sexy eller av imagegrunner- noe som forsåvidt også dekker et behov.
Jeg tror ikke det kommer noe konkurrerende bil mtp de viktigste egenskapene TMS har de neste 2-3 årene bortsett fra TMX.

Rio

#1953
For å presisere (for de nye):
Diskusjonen går ikke på hvorvidt Tesla har lengre rekkevidde enn konkurrentene. Tesla er en fantastisk bil, og ganske så unik. All honnør til dem.

Diskusjonen går på hvorvidt konkurrentene "sover" (ikke kjenner til hva som foregår innen elbiler), og ev. hvem som er disse konkurrentene.


Min påstand er at verken MB, BMW, VW, Nissan (Teslas konkurrenter på elbilmarkedet) "sover". De er selvsagt meget klar over hva som foregår, og de har valgt sine egne strategier. (Da sover de altså ikke.)

Så kan man gjerne diskutere disse strategiene.

Mercedes sin strategi er åpenbart et feilgrep - å selge en elbil uten hurtiglading er idioti, selv med en kraftig lader. Ford Focus er jo enda verre.

VW sin strategi med å gå for biler av "UP"- og "Golf"-størrelse, tror jeg er smart. De har forbredt batteripakken på ny teknologi, og kan da få lengre rekkevidde. At e-Golf ser ut som en Golf (deres mestselgende bil) tror jeg er et sjakktrekk. Den kan produseres på samme produksjonslinje.

Nissan har jo solgt flest elbiler i verden, og har egen batterifabrikk.

Hvis man er en stor bilfabrikant er "strategien vår er å sitte litt på gjerdet til ny batteriteknologi kommer, og i mellomtiden høster vi erfaring" egentlig en fornuftig strategi fra deres synspunkt.

Legg merke til: man kan selvsagt være uenig i disse strategiene, men uenighet i strategi betyr ikke på noen måte at de "sover".

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

sn0le

Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

thilo

Sitat fra: Rio på torsdag 06. november 2014, klokken 20:43Mercedes sin strategi er åpenbart et feilgrep - å selge en elbil uten hurtiglading er idioti, selv med en kraftig lader. Ford Fiesta er jo enda verre.

Hva har Ford Fiesta med saken å gjøre, finnes kun med bensin og diesel motor som mange flere biler på det norske market... SCNR  :)
S85D rød - EL677xx (Tromsø).
Medlem i elbilforeningen og TOCN (signaturmedlem)

Rio

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Havebigfun

Sitat fra: Rio på torsdag 06. november 2014, klokken 20:43
Min påstand er at verken MB, BMW, VW, Nissan (Teslas konkurrenter på elbilmarkedet) "sover". De er selvsagt meget klar over hva som foregår, og de har valgt sine egne strategier. (Da sover de altså ikke.)

Så kan man gjerne diskutere disse strategiene.
Det er nettopp det som er poenget.
Hvis man prøver å se de store sammenhenger og stoler på at 99 % av klimaforskerne har rett står vi overfor en kjempeutfordring- vekk fra fossil ennergi så raskt som mulig.

Jeg skal komme med en analogi fra mitt hverdagsliv:
Gitt du har fått påvist kreft i lungene som ikke gir deg symptomer - du har mange mulige opsjoner/strategier:

1. stole på legen som sier at kreften bør fjernes ved kirurgi og gjennomføre det asap.
2. tenke " jeg har ingen symptomer derfor er alt vel" og vente til du får symptomer- deretter følge legens anbefalinger
3. oppsøke en healer og følge hans anvisninger
4. skifte parfyme/etterbarberingsvann og regne med at alt er vel
5. begynne å spise gulrøtter
6. kjøpe Leaf
7. kjøpe E-UP
8. kjøpe Tesla 8)
9. satse på aromaterapi ::)
osv
Hvis jeg (du få gå utifra at jeg "vet" det rette svaret) nå forteller deg at kun en av disse strategiene medfører at det er en viss sansynlighet for at du lever om 2-3 år- hva vil du synes om de andre strategiene som -i og for seg -alle har et "vesentlig" poeng som er verdt å tenke over- men som ikke løser problemet ditt at du kommer til å dø av lungekreft om ikke lenge.

Det er desverre kun en bilprodusent som tar varslene fra de presumptivt mest kompetente forskerne på alvor og har som mål å komme med et nytt konsept for bærekraftig mobilitet. Denne produsenten viser denne viljen bla a ved å rulle ut superladere i en tempo knapt noen av oss kunne forestille seg- mer handlekraft kan man ikke forvente av noen...
De andre spiser nå gulrøtter, skifter etterbarberingsvann osv.
Du, Rio prøver å fortelle oss at det er likeverdige strategier. Men det er klart- du sover ikke når du endrer strategi- og kjøper annet etterbarberingsvann.
På linje med norsk oljeindustri har den tyske fossil(bil)mafiaen en komplett neglekt for det som kommer ti å komme av klimarelaterte problemer i nærmere og fjernere fremtid- jeg kan ikke kalle det annet en kynisk.
Ikke ta det personlig- men jeg føler at diskusjonen har i lengre tid vært preget av at alle gjentar sine argumenter- i det uendelige. :)

Rio

Havebigfun:

Du skriver: "Du, Rio prøver å fortelle oss at det er likeverdige strategier. "

Kan du peke på der jeg forteller dette? Det er vel omtrent akkurat det motsatte av det jeg påstår:

Jeg skrev:

"Så kan man gjerne diskutere disse strategiene."

og

"Legg merke til: man kan selvsagt være uenig i disse strategiene, men uenighet i strategi betyr ikke på noen måte at de "sover"."

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

aness

@rio: jeg er fullstendig klar over hva tråden handler om, det virker mer som at du ikke har fått med deg at topic ble satt i 2012 når status var noe helt annet.

Jeg har lest mesteparten av det som er sagt de siste ukene, og grunnen til at jeg svarte som jeg gjorde var at jeg satt igjen med inntrykket av at din påstand var at siden du gjør det så burde alle klare seg med en elbil med kort rekkevidde.

Min påstand er altså at jeg med mitt kjøremønster absolutt ikke gjør det, og ikke minst, jeg kan ikke se at noen andre leverandører enn Tesla har noen som helst planer om å levere noe som dekker mitt bruksmønster de neste årene.

Det ble sagt litt lenger opp at konkurrentene sover i Teslas segment og at Tesla sover i konkurrentenes. Dette er nok delvis rett, men Tesla har lenge sagt at de skal jobbe seg nedover i segmentene. Såvidt jeg har fått med meg er det ingen av konkurrentene som sier at de har planer om å jobbe seg oppover.

Konkurrentene følger nok med, men de burde f.eks også ta en liten kikk på hva som har skjedd i musikkbransjen de siste årene. Der kom de store selskapene så sent på banen at nye selskaper som tenkte på helt andre måter (Apple/Spotify++) nå har overtatt brorparten av markedet.

Jeg har ikke inntrykk av at noen her påstår at de er blinde, men med unntak av i småbil-segmentet så  ser jeg noen tegn til at de har gjort noe annet enn å følge litt med på sidelinjen.

Og i mellomtiden spiser Tesla markedsandeler til frokost, lunch og middag.

Havebigfun

Ok, Rio
Da sier vi at alle har strategier men bare en elbilprodusent har et konsept som tar hensyn til de store klimautfordringene. De andre holder på med fikenbladaktivitet uten egentlig å ønske noen som helst fundamentale endringer i sin produksjons/fortjenestemodell. Det er fundamentale endringer vi trenger nå.
Kanskje vi er enige til slutt :)
Overskriften i denne tråden var litt flåsete- noe jeg synes var morsomt for snart to år siden. Kanskje skulle jeg skrevet "Tesla gjør mye, de andre ikke nok, evnen tatt i betraktning".


NegativeElectrode

Hvit TM3 2019
Grå TMS 2015 modell (solgt)

toppi

Sitat fra: Rio på torsdag 06. november 2014, klokken 20:43
For å presisere (for de nye):
Diskusjonen går ikke på hvorvidt Tesla har lengre rekkevidde enn konkurrentene. Tesla er en fantastisk bil, og ganske så unik. All honnør til dem.

Diskusjonen går på hvorvidt konkurrentene "sover" (ikke kjenner til hva som foregår innen elbiler), og ev. hvem som er disse konkurrentene.


Min påstand er at verken MB, BMW, VW, Nissan (Teslas konkurrenter på elbilmarkedet) "sover". De er selvsagt meget klar over hva som foregår, og de har valgt sine egne strategier. (Da sover de altså ikke.)

Så kan man gjerne diskutere disse strategiene.

Mercedes sin strategi er åpenbart et feilgrep - å selge en elbil uten hurtiglading er idioti, selv med en kraftig lader. Ford Focus er jo enda verre.

VW sin strategi med å gå for biler av "UP"- og "Golf"-størrelse, tror jeg er smart. De har forbredt batteripakken på ny teknologi, og kan da få lengre rekkevidde. At e-Golf ser ut som en Golf (deres mestselgende bil) tror jeg er et sjakktrekk. Den kan produseres på samme produksjonslinje.

Nissan har jo solgt flest elbiler i verden, og har egen batterifabrikk.

Hvis man er en stor bilfabrikant er "strategien vår er å sitte litt på gjerdet til ny batteriteknologi kommer, og i mellomtiden høster vi erfaring" egentlig en fornuftig strategi fra deres synspunkt.

Legg merke til: man kan selvsagt være uenig i disse strategiene, men uenighet i strategi betyr ikke på noen måte at de "sover".

Da rykker vi tilbake til start skjønner jeg, og definisjonen av "å sove".
"Sove" har aldri vært ment bokstavelig, har man ikke skjønt det, er det ikke rart diskusjonen blir vanskelig.

Og det er flott at noen (les Rio) har troen på elbilstsingen til andre bilprodusenter.

Jeg har ikke det av den enkle grunn at jeg har fulgt med en stund og sett hvordan de store produsentene i alle år har kjempet mot miljøkutt, og kun tilpasset lavutslippsmodellene sine etter krav fra myndighetene.
Hadde det ikke vært for de strenge lovene i California (og Tesla sin inntreden) hadde "de andre" fortsatt gitt fullstendig f..

Hvordan "sitte på gjerde strategien" (som vel er det samme som "å sove", når man ikke tar det så bokstavelig) vil fungere, gjenstår å se.
Om man ser på andre bransjer, så er det nok av eksempler på "å sitte på gjerde strategien" har gått ordentlig dårlig, og få eksempler på det motsatte.
Eller?
Oslo
Model S - Levert 09.09.13
Model X - #2395

Trustno1

Jeg tipper de store produsentene (desverre) kan sove en stund til. Selv om Tesla absolutt er en reell konkurent så har de ikke på lang tid enda nok kapasitet til å lage nevneverdig trøbbel for de andre. Selv når batterifabrikken er på plass, så vil volumet være forholdsvis liten i forhold til hva de store produsentene lager av biler i dag.

Men på ett eller annet tidspunkt så må de gjøre endringer i strategien sin, spørsmålet er når de faktisk er tvunget til å endre seg. Kan nok dra ut på tid, siden de sikkert ønsker å få mest mulig tilbake på sine nåværende ICE investeringer.

JohanH

Sitat fra: toppi på fredag 07. november 2014, klokken 14:37
Hvordan "sitte på gjerde strategien" (som vel er det samme som "å sove", når man ikke tar det så bokstavelig) vil fungere, gjenstår å se.
Om man ser på andre bransjer, så er det nok av eksempler på "å sitte på gjerde strategien" har gått ordentlig dårlig, og få eksempler på det motsatte.
Eller?

Dette syns jeg var svært godt formulert. Dette er det jeg har tenkt hele tiden men du satte ord på det veldig godt. Det er rett og slett en livsfarlig strategi for de etablerte. Det å tro at noen annen skal "tråkke opp sporet" for deg og så skal man komme etter å få de samme markedsandelene i "det nye" markedet som man vært vant til å ha i det gamle markedet er lite logisk. Når Mercedes (for å ta et eksempel) begynte sin virksomhet kan det godt ha vært noen av de etablerte hestevognprodusentene som tenkte på samme måte: "Vi kan dette med å lage vogner, vi avventer og ser om dette med motoriserte vogner tar av skikkelig og i sånt fall er det enkelt for oss å bare begynne å sette inn motorer i våre vogner". Det er dog ganske få av de nåværende store bilprodusente som har en fortid som hestevognsprodusenter etter hva jeg vet.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA