Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Sutretråd over Tesla S - saklig og usaklig

Startet av Havebigfun, mandag 07. januar 2013, klokken 01:14

« forrige - neste »

JohanH

#1920
Sitat fra: Rio på onsdag 05. november 2014, klokken 08:02
Vel, hvis det er argumentasjonsrekken kan man jo like gjerne argumentere for at det er Tesla som sover i alle de andre segmentene.

Helt korrekt! Endelig kommer vi noen vei med denne (teite) diskusjonen.

Dette er strategi fra Teslas sin side, som altså ligget i kortene siden 2006. Hvorvidt øvriges satsninger/ikke-satsninger er uttrykk for strategi eller mangel på strategi kan man jo diskutere.

olesb

Med den tankegangen, Rio, er (el)sykkel med vogn konkurrent til kortekkevidde bilene.

Jeg vurderer bevist/ubevisst hver dag om jeg skal sykle, ta buss eller kjøre bil til jobb, butikk, barnehage osv.

For meg dekker Model S helt andre behov enn det jeg kan dekke med sykkel, eller kollektiv. Ingen av de andre småbilene gjør det, desverre.

Som mange andre har skrevet tidligere er de reelle konkurrentene til Model S, diesel og bensinbiler. Det finnes ingen andre elbiler som konkurrerer i samme segmentet, og det er jo nettopp det denne tråden handler om.

At bilen er dyr er jeg ellers enig i.

Rød S85 utlevert januar 2014. Solgt februar 2015.
Rød S85D utlevert juni 2015

turfsurf

Sitat fra: Rio på onsdag 05. november 2014, klokken 08:02
Utover det, e-Golf, Leaf, i3, osv. ER selvsagt konkurrenter til Model S, all den tid folk (inkl. flere her) har vurdert dem opp mot Model S, og valgt den ene eller andre veien.

Dette er bare rør. Med den argumentasjonen er alle biler konkurenter.  Det blir litt som "ost er ost" reklamen. De er alternativer, på samme hvis som å sykle til jobb er ett alternativ til å kjøre bil. Det er et grunn til at man deler inn biler i klasser, det er for å kunne sammenligne direkte konkurerende biler.

Model S tilbyr rekkevidde og plass som eGolf & Co ikke kan tilby, samtidig som eUp tilbyr smidighet i bykjøring og lavere kostnad, og i3 vet jeg ikke helt hva tilbyr selv om den ser morsom ut...
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

Kjell Leaf

Sitat fra: turfsurf på onsdag 05. november 2014, klokken 10:33
Sitat fra: Rio på onsdag 05. november 2014, klokken 08:02
Utover det, e-Golf, Leaf, i3, osv. ER selvsagt konkurrenter til Model S, all den tid folk (inkl. flere her) har vurdert dem opp mot Model S, og valgt den ene eller andre veien.

Dette er bare rør. Med den argumentasjonen er alle biler konkurenter.  Det blir litt som "ost er ost" reklamen. De er alternativer, på samme hvis som å sykle til jobb er ett alternativ til å kjøre bil. Det er et grunn til at man deler inn biler i klasser, det er for å kunne sammenligne direkte konkurerende biler.

Model S tilbyr rekkevidde og plass som eGolf & Co ikke kan tilby, samtidig som eUp tilbyr smidighet i bykjøring og lavere kostnad, og i3 vet jeg ikke helt hva tilbyr selv om den ser morsom ut...
Enig med deg, bilene er svært forskjellige i hva de tilbyr og prisen er av en annen verden.
Da kunne man like godt si at BMW 1 serie er konkurrent med Mercedes S klasse.
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

Øyvind.h

Og ved å kun tilby elbil i størrelse BMW 1-serie får man inntreden i elbil-verden, men avskjæres fra en god del bruksscenarier. Noe som forsterker behovet for en ekstra bil, og å selge flere biler kan vel ikke være ugunstig for bilprodusentene :) ?
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

NegativeElectrode

Om Model S konkurrerer med de mindre elbilene, må det i så fall (for folk utenfor de større byene med bra nær- og langdistanse kollektivtilbud) være i tospann med en større eksosbil. Model S er så langt den eneste elbilen som kan dekke transport av en familie på en lengre ferietur, hyttetur osv med mindre man er elbil-entusiast og ikke ser ulempen med stopp for hver 100  - 150 km for å lade som noe stort problem.
Hvit TM3 2019
Grå TMS 2015 modell (solgt)

cyber

Sitat fra: JohanH på mandag 03. november 2014, klokken 20:23

Sitat fra: Amoss på mandag 03. november 2014, klokken 20:13
Sitat fra: cyber på mandag 03. november 2014, klokken 18:23
Det jeg er skeptisk til når det gjelder Teslas strategi er monopoltankegangen bak Elon Musks visjoner ...

Hvilken monopoltankegang?

Samme spsm. herfra.

Argumentene mange her bruker når de etterlyser reell konkurranse til Tesla er de samme som Elon Musk sine når det gjelder Teslas styrke - en monopolstilling mht til superladere og omsetningsmodell.
Elon Musk er en genial visjonær - han velger, tilsynelatende nesten idealistisk, å satse 100 % på et konsept konkurrentene ikke anser for å være lønnsomt, men som forretningsmann må han selvfølgelig ha ryggdekning.
Konkurrentene kan hvis de vil sikkert konkurrere på superladere, men på omsetningsmodell er de sjanseløse.
Forutsetningene for at Musk skal lykkes er at Tesla produserer verdens beste bil og at verden har tro på hans fremtidsvisjon - en oljefri verden med lykkelige Teslaeiere som kjører fra Teslalader til Teslalader :D.

Havebigfun

Sitat fra: cyber på onsdag 05. november 2014, klokken 16:00
Forutsetningene for at Musk skal lykkes er at Tesla produserer verdens beste bil og at verden har tro på hans fremtidsvisjon - en oljefri verden med lykkelige Teslaeiere som kjører fra Teslalader til Teslalader :D.
Enig med mye av det du skriver, cyber.
Det dreier seg ikke om verden har tro på hans fremtidsvisjon. Hvis vi skal har en klode med brukbare levekår for oss mennesker som føder de som lever her er vi nødt til å la mye karbon ligge igjen i bakken. Det har ikke noe med tro å gjøre - det er en nødvendighet- jo senere kollektivet av menneskene innser det jo værre blir levekårene for mange mennesker- Det er kun kyniske gamblere (eks de som tror Serdrup er en "gave" til barnebarna) eller folk med komplett manglende vitenskapsforståelse som tror at det er er trosspørsmål- desverre.

Rio

Sitat fra: turfsurf på onsdag 05. november 2014, klokken 10:33
Sitat fra: Rio på onsdag 05. november 2014, klokken 08:02
Utover det, e-Golf, Leaf, i3, osv. ER selvsagt konkurrenter til Model S, all den tid folk (inkl. flere her) har vurdert dem opp mot Model S, og valgt den ene eller andre veien.

Dette er bare rør. Med den argumentasjonen er alle biler konkurenter.  Det blir litt som "ost er ost" reklamen. De er alternativer, på samme hvis som å sykle til jobb er ett alternativ til å kjøre bil. Det er et grunn til at man deler inn biler i klasser, det er for å kunne sammenligne direkte konkurerende biler.

Model S tilbyr rekkevidde og plass som eGolf & Co ikke kan tilby, samtidig som eUp tilbyr smidighet i bykjøring og lavere kostnad, og i3 vet jeg ikke helt hva tilbyr selv om den ser morsom ut...


Det du skriver er selvsagt bare rør. (Jeg kan også komme med slike påstander.)

Skal man gå med den definisjonen, så sover jo Tesla totalt i alle segmenter/markeder bortsett fra Model S.

At man velger en stategi for salg av elbil som er forskjellig fra akkurat den Tesla har valgt, betyr selvsagt ikke at man "sover"; det betyr at man har valgt en annen strategi man mener man vil selge flere biler med.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

JohanH

Rio om du er online nå, logg inn her, lytt og lær i realtid:

http://www.media-server.com/m/p/sqcykevk

torjen6

Svart Zoe Intens 2014
Isuzu XUV Crosswind 2015
Mercedes Benz Class B Electric Drive Urban Exslusiv 2016
( leveres medio Desember )

torjen6

#1931
Er det rart at det er krig i verden ? Eg veit ikkje kvifor men ....... ?
Ein fantastisk bil, hadde ikkje vært for alle netttrolla som meiner at det er kun rike som kjøper EV og at den værste bilen du kan kjøpe i dag er Tesla.
Min neste EV blir Tesla III.



Svart Zoe Intens 2014
Isuzu XUV Crosswind 2015
Mercedes Benz Class B Electric Drive Urban Exslusiv 2016
( leveres medio Desember )

Rio

Sitat fra: torjen6 på torsdag 06. november 2014, klokken 01:39
I rest my chase!



Til sammenligning har Nissan allerede solgt 150 000 elbiler, og selv 500 000 er mindre enn 1% av årlig produksjon av biler i verden.

Get real!
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rio

Sitat fra: torjen6 på torsdag 06. november 2014, klokken 02:03
Er det rart at det er krig i verden ? Eg veit ikkje kvifor men ....... ?
Ein fantastisk bil, hadde ikkje vært for alle netttrolla som meiner at det er kun rike som kjøper EV og at den værste bilen du kan kjøpe i dag er Tesla.
Min neste EV blir Tesla III.

Som påpekt til det kjedsommelige - Tesla er en flott bil, men ovenfra-og-ned-holdningen om at "alle andre er dumme" ("sover") er jo ikke akkurat noe som innynder.

Idéen om at bare elbiler til over en halv million "duger" kan lett virke arrogant på folk flest.

Man må anta at journalister og andre også leser her på dette forumet, og ser jo hvor ødeleggende det er når vanlige ellbiler hånes som "kortrekkeviddebiler".

Det er nok mye missunnelse ute og går, men holdningen kommer ikke fra bilene, men fra enkelte av eierne/forfekterne. Dessverre.

Og det er synd.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Car-El

#1934
Innlegg slettet.

Kutt ut personfokuset.

Diskuter sak, ikke person!

Er dette så vanskelig å forstå?

Lars
Forum admin
Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA