Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Sutretråd over Tesla S - saklig og usaklig

Startet av Havebigfun, mandag 07. januar 2013, klokken 01:14

« forrige - neste »

VigdisA

#1905
For de som er første gangs elbileiere ved kjøp av en Tesla har nok ikke sett så mye på de andre eksisterende elbilene fordi rekkevidde var en av tingene som var viktig for dem. Det er jo pr nå ingen biler som slår Tesla på det, og ser ikke ut til å bli det på en liten stund heller..
Edit: er jo det denne tråden egentlig tar opp - at det enda ikke er noen biler som slår Tesla på rekkevidde og størrelse. At de har funnet på noe lurt.

De andre elbilene er jo bra de og, til sitt bruk og med en lavere pris.
Tesla Model S Signature P85+ :)
Nestleder i Tesla Owners Club Norway



Rio

Sitat fra: Havebigfun på tirsdag 04. november 2014, klokken 09:48
Intensjonen bør ikke være å snakke ned noen biler overhodet.
Allikevel virker det slik at det er kun en produsent som har som mål å fase ut eksosmobiliteten. DEt fortjener ros og støtte. De andre lager- muligens- gode elbiler som har en slags fikenbladfunksjon sik at de kan fortsette med sin sedvanlige eksosbilproduksjon.
Etter min mening har vi ikke tid til en overgang til bærekraftig transport som strekker seg over flere tiår. Jeg tror vi har i beste fall tiden og veien og jeg tror vi er forlengst forbi togradersmålet pga tregheten i systemene.
Derfor er jeg villig til å bruke vesentlig mer penger til bil enn jeg noen gang har gjort for å støtte opp om en overgang som er høyst nødvendig- og får verdens beste bil med på kjøpet- snakk om vinn-vinn. 8)
Men jeg gleder meg til at VW, MB, Audi, BMW og Porsche++ tar situasjonen på alvor og tilbyr konkurrerende biler til sine kunder- heller idag enn imorgen- desverre de facto først om 5-10 år (noe som viser for meg at de har sovet alt for lenge- selv om de antakelig har rekognosert hele tiden).


Du skriver:

"Allikevel virker det slik at det er kun en produsent som har som mål å fase ut eksosmobiliteten. DEt fortjener ros og støtte"

Det kan jo ikke være Tesla, for de har da ingen planer om en liten bil, som utgjør det store flertallet av biler! ;)

Tesla har ikke teknologi, tilsynelatende, til å konkurrere i småbilsegmentet.

Årsaken til at ikke VW etc "satser alt på elbil" er jo fordi batterteknologien er ikke der. Man kan ikke si at det eneste man har er en elbil til over en halv million og oppover for de som trenger rekkevidde.

Tesla velger seg den enkle delen av markedet; heller ikke Tesla har noe produkt for "folk flest" (under 100000 kr på kontinentet).
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rio

Sitat fra: VigdisA på tirsdag 04. november 2014, klokken 22:19
For de som er første gangs elbileiere ved kjøp av en Tesla har nok ikke sett så mye på de andre eksisterende elbilene fordi rekkevidde var en av tingene som var viktig for dem. Det er jo pr nå ingen biler som slår Tesla på det, og ser ikke ut til å bli det på en liten stund heller..
Edit: er jo det denne tråden egentlig tar opp - at det enda ikke er noen biler som slår Tesla på rekkevidde og størrelse. At de har funnet på noe lurt.

De andre elbilene er jo bra de og, til sitt bruk og med en lavere pris.

Hvis man kan prise biler til mellom en halv og en hel million, er det ikke noe teknisk problem å fylle den med batterier. Det går helt greit.

Det som derimot ER vanskelig, og som Tesla ikke engang forsøker, er å lage en billig elbil, i populærbil-segmentet.

All honnør til Tesla for det de har gjort, men det er faktisk Nissan som leder salgsstatistikken, som har batterifabrikk som fungerer, som var tidligst ute, og VW som har forbredt to modeller (inkl sin mestselgende modell) på elektrisk drivlinje, og er klar når billigere batterier kommer.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

JohanH

Sitat fra: Rio på tirsdag 04. november 2014, klokken 23:52
Sitat fra: VigdisA på tirsdag 04. november 2014, klokken 22:19
For de som er første gangs elbileiere ved kjøp av en Tesla har nok ikke sett så mye på de andre eksisterende elbilene fordi rekkevidde var en av tingene som var viktig for dem. Det er jo pr nå ingen biler som slår Tesla på det, og ser ikke ut til å bli det på en liten stund heller..
Edit: er jo det denne tråden egentlig tar opp - at det enda ikke er noen biler som slår Tesla på rekkevidde og størrelse. At de har funnet på noe lurt.

De andre elbilene er jo bra de og, til sitt bruk og med en lavere pris.

Hvis man kan prise biler til mellom en halv og en hel million, er det ikke noe teknisk problem å fylle den med batterier. Det går helt greit.

Det som derimot ER vanskelig, og som Tesla ikke engang forsøker, er å lage en billig elbil, i populærbil-segmentet.

All honnør til Tesla for det de har gjort, men det er faktisk Nissan som leder salgsstatistikken, som har batterifabrikk som fungerer, som var tidligst ute, og VW som har forbredt to modeller (inkl sin mestselgende modell) på elektrisk drivlinje, og er klar når billigere batterier kommer.

Har du hørt om Model 3? Kanskje ikke siden du påstår at "Tesla har ingen planer om å lage en billig elbil, i populærbil-segmentet (hva det nå er)". Les Teslas Master Plan blog post fra 2006. Den har ligget der siden da. Og jeg mener ikke retorisk "les den". Jeg mener les den faktisk. De har følgt planen sin så langt, svært vellykket og selvfølgelig gjør dem det i de kommende årene også.

http://www.teslamotors.com/blog/secret-tesla-motors-master-plan-just-between-you-and-me

Første stykket:
"As you know, the initial product of Tesla Motors is a high performance electric sports car called the Tesla Roadster. However, some readers may not be aware of the fact that our long term plan is to build a wide range of models, including affordably priced family cars. This is because the overarching purpose of Tesla Motors (and the reason I am funding the company) is to help expedite the move from a mine-and-burn hydrocarbon economy towards a solar electric economy, which I believe to be the primary, but not exclusive, sustainable solution."

Rio

Sitat fra: JohanH på onsdag 05. november 2014, klokken 00:01
Sitat fra: Rio på tirsdag 04. november 2014, klokken 23:52
Sitat fra: VigdisA på tirsdag 04. november 2014, klokken 22:19
For de som er første gangs elbileiere ved kjøp av en Tesla har nok ikke sett så mye på de andre eksisterende elbilene fordi rekkevidde var en av tingene som var viktig for dem. Det er jo pr nå ingen biler som slår Tesla på det, og ser ikke ut til å bli det på en liten stund heller..
Edit: er jo det denne tråden egentlig tar opp - at det enda ikke er noen biler som slår Tesla på rekkevidde og størrelse. At de har funnet på noe lurt.

De andre elbilene er jo bra de og, til sitt bruk og med en lavere pris.

Hvis man kan prise biler til mellom en halv og en hel million, er det ikke noe teknisk problem å fylle den med batterier. Det går helt greit.

Det som derimot ER vanskelig, og som Tesla ikke engang forsøker, er å lage en billig elbil, i populærbil-segmentet.

All honnør til Tesla for det de har gjort, men det er faktisk Nissan som leder salgsstatistikken, som har batterifabrikk som fungerer, som var tidligst ute, og VW som har forbredt to modeller (inkl sin mestselgende modell) på elektrisk drivlinje, og er klar når billigere batterier kommer.

Har du hørt om Model 3? Kanskje ikke siden du påstår at "Tesla har ingen planer om å lage en billig elbil, i populærbil-segmentet (hva det nå er)". Les Teslas Master Plan blog post fra 2006. Den har ligget der siden da. Og jeg mener ikke retorisk "les den". Jeg mener les den faktisk. De har følgt planen sin så langt, svært vellykket og selvfølgelig gjør dem det i de kommende årene også.

http://www.teslamotors.com/blog/secret-tesla-motors-master-plan-just-between-you-and-me

Første stykket:
"As you know, the initial product of Tesla Motors is a high performance electric sports car called the Tesla Roadster. However, some readers may not be aware of the fact that our long term plan is to build a wide range of models, including affordably priced family cars. This is because the overarching purpose of Tesla Motors (and the reason I am funding the company) is to help expedite the move from a mine-and-burn hydrocarbon economy towards a solar electric economy, which I believe to be the primary, but not exclusive, sustainable solution."

Forventet startpris USD 50 000,- fra det jeg ser på Google...

Altså startpris på godt OVER 300 000 kr. Før ekstrautstyr.

En billig folkebil koster under 1/3 av det.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

JohanH


Sitat fra: Rio på onsdag 05. november 2014, klokken 00:05
Sitat fra: JohanH på onsdag 05. november 2014, klokken 00:01
Sitat fra: Rio på tirsdag 04. november 2014, klokken 23:52
Sitat fra: VigdisA på tirsdag 04. november 2014, klokken 22:19
For de som er første gangs elbileiere ved kjøp av en Tesla har nok ikke sett så mye på de andre eksisterende elbilene fordi rekkevidde var en av tingene som var viktig for dem. Det er jo pr nå ingen biler som slår Tesla på det, og ser ikke ut til å bli det på en liten stund heller..
Edit: er jo det denne tråden egentlig tar opp - at det enda ikke er noen biler som slår Tesla på rekkevidde og størrelse. At de har funnet på noe lurt.

De andre elbilene er jo bra de og, til sitt bruk og med en lavere pris.

Hvis man kan prise biler til mellom en halv og en hel million, er det ikke noe teknisk problem å fylle den med batterier. Det går helt greit.

Det som derimot ER vanskelig, og som Tesla ikke engang forsøker, er å lage en billig elbil, i populærbil-segmentet.

All honnør til Tesla for det de har gjort, men det er faktisk Nissan som leder salgsstatistikken, som har batterifabrikk som fungerer, som var tidligst ute, og VW som har forbredt to modeller (inkl sin mestselgende modell) på elektrisk drivlinje, og er klar når billigere batterier kommer.

Har du hørt om Model 3? Kanskje ikke siden du påstår at "Tesla har ingen planer om å lage en billig elbil, i populærbil-segmentet (hva det nå er)". Les Teslas Master Plan blog post fra 2006. Den har ligget der siden da. Og jeg mener ikke retorisk "les den". Jeg mener les den faktisk. De har følgt planen sin så langt, svært vellykket og selvfølgelig gjør dem det i de kommende årene også.

http://www.teslamotors.com/blog/secret-tesla-motors-master-plan-just-between-you-and-me

Første stykket:
"As you know, the initial product of Tesla Motors is a high performance electric sports car called the Tesla Roadster. However, some readers may not be aware of the fact that our long term plan is to build a wide range of models, including affordably priced family cars. This is because the overarching purpose of Tesla Motors (and the reason I am funding the company) is to help expedite the move from a mine-and-burn hydrocarbon economy towards a solar electric economy, which I believe to be the primary, but not exclusive, sustainable solution."

Forventet startpris USD 50 000,- fra det jeg ser på Google...

Altså startpris på godt OVER 300 000 kr. Før ekstrautstyr.

En billig folkebil koster under 1/3 av det.

Nå får du gi deg. Google vet vel ikke hva den skal koste??? Hør må litt på oss som faktisk vet noe (mye) om Tesla. Målpris er USD 35000 men må justeres opp med inflasjon til 2017-priser. Da snakker vi om en bil i "øvre folkebil segmentet" (for å bruke din terminologi) - Elon har mange ggr. spesifikt sagt at man skal vurdere bilen opp imot en BMW 3-serie. Tesla kommer aldri å bygge biler i segmentet Hyundai Atos/Nissan Micra/Toyota Yaris og lignende og det er jeg glad for. Man kan ikke gape over hele markedet.

Leif1

Nå syns jeg Rio har et godt poeng.
Her bør det derimot være et kjempemarked for hybridbiler.
Disse bilene det snakkes om kjøres vel mest korte distanser. Mao perfekt for hybrider.
Konvertitt fra S til X

Rio

Sitat fra: JohanH på onsdag 05. november 2014, klokken 00:12

Nå får du gi deg. Google vet vel ikke hva den skal koste??? Hør må litt på oss som faktisk vet noe (mye) om Tesla. Målpris er USD 35000 men må justeres opp med inflasjon til 2017-priser. Da snakker vi om en bil i "øvre folkebil segmentet" (for å bruke din terminologi) - Elon har mange ggr. spesifikt sagt at man skal vurdere bilen opp imot en BMW 3-serie. Tesla kommer aldri å bygge biler i segmentet Hyundai Atos/Nissan Micra/Toyota Yaris og lignende og det er jeg glad for. Man kan ikke gape over hele markedet.

http://www.ibtimes.com/2017-tesla-model-3-starting-price-50000-according-sobering-report-teslas-future-challenges-1690822

Så hvis du påstår at Tesla ikke kan "gape over hele markedet", hvorfor da påstanden om at andre "sover" fordi de ikke gaper over den delen av markedet som Tesla er i?

Dobbelmoral?
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Amoss

Sitat fra: JohanH på onsdag 05. november 2014, klokken 00:12
Målpris er USD 35000 men må justeres opp med inflasjon til 2017-priser.

Nja og tja. Oppgitt målpris tidligere var USD 30000 + justering opp med inflasjon uten å nevne om det er med eller uten statlige skatterabatter i USA (noe de tidligere har regnet inn i sine prisantydninger), dette har siden blitt korrigert til - som du korrekt skriver - USD 35000, spesifisert som pris uten å ta hensyn til evnt. skatterabatter, og uten å ta forbehold om inflasjon. Rett nok heller ikke spesifisering om at "inflasjon kommer ikke i tillegg". Jeg oppfatter derfor dette som en reel målpris i 2017 USD, selv om det så klart kan være de ikke treffer akkurat.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

JohanH


Sitat fra: Rio på onsdag 05. november 2014, klokken 01:25
Sitat fra: JohanH på onsdag 05. november 2014, klokken 00:12

Nå får du gi deg. Google vet vel ikke hva den skal koste??? Hør må litt på oss som faktisk vet noe (mye) om Tesla. Målpris er USD 35000 men må justeres opp med inflasjon til 2017-priser. Da snakker vi om en bil i "øvre folkebil segmentet" (for å bruke din terminologi) - Elon har mange ggr. spesifikt sagt at man skal vurdere bilen opp imot en BMW 3-serie. Tesla kommer aldri å bygge biler i segmentet Hyundai Atos/Nissan Micra/Toyota Yaris og lignende og det er jeg glad for. Man kan ikke gape over hele markedet.

Så hvis du påstår at Tesla ikke kan "gape over hele markedet", hvorfor da påstanden om at andre "sover" fordi de ikke gaper over den delen av markedet som Tesla er i?

Dobbelmoral?
Ikke legg ord i min munn. Premissen for tråden er om det er noen som har for avsikt å ta opp kampen med Tesla eller ikke, i det segment de opererer.

Jeg har aldri påstått at alle andre fabrikanter vil gå konk om 30 år og alle biler i verlden kommer å være Teslaer. Men faktum er at i segmentet hvor Model S er så sover konkurrentene: det finnes ingen konkurrent på markedet. Når Model X kommer ser det ikke ut til å være noen annen tilsvarende bil på gang fra noen konkurrent. Når Model 3 kommer i 2017 skal det bli spennende å se om det ekisterer noen reell konkurrent fra andre produsenter. Så langt, ut fra hva jeg ser de faktisk gjør og snakker om er jeg usikker men utelukker ikke en helektrisk i5 med ordentlig batteristørrelse, en bedre Ford EV, en bedre Chevrolet EV, en mulig Mercedes C-klasse EV, kanskje en Volvo EV? Problemet er at det snart er 2015 og jeg vet hvor Tesla er i løypa med sin Model 3, hvordan de tenker seg å få tak i batterier, hvilken eksisterende teknologi de skal bygge bilen ut fra. Det ser jeg ikke fra de andre. Dermed er jeg fortsatt enig i post nr 1 i denne tråden: "De sover ikke, men dormer fortsatt". (Du har fått med deg at trådens tittel er "Konkurrentene sover IKKE?")

scoot

2009 Revai


Rio

Vel, hvis det er argumentasjonsrekken kan man jo like gjerne argumentere for at det er Tesla som sover i alle de andre segmentene.

Utover det, e-Golf, Leaf, i3, osv. ER selvsagt konkurrenter til Model S, all den tid folk (inkl. flere her) har vurdert dem opp mot Model S, og valgt den ene eller andre veien.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA