Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Sutretråd over Tesla S - saklig og usaklig

Startet av Havebigfun, mandag 07. januar 2013, klokken 01:14

« forrige - neste »

Havebigfun

Intensjonen bør ikke være å snakke ned noen biler overhodet.
Allikevel virker det slik at det er kun en produsent som har som mål å fase ut eksosmobiliteten. DEt fortjener ros og støtte. De andre lager- muligens- gode elbiler som har en slags fikenbladfunksjon sik at de kan fortsette med sin sedvanlige eksosbilproduksjon.
Etter min mening har vi ikke tid til en overgang til bærekraftig transport som strekker seg over flere tiår. Jeg tror vi har i beste fall tiden og veien og jeg tror vi er forlengst forbi togradersmålet pga tregheten i systemene.
Derfor er jeg villig til å bruke vesentlig mer penger til bil enn jeg noen gang har gjort for å støtte opp om en overgang som er høyst nødvendig- og får verdens beste bil med på kjøpet- snakk om vinn-vinn. 8)
Men jeg gleder meg til at VW, MB, Audi, BMW og Porsche++ tar situasjonen på alvor og tilbyr konkurrerende biler til sine kunder- heller idag enn imorgen- desverre de facto først om 5-10 år (noe som viser for meg at de har sovet alt for lenge- selv om de antakelig har rekognosert hele tiden).

Havebigfun

Sitat fra: snurrehue på tirsdag 04. november 2014, klokken 09:34Likevel, markedet i Norge har faktisk fått seg et aldri så lite dykk. Desember-salget blir sikkert bra, og så ventes et nytt storinnrykk når D-modellene kommer til landet.

Hvordan interessen har dalt kan vi jo se på Tesla-sentra. Nå har jeg fått meg noen (ufrivillige) turer innom disse de siste månedene. Og da virker det som om det er større trykk på verkstedet enn på selve butikken. I januar får jeg meg atter en tur på verksted når min drive unit skal byttes, så da får jeg se om opplevelsen er den samme da også.
Her er det noen aspekter man fort kan glemme.
Norge er et av verdens viktigste AWD- markeder- både pga kjøpekraft og behov.
I Teslasystemet har deres D versjoner vært kjent ihvertfall i 8 måneder- Ingen ville være tjent med at det var hundrevis av kunder som venter på sin bakhjulsdrevne bil mens D versjonene er lansert- kanskje Tesla har greid å planlegge utleveringene mtp dette?
Ellers må vi ikke glemme at Norge er et lite land og at det er begrensede muligheter til å trykke såpass store biler i markedet- interessen har vel gått litt tilbake- det tar seg antakelig opp når D-versjonene ankommer og blir testet- blir NCAP så bra som man kan håpe kan det gi ytterligere et skyv.

Øyvind.h

#1892
Sitat fra: Havebigfun på tirsdag 04. november 2014, klokken 09:48
Derfor er jeg villig til å bruke vesentlig mer penger til bil enn jeg noen gang har gjort
Model S løftet helt klart min betalingsvilje for bil.

Sitat fra: Havebigfun på tirsdag 04. november 2014, klokken 09:48
Intensjonen bør ikke være å snakke ned noen biler overhodet.
+1
At to biler er myntet på forskjellige markeder betyr ikke at den ene er dårlig og den andre bra. Det betyr bare at de dekker vidt forskjellige behov, og har forskjellige kjøpergrupper.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Muffinman

Samme her. Nesten dobling i første omgang. Tredobling hvis man teller med neste bil som skal leveres neste år.

snurrehue

Sitat fra: Havebigfun på tirsdag 04. november 2014, klokken 09:57
I Teslasystemet har deres D versjoner vært kjent ihvertfall i 8 måneder- Ingen ville være tjent med at det var hundrevis av kunder som venter på sin bakhjulsdrevne bil mens D versjonene er lansert- kanskje Tesla har greid å planlegge utleveringene mtp dette?

Var det virkelig? Det er under 8 måneder siden jeg bestilte min bil. Siste jeg gjorde var å spørre de når AWD til Model S skulle komme, og når adaptiv cruise skulle komme. Adaptiv var langt ute i det blå. Og AWD skulle ikke komme før en god stund etter at Model X var kommet på markedet. Så jeg slo meg til ro med det, og bestilte. Leveringen kom, og jeg har nå kjørt rundt noen få måneder.
Senest et par dager før lanseringen av D-utgavene snakket jeg med en Tesla-"selger" (eller hva de nå kalles). Jeg spurte om det var AWD som skulle lanseres, og om de visste noe mer. Men han hevdet han var helt ukjent med at det skulle komme noen AWD til Model S. Fremdeles var omkvedet at dette skulle lanseres ETTER at Model X var på plass i butikkene...

Om det ser sant som du sier, at folk mer eller mindre har blitt varslet om at AWD kommer snart, og de kan vente til da, så er det noe som er alvorlig galt i kundebehandling/informasjonsflyt hos Tesla.

Havebigfun

Sitat fra: snurrehue på tirsdag 04. november 2014, klokken 10:32
Sitat fra: Havebigfun på tirsdag 04. november 2014, klokken 09:57
I Teslasystemet har deres D versjoner vært kjent ihvertfall i 8 måneder- Ingen ville være tjent med at det var hundrevis av kunder som venter på sin bakhjulsdrevne bil mens D versjonene er lansert- kanskje Tesla har greid å planlegge utleveringene mtp dette?

Var det virkelig? Det er under 8 måneder siden jeg bestilte min bil.
I våres var det en av brukerne som lekket rykter om AWD, noe han hadde hørt om via sin sønn som jobbet i Fremont- Han ble sablet ned her på forumet etter noter men fikk omsider rett (det skal sies at ikke var akkurat strategisk i sine yttringer).
At selgeren på gulvplanet ikke kan (-fordi han ikke vet) eller vil lansere slikt før det er sluppet sentralt er vel ikke egnet til å forundre noen. Jeg har ikke fulgt godt nok med til å kunne komme med sikrede påstander men Tesla har muligheten til å bestemme over utleveringstakten vha av endring av utleveringstider uten at selgerne på gulvplanet behøver å vite noe. Tesla jobber med imaget hele tiden og unngår misfornøyde kunder etter beste evne- skulle ikke ovveraske meg om de har tatt knep her...

Amoss

Sitat fra: snurrehue på tirsdag 04. november 2014, klokken 09:34
Eller for å gjøre det kvartalsvis siden "starten":
2013-Q3: 806 stk
2013-Q4: 1178 stk
2014-Q1: 2056 stk
2014-Q2: 1078 stk
2014-Q3: 401 stk

Å forklare dette med leveranse til hjemmemarkedet ser du sikkert blir for dumt.

Så en liten nedgang (Q1 var spesielt høy, så sammenligner med Q4-2013) i Q2 - samme kvartal som de startet leveringer i Kina og høyreratt markeder. Overraskende? Og så hadde de en stor nedgang i Q3 - den måneden der de hadde en produksjonsstans på fabrikken nettopp på den tiden de ellers ville produsert til Norge. Fortsatt overraskende? I følge Elon hadde de derimot en rekordutlevering av biler på hjemmemarkedet i September.

Antar at vi ville fått en svært god utleveringstakt i Norge nå i Q4 - dersom ikke "D" var blitt lansert. Hvordan dette slår ut i Norge nå i November/Desember kan det være spennende å se på, men tror nok at Q1-2015 vil ligge nærmere Q1-2014 enn noe annet kvartal.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

sigurdi

Tesla utleveringer:
Svært mange biler med utlevering i Norge Q3, ble flyttet til Q4 pga oppstarts problemene etter ombygging av produksjonslinjen.
Svært mange av dem igjen, er blitt oppgradert til D og levering februar/April.
Så vi kommer til å se bra tall i Desember og svært bra tall i februar/mars, tror April bilene blir levert i slutten av Q1 (mars).
Åse blir det stille, til slutten av Q2/Q3 når endel X kommer med Norske skilter.

Golf kommer også til å få bra tall i Februar til April, så bra start på elbilåret 2015.
Har litt tro på Renault også, men er tøft marked blandt de mindre elbilene, så kanskje litt mer priskonkuranse hadde jo vært bra for kjøperene.
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

JohanH

La oss kikke tilbake på denne tråden om 1-2 år gutter og jenter så får vi vel se hvem som hadde rett: enten så ser vi nå begynnelsen til slutten for Tesla (eller i hvert fall at det forblir en marginal aktør i Norge) eller så er få leveranser akkurat nå i Norge kun en liten fnurre på tråden i det større bilde hvor Tesla blir alt større i Norge. Ikke noe poeng å debattere det mer nå.

Car-El

He he he!

Husker dere da Nissan hadde 80-90% av elbil markede. Nå er dem under 30%. Det e "kroken på døra" for Nissan med elbil.
Nissan tjener heller milioner på fossilebiler. (Noe som er sant.)

Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

timingbeltkiller

Sitat fra: Rio på tirsdag 04. november 2014, klokken 08:57
Hvis man hele tiden snakker ned de fleste av modellene av elbiler som finnes på markedet (bruk av idiotiske ord som "kortrekkeviddebil", osv) så ødelegger man for ALLE (også Tesla).
Det er nyttig å ha et begrep  på  forskjellen mellom Tesla og "røkla".
Men mener du "kortrekkeviddebil" er (blitt) negativt ladet,
bør du hoste opp et annet mer nøytralt samlebegrep.

Er forøvrig ikke enig i at begrepet er negativ PR for TM.
Det blir som å si "neger" betyr nedvurdering av den hvite rasen.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

timingbeltkiller

Sitat fra: Havebigfun på tirsdag 04. november 2014, klokken 09:48
Etter min mening har vi ikke tid til en overgang til bærekraftig transport som strekker seg over flere tiår. Jeg tror vi har i beste fall tiden og veien og jeg tror vi er forlengst forbi togradersmålet pga tregheten i systemene.
JA, vi har ingen tid overhodet.
Uansett hva vi gjør i dag og i årene som kommer, er 2 grader en forspilt mulighet.
Vi kan trygt regne med min 3 og mer sannsynlig over 5.
TV "værmeldinga 2050" i NRK forleden er høyst sannsynlig en underdrivelse.

Dessuten er klimaendringene langt fra de farligste negative følgene
av at patte- og rovdyret storhjerna primat har ynglet og teknologisert
seg til den dominerende arten på planeten Tellus.
Det er ikke bærekraftig forbruk og forurensing + ødeleggelse av det biologiske mangfoldet.

Derfor vil å bytte ut årlig produksjon av 100 millioner fossilbiler med elbiler
kun redusere farten på menneskenes økologiske selvmord, ikke stoppe galskapen.

Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

emagic

Sitat fra: Car-El på tirsdag 04. november 2014, klokken 18:24
He he he!

Husker dere da Nissan hadde 80-90% av elbil markede. Nå er dem under 30%. Det e "kroken på døra" for Nissan med elbil.
Nissan tjener heller milioner på fossilebiler. (Noe som er sant.)

Ja jøsss...  Beklager altså, men på US markedet så har Nissan ØKENDE salgstall...

http://insideevs.com/monthly-plug-in-sales-scorecard/



emagic




SabreMan

Sitat fra: Car-El på tirsdag 04. november 2014, klokken 18:24
Husker dere da Nissan hadde 80-90% av elbil markede. Nå er dem under 30%. Det e "kroken på døra" for Nissan med elbil.

Det er hovedsakelig antallet biler som selges, som teller, ikke hvor stor prosentandel av elbilmarkedet noen har.
Model S 75. Bekreftet 20.07.17. Levert 29.09.17.

toppi

Sitat fra: Rio på tirsdag 04. november 2014, klokken 08:57
Og generelt:

Hvis man hele tiden snakker ned de fleste av modellene av elbiler som finnes på markedet (bruk av idiotiske ord som "kortrekkeviddebil", osv) så ødelegger man for ALLE (også Tesla).

Enkelte her inne er dyktigere til å snakke ned elbiler (med unntak av deres Tesla) enn selv det verste eksoshodet.

He, he, tror du igjen glemmer du er på et Teslaforum  :o
Men lykke til med å "omvende" Teslaeiere  ::)
Oslo
Model S - Levert 09.09.13
Model X - #2395

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA