Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Sutretråd over Tesla S - saklig og usaklig

Startet av Havebigfun, mandag 07. januar 2013, klokken 01:14

« forrige - neste »

sn0le

Sitat fra: Kjell Leaf på mandag 03. november 2014, klokken 23:23
Ikke så ille med en bil som i8 heller som har et oppgitt forbruk på 0,25 l/mil heller.
Ikke ille, såfremt man oppnår det med normal kjøring.
Mistenker at det er under gitte forhold og med veldig nøkternt bruk av gasspedalen. Litt sånn som med 500km rekkevidde på Model S.
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

TS


«Tesla har et markedsledende produkt som ikke har noen åpenbare konkurrenter. De har samtidig bygd opp en sterk merkevare gjennom sine produkter og innovasjon. Utslippsreguleringer er medvind for Tesla og motvind for de andre premiumprodusentene», skriver ISI i rapporten."
http://e24.no/bil/analysebyraa-tesla-har-en-helt-unik-fordel/23326658

Case closed  8)
rEVolusjonen startet 15. oktober 2013
Des 14 SOLGT med sorg:
Model S85 - Dolphin Grey (foliert) , sort skinn, 3.rad barneseter og Morbær tre (love it...)
Sikkerhetspakke, lyspakke, Techpakke, luft , p-sens, ..
VIN 186XX

Des 14: Bestilt 2015 model S85D - Juni 15: Solgt

Des 14: Kjører Leaf 2012 med moderat rekkeviddeangst
Konebil
Juli 2015:
Kjøpt ny 15`Outlander PHIEV Instyle+ som midlertidig bil til ny 2016 Tesla ankommer... 
(I en eller annen versjon..)

Oktober 2016: venter S90D med alt, håper på FaceLift ..

Sitering av TS sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykk

Amoss

Sitat fra: Kjell Leaf på mandag 03. november 2014, klokken 23:23
Ikke så ille med en bil som i8 heller som har et oppgitt forbruk på 0,25 l/mil heller.

Ikke at jeg påstår at BMW er like umoralske som enkelte andre fossilprodusenter, men tar uansett alle slike forbrukstall med en stor pose salt - og det gjelder også rekkeviddepåstander fra elbilprodusentene :p

http://www.dagbladet.no/2014/11/03/nyheter/industri/bensin/hundai/kia/36065387/

... på den annen side har jo de tyske bilfabrikantene stor påvirkningskraft på hvordan man beregner forbruket på her i europa.  Just saying...
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Rio

En liten virkelighetsorientering til et par stykker her:

SitatDe som tror elektiske biler handler om det amerikanske bilmerket Tesla må tro om igjen.

Tesla er nemlig i ferd med å bli knust i det norske markedet av de tradisjonelle bilgigantene Nissan og Volkswagen.

For Volkswagens del innebærer lanseringen av elektriske drevne biler sterkt til at den tyske produsenten styrker sin allerede sterke posisjon i det norske markedet i oktober.

SitatAmerikanske Tesla er i ferd med å miste sin posisjon blant de elektrisk dreven bilene her i landet.

Tesla ligger nå på tredje plass med en markedsandel på 23,6 prosent. Nissan har tetposisjonen med en markedsandel på 27,4 prosent, mens Volkswagen er på andre plass med 26,7 prosent.

Kilde: http://e24.no/bil/golf-og-volkswagen-vokser-elektrisk/23328540
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

JohanH

Rio Rio Rio. Sett tråden om hvorfor det vært få leveringer fra Tesla i Oktober? En teori gikk på "metningspunkt". Den teorien var feil for å si det sån. Hørt om batching (Tesla kan rute biler til USA, Kina eller EU etter smak og behag) og det faktum at Wall Street har en tendens å henge seg opp i leveringstall kvartal for kvartal? De måtte få levert nok før 30 Sept og det er kortest vei fra Fremont til USA.

Rio

Sitat fra: JohanH på tirsdag 04. november 2014, klokken 01:33
Rio Rio Rio. Sett tråden om hvorfor det vært få leveringer fra Tesla i Oktober? En teori gikk på "metningspunkt". Den teorien var feil for å si det sån. Hørt om batching (Tesla kan rute biler til USA, Kina eller EU etter smak og behag) og det faktum at Wall Street har en tendens å henge seg opp i leveringstall kvartal for kvartal? De måtte få levert nok før 30 Sept og det er kortest vei fra Fremont til USA.

Uansett hva unnskyldningen er, så begraver det en gang for alle den tåpelige påstanden om at Teslas konkurrenter "sover".

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

JohanH


Sitat fra: Rio på tirsdag 04. november 2014, klokken 01:36
Sitat fra: JohanH på tirsdag 04. november 2014, klokken 01:33
Rio Rio Rio. Sett tråden om hvorfor det vært få leveringer fra Tesla i Oktober? En teori gikk på "metningspunkt". Den teorien var feil for å si det sån. Hørt om batching (Tesla kan rute biler til USA, Kina eller EU etter smak og behag) og det faktum at Wall Street har en tendens å henge seg opp i leveringstall kvartal for kvartal? De måtte få levert nok før 30 Sept og det er kortest vei fra Fremont til USA.

Uansett hva unnskyldningen er, så begraver det en gang for alle den tåpelige påstanden om at Teslas konkurrenter "sover".

Det heter forklaring. Ikke unnskylling.

Rio

Sitat fra: JohanH på tirsdag 04. november 2014, klokken 01:37

Sitat fra: Rio på tirsdag 04. november 2014, klokken 01:36
Sitat fra: JohanH på tirsdag 04. november 2014, klokken 01:33
Rio Rio Rio. Sett tråden om hvorfor det vært få leveringer fra Tesla i Oktober? En teori gikk på "metningspunkt". Den teorien var feil for å si det sån. Hørt om batching (Tesla kan rute biler til USA, Kina eller EU etter smak og behag) og det faktum at Wall Street har en tendens å henge seg opp i leveringstall kvartal for kvartal? De måtte få levert nok før 30 Sept og det er kortest vei fra Fremont til USA.

Uansett hva unnskyldningen er, så begraver det en gang for alle den tåpelige påstanden om at Teslas konkurrenter "sover".

Det heter forklaring. Ikke unnskylling.

Man kan kalle det hva som helst. Det er ikke så farlig.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

tklev

Sitat fra: Rio på tirsdag 04. november 2014, klokken 01:36
Sitat fra: JohanH på tirsdag 04. november 2014, klokken 01:33
Rio Rio Rio. Sett tråden om hvorfor det vært få leveringer fra Tesla i Oktober? En teori gikk på "metningspunkt". Den teorien var feil for å si det sån. Hørt om batching (Tesla kan rute biler til USA, Kina eller EU etter smak og behag) og det faktum at Wall Street har en tendens å henge seg opp i leveringstall kvartal for kvartal? De måtte få levert nok før 30 Sept og det er kortest vei fra Fremont til USA.

Uansett hva unnskyldningen er, så begraver det en gang for alle den tåpelige påstanden om at Teslas konkurrenter "sover".

Tesla har ett mål:
Sikre at verden (!) så,raskt som mulig går vekk fra en unsustainable bruk av de begrensede resursene vi har.

Tesla vet de ikke kan konkurrere med en 100 år gammel industri på småbilfronten. De trenger tid for å bygge seg opp. Det gjør de med luksuselbiler som har overdreven batteri som pr. Dags dato er altfor dyrt å sette i masseproduksjon. Siden Tesla sitt definerte mål er å erstatte ALLE foslbiler - så er ikke de små elbilene en konkurrent. De supplerer bare til målet.

Det som fortsatt mangler er en vilje fra de andre aktørene til å satse helhjertet på elbil - for på det området sover konkurrentene.

Cobos

Sitat fra: Rio på tirsdag 04. november 2014, klokken 01:36
Sitat fra: JohanH på tirsdag 04. november 2014, klokken 01:33
Rio Rio Rio. Sett tråden om hvorfor det vært få leveringer fra Tesla i Oktober? En teori gikk på "metningspunkt". Den teorien var feil for å si det sån. Hørt om batching (Tesla kan rute biler til USA, Kina eller EU etter smak og behag) og det faktum at Wall Street har en tendens å henge seg opp i leveringstall kvartal for kvartal? De måtte få levert nok før 30 Sept og det er kortest vei fra Fremont til USA.

Uansett hva unnskyldningen er, så begraver det en gang for alle den tåpelige påstanden om at Teslas konkurrenter "sover".
Så da går jeg utifra at den våkne konkurrenten VW har en salgsratio på Golf-e/Golf som er lik i alle land. Det er jo en fullgod konkurrent så da burde den selge litt mer i Norge men ellers godt. Eller?
Hvor mange % av verdensproduksjonen av Golf-e er det som havner i Norge?

Cobos
Oslo
Model S60
Fantastisk bil i over 2 år, som jeg fortsatt gleder meg til å kjøre.

Øyvind.h

Sitat fra: Rio på tirsdag 04. november 2014, klokken 01:39
Sitat fra: JohanH på tirsdag 04. november 2014, klokken 01:37

Sitat fra: Rio på tirsdag 04. november 2014, klokken 01:36
Sitat fra: JohanH på tirsdag 04. november 2014, klokken 01:33
Rio Rio Rio. Sett tråden om hvorfor det vært få leveringer fra Tesla i Oktober? En teori gikk på "metningspunkt". Den teorien var feil for å si det sån. Hørt om batching (Tesla kan rute biler til USA, Kina eller EU etter smak og behag) og det faktum at Wall Street har en tendens å henge seg opp i leveringstall kvartal for kvartal? De måtte få levert nok før 30 Sept og det er kortest vei fra Fremont til USA.

Uansett hva unnskyldningen er, så begraver det en gang for alle den tåpelige påstanden om at Teslas konkurrenter "sover".

Det heter forklaring. Ikke unnskylling.

Man kan kalle det hva som helst. Det er ikke så farlig.
Det letteste er å se bort ifra forhold som sterkt indikerer at informasjonen du henviste til ikke holder vann  ;D
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Rio

Sitat fra: tklev på tirsdag 04. november 2014, klokken 05:21
Sitat fra: Rio på tirsdag 04. november 2014, klokken 01:36
Sitat fra: JohanH på tirsdag 04. november 2014, klokken 01:33
Rio Rio Rio. Sett tråden om hvorfor det vært få leveringer fra Tesla i Oktober? En teori gikk på "metningspunkt". Den teorien var feil for å si det sån. Hørt om batching (Tesla kan rute biler til USA, Kina eller EU etter smak og behag) og det faktum at Wall Street har en tendens å henge seg opp i leveringstall kvartal for kvartal? De måtte få levert nok før 30 Sept og det er kortest vei fra Fremont til USA.

Uansett hva unnskyldningen er, så begraver det en gang for alle den tåpelige påstanden om at Teslas konkurrenter "sover".

Tesla har ett mål:
Sikre at verden (!) så,raskt som mulig går vekk fra en unsustainable bruk av de begrensede resursene vi har.

Tesla vet de ikke kan konkurrere med en 100 år gammel industri på småbilfronten. De trenger tid for å bygge seg opp. Det gjør de med luksuselbiler som har overdreven batteri som pr. Dags dato er altfor dyrt å sette i masseproduksjon. Siden Tesla sitt definerte mål er å erstatte ALLE foslbiler - så er ikke de små elbilene en konkurrent. De supplerer bare til målet.

Det som fortsatt mangler er en vilje fra de andre aktørene til å satse helhjertet på elbil - for på det området sover konkurrentene.

Hvis definisjonen av "sover" er "har ikke kastet alle andre modeller på skraphaugen og erklært at det bare skal produsere elbil" så "sover" hele verden, og verden har verken infrastruktur eller noe annet for å takle en slik endring.

Det som derimot er meget relevant er "hvem gjør noe for å bringe populære biler ("biler til folket") til markedet?", så er svaret langt mer nyansert. Nissan har gjort mye (de hadde bil til salgs før Model S, og egen batterifabrikk). VW har gjort mye, ved å innlemme elektrisk drivlinje i deres toppmodell. Tesla, som helelektrisk, har (prosentvis) gjort mest (siden de bare produserer elektriske biler), og er forbilledlig.

Det jeg vil til livs er tullet om at Tesla er de eneste som gjør noe. Man bør heller heie på Nissan, VW, KIA, BMW for det de gjør.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rio

Og generelt:

Hvis man hele tiden snakker ned de fleste av modellene av elbiler som finnes på markedet (bruk av idiotiske ord som "kortrekkeviddebil", osv) så ødelegger man for ALLE (også Tesla).

Enkelte her inne er dyktigere til å snakke ned elbiler (med unntak av deres Tesla) enn selv det verste eksoshodet.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Cowboystrekk

#1888
Helt ærlig så hadde jeg fint kunne greid meg med en eGolf istedet for Teslaen, men hadde blitt endel dobbeltturer og krevd endel mer planlegging, men skulle fått det til :) Når det kommer til bil for pengene mener jeg det slår Teslaen for mange av oss med mindre ekstreme krefter og design er svært viktig (jeg hadde fint kjøpt en styggere og tregere Tesla og når det er sagt). Bilene jeg vil snakke ned er Leaf, i3, trillingene og Soul som jeg synes er vanvittig stygge, men egenskapsmessig er de gode :P VW har laga en skikkelig bra bil (e-Up er og bra, men blir for liten for mitt bruk), eneste ankepunktet jeg ser (foruten rekkevidde som ligger i grenseland for meg) er ladeløsningene. Å kunne bruke rødstikk og blåstikk samt fått høyere type 2-hastighet hadde gjort seg! Jeg synes man bør være forsiktig med å snakke ned andre bilmerker. Ja TMS har best rekkevidde, best plass, ser best ut etc, men prismessig er det jo himmelvidt unna de andre og så de er egentlig ikke sammenlignbare. Mange Teslaeiere kunne nok fint greid seg med en eGolf eller Leaf og, men de vet det kanskje ikke selv ;) Når jeg tenker tilbake på året jeg har hatt min bil så er det kun en gang jeg måtte kjøre 17,5 mil i strekk uten lademuligheter at jeg trolig bare kunnet velge Teslaen.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

snurrehue

Sitat fra: JohanH på tirsdag 04. november 2014, klokken 01:33
Hørt om batching (Tesla kan rute biler til USA, Kina eller EU etter smak og behag) og det faktum at Wall Street har en tendens å henge seg opp i leveringstall kvartal for kvartal? De måtte få levert nok før 30 Sept og det er kortest vei fra Fremont til USA.

Et kvartal har en tendens til å regnes pr tre måneder, med en felles forståelse at det gjelder for januar til og med mars, april til og med juni, juli til og med september, og oktober til og med desember. I hvert kvartal har Tesla en viss produksjonskapasitet. De produserte bilene kan de rute til hvilket marked de vil. For å få registrert et salg på kvartalet, må de ha levert bilen til kunde før siste dag det kvartalet. Leveres en bil til kunde i California, kan det holde at bilen er ferdigprodusert ei uke før kunde får den. For en kunde på østkysten må bilen være ferdigprodusert to uker før kvartalsslutt. For en kunde i Norge eller Kina må bilen være ferdigprodusert 6-8 uker før kvartalsslutt.

Det vil altså si at dersom Tesla skal optimalisere flyten, så dedikerer de produksjonen siste 1-2 uker før kvartalsslutt, og frem til halvveis ut i neste kvartal, til fjerne markeder, og produksjonen siste halvdel av kvartalet, til hjemmemarkedet (eller nære markeder). Dvs en ganske så rolig leveringstakt første halvdel av et kvartal, og intens levering siste måned. Altså ganske i tråd med det vi har sett.

Ser vi på registreringstakten på Model S siden ekstraordinære mars måned, så er tallenes tale klar:
april: 171
mai: 371
juni: 536
juli: 114
august: 183
september: 104
oktober: 36

Eller for å gjøre det kvartalsvis siden "starten":
2013-Q3: 806 stk
2013-Q4: 1178 stk
2014-Q1: 2056 stk
2014-Q2: 1078 stk
2014-Q3: 401 stk

Å forklare dette med leveranse til hjemmemarkedet ser du sikkert blir for dumt.
Men for all del, de selger sin produksjon, fordelt på alle markeder. Likevel, markedet i Norge har faktisk fått seg et aldri så lite dykk. Desember-salget blir sikkert bra, og så ventes et nytt storinnrykk når D-modellene kommer til landet.

Hvordan interessen har dalt kan vi jo se på Tesla-sentra. Nå har jeg fått meg noen (ufrivillige) turer innom disse de siste månedene. Og da virker det som om det er større trykk på verkstedet enn på selve butikken. I januar får jeg meg atter en tur på verksted når min drive unit skal byttes, så da får jeg se om opplevelsen er den samme da også.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA