Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Sutretråd over Tesla S - saklig og usaklig

Startet av Havebigfun, mandag 07. januar 2013, klokken 01:14

« forrige - neste »

cyber

Sitat fra: JohanH på søndag 02. november 2014, klokken 22:40
Sitat fra: cyber på søndag 02. november 2014, klokken 22:17
Sitat fra: NegativeElectrode på søndag 02. november 2014, klokken 21:57
et kraftig salgsnedgang på kort tid for VW/BMW/Mercedes/Renault/Citröen være ganske alvorlig for Tyskland og Frankrike.

Ser du for deg at Tesla vil forårsake en kraftig salgsnedgang for de nevnte merkene i løpet av kort tid ?

Nå spurte du ikke meg, men svaret må jo være nei siden Tesla ikke klarer å bygge biler fort nok. Men akkurat dette tidsaspektet og den eksponentielle kurven som vi er i begynnelsen av er det som er så skummelt for de etablerte (en eksponentiell kurve ser helt flat ut i starten).
Kanskje en etablert forbrenningsmotorprodusent ville sett det sån her:

Trinn 0: elbiler finnes ikke
Trinn 1: Så morsom den der prototypen var, kult med slike science-fiction lignende doninger
Trinn 2: Se på de der 100 entusiastene som sitter og fryser i sine minibiler i 60 km/t i kollektivfeltet, morsomt
Trinn 3: Javel, en 2-sits bil som jo for så vidt går veldig fort, men til 1 miljon kroner??? Og ikke noe sted å lade? Ja, leketøy kalles det.
Trinn 4: 5 (7) seter, 2 tonn, rekkevidde på over 400 km, svindyre batterier? Jeg tror det når jeg ser det.
Trinn 5: Jaha, den virket. Men den er alt for dyr. Finnes ikke noe sted å lade. Ingen vil ha den.
Trinn 6: Så de har solgt noen tusen av dem. Javel, nå har entusiastene fått sitt. Den tar 24 timer å lade. Jaha, 45 minutter på en hurtigladestasjon? Som koster 1 miljon å bygge? Det kommer jo til å gå konkurs før de har begynt.
Trinn 7: Jaha "årets bil". Folk vet ikke hva som er best for dem. Stor del av Norge dekket av hurtiglading, so what? Hva med resten av Europa? De kommer ikke til å bygge ut der før de solgt titusenvis av biler, men de kommer aldri å selge titusenvis av biler siden ingen har noe sted å lade. Norge er et spesialfall grunnet feilslåtte insentiver (de var jo bare til for Think og Reva vel?).
Trinn 8: Jaha, en SUV? Med to motorer. Helt unødvendig - vi har bygget AWD i mange år og kan dette. Folk bestiller den og betaler depositum i forveien? Er folk virkelig så lettlurte? Merkelig.
Trinn 9: Produksjonen er doblet igjen? De banker snart hodet i taket - så mye batterier finnes ikke, dette er dødfødt.
Trinn 10: Bygge sin egen batterifabrikk? Som er skal produsere mer batterier for biler i 2017 enn hva som produseres globalt for alle formål per idag? Særlig, hvor skal de få penger fra? Nei, dette er forsatt for de spesielt interesserte.
Trinn 11: Jaha, over 50 superladere i Europa og over 200 globalt. For noe tull - mange av dem står jo tomme. Står det å venter på kunder eller? Haha... [nå begynner dog leendet å bli litt nervøst]
Trinn 12: Ja vel, batterifabrikken er oppe og går? Hvor mye koster det dem med batterier? Hva??? Vi må jo betale 2-3 ganger så mye for våre?! Ikke rart at de kan bygge så billige biler. Urettferdig dette...
Trinn 13: Folk vil ikke kjøpe vår nye modell med enda lavere dieselfobruk? De venter heller på en amerikansk elbil som de må forhåndsbetale for??? Vent nå litt, vi må se å få laget om en av våre storselgere til elektrisk - det er jo tydeligvis noe folk vil ha. Hva mener du "hvor skal folk hurtiglade"? Kan de ikke bare lade på de der Chademo eller CCS stasjonene??? Hva mener du "det er ikke noe utbygget nettverk av slike"? Og hva mener du med "hvor skal vi putte inn batteriet i vår nåværende bil"? Kan vi ikke bare legge det langs bunn hvor Tesla lagt det? Va, er det ikke plass der? Blir "vektfordelningen feil"? Nei, dette må dere fikse. Hva, om 3-4 år??? Nei, vi må ha den nå. Hva mener du med "umulig, det burde dere sagt for 3-4 år siden"? Hvordan i all verlden skulle vi ha skjønt hvor dette bærte hen da??? (trinn 0-7)???

En interessant og morsom fremstilling.
Imidlertid er det kanskje noe naivt å overvurdere Teslas strategi og samtidig undervurdere alle andres ?  ;)

JohanH

#1861
Sitat fra: cyber på mandag 03. november 2014, klokken 16:58
Sitat fra: JohanH på søndag 02. november 2014, klokken 22:40
Sitat fra: cyber på søndag 02. november 2014, klokken 22:17
Sitat fra: NegativeElectrode på søndag 02. november 2014, klokken 21:57
et kraftig salgsnedgang på kort tid for VW/BMW/Mercedes/Renault/Citröen være ganske alvorlig for Tyskland og Frankrike.

Ser du for deg at Tesla vil forårsake en kraftig salgsnedgang for de nevnte merkene i løpet av kort tid ?

Nå spurte du ikke meg, men svaret må jo være nei siden Tesla ikke klarer å bygge biler fort nok. Men akkurat dette tidsaspektet og den eksponentielle kurven som vi er i begynnelsen av er det som er så skummelt for de etablerte (en eksponentiell kurve ser helt flat ut i starten).
Kanskje en etablert forbrenningsmotorprodusent ville sett det sån her:

Trinn 0: elbiler finnes ikke
Trinn 1: Så morsom den der prototypen var, kult med slike science-fiction lignende doninger
Trinn 2: Se på de der 100 entusiastene som sitter og fryser i sine minibiler i 60 km/t i kollektivfeltet, morsomt
Trinn 3: Javel, en 2-sits bil som jo for så vidt går veldig fort, men til 1 miljon kroner??? Og ikke noe sted å lade? Ja, leketøy kalles det.
Trinn 4: 5 (7) seter, 2 tonn, rekkevidde på over 400 km, svindyre batterier? Jeg tror det når jeg ser det.
Trinn 5: Jaha, den virket. Men den er alt for dyr. Finnes ikke noe sted å lade. Ingen vil ha den.
Trinn 6: Så de har solgt noen tusen av dem. Javel, nå har entusiastene fått sitt. Den tar 24 timer å lade. Jaha, 45 minutter på en hurtigladestasjon? Som koster 1 miljon å bygge? Det kommer jo til å gå konkurs før de har begynt.
Trinn 7: Jaha "årets bil". Folk vet ikke hva som er best for dem. Stor del av Norge dekket av hurtiglading, so what? Hva med resten av Europa? De kommer ikke til å bygge ut der før de solgt titusenvis av biler, men de kommer aldri å selge titusenvis av biler siden ingen har noe sted å lade. Norge er et spesialfall grunnet feilslåtte insentiver (de var jo bare til for Think og Reva vel?).
Trinn 8: Jaha, en SUV? Med to motorer. Helt unødvendig - vi har bygget AWD i mange år og kan dette. Folk bestiller den og betaler depositum i forveien? Er folk virkelig så lettlurte? Merkelig.
Trinn 9: Produksjonen er doblet igjen? De banker snart hodet i taket - så mye batterier finnes ikke, dette er dødfødt.
Trinn 10: Bygge sin egen batterifabrikk? Som er skal produsere mer batterier for biler i 2017 enn hva som produseres globalt for alle formål per idag? Særlig, hvor skal de få penger fra? Nei, dette er forsatt for de spesielt interesserte.
Trinn 11: Jaha, over 50 superladere i Europa og over 200 globalt. For noe tull - mange av dem står jo tomme. Står det å venter på kunder eller? Haha... [nå begynner dog leendet å bli litt nervøst]
Trinn 12: Ja vel, batterifabrikken er oppe og går? Hvor mye koster det dem med batterier? Hva??? Vi må jo betale 2-3 ganger så mye for våre?! Ikke rart at de kan bygge så billige biler. Urettferdig dette...
Trinn 13: Folk vil ikke kjøpe vår nye modell med enda lavere dieselfobruk? De venter heller på en amerikansk elbil som de må forhåndsbetale for??? Vent nå litt, vi må se å få laget om en av våre storselgere til elektrisk - det er jo tydeligvis noe folk vil ha. Hva mener du "hvor skal folk hurtiglade"? Kan de ikke bare lade på de der Chademo eller CCS stasjonene??? Hva mener du "det er ikke noe utbygget nettverk av slike"? Og hva mener du med "hvor skal vi putte inn batteriet i vår nåværende bil"? Kan vi ikke bare legge det langs bunn hvor Tesla lagt det? Va, er det ikke plass der? Blir "vektfordelningen feil"? Nei, dette må dere fikse. Hva, om 3-4 år??? Nei, vi må ha den nå. Hva mener du med "umulig, det burde dere sagt for 3-4 år siden"? Hvordan i all verlden skulle vi ha skjønt hvor dette bærte hen da??? (trinn 0-7)???

En interessant og morsom fremstilling.
Imidlertid er det kanskje noe naivt å overvurdere Teslas strategi og samtidig undervurdere alle andres ?  ;)

Hva er "de andres" strategi tror du? Hva jeg ser er strategien dems å enten gjøre ingenting når det gjelder elbiler, satse på hydrogen, bygge hybrider eller nisjeelbiler.

Klart de kan ha ess i armen. Men tenk på idrett: pleier de som tar OL-gull komme overraskende fra inget sted ved å "toppe formen" eller er det vanligvis de som gjort best tider i året foran OL som er på pallen?

cyber

Jeg er enig i at det gjøres for lite fra de etablerte mht ren eldrift ( særlig for oss nordmenn som kan nyte godt av gode intenciver ), men tyskerne regner ikke utslipp basert på vannkraft - med kullprodusert elektrisitet blir CO2-regnestykket for elbil vesentlig annerledes enn i Norge ( eller, for den saks skyld, et solcellefylt California ).
Det jeg er skeptisk til når det gjelder Teslas strategi er monopoltankegangen bak Elon Musks visjoner - det er ganske små marginer på hva som kan forstyrre Teslas fremtid.
Musks generøse patentslipp tolker jeg som at ting ikke er hva de kan se ut til å være.
Men, det er lov å håpe - verden trenger renere luft  :D.


sn0le

Rekkevidde er vel det mange setter som en prioritet når de vurderer elbil.
Men jeg vil tro plass også, med mindre det skal være en pendlerbil.

Se på Ford Focus f.eks. Hvordan er det med plass i den? Og hvordan er det med rekkevidde?
Og hvordan er det med hurtiglademulighet?

Hadde Ford laget en Mondeo EV med 20-25 mil rekkevidde og mulighet for hurtiglading så ville nok
det vært en attraktiv bil for mange.
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

Muffinman

Focus, ja. Luringene har puttet bagasjerommet fullt av batterier.

Tabbe.

TS

#1865
Sitat fra: cyber på mandag 03. november 2014, klokken 18:23
Jeg er enig i at det gjøres for lite fra de etablerte mht ren eldrift ( særlig for oss nordmenn som kan nyte godt av gode intenciver ), men tyskerne regner ikke utslipp basert på vannkraft - med kullprodusert elektrisitet blir CO2-regnestykket for elbil vesentlig annerledes enn i Norge ( eller, for den saks skyld, et solcellefylt California ).
Det jeg er skeptisk til når det gjelder Teslas strategi er monopoltankegangen bak Elon Musks visjoner - det er ganske små marginer på hva som kan forstyrre Teslas fremtid.
Musks generøse patentslipp tolker jeg som at ting ikke er hva de kan se ut til å være.
Men, det er lov å håpe - verden trenger renere luft  :D.

Elon Musk har hele tiden hatt som mål å vekke konkurrentene.
Kanskje vi kan se på Tesla som Windows eller Pentium i i fremtiden.

«Tesla har et markedsledende produkt som ikke har noen åpenbare konkurrenter. De har samtidig bygd opp en sterk merkevare gjennom sine produkter og innovasjon. Utslippsreguleringer er medvind for Tesla og motvind for de andre premiumprodusentene», skriver ISI i rapporten.e sliter med å få opp øyne

http://e24.no/bil/analysebyraa-tesla-har-en-helt-unik-fordel/23326658
rEVolusjonen startet 15. oktober 2013
Des 14 SOLGT med sorg:
Model S85 - Dolphin Grey (foliert) , sort skinn, 3.rad barneseter og Morbær tre (love it...)
Sikkerhetspakke, lyspakke, Techpakke, luft , p-sens, ..
VIN 186XX

Des 14: Bestilt 2015 model S85D - Juni 15: Solgt

Des 14: Kjører Leaf 2012 med moderat rekkeviddeangst
Konebil
Juli 2015:
Kjøpt ny 15`Outlander PHIEV Instyle+ som midlertidig bil til ny 2016 Tesla ankommer... 
(I en eller annen versjon..)

Oktober 2016: venter S90D med alt, håper på FaceLift ..

Sitering av TS sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykk

Amoss

Sitat fra: cyber på mandag 03. november 2014, klokken 18:23
Det jeg er skeptisk til når det gjelder Teslas strategi er monopoltankegangen bak Elon Musks visjoner ...

Hvilken monopoltankegang?
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

JohanH


Sitat fra: Amoss på mandag 03. november 2014, klokken 20:13
Sitat fra: cyber på mandag 03. november 2014, klokken 18:23
Det jeg er skeptisk til når det gjelder Teslas strategi er monopoltankegangen bak Elon Musks visjoner ...

Hvilken monopoltankegang?

Samme spsm. herfra.

TS

Sitat fra: Amoss på mandag 03. november 2014, klokken 20:13
Sitat fra: cyber på mandag 03. november 2014, klokken 18:23
Det jeg er skeptisk til når det gjelder Teslas strategi er monopoltankegangen bak Elon Musks visjoner ...

Hvilken monopoltankegang?

Tesla sin fremtid og aksjekurs er basert på at de andre kommer etter. Gjør de ikke det, slukner elbilrevolusjonen og TSLA. Dersom ikke de får det til, forsvinner nok håpet for mange..
rEVolusjonen startet 15. oktober 2013
Des 14 SOLGT med sorg:
Model S85 - Dolphin Grey (foliert) , sort skinn, 3.rad barneseter og Morbær tre (love it...)
Sikkerhetspakke, lyspakke, Techpakke, luft , p-sens, ..
VIN 186XX

Des 14: Bestilt 2015 model S85D - Juni 15: Solgt

Des 14: Kjører Leaf 2012 med moderat rekkeviddeangst
Konebil
Juli 2015:
Kjøpt ny 15`Outlander PHIEV Instyle+ som midlertidig bil til ny 2016 Tesla ankommer... 
(I en eller annen versjon..)

Oktober 2016: venter S90D med alt, håper på FaceLift ..

Sitering av TS sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykk

NegativeElectrode

Sitat fra: Amoss på mandag 03. november 2014, klokken 20:13
Sitat fra: cyber på mandag 03. november 2014, klokken 18:23
Det jeg er skeptisk til når det gjelder Teslas strategi er monopoltankegangen bak Elon Musks visjoner ...

Hvilken monopoltankegang?

Dette var å snu ting på hodet :) Tesla har frigitt patentene sine, men så viser ikke konkurrentene interesse. Er Tesla da en monopolist?
Hvit TM3 2019
Grå TMS 2015 modell (solgt)

toppi

Sitat fra: Rio på mandag 03. november 2014, klokken 10:03
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på mandag 03. november 2014, klokken 09:49
Sitat fra: Rio på mandag 03. november 2014, klokken 09:44
Sitat fra: sigurdi på mandag 03. november 2014, klokken 06:56
Som du selv henviser til Rio, Nissan kan produsere 200 000 batteripakker i dag på 24kWh.
Råvarer nok, men mangel på kjøpere i land utenfor Norge. :-(
Så da blir det jo litt merkelig å kritisere andre fabrikanter for ikke å ha brukt enorme summer på batterifabrikker... :)
Man må også ha attraktive biler å selge. Om Nissan begynte å produsere 50.000 elbiler hvert år med 72 kWh batteripakke, i tillegg til 50.000 Leaf med 24 kWh, så ville de nok fått omsatt de. Da ville de fått inn penger til å bygge neste batterifabrikk, og utvide til flere typer biler.

Jeg tror Nissan har penger nok, så det er ikke der problemet ligger.

Jeg kjenner deg godt nok til å vite at du er en klok mann :) og jeg tror også at du er enig med at rent "fysisk" så kan de aller fleste klare seg med en bil med 20 - 30 kWh dersom HL-tilbudet var godt og billig, ikke sant? Vi kjører i gjennomsnitt 33 km hver dag, og det er relativt få dager i året folk flest kjører mer enn 100 km (eller 200 km, med en HL).

Dersom vi i stedet for å messe om at man trenger en bil med 500 km rekkevidde, faktisk hadde forsøkt å overbevise folk om at man klarer seg godt med en "e-Golf"-type bil (og at man ikke trenger bruke en halv million hvis man vil kjøre elbil) så ville nok mange flere fått elbil.

Holdningen om at "kun Tesla (og biler med 500 km rekkevidde) er saliggjørende" skremmer jo folk. Joda, noen få trenger 500 km rekkevidde, men de aller fleste klarer seg fint med 25 kWh og en HL eller to i uken/måneden.

Helt enig at mange ville klart seg med mindre batterier dersom Hurtigladningsmulighetene var gode. Jeg vurderte selv å nøye meg med en TMS 60, men tok ikke sjansen på at SC nettverket til Tesla ble fort og godt utbygget. Tesla har overlevert her så lang...

Problemet er dessverre at de andre bilprodusentene ikke er med på å rulle ut noe fullverdig ladenettverk. (tilbudet er ikke godt nok som du selv skriver )
Det er et virvar av leverandører, betalingsløsninger, usikker driftssikkerhet, og få ladepukter som medfører at du blir stående å vente på i det hele tatt å få starte å lade.
Oslo
Model S - Levert 09.09.13
Model X - #2395

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: TS på mandag 03. november 2014, klokken 20:27Tesla sin fremtid og aksjekurs er basert på at de andre kommer etter. Gjør de ikke det, slukner elbilrevolusjonen og TSLA. Dersom ikke de får det til, forsvinner nok håpet for mange..
Nei, Tesla trenger ikke at noen følger.

Om ingen følger Teslas eksempel vil Tesla fortsette å ta markedsandeler, helt til de andre produsentene er konk. Det er dette valget de andre bilprodusentene står ovenfor: bli med på revolusjonen, eller dø.

Harde kår, men c'est la vie.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Kjell Leaf

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på mandag 03. november 2014, klokken 22:07
Sitat fra: TS på mandag 03. november 2014, klokken 20:27Tesla sin fremtid og aksjekurs er basert på at de andre kommer etter. Gjør de ikke det, slukner elbilrevolusjonen og TSLA. Dersom ikke de får det til, forsvinner nok håpet for mange..
Nei, Tesla trenger ikke at noen følger.

Om ingen følger Teslas eksempel vil Tesla fortsette å ta markedsandeler, helt til de andre produsentene er konk. Det er dette valget de andre bilprodusentene står ovenfor: bli med på revolusjonen, eller dø.

Harde kår, men c'est la vie.
Og det tror du på ?
Ikke så ille med en bil som i8 heller som har et oppgitt forbruk på 0,25 l/mil heller. Blir ikke ruinert av det forbruket. ;)
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

sigurdi

Noe som mange glemmer med de fleste elbilene på markedet i dag.
Batteriene som står i bilene, er kjemiske godsaker som har fordeler og ulemper.
En ulempe er at en må regne med at batteriet taper seg i kapasitet (mister innhold) iløpet av levetiden. Dersom batteriet ikke blir varmet, vil det avgi mindre energi når det blir kaldt.

Så å kjøpe en bil som akkuratt dekker daglig kjøring er ikke spesielt lurt, det må være noe større pga vinterkjøring og noe større pga naturlig tap.
Samtidig bør en ikke kjøre helt tomt, og ikke lade det helt opp til enhver tid, siden dette fører til raskere nedgang i kapasitet.

Resultatet blir mye det samme som en ICE bil, en drar med seg større tank og kg med drivstoff for å være sikker, samme gjelder motor, tilhenger feste, skiboks osv.
En har mye mer av alt en det en bruker i det daglige, men trenger i ny og ne, slik er ikke bare vi Nordmen, men våre naboer har og sinesæregenheter i valg av fremkomst middel.

Så at elbilene må komme seg videre i evolusjonen før det blir et almannseie er 100% sikkert.
Men veien å gå for å komme frem, er en ikke enig om.

Men pr i dag er ikke målet i nærheten av å bli nådd av noen.
Noen selskaper har planer for å komne dit, andre later som og noen viser at de rett og slett gir faen.

Så er bare for oss forbrukere å vente å se på hva som kommer, gleder meg og tror SUV markedet får flere rene elbiler åvelgeblandt om ganske få år.
Fordelen heter at de er populære, store, forholdsvis dyre, forurenser pr idag ganske mye og har god plass til batterier. ;-)
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Kjell Leaf på mandag 03. november 2014, klokken 23:23
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på mandag 03. november 2014, klokken 22:07
Sitat fra: TS på mandag 03. november 2014, klokken 20:27Tesla sin fremtid og aksjekurs er basert på at de andre kommer etter. Gjør de ikke det, slukner elbilrevolusjonen og TSLA. Dersom ikke de får det til, forsvinner nok håpet for mange..
Nei, Tesla trenger ikke at noen følger.

Om ingen følger Teslas eksempel vil Tesla fortsette å ta markedsandeler, helt til de andre produsentene er konk. Det er dette valget de andre bilprodusentene står ovenfor: bli med på revolusjonen, eller dø.

Harde kår, men c'est la vie.
Og det tror du på ?
Ikke så ille med en bil som i8 heller som har et oppgitt forbruk på 0,25 l/mil heller. Blir ikke ruinert av det forbruket. ;)
I en overgangsfase kan plug-in hybrider være konkurransedyktig, men ettersom batteriene blir bedre vil vi komme til slutten av denne fasen. Da står de fortsatt med samme valg, bli med på revolusjonen, eller dø.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA