Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Sutretråd over Tesla S - saklig og usaklig

Startet av Havebigfun, mandag 07. januar 2013, klokken 01:14

« forrige - neste »

Rio

Sitat fra: JohanH på mandag 03. november 2014, klokken 01:16
Sitat fra: Rio på mandag 03. november 2014, klokken 00:31
Sitat fra: thilo på mandag 03. november 2014, klokken 00:02
Sitat fra: Rio på søndag 02. november 2014, klokken 23:58
Hva tenker du at resten av verden skal kjøre? :)

Model 3? Eller brukt Model S om 1-2år? Eller noe annet fra en eller annen produsent som kanskje våkner snart?
Har du tenkt på hvor mye (ubrukte) batterier sitter i en bil med 85 kWh, sammenlignet med en med 24 kWh. Og selv den med 24 kWh har nok strøm til flere dager gjennomsnittskjøring. Verd å tenke på for de som påstår man kommer til å mangle batterier, ikke sant...?

Du høres ut som John Petersen, vd. for Axiom. Med den logikken skal man jo selvfølgelig ikke bygge LEAFer heller, eller MiEVer men plug-in hybrider eller tom Toyota Auris hydriber. Da får man mest nytte av batteriene som er tilgjengelige globalt HER OG NÅ om man tenker økonomi eller miljø. Men på den andre siden blir da utviklingen SVÆRT langsom.

Man kan ikke både blåse og ha mel i munnen. Enten påstår man at det er for lite kapasitet til å produsere batterier (og da faller det på sin egen urimelighet å produsere biler med 3 ganger så mye batterikapasitet som man trenger), eller så blir det ikke for liten kapasitet til å produsere batterier, og da kan jo alle lage de bilene de ønsker.

Man kan ikke bare velge argumenter fra innlegg til innlegg ut fra det som måtte passe best der og da.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

JohanH

Sitat fra: Rio på mandag 03. november 2014, klokken 01:20
Sitat fra: JohanH på mandag 03. november 2014, klokken 01:16
Sitat fra: Rio på mandag 03. november 2014, klokken 00:31
Sitat fra: thilo på mandag 03. november 2014, klokken 00:02
Sitat fra: Rio på søndag 02. november 2014, klokken 23:58
Hva tenker du at resten av verden skal kjøre? :)

Model 3? Eller brukt Model S om 1-2år? Eller noe annet fra en eller annen produsent som kanskje våkner snart?
Har du tenkt på hvor mye (ubrukte) batterier sitter i en bil med 85 kWh, sammenlignet med en med 24 kWh. Og selv den med 24 kWh har nok strøm til flere dager gjennomsnittskjøring. Verd å tenke på for de som påstår man kommer til å mangle batterier, ikke sant...?

Du høres ut som John Petersen, vd. for Axiom. Med den logikken skal man jo selvfølgelig ikke bygge LEAFer heller, eller MiEVer men plug-in hybrider eller tom Toyota Auris hydriber. Da får man mest nytte av batteriene som er tilgjengelige globalt HER OG NÅ om man tenker økonomi eller miljø. Men på den andre siden blir da utviklingen SVÆRT langsom.

Man kan ikke både blåse og ha mel i munnen. Enten påstår man at det er for lite kapasitet til å produsere batterier (og da faller det på sin egen urimelighet å produsere biler med 3 ganger så mye batterikapasitet som man trenger), eller så blir det ikke for liten kapasitet til å produsere batterier, og da kan jo alle lage de bilene de ønsker.

Man kan ikke bare velge argumenter fra innlegg til innlegg ut fra det som måtte passe best der og da.

Teslas master plan har HELE TIDEN vært å begynne fra toppsegmentet og jobbe seg nedover. Skal du bygge en kompromissløs bil så må du vel ha store batterier i den. Eneste måten å få batteriproduksjonen opp er jo å skape etterspørsel etter elbiler vel?

Altså bygger man en elbil som er så bra, og kan kjøre så langt at den nå er "på alles lepper", så at folk endelig forstår at det går an. Som er så bra at Fords VD på Fords siste kvartalsrapport fikk spørsmål om Tesla og i stedet for å avfeie spørsmålet ("vi kommenterer ikke konkurrenter") brukte god tid å diskutere og si at "vi kunne ha bygget en tilsvarende bil og vi ville, men vi ville ikke". Så oppfører man seg om man er redd.

Rio

Men da er altså ikke problemet i fremtiden mangel på batteriproduksjonskapasitet, eller er det?
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

JohanH

#1833
Sitat fra: Rio på mandag 03. november 2014, klokken 01:26
Men da er altså ikke problemet i fremtiden mangel på batteriproduksjonskapasitet, eller er det?

Nei, problemet er mangel på endringsvilje hos de store bilprodusentene. Og den manglende viljen og redseln for å ta en sjanse og prøve noe nytt vedvarer - ellers ville de (liksom Tesla) hatt store og konkrete planer på hvor de skal skaffe seg batterier i fremtiden.

Rio

Sitat fra: JohanH på mandag 03. november 2014, klokken 01:38
Sitat fra: Rio på mandag 03. november 2014, klokken 01:26
Men da er altså ikke problemet i fremtiden mangel på batteriproduksjonskapasitet, eller er det?

Nei, problemet er mangel på endringsvilje hos de store bilprodusentene. Og den manglende viljen og redseln for å ta en sjanse og prøve noe nytt vedvarer - ellers ville de (liksom Tesla) hatt store og konkrete planer på hvor de skal skaffe seg batterier i fremtiden.

Du svarer "nei", og så sier du at det likevel er et problem...?

Hvis du mener batteriproduksjonskapasitet er et problem, så er det jo umoralsk å beslaglegge 3 ganger så mye batterier per bil som de fleste trenger. Da bør man oppmuntre til flest mulig biler med ca 22 kWh batterikapasitet, fremfor 85 kWh batterikapasitet.

Hvis det derimot ikke er et problem, så kan jo f. eks. VW kjøpe de batteriene de måtte ønske for å sette inn i e-Golf.

Du kan ikke få det begge veien.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

JohanH

Sitat fra: Rio på mandag 03. november 2014, klokken 02:06
Sitat fra: JohanH på mandag 03. november 2014, klokken 01:38
Sitat fra: Rio på mandag 03. november 2014, klokken 01:26
Men da er altså ikke problemet i fremtiden mangel på batteriproduksjonskapasitet, eller er det?

Nei, problemet er mangel på endringsvilje hos de store bilprodusentene. Og den manglende viljen og redseln for å ta en sjanse og prøve noe nytt vedvarer - ellers ville de (liksom Tesla) hatt store og konkrete planer på hvor de skal skaffe seg batterier i fremtiden.

Du svarer "nei", og så sier du at det likevel er et problem...?

Hvis du mener batteriproduksjonskapasitet er et problem, så er det jo umoralsk å beslaglegge 3 ganger så mye batterier per bil som de fleste trenger. Da bør man oppmuntre til flest mulig biler med ca 22 kWh batterikapasitet, fremfor 85 kWh batterikapasitet.

Hvis det derimot ikke er et problem, så kan jo f. eks. VW kjøpe de batteriene de måtte ønske for å sette inn i e-Golf.

Du kan ikke få det begge veien.

OK. Skal vi forsøke igjen. Føles som vi snakker i sirkler her.

Med den logikken skal man jo selvfølgelig ikke bygge LEAFer heller, eller MiEVer men plug-in hybrider eller tom Toyota Auris hydriber. Da får man mest nytte av batteriene som er tilgjengelige globalt HER OG NÅ om man tenker økonomi eller miljø. Men på den andre siden blir da utviklingen SVÆRT langsom.

Mitt poeng er: Tydeligvis måtte noen trøkke in 85kWh i en bil for at folk skulle få opp øyene for at elbiler kan være fullverdige biler. Du er tydeligvis uenig med dette, så kommer nok ikke noe mer ut av å diskutere det.

Rio

Joda, 85 kWh er fint det, men hvis du påstår at det blir mangel (?) så er 85 kWh "sløseri", ikke sant?

Mangelen er neppe så prekær at det bare bli nok til hybrider med 1 kWh batterier.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

JohanH

Sitat fra: Rio på mandag 03. november 2014, klokken 02:13
Joda, 85 kWh er fint det, men hvis du påstår at det blir mangel (?) så er 85 kWh "sløseri", ikke sant?

Mangelen er neppe så prekær at det bare bli nok til hybrider med 1 kWh batterier.

Ja det er sløseri, hvis man ser for seg at tilgangen på batterier forblir begrenset. Eneste måten tilgangen på batteri kan øke skikkelig er om etterspørselen øker skikkelig. Og etterspørselen øker skikkelig først når noen lager en riktigt god elbil, slik Tesla har gjort.

Noen ganger må man ta en smell her og nå, for å oppnå noe større i fremtiden, som ellers ikke kunne være oppnådd eller i hvert fall ville tatt veldig mye lengre tid. På samme måte må noen ta en risiko for at noe skal skje. Noen må utfordre status quo. Noen må gå først. Eller?

tklev

Sitat fra: Rio på mandag 03. november 2014, klokken 02:13
Joda, 85 kWh er fint det, men hvis du påstår at det blir mangel (?) så er 85 kWh "sløseri", ikke sant?

Mangelen er neppe så prekær at det bare bli nok til hybrider med 1 kWh batterier.

Øhh - det er ingen mangel på batterier. Dem koster bare himla mye å produsere. Råvarene til batteriene finnes i ubegrensede mengder.

Det Tesla satser på er å sette batteri@bruken@ i system.

1. Optimaliser en fabrikk til å lage store batteri@pakker@. Ikke alle er klar over at Tesla sin andel av gigafactory KUN skal holde på å ta mange små ferdigproduserte små batteri og sette dem inn i en stor pakke. Panasonic står for produksjonen av selve batteriet.

2. Tesla har også laget en plan for gjenbruk av de gamle batteriene. Viste du at Tesla etterhvert vil ha en større omsetning av stasjonære lagringsbanker enn biler? Begge deler må på plass for å sikre uavhengighet av fossile brensel.

3. 200 slike gigafactory må bygges for å  dekke produksjonen til alle elbilene som vil komme. Tesla ønsker konkurrentene på banen - de har ikke noe mål i seg selv å være de eneste som driver med produksjon av biler som er et reelt alternativ til fossildrevne biler.

sigurdi

Som du selv henviser til Rio, Nissan kan produsere 200 000 batteripakker i dag på 24kWh.
Råvarer nok, men mangel på kjøpere i land utenfor Norge. :-(
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

NegativeElectrode

Model S og konkurranse fra andre er kun innledende runde. Slaget står når M3 introduseres.  For å skalere og ha et attraktivt produkt er det mange faktorer som må stemme.
Gandhi sitatet her var utrolig treffende, så får vi se hvem som får  "rett" mot 2020
http://www.teslarati.com/tesla-take-ford-gms-tesla-beater-seriously/
Hvit TM3 2019
Grå TMS 2015 modell (solgt)

Teslanewbie

P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Rio på mandag 03. november 2014, klokken 02:13
Joda, 85 kWh er fint det, men hvis du påstår at det blir mangel (?) så er 85 kWh "sløseri", ikke sant?

Mangelen er neppe så prekær at det bare bli nok til hybrider med 1 kWh batterier.
Som nevnt, det er ikke noen mangel på råvarer.

Mangelen på batterier er en effekt av manglende vilje til å ta større investeringer nå. Om Toyota ønsket, så kunne de sette i gang byggingen av 10 stk Gigafactory nå, men i stedet venter de til det er for sent. *Der* er problemet. De setter seg i en dårlig situasjon noen år frem i tid, der de mer fremsynte bilprodusentene har sikret seg tilgang på batterier, mens Toyota og co har gjort ingenting.

Når de først ombestemmer seg har konkurrentene et forsprang på 5-10 år som de må ta inn.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Rio

Sitat fra: JohanH på mandag 03. november 2014, klokken 02:19
Sitat fra: Rio på mandag 03. november 2014, klokken 02:13
Joda, 85 kWh er fint det, men hvis du påstår at det blir mangel (?) så er 85 kWh "sløseri", ikke sant?

Mangelen er neppe så prekær at det bare bli nok til hybrider med 1 kWh batterier.

Ja det er sløseri, hvis man ser for seg at tilgangen på batterier forblir begrenset. Eneste måten tilgangen på batteri kan øke skikkelig er om etterspørselen øker skikkelig. Og etterspørselen øker skikkelig først når noen lager en riktigt god elbil, slik Tesla har gjort.

Noen ganger må man ta en smell her og nå, for å oppnå noe større i fremtiden, som ellers ikke kunne være oppnådd eller i hvert fall ville tatt veldig mye lengre tid. På samme måte må noen ta en risiko for at noe skal skje. Noen må utfordre status quo. Noen må gå først. Eller?


Det der er en non sequitur (premisset fører ikke til konklusjonen).

Jeg synes det er FLOTT at Tesla utviklet Model S (det at man mener andre ikke sover betyr ikke at man er "mot" Tesla). Det som derimot er nødvendig er biler av vanlig størrelse, som bruker en fornuftig mengde batterier. Det er det det er behov for.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Rio på mandag 03. november 2014, klokken 09:37Jeg synes det er FLOTT at Tesla utviklet Model S (det at man mener andre ikke sover betyr ikke at man er "mot" Tesla). Det som derimot er nødvendig er biler av vanlig størrelse, som bruker en fornuftig mengde batterier. Det er det det er behov for.
Så sett i gang! Det er ingenting som stopper deg fra å starte opp et selskap.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA