Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Sutretråd over Tesla S - saklig og usaklig

Startet av Havebigfun, mandag 07. januar 2013, klokken 01:14

« forrige - neste »

toppi

Sitat fra: Rio på søndag 02. november 2014, klokken 20:45
Sitat fra: Tesla-man på søndag 02. november 2014, klokken 20:21
Sitat fra: Rio på søndag 02. november 2014, klokken 18:03
Det er få ting som er så farlig som å tro at konkurrentene "sover".

En ting som er farligere er jo å faktisk sove... ;D

Linkene som det vises til i denne sammenhengen viser jo at du bommer Rio - ser du det ikke selv?

Nei, tvert i mot, så ser man jo at konkurrentene er aktive i høyeste grad. Nissan har solgt flere biler enn Tesla, har 4000 hurtigladere og egen batterifabrikk som FUNGERER. VW har prestert å få en elbil inn som en naturlig modell i deres mestselgende modell. Begge lager biler til en brøkdel av det en Tesla koster.

Nei, de lager ikke en bil som er lik Model S, men hvorfor skulle de det? Hvis Tesla hadde laget en e-Golf og Porsche en "Model S" ville Tesla da "sovet"? Selvsagt ikke.

Denne evinnelige "Tesla er det eneste saliggjørende" er så tåpelig at det er pinlig. Teslas Model S er en flott bil (og meget tiltrengt), men ikke tro at "mitt fotballag" eller "min religion" er den eneste.

Begge lager biler til en brøkdel av hva Tesla koster sier du.
Vel, VW og Nissan lager svært dyre biler i forhold til eksosbiler i samme størrelse, og enda så tjener lite penger på det. Salget er stabilt, og kun til spesielt interesserte, og det kommer ikke til å øke før incentivene økes.
Og hvordan skal de senke prisene??
Har du en link til hvordan de planlegger å øke salget av elbiler?
Flott at Nissan har solgt 150 000 biler på 4 år, men det hjelper jo lite i lengden, når salget ikke øker.

De fleste av oss her inne ønsker konkurranse.
Vi ønsker oss bort fra eksosbilen for godt.




Oslo
Model S - Levert 09.09.13
Model X - #2395

Porsgrunn

Sitat fra: sigurdi på søndag 02. november 2014, klokken 22:50
Kineserene kommer og det fort.  :-)

Det tror jeg du har rett i men dersom det er Lucky GoldStar LG du tenker på så er de fra Sør Korea  ;)

thilo

Sitat fra: Rio på søndag 02. november 2014, klokken 19:44
Sitat fra: thilo på søndag 02. november 2014, klokken 18:55
Sitat fra: Rio på søndag 02. november 2014, klokken 18:39
Sånn bortsett fra at Nissan har hatt batterifabrikk i flere år (ferdig, ikke planlagt), og har produsert noe slikt som 150 000 elbiler.

Da er jo bare jævlig synd at dem etter flere år har ikke noe bil med brukbart rekkevide og bagagerommet. Heller ikke noe hurtiglader infrastruktur. Dessverre helt ubrukelig for mange da :(

Og det er nettopp den type kunnskapsløshet jeg sikter til: Nissan har solgt langt flere biler enn Tesla, og det finnes over 4000 CHAdeMO-hurtigladere i verden.

"Argumentasjonen" din er litt som om jeg skulle si at Tesla ikke duger, for jeg får ikke parkert den i garasjen min.

Fantastisk med 4000 CHAdeMO ladere, men rekkevide av Leafen er greit nok til å kjøre på jobb og handle noe småting men ikke så mye mer, spesielt om vinteren. Ubrukelig siden mange må ha da en stor bil #1 i tillegg. Model S er for tiden den eneste som kan erstatte den (Og nei, har ikke enda en Model S, men er nok den eneste elbilen som kan erstatte bil #1 hos meg og mange andere).

Fint at du er fornøyd med kortrekkevide-elbilene, men ikke noe brukbart alternativ for meg i dag. Hadde MB sin B-klasse 300-400km rekkevide og tilgang til Superchargere kunne det se litt annenledes ut, men er jo egentlig fint at MB har ikke en sånt B-klasse bil siden man har da en god unnskyldning å bestille en Model S  :)
S85D rød - EL677xx (Tromsø).
Medlem i elbilforeningen og TOCN (signaturmedlem)

sigurdi

Sitat fra: Porsgrunn på søndag 02. november 2014, klokken 23:01
Sitat fra: sigurdi på søndag 02. november 2014, klokken 22:50
Kineserene kommer og det fort.  :-)

Det tror jeg du har rett i men dersom det er Lucky GoldStar LG du tenker på så er de fra Sør Korea  ;)

Nei, som du ser av linken min mener jeg kinesiske som
"- AL is now #7 with 3% share, Tianneng in #9 (Chery provider), and Wanxiang in #11 (That's right, those of Fisker deal, they supply batteries for Zotye)."

De er kommet fra ikke vise på listen til å bli verdens 7, 9 og 11 største batteriprodusent til EV og de kan fort bli store med tilsvarende høye volume og lave priser.
Når det gjelder forurensing ved produksjon er nok dette et tankekors.
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

Porsgrunn

Er enig med deg i at Kina kan endre veldig mye her både på batterier og elbiler.

De som produserer LiFePo4 batterier tror jeg imidlertid ikke har noen fremtid utenfor det kinesiske hjemmemarkedet.

Selv om LiFePo4 har sine fordeler så har jeg ikke fått med meg at noen har klart energi og kraft tetthet nok til at det kan konkurere med nyere andre kjemier.

Rio

Sitat fra: thilo på søndag 02. november 2014, klokken 23:04
Sitat fra: Rio på søndag 02. november 2014, klokken 19:44
Sitat fra: thilo på søndag 02. november 2014, klokken 18:55
Sitat fra: Rio på søndag 02. november 2014, klokken 18:39
Sånn bortsett fra at Nissan har hatt batterifabrikk i flere år (ferdig, ikke planlagt), og har produsert noe slikt som 150 000 elbiler.

Da er jo bare jævlig synd at dem etter flere år har ikke noe bil med brukbart rekkevide og bagagerommet. Heller ikke noe hurtiglader infrastruktur. Dessverre helt ubrukelig for mange da :(

Og det er nettopp den type kunnskapsløshet jeg sikter til: Nissan har solgt langt flere biler enn Tesla, og det finnes over 4000 CHAdeMO-hurtigladere i verden.

"Argumentasjonen" din er litt som om jeg skulle si at Tesla ikke duger, for jeg får ikke parkert den i garasjen min.

Fantastisk med 4000 CHAdeMO ladere, men rekkevide av Leafen er greit nok til å kjøre på jobb og handle noe småting men ikke så mye mer, spesielt om vinteren. Ubrukelig siden mange må ha da en stor bil #1 i tillegg. Model S er for tiden den eneste som kan erstatte den (Og nei, har ikke enda en Model S, men er nok den eneste elbilen som kan erstatte bil #1 hos meg og mange andere).

Fint at du er fornøyd med kortrekkevide-elbilene, men ikke noe brukbart alternativ for meg i dag. Hadde MB sin B-klasse 300-400km rekkevide og tilgang til Superchargere kunne det se litt annenledes ut, men er jo egentlig fint at MB har ikke en sånt B-klasse bil siden man har da en god unnskyldning å bestille en Model S  :)

Det kommer kanskje som en overraskelse for deg, men alle land er ikke som Norge. Her er det relativt mange som kan kjøpe en Tesla (eller noe som koster så mye); slik er det ikke i andre land. Ikke får man parkert den heller.

Så mens du og dine forsøker å overbevise "folket" om at Tesla er det eneste som duger (og dersom man skal ha elbil så koster det en halv million, minst), så er det altså slik at de fleste av oss kan altså klare oss meget godt med en helt normal elbil. Det gjelder nok store deler av befolkningen.

For det dette Tesla-hysteriet (og nedsnakking av "kortrekkeviddebiler") resulterer i er jo nettopp at folk tror de "må" ha Tesla eller en eksosbil. Og siden de fleste ikke har en halv million til overs, så blir det en ny eksosbil.

Gratulerer!

/sarkasme
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rio

Og til de som snakker om batteritilgjengelighet - jeg tipper at VW, BMW og andre har tenkt over hvor de får deler fra. De har "litt" erfaring med å kjøpe deler.

VW, for eksempel, har bygget batterikassen til å passe med flere batterityper/fabrikanter, og (etter det jeg husker) har de avtaler med 4 fabrikanter.

Men ja, selvsagt kan de få mangel på deler.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

toppi

Sitat fra: Rio på søndag 02. november 2014, klokken 23:30
Sitat fra: thilo på søndag 02. november 2014, klokken 23:04
Sitat fra: Rio på søndag 02. november 2014, klokken 19:44
Sitat fra: thilo på søndag 02. november 2014, klokken 18:55
Sitat fra: Rio på søndag 02. november 2014, klokken 18:39
Sånn bortsett fra at Nissan har hatt batterifabrikk i flere år (ferdig, ikke planlagt), og har produsert noe slikt som 150 000 elbiler.

Da er jo bare jævlig synd at dem etter flere år har ikke noe bil med brukbart rekkevide og bagagerommet. Heller ikke noe hurtiglader infrastruktur. Dessverre helt ubrukelig for mange da :(

Og det er nettopp den type kunnskapsløshet jeg sikter til: Nissan har solgt langt flere biler enn Tesla, og det finnes over 4000 CHAdeMO-hurtigladere i verden.

"Argumentasjonen" din er litt som om jeg skulle si at Tesla ikke duger, for jeg får ikke parkert den i garasjen min.

Fantastisk med 4000 CHAdeMO ladere, men rekkevide av Leafen er greit nok til å kjøre på jobb og handle noe småting men ikke så mye mer, spesielt om vinteren. Ubrukelig siden mange må ha da en stor bil #1 i tillegg. Model S er for tiden den eneste som kan erstatte den (Og nei, har ikke enda en Model S, men er nok den eneste elbilen som kan erstatte bil #1 hos meg og mange andere).

Fint at du er fornøyd med kortrekkevide-elbilene, men ikke noe brukbart alternativ for meg i dag. Hadde MB sin B-klasse 300-400km rekkevide og tilgang til Superchargere kunne det se litt annenledes ut, men er jo egentlig fint at MB har ikke en sånt B-klasse bil siden man har da en god unnskyldning å bestille en Model S  :)

Det kommer kanskje som en overraskelse for deg, men alle land er ikke som Norge. Her er det relativt mange som kan kjøpe en Tesla (eller noe som koster så mye); slik er det ikke i andre land. Ikke får man parkert den heller.

Så mens du og dine forsøker å overbevise "folket" om at Tesla er det eneste som duger (og dersom man skal ha elbil så koster det en halv million, minst), så er det altså slik at de fleste av oss kan altså klare oss meget godt med en helt normal elbil. Det gjelder nok store deler av befolkningen.

For det dette Tesla-hysteriet (og nedsnakking av "kortrekkeviddebiler") resulterer i er jo nettopp at folk tror de "må" ha Tesla eller en eksosbil. Og siden de fleste ikke har en halv million til overs, så blir det en ny eksosbil.

Gratulerer!

/sarkasme
Ble du overrasket over at Tesla er pop på Tesla forumet  :o

Og faktisk så er under 10% av produksjonen av Tesla Model S levert til Norge.
Nettopp fordi at har du 80 000 Euro å bruke på bil (utenfor Norge), så kan du kjøpe en elbil (Tesla)til samme prisen av en tilsvarende eksosbil.
Har du bare råd til eller brukt for eller lyst på en liten bil, kan du jo velge mellom en VW UP til 10 000 Euro,
eller en VW E-UP til 27 000 EURO.
Oslo
Model S - Levert 09.09.13
Model X - #2395

thilo

Sitat fra: Rio på søndag 02. november 2014, klokken 23:30
Det kommer kanskje som en overraskelse for deg, men alle land er ikke som Norge. Her er det relativt mange som kan kjøpe en Tesla (eller noe som koster så mye); slik er det ikke i andre land. Ikke får man parkert den heller.

Nei f$%&, er ikke alle land som Norge :( Det var ja virkelig noe nytt (bor for tiden dessverre nærmere MB og Porsche en Ishavskatedralen :) )

Men også her i Tyskland er for tiden Model S den eneste elbilen som jeg kunne tenke meg å bestille...
S85D rød - EL677xx (Tromsø).
Medlem i elbilforeningen og TOCN (signaturmedlem)

Rio

Toppi:
Tesla er en fin bil til rike "early adopters". Selv med Teslas fabrikk i full produksjon, har de kun 500 000 biler i året. Det er ikke engang i bulk i det de andre produserer - 80 000 000.

Uansett om du liker det eller ei, er man nødt å produsere SMÅ og MELLOMSTORE og BILLIGE biler. Det er ikke plass (!) til biler av Tesla-størrelse i de fleste europeiske hovedstader. Store deler av befolkningen kjører biler på størrelse med e-UP eller e-Golf.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rio

Sitat fra: thilo på søndag 02. november 2014, klokken 23:52
Sitat fra: Rio på søndag 02. november 2014, klokken 23:30
Det kommer kanskje som en overraskelse for deg, men alle land er ikke som Norge. Her er det relativt mange som kan kjøpe en Tesla (eller noe som koster så mye); slik er det ikke i andre land. Ikke får man parkert den heller.

Nei f$%&, er ikke alle land som Norge :( Det var ja virkelig noe nytt (bor for tiden dessverre nærmere MB og Porsche en Ishavskatedralen :) )

Men også her i Tyskland er for tiden Model S den eneste elbilen som jeg kunne tenke meg å bestille...

Joda, så lenge man er rik nok til å betale en halv million eller mer for en bil, så er det selvsagt greit.

Hva tenker du at resten av verden skal kjøre? :)
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

thilo

Sitat fra: Rio på søndag 02. november 2014, klokken 23:58
Hva tenker du at resten av verden skal kjøre? :)

Model 3? Eller brukt Model S om 1-2år? Eller noe annet fra en eller annen produsent som kanskje våkner snart?
S85D rød - EL677xx (Tromsø).
Medlem i elbilforeningen og TOCN (signaturmedlem)

Rio

Sitat fra: thilo på mandag 03. november 2014, klokken 00:02
Sitat fra: Rio på søndag 02. november 2014, klokken 23:58
Hva tenker du at resten av verden skal kjøre? :)

Model 3? Eller brukt Model S om 1-2år? Eller noe annet fra en eller annen produsent som kanskje våkner snart?

Og hvor store er de? Og hvor mange av dem eksisterer?

Har du tenkt gjennom tallene? Tenkt på hvor mange biler det finnes i verden? At en gjennomsnitts bil i Norge kjører 33 km, og i Tyskland ca 40 km om dagen. (Jada, jeg vet de selvsagt kjører lengre noen dager.)

Har du tenkt på hvor mye (ubrukte) batterier sitter i en bil med 85 kWh, sammenlignet med en med 24 kWh. Og selv den med 24 kWh har nok strøm til flere dager gjennomsnittskjøring. Verd å tenke på for de som påstår man kommer til å mangle batterier, ikke sant...?

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Amoss

Sitat fra: Havebigfun på søndag 02. november 2014, klokken 16:45
Det var jaggu på tide- allerede tidlig på 80-tallet var det alment kjent at man ikke kunne holde på med fossilenergi som før og uten restriksjoner- lite har skjedd på 30 år- man har rotet til teknologiutviklingen i lang tid.

80 tallet?  Dette har de minst vært klar over siden tidlig på 70 tallet. Derfor jeg flere ganger har trukket frem av tornerosesøvnen til "konkurrentene" har vart i 40 år nå. La oss enda håpe den er i ferd med å ta slutt nå, og at de ikke vil gjøre som Tornerose og sove i 100 år - da har vi kommet godt forbi 2 graders målet  :'(
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

JohanH

Sitat fra: Rio på mandag 03. november 2014, klokken 00:31
Sitat fra: thilo på mandag 03. november 2014, klokken 00:02
Sitat fra: Rio på søndag 02. november 2014, klokken 23:58
Hva tenker du at resten av verden skal kjøre? :)

Model 3? Eller brukt Model S om 1-2år? Eller noe annet fra en eller annen produsent som kanskje våkner snart?
Har du tenkt på hvor mye (ubrukte) batterier sitter i en bil med 85 kWh, sammenlignet med en med 24 kWh. Og selv den med 24 kWh har nok strøm til flere dager gjennomsnittskjøring. Verd å tenke på for de som påstår man kommer til å mangle batterier, ikke sant...?

Du høres ut som John Petersen, vd. for Axiom. Med den logikken skal man jo selvfølgelig ikke bygge LEAFer heller, eller MiEVer men plug-in hybrider eller tom Toyota Auris hydriber. Da får man mest nytte av batteriene som er tilgjengelige globalt HER OG NÅ om man tenker økonomi eller miljø. Men på den andre siden blir da utviklingen SVÆRT langsom.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA