Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Sutretråd over Tesla S - saklig og usaklig

Startet av Havebigfun, mandag 07. januar 2013, klokken 01:14

« forrige - neste »

Rio

Sitat fra: Tesla-man på søndag 02. november 2014, klokken 20:21
Sitat fra: Rio på søndag 02. november 2014, klokken 18:03
Det er få ting som er så farlig som å tro at konkurrentene "sover".

En ting som er farligere er jo å faktisk sove... ;D

Linkene som det vises til i denne sammenhengen viser jo at du bommer Rio - ser du det ikke selv?

Nei, tvert i mot, så ser man jo at konkurrentene er aktive i høyeste grad. Nissan har solgt flere biler enn Tesla, har 4000 hurtigladere og egen batterifabrikk som FUNGERER. VW har prestert å få en elbil inn som en naturlig modell i deres mestselgende modell. Begge lager biler til en brøkdel av det en Tesla koster.

Nei, de lager ikke en bil som er lik Model S, men hvorfor skulle de det? Hvis Tesla hadde laget en e-Golf og Porsche en "Model S" ville Tesla da "sovet"? Selvsagt ikke.

Denne evinnelige "Tesla er det eneste saliggjørende" er så tåpelig at det er pinlig. Teslas Model S er en flott bil (og meget tiltrengt), men ikke tro at "mitt fotballag" eller "min religion" er den eneste.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

NegativeElectrode

I den nærmeste fremtid er det tilgang på batterier som er den begrensende faktoren i produksjonen av elbiler. Selv om såkalte smp volummodeller ideelt sett ville fått flere elbiler på veien, ville det ikke gjort det i praksis. Antall km kjørt per elbil blir heller ikke høyere med begrenset rekkevidde. Dermed blir fabrikantene stilt overfor et valg om hvilket segment de vil sette inn trykket. Velger man de små modellene må man selge biler med lave marginer for å overhodet få solgt biler. I segmentene for større og dyrere biler er det muligheter for å lage en attraktiv bil som skiller seg mer ut fra eksoskonkurrentene og med større marginer. Dersom man klarer å selge greit med biler med god fortjenestemargin gir det penger i kassen til å skalere opp batteriproduksjon, samle erfaringer fra et mindre men allikevel signifikant antall biler og skape en sterk merkevare.

Betydelige forskjell mellom Tesla og Nissan er blant annet merkevare og kapital. Nissan skal ha ros for å angripe sin egne modeller i segmenten til Leaf, men å sammenligne strategiene gir ingen mening da utgangspunktene er vidt forskjellige.
Hvit TM3 2019
Grå TMS 2015 modell (solgt)

sigurdi

#1802
De fleste her er nok helt enige med Rio om at Nissan har gjort og gjør en kjempejobb, problemet deres er ikke produksjons muligheter, men salg.
Bare fabrikken i USA kan produsere 200 000 batteripakker på den nette størrelse 4.5GWh som er 1/10 av Tesla sin fabrikk som nå grunnen begynner å bli ferdig kjevlet.
I USA kan de øke volumet på Leaf, men markedet ønsker den ikke for den er for dyr sammenlignet med fosilbiler i samme størrelse.
Altså er ikke Nissan sin feil at de lager en flott elbil, som alt for få vil kjøpe.
Selv har jeg prøvd det meste for å klare å kjøpe den, men klarer det ikke.
Passer ikke vår kjøring, plass og synest desverre den er drit støgg. :-)

Her er kilde, så plase Rio har du ikke andre å trekke frem så la være alle vet hva Nissan har gjort og prøver på, men markedet kjøper ikke overpriset C bil om den er elektrisk desverre.
Er et lite nisje marked, med svært dårlige marginer.
Så de må jobbe videre og håper for alle at Nissan klarer å få bedre bil som neste bil, ellers hjelper det ikke å ha størst produksjon og egen batterifabrikk, som har laget for dårlige og dyre batterier.

http://www.businessinsider.com/afp-nissan-usa-aims-to-keep-electric-battery-production-2014-9

Men nå snart må noe skje noe i Europa, ellers tar Kineserene over her også, Kina krever at 30% av statlige biler skal være elektriske innen svært kort tid.
Det er sinnsykt mye biler om noen lurer, fant ikke tall og har bare ipad tilgjengelig så gidder ikke lete opp nå.
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

NegativeElectrode

Riktig @sigurdi om Kina. De er en joker her. Om den kinesiske stat og/eller investorer vil så kan de begynne å produsere batterier i stor skala enten på lisens for noen eller egenutviklede. De har masse arbeidskraft, kapital og etterhvert et sterkt incentiv for å redusere forurensning i sine egne byer.
Hvit TM3 2019
Grå TMS 2015 modell (solgt)

cyber

Sitat fra: sigurdi på søndag 02. november 2014, klokken 21:06

Men nå snart må noe skje noe i Europa, ellers tar Kineserene over her også, Kina krever at 30% av statlige biler skal være elektriske innen svært kort tid.
Det er sinnsykt mye biler om noen lurer, fant ikke tall og har bare ipad tilgjengelig så gidder ikke lete opp nå.

Tesla ser ut til å ha fått fotfeste i Kina nå - allerede 7 % markedsandel hittil i år etter at leveransene kun har pågått i få måneder. :D

Best-Selling Electric Cars In China, 2014
Electric Vehicle       Jan. to Sept. Sales   Market Share

Kandi EV supermini EV   15,835   37%
BYD Qin compact PHEV   9,473   22%
Chery QQ3 supermini EV   5,816   14%
Zotye E20 supermini EV   4,442   10%
Tesla Model S luxury EV   2,849   7%
BYD e6 crossover EV           2,004   5%
Other                           1,191   3%
BAIC E150 compact EV     883           2%

toppi

Sitat fra: Rio på søndag 02. november 2014, klokken 18:08
Sitat fra: Havebigfun på søndag 02. november 2014, klokken 16:45
Det er nettopp det som er poenget- mange her ville applaudert stort om det omsider kom reelle konkurrenter på markedet.
Samtidig blir det mer åpenbart hvor enestående Tesla har drevet frem utviklingen av batteridrevne biler til mange, at strategien ser ut til å værer meget bra med rekkefølgen/utviklingen av biler som sikrer finanseringen og utviklingen av masseproduserte biler som kan drives vesentlig mer miljøvennlig enn eksosbilenene.
Jeg er ikke tilhenger av tilbedelse av guruer men her har det vært et genistrek fra Tesla som endrer verdenen.
Selv om det antakelig riktig som Rio har påstått mange ganger at de andre ikke sover men observerer må man si at uten Tesla ville de ikke vurdert å utvikle en "Teslakiller" så snart som mulig- selv om det tar til 2022 for MBs vedkommende.
Tesla er for bilverdenen det samme som iphone på mobilsiden. Vil-ha effekten kan har en betydelig impact på salg av konkurrentenes luksusbiler fremover- det er det den tyske fossilmafiaen nå er redd for 8)
Det var jaggu på tide- allerede tidlig på 80-tallet var det alment kjent at man ikke kunne holde på med fossilenergi som før og uten restriksjoner- lite har skjedd på 30 år- man har rotet til teknologiutviklingen i lang tid.
Bra noen gutter i California greide å løfte blikket og gjodre det "umulige" mulig- en langdistanse elbil.



Jeg er helt enig i at det er få/ingen av dem som later til å ha noen "Tesla-killer" (eller i hvert fall en Model S-killer) planlagt, men det er jo klart at det nettopp er mange andre "veier til Rom". :) Og jeg synes det Elon Musk har fått til er fantastisk, dog mest måten han satset på og salgsstrategien, mer enn selve teknikken.

Jeg synes det er utrolig at VW har satset slik de har gjort ved å sørge for at deres hovedelbil (e-Golf) er prikklik deres mest solgte modell, og kan produseres på samme fabrikasjonslinje. For et stort konsern er det en reell satsing. Da er de klare til masseproduksjon (minus varmepumper! ;) ), og de gjør det på en måte som gjør at det er lett for folk å velge en elektrisk versjon. De visker ut forskjellen, og det er nødvendig når man skal selge utover "early adopter" delen av markedet.

Hvor lett er det å velge en e-golf i markeder uten store incentiver?
Fra 35 000 Euro i Tyskland!! Det er kun for svært spesielt intereserte.
Dette er ikke satsing, men kun for å tilfredstille myndighetene.

Tesla sin model S er konkurransedyktig på pris i sitt segment, også i markeder uten incentiver.
Vi ser jo også at den tar store markedsandeler i dette segemtet.

Så skal Model 3 komme i 2017.
Om den kommer som lovet med en pris som tilsvarende eksosbil, skal nok mange få seg en overraskelse.
Se på nordmenn, her koster elbiler ca det samme som tilsvarende eksosbil, og elbilene har 13 % av nybilsalget.
Er Europeere annerledes? Tja kanskje litt, men når Model 3 står der, og du får gratis strøm på SC (som er nesten like vanlig som den gamle bensinstasjonen), så tror jeg faktisk salget vil eksplodere.

Jeg sover i alle fall svært godt med sparepenger plassert i Tesla  ;D
Oslo
Model S - Levert 09.09.13
Model X - #2395

Havebigfun

Sitat fra: toppi på søndag 02. november 2014, klokken 21:40
Se på nordmenn, her koster elbiler ca det samme som tilsvarende eksosbil, og elbilene har 13 % av nybilsalget.
Er Europeere annerledes? Tja kanskje litt, men når Model 3 står der, og du får gratis strøm på SC (som er nesten like vanlig som den gamle bensinstasjonen), så tror jeg faktisk salget vil eksplodere.
Jeg tror desverre at europeere er annerledes- ihvertfall de som har egen bilindustri- for meg ser det ut til at det er betydelige krefter i sving for å beskytte egen bilindustri og dette i svært mange kanaler, incl biljournalistikken.

NegativeElectrode

#1807
Sitat fra: Havebigfun på søndag 02. november 2014, klokken 21:48
Sitat fra: toppi på søndag 02. november 2014, klokken 21:40
Se på nordmenn, her koster elbiler ca det samme som tilsvarende eksosbil, og elbilene har 13 % av nybilsalget.
Er Europeere annerledes? Tja kanskje litt, men når Model 3 står der, og du får gratis strøm på SC (som er nesten like vanlig som den gamle bensinstasjonen), så tror jeg faktisk salget vil eksplodere.
Jeg tror desverre at europeere er annerledes- ihvertfall de som har egen bilindustri- for meg ser det ut til at det er betydelige krefter i sving for å beskytte egen bilindustri og dette i svært mange kanaler, incl biljournalistikken.

Det er nok ikke tilfeldig at Nederland og Danmark er blant EU-land som tidlig adopterer og legger til rette for elbil. Tysland og Frankrike er kanskje litt i samme bås som oss med oljeindustrien som vi helst ikke vil innse kan ha en mye kortere fremtid enn vi tenkte for kun kort tid tilbake. Men Norge har heldigvis fornybar energi i tillegg og har så langt vist vilje til å bidra til et teknologiskifte, så vil et kraftig salgsnedgang på kort tid for VW/BMW/Mercedes/Renault/Citröen være ganske alvorlig for Tyskland og Frankrike.

Edit:
Her kommer det vel ganske tydelig frem at Tesla er i en unik posisjon, og hvorfor EU-land med egen bilundustri er treg til å adoptere elbiler
http://e24.no/bil/analysebyraa-tesla-har-en-helt-unik-fordel/23326658
Hvit TM3 2019
Grå TMS 2015 modell (solgt)

cyber

Sitat fra: NegativeElectrode på søndag 02. november 2014, klokken 21:57
et kraftig salgsnedgang på kort tid for VW/BMW/Mercedes/Renault/Citröen være ganske alvorlig for Tyskland og Frankrike.

Ser du for deg at Tesla vil forårsake en kraftig salgsnedgang for de nevnte merkene i løpet av kort tid ?

NegativeElectrode

#1809
Sitat fra: cyber på søndag 02. november 2014, klokken 22:17
Sitat fra: NegativeElectrode på søndag 02. november 2014, klokken 21:57
et kraftig salgsnedgang på kort tid for VW/BMW/Mercedes/Renault/Citröen være ganske alvorlig for Tyskland og Frankrike.

Ser du for deg at Tesla vil forårsake en kraftig salgsnedgang for de nevnte merkene i løpet av kort tid ?

Ikke nødvendigivis Tesla alene, men om europeeisk bilundustri er såpass på etterskudd at Tesla har fått full produksjon på sin batterifabrikk vil det bli merkbart. Så er det andre produsenter som Kia og Nissan som kjører tøffere, og Kina er en joker. Det er ihvertfall noen som er redde nok for dette til at de presser på for å få utsatt strengere utslippskrav til ettter 2020. Det er ikke overraskende bilproduserende stater i EU som står bak.

Edit:
Hjemmemarkedene er nok godt beskyttet en god stund fremover, men endel andre markeder som det amerikanske kan nok rammes hardt av Tesla.
Hvit TM3 2019
Grå TMS 2015 modell (solgt)

Havebigfun

Sitat fra: cyber på søndag 02. november 2014, klokken 22:17
Sitat fra: NegativeElectrode på søndag 02. november 2014, klokken 21:57
et kraftig salgsnedgang på kort tid for VW/BMW/Mercedes/Renault/Citröen være ganske alvorlig for Tyskland og Frankrike.

Ser du for deg at Tesla vil forårsake en kraftig salgsnedgang for de nevnte merkene i løpet av kort tid ?
Ikke nødvendigvis for hele salgspanelet men muligens for premiumsegmentet, noe som betyr svært mye for de aktuelle produsentene.

ellers er E24 artikelen leseverdig: "Tesla har et markedsledende produkt som ikke har noen åpenbare konkurrenter. De har samtidig bygd opp en sterk merkevare gjennom sine produkter og innovasjon."

sigurdi

Starter Kina stor satsning på elbil, kan fort både en og to kinesiske bilprodusenter også satse på markeder i EU.
Småbiler lager de i milliontall og blir det volume produksjon av batterier i Kina kan biler i C segmentet bli både like billige og lavere priset en tilsvarende ICE her i Europa.
Men spennende tyder, ville nok heller satset penger på Tela en VW om jeg tenker langsiktig.
Stasjonær strømlagring kan og bli en joker.
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

JohanH

Sitat fra: cyber på søndag 02. november 2014, klokken 22:17
Sitat fra: NegativeElectrode på søndag 02. november 2014, klokken 21:57
et kraftig salgsnedgang på kort tid for VW/BMW/Mercedes/Renault/Citröen være ganske alvorlig for Tyskland og Frankrike.

Ser du for deg at Tesla vil forårsake en kraftig salgsnedgang for de nevnte merkene i løpet av kort tid ?

Nå spurte du ikke meg, men svaret må jo være nei siden Tesla ikke klarer å bygge biler fort nok. Men akkurat dette tidsaspektet og den eksponentielle kurven som vi er i begynnelsen av er det som er så skummelt for de etablerte (en eksponentiell kurve ser helt flat ut i starten).
Kanskje en etablert forbrenningsmotorprodusent ville sett det sån her:

Trinn 0: elbiler finnes ikke
Trinn 1: Så morsom den der prototypen var, kult med slike science-fiction lignende doninger
Trinn 2: Se på de der 100 entusiastene som sitter og fryser i sine minibiler i 60 km/t i kollektivfeltet, morsomt
Trinn 3: Javel, en 2-sits bil som jo for så vidt går veldig fort, men til 1 miljon kroner??? Og ikke noe sted å lade? Ja, leketøy kalles det.
Trinn 4: 5 (7) seter, 2 tonn, rekkevidde på over 400 km, svindyre batterier? Jeg tror det når jeg ser det.
Trinn 5: Jaha, den virket. Men den er alt for dyr. Finnes ikke noe sted å lade. Ingen vil ha den.
Trinn 6: Så de har solgt noen tusen av dem. Javel, nå har entusiastene fått sitt. Den tar 24 timer å lade. Jaha, 45 minutter på en hurtigladestasjon? Som koster 1 miljon å bygge? Det kommer jo til å gå konkurs før de har begynt.
Trinn 7: Jaha "årets bil". Folk vet ikke hva som er best for dem. Stor del av Norge dekket av hurtiglading, so what? Hva med resten av Europa? De kommer ikke til å bygge ut der før de solgt titusenvis av biler, men de kommer aldri å selge titusenvis av biler siden ingen har noe sted å lade. Norge er et spesialfall grunnet feilslåtte insentiver (de var jo bare til for Think og Reva vel?).
Trinn 8: Jaha, en SUV? Med to motorer. Helt unødvendig - vi har bygget AWD i mange år og kan dette. Folk bestiller den og betaler depositum i forveien? Er folk virkelig så lettlurte? Merkelig.
Trinn 9: Produksjonen er doblet igjen? De banker snart hodet i taket - så mye batterier finnes ikke, dette er dødfødt.
Trinn 10: Bygge sin egen batterifabrikk? Som er skal produsere mer batterier for biler i 2017 enn hva som produseres globalt for alle formål per idag? Særlig, hvor skal de få penger fra? Nei, dette er forsatt for de spesielt interesserte.
Trinn 11: Jaha, over 50 superladere i Europa og over 200 globalt. For noe tull - mange av dem står jo tomme. Står det å venter på kunder eller? Haha... [nå begynner dog leendet å bli litt nervøst]
Trinn 12: Ja vel, batterifabrikken er oppe og går? Hvor mye koster det dem med batterier? Hva??? Vi må jo betale 2-3 ganger så mye for våre?! Ikke rart at de kan bygge så billige biler. Urettferdig dette...
Trinn 13: Folk vil ikke kjøpe vår nye modell med enda lavere dieselfobruk? De venter heller på en amerikansk elbil som de må forhåndsbetale for??? Vent nå litt, vi må se å få laget om en av våre storselgere til elektrisk - det er jo tydeligvis noe folk vil ha. Hva mener du "hvor skal folk hurtiglade"? Kan de ikke bare lade på de der Chademo eller CCS stasjonene??? Hva mener du "det er ikke noe utbygget nettverk av slike"? Og hva mener du med "hvor skal vi putte inn batteriet i vår nåværende bil"? Kan vi ikke bare legge det langs bunn hvor Tesla lagt det? Va, er det ikke plass der? Blir "vektfordelningen feil"? Nei, dette må dere fikse. Hva, om 3-4 år??? Nei, vi må ha den nå. Hva mener du med "umulig, det burde dere sagt for 3-4 år siden"? Hvordan i all verlden skulle vi ha skjønt hvor dette bærte hen da??? (trinn 0-7)???

sigurdi

Her er batteriproduksjonen for 2013 og 2014.
AESC er Nissan, og de går ned i produksjon fra 13 til 14.
Viser seg at de selv kjøper fra LG en sine egne fabrikker pga pris. :-(

http://ev-sales.blogspot.no/2014/11/battery-makers-september-2014.html

Kineserene kommer og det fort.  :-)
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

Havebigfun

6 % økning på et år er ikke mye- batterier er vel knapphetsgode frem til Gigafactorys produksjonsstart

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA