Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Sutretråd over Tesla S - saklig og usaklig

Startet av Havebigfun, mandag 07. januar 2013, klokken 01:14

« forrige - neste »

Tesla-man

Sitat fra: Rio på søndag 02. november 2014, klokken 18:03
Det er få ting som er så farlig som å tro at konkurrentene "sover".

Rio, du mener vel ikke at Tesla lener seg tilbake og lever godt med sitt forsprang?  De deler jo patenter.....  De gjør jo hva de kan for å få konkurranse - det helt motsatte av en selvtilfreds aktør vill gjøre.
Nåværende:
P85
P85D
Kommer:
2 x Model E
Porsche Mission E

Rio

Sitat fra: JohanH på søndag 02. november 2014, klokken 18:43

Men hvorfor i all verlden har ikke Nissan gjort mer med LEAF siden den kom. 22 kWh til 24 kWh vel? Vinterpakke...  Og hvor finnes det ikke en elektrisk tilsvarighet til Nissan Micra? Quashkai? X-trail? Altima? Jo, fordi de har låst seg fast i sine forestillinger om elbilers (snevre) nisje. Presis som BMW, VW, etc.

De har en ny batteripakke, som er under test nå. Husk at batterier koster penger, og i alle andre land enn Norge er elbiler meget dyre. Da ønsker ikke produsenten å gjøre dem enda dyrere. Nissan har også brent seg på batterier tidligere (i varme deler av USA), og vil nok teste noen ganger ekstra.

Nissan Leaf er bygget som elbil fra grunnen av. Det er ikke bare å ta en Micra eller en Quashkai og "konvertere" dem. BMW har også bygget i3 fra bunnen av.

Som jeg skrev ovenfor synes jeg VW har gjort noe utrolig ved å lage en e-Golf, som ser lik ut. Det gjør det nok mye lettere for veldig mange å kjøpe den. Batterikassen er laget slik at den passer med mange typer batterier, og nye er allerede på vei. Rykter vil ha det til at en fremtidig modell har 800 km rekkevidde (4 ganger dagens), men det avhenger selvsagt av utviklingen av batteriteknologien går som de håper.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rio

Sitat fra: Tesla-man på søndag 02. november 2014, klokken 18:47
Sitat fra: Rio på søndag 02. november 2014, klokken 18:03
Det er få ting som er så farlig som å tro at konkurrentene "sover".

Rio, du mener vel ikke at Tesla lener seg tilbake og lever godt med sitt forsprang?  De deler jo patenter.....  De gjør jo hva de kan for å få konkurranse - det helt motsatte av en selvtilfreds aktør vill gjøre.

Nei, jeg mener ikke det. Jeg kritiserer ikke Tesla for noe som helst (jeg gratulerer dem heller), men jeg opponerer mot en del folk her på forum som tilsynelatende mener at Teslas konkurrenter "sover" og tror at Tesla er det eneste saliggjørene. Jeg er helt enig i at det Tesla gjør er kjempeflott; poenget mitt er bare at de ikke er de eneste som gjør noe.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

thilo

Sitat fra: Rio på søndag 02. november 2014, klokken 18:39
Sånn bortsett fra at Nissan har hatt batterifabrikk i flere år (ferdig, ikke planlagt), og har produsert noe slikt som 150 000 elbiler.

Da er jo bare jævlig synd at dem etter flere år har ikke noe bil med brukbart rekkevide og bagagerommet. Heller ikke noe hurtiglader infrastruktur. Dessverre helt ubrukelig for mange da :(
S85D rød - EL677xx (Tromsø).
Medlem i elbilforeningen og TOCN (signaturmedlem)

Havebigfun

Sitat fra: Rio på søndag 02. november 2014, klokken 18:52
Jeg er helt enig i at det Tesla gjør er kjempeflott; poenget mitt er bare at de ikke er de eneste som gjør noe.
Det er jo ingen tvil om det- men det er ingen andre som kan vise til en bil som konkurrerer med TMS når det gjelder kombinasjonen plass, rekkevidde, ytelse, utseende, mulighet til å tilbakelegge 1550 km på 18 timer osv.
En slik konkurrent kan vi vente lenge på- fjerner man derimot mange egenskaper nevnt over vil man finne noe, eks de andre elbilene.
Teslas konsept er nærmest genial og får åpenbart de andre til å revurdere sine strategier.

JohanH


Sitat fra: Rio på søndag 02. november 2014, klokken 18:51
Sitat fra: JohanH på søndag 02. november 2014, klokken 18:43

Men hvorfor i all verlden har ikke Nissan gjort mer med LEAF siden den kom. 22 kWh til 24 kWh vel? Vinterpakke...  Og hvor finnes det ikke en elektrisk tilsvarighet til Nissan Micra? Quashkai? X-trail? Altima? Jo, fordi de har låst seg fast i sine forestillinger om elbilers (snevre) nisje. Presis som BMW, VW, etc.

De har en ny batteripakke, som er under test nå. Husk at batterier koster penger, og i alle andre land enn Norge er elbiler meget dyre. Da ønsker ikke produsenten å gjøre dem enda dyrere. Nissan har også brent seg på batterier tidligere (i varme deler av USA), og vil nok teste noen ganger ekstra.

Nissan Leaf er bygget som elbil fra grunnen av. Det er ikke bare å ta en Micra eller en Quashkai og "konvertere" dem. BMW har også bygget i3 fra bunnen av.

Som jeg skrev ovenfor synes jeg VW har gjort noe utrolig ved å lage en e-Golf, som ser lik ut. Det gjør det nok mye lettere for veldig mange å kjøpe den. Batterikassen er laget slik at den passer med mange typer batterier, og nye er allerede på vei. Rykter vil ha det til at en fremtidig modell har 800 km rekkevidde (4 ganger dagens), men det avhenger selvsagt av utviklingen av batteriteknologien går som de håper.

Samme svar som alltid: det kommer, det kommer, om X antall år... I mens selger Tesla så mange biler de klarer å bygge, med over 25% vinstmargin og de har doblet sin produksjon raskere enn hver 18 mnd... Og har ingen planer om å slå av på farten. Gigafactoryn er det ultimate beviset. Men jeg syns også det er utroligt flott med LEAf, e-Golf, Kia Soul EV, i3 osv, bare så det er sagt. Men som tråden jo handler om: konkurrenter til Tesla er de ikke...

Rio

Sitat fra: thilo på søndag 02. november 2014, klokken 18:55
Sitat fra: Rio på søndag 02. november 2014, klokken 18:39
Sånn bortsett fra at Nissan har hatt batterifabrikk i flere år (ferdig, ikke planlagt), og har produsert noe slikt som 150 000 elbiler.

Da er jo bare jævlig synd at dem etter flere år har ikke noe bil med brukbart rekkevide og bagagerommet. Heller ikke noe hurtiglader infrastruktur. Dessverre helt ubrukelig for mange da :(

Og det er nettopp den type kunnskapsløshet jeg sikter til: Nissan har solgt langt flere biler enn Tesla, og det finnes over 4000 CHAdeMO-hurtigladere i verden.

"Argumentasjonen" din er litt som om jeg skulle si at Tesla ikke duger, for jeg får ikke parkert den i garasjen min.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rio

Sitat fra: Havebigfun på søndag 02. november 2014, klokken 18:59
Sitat fra: Rio på søndag 02. november 2014, klokken 18:52
Jeg er helt enig i at det Tesla gjør er kjempeflott; poenget mitt er bare at de ikke er de eneste som gjør noe.
Det er jo ingen tvil om det- men det er ingen andre som kan vise til en bil som konkurrerer med TMS når det gjelder kombinasjonen plass, rekkevidde, ytelse, utseende, mulighet til å tilbakelegge 1550 km på 18 timer osv.
En slik konkurrent kan vi vente lenge på- fjerner man derimot mange egenskaper nevnt over vil man finne noe, eks de andre elbilene.
Teslas konsept er nærmest genial og får åpenbart de andre til å revurdere sine strategier.

Det er klart at hvis du beskriver en Tesla Model S (ta gjerne med lengden) og krever at den skal være akkurat slik, så er det ikke mange som er lik den.

Konkurrentene har det travelt med å lage andre elbiler, som er "halve prisen" og som derfor kan kjøpes av langt flere mennesker.

Og selvsagt er det konkurrenter - jeg kunne ha kjøpt en Model S, men jeg trenger ikke en bil til den prisen. I stedet valgte jeg en konkurrent (e-Golf) fordi den er mer enn god nok for omtrent alt jeg gjør.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rio

Sitat fra: JohanH på søndag 02. november 2014, klokken 19:04

Sitat fra: Rio på søndag 02. november 2014, klokken 18:51
Sitat fra: JohanH på søndag 02. november 2014, klokken 18:43

Men hvorfor i all verlden har ikke Nissan gjort mer med LEAF siden den kom. 22 kWh til 24 kWh vel? Vinterpakke...  Og hvor finnes det ikke en elektrisk tilsvarighet til Nissan Micra? Quashkai? X-trail? Altima? Jo, fordi de har låst seg fast i sine forestillinger om elbilers (snevre) nisje. Presis som BMW, VW, etc.

De har en ny batteripakke, som er under test nå. Husk at batterier koster penger, og i alle andre land enn Norge er elbiler meget dyre. Da ønsker ikke produsenten å gjøre dem enda dyrere. Nissan har også brent seg på batterier tidligere (i varme deler av USA), og vil nok teste noen ganger ekstra.

Nissan Leaf er bygget som elbil fra grunnen av. Det er ikke bare å ta en Micra eller en Quashkai og "konvertere" dem. BMW har også bygget i3 fra bunnen av.

Som jeg skrev ovenfor synes jeg VW har gjort noe utrolig ved å lage en e-Golf, som ser lik ut. Det gjør det nok mye lettere for veldig mange å kjøpe den. Batterikassen er laget slik at den passer med mange typer batterier, og nye er allerede på vei. Rykter vil ha det til at en fremtidig modell har 800 km rekkevidde (4 ganger dagens), men det avhenger selvsagt av utviklingen av batteriteknologien går som de håper.

Samme svar som alltid: det kommer, det kommer, om X antall år... I mens selger Tesla så mange biler de klarer å bygge, med over 25% vinstmargin og de har doblet sin produksjon raskere enn hver 18 mnd... Og har ingen planer om å slå av på farten. Gigafactoryn er det ultimate beviset. Men jeg syns også det er utroligt flott med LEAf, e-Golf, Kia Soul EV, i3 osv, bare så det er sagt. Men som tråden jo handler om: konkurrenter til Tesla er de ikke...

Som påpekt: Nissan Leaf var på markedet tidligere, og har også egen batterifabrikk som allerede er i drift.

Det er flott at også Tesla kommer etter, og selvsagt ønsker jeg dem lykke til. :)
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

JohanH


Sitat fra: Rio på søndag 02. november 2014, klokken 19:52
Sitat fra: JohanH på søndag 02. november 2014, klokken 19:04

Sitat fra: Rio på søndag 02. november 2014, klokken 18:51
Sitat fra: JohanH på søndag 02. november 2014, klokken 18:43

Men hvorfor i all verlden har ikke Nissan gjort mer med LEAF siden den kom. 22 kWh til 24 kWh vel? Vinterpakke...  Og hvor finnes det ikke en elektrisk tilsvarighet til Nissan Micra? Quashkai? X-trail? Altima? Jo, fordi de har låst seg fast i sine forestillinger om elbilers (snevre) nisje. Presis som BMW, VW, etc.

De har en ny batteripakke, som er under test nå. Husk at batterier koster penger, og i alle andre land enn Norge er elbiler meget dyre. Da ønsker ikke produsenten å gjøre dem enda dyrere. Nissan har også brent seg på batterier tidligere (i varme deler av USA), og vil nok teste noen ganger ekstra.

Nissan Leaf er bygget som elbil fra grunnen av. Det er ikke bare å ta en Micra eller en Quashkai og "konvertere" dem. BMW har også bygget i3 fra bunnen av.

Som jeg skrev ovenfor synes jeg VW har gjort noe utrolig ved å lage en e-Golf, som ser lik ut. Det gjør det nok mye lettere for veldig mange å kjøpe den. Batterikassen er laget slik at den passer med mange typer batterier, og nye er allerede på vei. Rykter vil ha det til at en fremtidig modell har 800 km rekkevidde (4 ganger dagens), men det avhenger selvsagt av utviklingen av batteriteknologien går som de håper.

Samme svar som alltid: det kommer, det kommer, om X antall år... I mens selger Tesla så mange biler de klarer å bygge, med over 25% vinstmargin og de har doblet sin produksjon raskere enn hver 18 mnd... Og har ingen planer om å slå av på farten. Gigafactoryn er det ultimate beviset. Men jeg syns også det er utroligt flott med LEAf, e-Golf, Kia Soul EV, i3 osv, bare så det er sagt. Men som tråden jo handler om: konkurrenter til Tesla er de ikke...

Som påpekt: Nissan Leaf var på markedet tidligere, og har også egen batterifabrikk som allerede er i drift.

Det er flott at også Tesla kommer etter, og selvsagt ønsker jeg dem lykke til. :)

Ikke bare etter men snart forbi. Og det i et rasende tempo. Se på bildet her. La oss si det er kumulativt produserte biler. Nissan er röd, Tesla grønn. Vi befinner oss nå ca 18-24 mndr før kurvene krysser. Hvem sover?


Rio

JohanH: Eller er det motsatt?

Du plukker den ene fremtidsspådommen etter den andre, og forsøker å føre dem som "bevis".

Tesla sover ikke, men det virker som om en god del av tilhengerne gjør det! ;)
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Tesla-man

Sitat fra: Rio på søndag 02. november 2014, klokken 18:03
Det er få ting som er så farlig som å tro at konkurrentene "sover".

En ting som er farligere er jo å faktisk sove... ;D

Linkene som det vises til i denne sammenhengen viser jo at du bommer Rio - ser du det ikke selv?
Nåværende:
P85
P85D
Kommer:
2 x Model E
Porsche Mission E

JohanH

Sitat fra: Rio på søndag 02. november 2014, klokken 20:07
JohanH: Eller er det motsatt?

Du plukker den ene fremtidsspådommen etter den andre, og forsøker å føre dem som "bevis".

Tesla sover ikke, men det virker som om en god del av tilhengerne gjør det! ;)

Nei, det er ikke motsatt. Men hvis du har data som viser at Nissans produksjon av batterier og LEAFer har en eksponensielt voksende utvikling vill jeg gjerne ta del av det. Likeså om du vet noe om hvordan Nissan skulle kunne skaffe seg nok batterier til å f. eks. doble eller firedoble sin produksjon av LEAFer. Når det gjelder Tesla så har jeg mye data å vise til hva gjelder hvordan produksjonen økt siden 2008, likeså har jeg mye offentlig tilgjengelig informasjon som i detalj viser hvordan Tesla har for avsikt å sikre seg nok volum av batterier for å over de kommende årene doble sin produksjon om og om igjen.

Min påstand er enkel: elbiler er fremtiden. Selv om Tesla ikke selger flest elbiler i verlden per idag, eller har solgt flest siden tidenes begynnelsen så er de ledende hva gjelder teknologi og fremtidsvisjon. Avstanden til nr. 2 er stor og viser ingen tegn til å krympe.

Men nei, ingen kan se inn i fremtiden med 100% sikkerhet.

Porsgrunn

Sitat fra: Rio på søndag 02. november 2014, klokken 19:52
Som påpekt: Nissan Leaf var på markedet tidligere, og har også egen batterifabrikk som allerede er i drift.

Det er flott at også Tesla kommer etter, og selvsagt ønsker jeg dem lykke til. :)

All ære til Nissan-Renault alliansen for deres bidrag til elbil utviklingen.

Alikevel er deres tre batteri fabrikker i Japan, Smyrna og Sunderland ikke bare en solskinshistorie.

Renault har valgt å bruke LG batterier i Zoe og ser ut til å ønske at dette samarbeidet skal utvikles til også å brukes i fremtidige modeler.

Krefter innenfor Nissan ser ut til å ønske å gjøre det samme for det amerikanske, europeiske og kinesiske markedet. Smyrna og Sunderland reduseres da antagelig til pakkemontering med LG celler.

Grunnen er at de kan kjøpe cellene billigere enn de lager dem selv(ryktene sier ca 20%)

http://uk.reuters.com/article/2014/09/15/uk-renault-sa-nissan-batteries-idUKKBN0HA0CC20140915

timingbeltkiller

Sitat fra: Rio på søndag 02. november 2014, klokken 18:39
Og legg merke til, konkurrent behøver ikke være en "Tesla Model S killer"; det kan være helt vanlige personbiler, som er mye billigere og som folk kjøper fordi de ikke trenger en Model S.
Den KAN ikke være en S killer. Den MÅ være en Model 3 killer med salgstall i X hundre tusener  for å bli ledende elbil i volumklassen for folk flest.

Og X nærmere 9 enn 2.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA