Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Sutretråd over Tesla S - saklig og usaklig

Startet av Havebigfun, mandag 07. januar 2013, klokken 01:14

« forrige - neste »

Amoss

Sitat fra: Kjell Leaf på mandag 27. oktober 2014, klokken 00:21
Grunnen til at man venter med lenger rekkevidde er at batteriene som snart kommer har bedre kappasitet og er billigere å produsere. Det ville være meningsløst å lage en langrekkende bil med dagens batterier når det kommer mye bedre om 2-3 år.

... og akkurat dette har de samme produsentene gjemt seg bak i ca 40 år nå.  På tide å lese seg opp om høna og egget kanskje? Uten etterspørsel så skjer det ikke noen utvikling, og uten utvikling så kommer det altså ingen etterspørsel.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Car-El

@kjell Leaf
Og om 5 år kommer "atom-batteriet". Vekt 3kg og strømkapasitet til at en lastebil kan kjøre 1000km før det må lades i 5minutter til full kapasitet....   Og det koster bare 200kr å produsere.

@rio
Så om folkevogna e så "for folket". Hvorfor produserer dem ikke en elbil som jeg kan klare meg med?  Ei stasjonsvogn av golf med rekkevidde/kapasitet på 250km/50kW som kan lades med minimum 11kW AC? Til en pris som er rundt en vanlig golf stasjonsvogn, vel og merke.   Det ville ha vært en bil æ ikke ville ha tenkt om æ ville ha kjøpt, men når.   Så at VW lagde elektriske biler for mange år siden...  Det skulle jo gi VW erfaring og kunnskap? Og så presterer dem ikke bedre.


Og så lurer jeg på hvorfor alle disse som ikke har Tesla er inne på "Tesla-trådene" og skriver så knappene spruter? ER ELBILENE DERES SÅ ELENDIGE AT IKKE ENGANG TRÅDENE I ELBILFORUMET VIRKER?
Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

Rio

Sitat fra: Kjell Leaf på mandag 27. oktober 2014, klokken 00:21
Grunnen til at man venter med lenger rekkevidde er at batteriene som snart kommer har bedre kappasitet og er billigere å produsere. Det ville være meningsløst å lage en langrekkende bil med dagens batterier når det kommer mye bedre om 2-3 år.

Egentlig har både Nissan, VW og BMW gjort akkurat det rette - de har laget ferdige elbiler, med batteripakker som kan oppgraderes i fremtidige biler. De er forbredt på ny batteriteknologi som man vet kommer.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rio

Sitat fra: Car-El på mandag 27. oktober 2014, klokken 01:19
@kjell Leaf
Og om 5 år kommer "atom-batteriet". Vekt 3kg og strømkapasitet til at en lastebil kan kjøre 1000km før det må lades i 5minutter til full kapasitet....   Og det koster bare 200kr å produsere.

@rio
Så om folkevogna e så "for folket". Hvorfor produserer dem ikke en elbil som jeg kan klare meg med?  Ei stasjonsvogn av golf med rekkevidde/kapasitet på 250km/50kW som kan lades med minimum 11kW AC? Til en pris som er rundt en vanlig golf stasjonsvogn, vel og merke.   Det ville ha vært en bil æ ikke ville ha tenkt om æ ville ha kjøpt, men når.   Så at VW lagde elektriske biler for mange år siden...  Det skulle jo gi VW erfaring og kunnskap? Og så presterer dem ikke bedre.


Og så lurer jeg på hvorfor alle disse som ikke har Tesla er inne på "Tesla-trådene" og skriver så knappene spruter? ER ELBILENE DERES SÅ ELENDIGE AT IKKE ENGANG TRÅDENE I ELBILFORUMET VIRKER?

1) Dersom de hadde gjort det ville du sannsynligvis funnet noe annet å klage over.

2) Tråden omhandler jo nettopp Teslas konkurrenter. Les gjerne tittelen på tråden før du skriver.

:)
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

sigurdi


Sitat fra: Rio på mandag 27. oktober 2014, klokken 01:30
Sitat fra: Kjell Leaf på mandag 27. oktober 2014, klokken 00:21
Grunnen til at man venter med lenger rekkevidde er at batteriene som snart kommer har bedre kappasitet og er billigere å produsere. Det ville være meningsløst å lage en langrekkende bil med dagens batterier når det kommer mye bedre om 2-3 år.

Egentlig har både Nissan, VW og BMW gjort akkurat det rette - de har laget ferdige elbiler, med batteripakker som kan oppgraderes i fremtidige biler. De er forbredt på ny batteriteknologi som man vet kommer.

Tja, dette kan nok og diskuteres, noen er elbil fra bunn og ikke engang lagrings plass under panseret, gjennomskåret versjon, viser at de ikke engang har utnyttet plassen under setene, samt batteripakker er installert slik at den ikke lar seg bytte uten å demontere halve bilen. :-(
Så bytte batteripakke i bilene blir en kostbar affære når garantien har gått ut.
Burde vært laget med tanke på raskt bytte, utnyttet plassen maksimalt. :-(
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

jkirkebo

Sitat fra: toppi på mandag 27. oktober 2014, klokken 00:13
E-up koster fra 26 900 Euro i Tyskland.
Eksosutgaven får du fra 9 975 Euro.
Sorry, men folk flest i Europa verken kan eller vil betale 26 900 Euro for en e-up.

Etterhvert som EU stiller strengere krav må nok VW selger flere av disse, og da må de sette ned prisen betraktelig. Dermed blir de nødt til å få ned kostnaden på batteripakken, eller selge med tap som Fiat gjør.

Jeg tipper prisen er nede i under €15.000,- i løpet av 3 år.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Øyvind.h

Gjeeeeesp. Og mens denne tråden vokser og vokser kan vi fortsatt konstatere at:
- Ingen er i nærheten av å levere det Tesla gjør (stor familiebil, batterikapasitet/rekkevidde, hurtiglader-nettverk osv.)
- Alle andre produsenter leverer kortrekkevidde-biler, av åpenbare grunner......
- Andre produsenter har endelig ytret at de ønsker å konkurrere med Tesla. Så får vi se hvor lang tid det tar fra de ønsker å konkurrere, til de faktisk kan konkurrere.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Lokführer

Sitat fra: toppi på mandag 27. oktober 2014, klokken 00:13
E-up koster fra 26 900 Euro i Tyskland.
Eksosutgaven får du fra 9 975 Euro.
Sorry, men folk flest i Europa verken kan eller vil betale 26 900 Euro for en e-up.

Å joda, bare legs store nok avgifter på eksosbiler og tving folket i kne, så kjøper de e-UP akkurat på samme måte som nordmenn har kjøpt eksosbiler i alle år.
Elbilist som unnlater å bruke kollektivfelt.

Rio

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 27. oktober 2014, klokken 09:49
Gjeeeeesp. Og mens denne tråden vokser og vokser kan vi fortsatt konstatere at:
- Ingen er i nærheten av å levere det Tesla gjør (stor familiebil, batterikapasitet/rekkevidde, hurtiglader-nettverk osv.)
- Alle andre produsenter leverer kortrekkevidde-biler, av åpenbare grunner......
- Andre produsenter har endelig ytret at de ønsker å konkurrere med Tesla. Så får vi se hvor lang tid det tar fra de ønsker å konkurrere, til de faktisk kan konkurrere.


Kanskje det faktisk er en del av "Tesla-tilhengerne" som er de som sover? ;)

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Kjell Leaf

Sitat fra: Amoss på mandag 27. oktober 2014, klokken 01:01
Sitat fra: Kjell Leaf på mandag 27. oktober 2014, klokken 00:21
Grunnen til at man venter med lenger rekkevidde er at batteriene som snart kommer har bedre kappasitet og er billigere å produsere. Det ville være meningsløst å lage en langrekkende bil med dagens batterier når det kommer mye bedre om 2-3 år.

... og akkurat dette har de samme produsentene gjemt seg bak i ca 40 år nå.  På tide å lese seg opp om høna og egget kanskje? Uten etterspørsel så skjer det ikke noen utvikling, og uten utvikling så kommer det altså ingen etterspørsel.
Det er ikke så lenge siden det kom batterier som var ok til bilbruk. Det vil alltid være forbedringer av batteriene selvsagt, men nå når de nye batteriene som er både bedre og mye billigere i produksjon snart kommer vil det være sløsing å levere en bil nå for en veletablert bilfabrikant. Bilene skal kunne selges andre steder enn i Norge, derfor er dette så viktig.
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

Kjell Leaf

#1705
Sitat fra: Car-El på mandag 27. oktober 2014, klokken 01:19
@kjell Leaf
Og om 5 år kommer "atom-batteriet". Vekt 3kg og strømkapasitet til at en lastebil kan kjøre 1000km før det må lades i 5minutter til full kapasitet....   Og det koster bare 200kr å produsere.

@rio
Så om folkevogna e så "for folket". Hvorfor produserer dem ikke en elbil som jeg kan klare meg med?  Ei stasjonsvogn av golf med rekkevidde/kapasitet på 250km/50kW som kan lades med minimum 11kW AC? Til en pris som er rundt en vanlig golf stasjonsvogn, vel og merke.   Det ville ha vært en bil æ ikke ville ha tenkt om æ ville ha kjøpt, men når.   Så at VW lagde elektriske biler for mange år siden...  Det skulle jo gi VW erfaring og kunnskap? Og så presterer dem ikke bedre.


Og så lurer jeg på hvorfor alle disse som ikke har Tesla er inne på "Tesla-trådene" og skriver så knappene spruter? ER ELBILENE DERES SÅ ELENDIGE AT IKKE ENGANG TRÅDENE I ELBILFORUMET VIRKER?
Jeg fatter ikke hvordan du har klart å skaffe deg en Tesla for å være helt ærlig. Vunnet i lotto ?
Jeg har generelt stor bilinteresse og er ikke hjernevasket på ett merke sånn som deg. Man lærer av å være litt allsidig.
Skulle f.eks Audi Q8 som det snakkes om kommet nå med Tesla batterier hadde ikke jeg kjøpt den når jeg vet at den om 3 år blir levert med lettere, bedre og billigere batterier. De store fabrikantene vet utmerket godt hva de driver med. ;)
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

tomrh

Sitat fra: Car-El på mandag 27. oktober 2014, klokken 01:19
Og så lurer jeg på hvorfor alle disse som ikke har Tesla er inne på "Tesla-trådene" og skriver så knappene spruter? ER ELBILENE DERES SÅ ELENDIGE AT IKKE ENGANG TRÅDENE I ELBILFORUMET VIRKER?
Det går da an å være interessert i en bilmodell uten å eie den.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

christian1986

Sitat fra: Kjell Leaf på mandag 27. oktober 2014, klokken 10:45
Sitat fra: Car-El på mandag 27. oktober 2014, klokken 01:19
@kjell Leaf
Og om 5 år kommer "atom-batteriet". Vekt 3kg og strømkapasitet til at en lastebil kan kjøre 1000km før det må lades i 5minutter til full kapasitet....   Og det koster bare 200kr å produsere.

@rio
Så om folkevogna e så "for folket". Hvorfor produserer dem ikke en elbil som jeg kan klare meg med?  Ei stasjonsvogn av golf med rekkevidde/kapasitet på 250km/50kW som kan lades med minimum 11kW AC? Til en pris som er rundt en vanlig golf stasjonsvogn, vel og merke.   Det ville ha vært en bil æ ikke ville ha tenkt om æ ville ha kjøpt, men når.   Så at VW lagde elektriske biler for mange år siden...  Det skulle jo gi VW erfaring og kunnskap? Og så presterer dem ikke bedre.


Og så lurer jeg på hvorfor alle disse som ikke har Tesla er inne på "Tesla-trådene" og skriver så knappene spruter? ER ELBILENE DERES SÅ ELENDIGE AT IKKE ENGANG TRÅDENE I ELBILFORUMET VIRKER?
Jeg fatter ikke hvordan du har klart å skaffe deg en Tesla for å være helt ærlig. Vunnet i lotto ?
Jeg har generelt stor bilinteresse og er ikke hjernevasket på ett merke sånn som deg. Man lærer av å være litt allsidig.
Skulle f.eks Audi Q8 som det snakkes om kommet nå med Tesla batterier hadde ikke jeg kjøpt den når jeg vet at den om 3 år blir levert med lettere, bedre og billigere batterier. De store fabrikantene vet utmerket godt hva de driver med. ;)
Selvsagt vet de store hva de driver med. På samme måte som Nokia har full kontroll :P

Kjell Leaf

Sitat fra: christian1986 på mandag 27. oktober 2014, klokken 11:14
Sitat fra: Kjell Leaf på mandag 27. oktober 2014, klokken 10:45
Sitat fra: Car-El på mandag 27. oktober 2014, klokken 01:19
@kjell Leaf
Og om 5 år kommer "atom-batteriet". Vekt 3kg og strømkapasitet til at en lastebil kan kjøre 1000km før det må lades i 5minutter til full kapasitet....   Og det koster bare 200kr å produsere.

@rio
Så om folkevogna e så "for folket". Hvorfor produserer dem ikke en elbil som jeg kan klare meg med?  Ei stasjonsvogn av golf med rekkevidde/kapasitet på 250km/50kW som kan lades med minimum 11kW AC? Til en pris som er rundt en vanlig golf stasjonsvogn, vel og merke.   Det ville ha vært en bil æ ikke ville ha tenkt om æ ville ha kjøpt, men når.   Så at VW lagde elektriske biler for mange år siden...  Det skulle jo gi VW erfaring og kunnskap? Og så presterer dem ikke bedre.


Og så lurer jeg på hvorfor alle disse som ikke har Tesla er inne på "Tesla-trådene" og skriver så knappene spruter? ER ELBILENE DERES SÅ ELENDIGE AT IKKE ENGANG TRÅDENE I ELBILFORUMET VIRKER?
Jeg fatter ikke hvordan du har klart å skaffe deg en Tesla for å være helt ærlig. Vunnet i lotto ?
Jeg har generelt stor bilinteresse og er ikke hjernevasket på ett merke sånn som deg. Man lærer av å være litt allsidig.
Skulle f.eks Audi Q8 som det snakkes om kommet nå med Tesla batterier hadde ikke jeg kjøpt den når jeg vet at den om 3 år blir levert med lettere, bedre og billigere batterier. De store fabrikantene vet utmerket godt hva de driver med. ;)
Selvsagt vet de store hva de driver med. På samme måte som Nokia har full kontroll :P
Du aner ikke hva du prater om.  Nokia går dårlig fordi andre har overtatt markedet. BMW hadde i 2013 historiens høyeste overskudd, så da tror jeg ikke du skal fortelle dem hvordan de driver butikk.  :) Problemet til en god del av dere Tesla eiere er at dere tror Norge er verden, men den er nok litt større enn som så.  ;D
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

Øyvind.h

Sitat fra: christian1986 på mandag 27. oktober 2014, klokken 11:14
Sitat fra: Kjell Leaf på mandag 27. oktober 2014, klokken 10:45
Sitat fra: Car-El på mandag 27. oktober 2014, klokken 01:19
@kjell Leaf
Og om 5 år kommer "atom-batteriet". Vekt 3kg og strømkapasitet til at en lastebil kan kjøre 1000km før det må lades i 5minutter til full kapasitet....   Og det koster bare 200kr å produsere.

@rio
Så om folkevogna e så "for folket". Hvorfor produserer dem ikke en elbil som jeg kan klare meg med?  Ei stasjonsvogn av golf med rekkevidde/kapasitet på 250km/50kW som kan lades med minimum 11kW AC? Til en pris som er rundt en vanlig golf stasjonsvogn, vel og merke.   Det ville ha vært en bil æ ikke ville ha tenkt om æ ville ha kjøpt, men når.   Så at VW lagde elektriske biler for mange år siden...  Det skulle jo gi VW erfaring og kunnskap? Og så presterer dem ikke bedre.


Og så lurer jeg på hvorfor alle disse som ikke har Tesla er inne på "Tesla-trådene" og skriver så knappene spruter? ER ELBILENE DERES SÅ ELENDIGE AT IKKE ENGANG TRÅDENE I ELBILFORUMET VIRKER?
Jeg fatter ikke hvordan du har klart å skaffe deg en Tesla for å være helt ærlig. Vunnet i lotto ?
Jeg har generelt stor bilinteresse og er ikke hjernevasket på ett merke sånn som deg. Man lærer av å være litt allsidig.
Skulle f.eks Audi Q8 som det snakkes om kommet nå med Tesla batterier hadde ikke jeg kjøpt den når jeg vet at den om 3 år blir levert med lettere, bedre og billigere batterier. De store fabrikantene vet utmerket godt hva de driver med. ;)
Selvsagt vet de store hva de driver med. På samme måte som Nokia har full kontroll :P
Og det flotte med å si at "dette kommer om 3 år" er at man klarer å bremse forbrukerne. Dvs. man klarer å gjøre folk litt mer trauste slik at de ikke driver teknologien for raskt fremover.

Billigere og bedre batterier er samme regla som alltid. Billigere og bedre pc``er vil også komme, uten at jeg lar det stå i veien for mitt behov og mine ønsker i dag.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA