Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Sutretråd over Tesla S - saklig og usaklig

Startet av Havebigfun, mandag 07. januar 2013, klokken 01:14

« forrige - neste »

Rio

Sitat fra: sigurdi på søndag 26. oktober 2014, klokken 23:28
Les hva jeg skriver:
Tesla kan lage en i3 eller e-golf om de vil, men da kunne de ikke laget bilen for nettopp massene, på svært lang tid, pga de ville ikke tjent penger på den bilen.
En e-Golf v2.0 som har både pose og sekk.
Altså rekevidde og lav pris og først da vil elbil gå fra nisje produkt til å være et produkt for massene.
Ingen elbiler er noe annet en nisje produkt i dag.

Enig i det. :)

Det sagt, jeg synes det er meget viktig at VW satser såpass som de gjør - bl.a. ved at e-Golf kan produseres på samme produksjonslinje. Det er viktig at de får erfaring.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

sigurdi

#1681
Problemet her Rio er at de som bare har råd til en Golf har ikke råd til en e-Golf heller alle andre plasser en i Norge. :-(
Så konkrete planer for å få elbilen ned i pris og med rekevidde der normalkjøper føler seg komfortabel med kan du godt likne til.
Selge elbiler til miljø beviste brukere som kjøper en dyrere bil med dårligere egenskaper er flott, men ikje mange nok av dem desverre.

Helt enig i at det er flott de produserer på samme linje, men prioriterer ikke elbil versjonen.
De må få ned prisen på batteriene for å få ned bilpriser.
Siden de benytter synergieffektern fra golf produksjonen, er det nok batteriprisen som gjør e-golf dyrere en golf i utlandet.
Eller de overpriset med vilje, noe jeg håper de ikke gjør.
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

Rio

Sitat fra: Amoss på søndag 26. oktober 2014, klokken 23:29
Sitat fra: Rio på søndag 26. oktober 2014, klokken 23:15
Sitat fra: Amoss på søndag 26. oktober 2014, klokken 23:11
...
...

Skal du svare meg noe som helst sted, så har du ett annet innlegg du bør svare på først. Ett innlegg der du kommer med noen drøye påstander om meg som jeg har bedt deg konkretisere.

For det første er det ikke du som velger hvem som skriver svar til deg. :) Du har ytringsfrihet, men ingen rett til å ytre deg uimotsagt.

For det andre, det er selvsagt godt mulig at jeg har vurdert at et av innleggene dine ikke hadde merit/kvalitet nok til at det var verd å svare på.

:)
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rio

Sitat fra: sigurdi på søndag 26. oktober 2014, klokken 23:35
Problemet her Rio er at de som bare har råd til en Golf har ikke råd til en e-Golf heller alle andre plasser en i Norge. :-(
Så konkrete planer for å få elbilen ned i pris og med rekevidde der normalkjøper føler seg komfortabel med kan du godt likne til.
Selge elbiler til miljø beviste brukere som kjøper en dyrere bil med dårligere egenskaper er flott, men ikje mange nok av dem desverre.

Enig igjen, men det blir jo ikke billigere av å ha en større batteripakke.

VW selger nok det de kan nå (og relativt billig), nettopp fordi de trenger erfaring.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Gordon Retriever

Sitat fra: sigurdi på søndag 26. oktober 2014, klokken 23:35de som bare har råd til en Golf har ikke råd til en e-Golf heller alle andre plasser en i Norge. :-(

Viktig argument.

I Tyskland har Ford solgt (dvs. forsøkt å selge) Focus Electric for samme sum som startprisen for BMWs 5-serie.

sigurdi

#1685
Der er vi helt enige, håper jeg ser planer fra VW på satsning for å få nettopp batteriprisene ned og tror det også kommer siden det kommer rykter både om el Porsche, Audi osv fra konsernet.
Langtids tenking så må de selv bygge, eller satse sammen med f.eks LG, Samsung osv. På batterifabrikk.
Batteripris og volume sammen med ladeinfastruktur blir nok vesentlige faktor i tiårene som kommer.
Batteriet er så vesentlig del og kostnad av elbilen at det er svært naturlig å ligge under samme leverandør, ikke mange som kjøper motor av andre for å sammenligne litt.
Motor produksjon er vesentlig kostnad av vanlige biler og gjør at egenproduksjon får opp avansen, elmotor ikke spesielt kostbar, men batteriet er. :-)
Er ofte vanskelig å omstille seg til ny tankesett.
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

hgs

Sitat fra: Rio på søndag 26. oktober 2014, klokken 23:25
Men desto mer imponerende at VW og Nissan og BMW lager slike biler, der Tesla ikke kan!

Det er jo langt viktigere å lage biler "for massene" enn for en nisje.

Så veldig imponerende er det ikke. De gjør det fordi de må pga utslippskrav slik at de kan få lov å selge de modellene de faktisk tjener penger på, ikke fordi de vil. Tvert imot har de kjempet imot utslippskrav fra EU med nebb og klør og en haug med lobbyister: http://www.spiegel.de/international/europe/angry-automakers-home-of-bmw-battles-eu-emissions-plan-a-528505.html

For øvrig morsomt sitat i denne tråden: http://www.teslamotors.com/blog/dual-motor-model-s-and-autopilot

"A a former BMW employee at their plant in Leipzig, I can feel the innovative drive (that goes way beyond what BMW has done so far in this direction - mainly driven by regulation pressure in order to bring the fuel consumption of the complete fleet down - and so electric became a must some years back)."

Synd at de bruker ressursene sine på slikt i stedet for å være med å forsere utviklingen av utslippsfrie biler.
Brun S85 19", tech,luft,park,dobbeltlader,hattehylle -Solgt
TM3 LR AWD, 18", AP,  midnight silver metallic
e-Niro reservasjon - blir neppe tatt ut

olesb

Morsomt at denne tråden ble startet for snart 2 år siden. Fortsatt ingen konkurranse (elbiler med god plass/lang rekkevidde).

Spennende å se hvordan det ligger an om nye 2 år.
Rød S85 utlevert januar 2014. Solgt februar 2015.
Rød S85D utlevert juni 2015

Rio

Sitat fra: sigurdi på søndag 26. oktober 2014, klokken 23:44
Der er vi helt enige, håper jeg ser planer fra VW på satsning for å få nettopp batteriprisene ned og tror det også kommer siden det kommer rykter både om el Porsche, Audi osv fra konsernet.
Langtids tenking så må de selv bygge, eller satse sammen med f.eks LG, Samsung osv. På batterifabrikk.
Batteripris og volume sammen med ladeinfastruktur blir nok vesentlige faktor i tiårene som kommer.
Batteriet er så vesentlig del og kostnad av elbilen at det er svært naturlig å ligge under samme leverandør, ikke mange som kjøper motor av andre for å sammenligne litt.
Motor produksjon er vesentlig kostnad av vanlige biler og gjør at egenproduksjon får opp avansen, elmotor ikke spesielt kostbar, men batteriet er. :-)
Er ofte vanskelig å omstille seg til ny tankesett.

Ja, de er nødt å tenke nytt på flere nivå.

Jeg tror de har samarbeid med flere batterifabrikanter, men har ikke hørt at de har planer om å produsere i egen fabrikk. Bilbransjen er jo vant med å kjøpe inn mange deler fra Bosch osv, så det er jo det de er vant med.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

toppi


[/quote]
For de fleste av oss så er det langt mer interessant og relevant hvilke biler som er tilgjengelig til en pris som store deler av Europas befolkning kan betale.
[/quote]

Tråden handler delvis om det, samt god nok rekkevidde og ladestruktur til å erstatte fossilbilen for alle.
Tesla Model S har rekkevidden og ladestrukturen (på god vei)
Prisen er for høy for mange, men Tesla Gen3 skal ha en lik pris som tilsvarende eksosbil.
Jammen spent på å høre om hvilke elbiler som er tilgjengelig til en pris som store deler av Europas befolkning kan betale for?
Oslo
Model S - Levert 09.09.13
Model X - #2395

Rio

Sitat fra: hgs på søndag 26. oktober 2014, klokken 23:46
Sitat fra: Rio på søndag 26. oktober 2014, klokken 23:25
Men desto mer imponerende at VW og Nissan og BMW lager slike biler, der Tesla ikke kan!

Det er jo langt viktigere å lage biler "for massene" enn for en nisje.

Så veldig imponerende er det ikke. De gjør det fordi de må pga utslippskrav slik at de kan få lov å selge de modellene de faktisk tjener penger på, ikke fordi de vil. Tvert imot har de kjempet imot utslippskrav fra EU med nebb og klør og en haug med lobbyister: http://www.spiegel.de/international/europe/angry-automakers-home-of-bmw-battles-eu-emissions-plan-a-528505.html

For øvrig morsomt sitat i denne tråden: http://www.teslamotors.com/blog/dual-motor-model-s-and-autopilot

"A a former BMW employee at their plant in Leipzig, I can feel the innovative drive (that goes way beyond what BMW has done so far in this direction - mainly driven by regulation pressure in order to bring the fuel consumption of the complete fleet down - and so electric became a must some years back)."

Synd at de bruker ressursene sine på slikt i stedet for å være med å forsere utviklingen av utslippsfrie biler.


Jeg har eid totalt 4 VW Golf CityStromers, produsert av VW på 90-tallet. Ikke ombygde Golf, men produsert med chassis for elbil (med nesten 500 kg batterier).

Med andre ord, de drev med dette lenge før utslippskrav ble tenkt ut.

Utover det er jeg enig med deg.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rio

Sitat fra: toppi på søndag 26. oktober 2014, klokken 23:55

For de fleste av oss så er det langt mer interessant og relevant hvilke biler som er tilgjengelig til en pris som store deler av Europas befolkning kan betale.
[/quote]

Tråden handler delvis om det, samt god nok rekkevidde og ladestruktur til å erstatte fossilbilen for alle.
Tesla Model S har rekkevidden og ladestrukturen (på god vei)
Prisen er for høy for mange, men Tesla Gen3 skal ha en lik pris som tilsvarende eksosbil.
Jammen spent på å høre om hvilke elbiler som er tilgjengelig til en pris som store deler av Europas befolkning kan betale for?
[/quote]

Nå er det jo kjent at Nissan kommer med en ny batteripakke i 2016, VW har en pakke som er bedre enn dagens (og rykter forteller om 800 km).

e-UP er en relativt billig bil, og også e-Golf og Leaf har potensial, men husk at elbiler har vært utbredt i Norge i flere år, og det vil ta tid før de blir populære i andre land.

Se på salgstallene i Sverige og Danmark...
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

sigurdi


Sitat fra: Rio på søndag 26. oktober 2014, klokken 23:54
Ja, de er nødt å tenke nytt på flere nivå.

Jeg tror de har samarbeid med flere batterifabrikanter, men har ikke hørt at de har planer om å produsere i egen fabrikk. Bilbransjen er jo vant med å kjøpe inn mange deler fra Bosch osv, så det er jo det de er vant med.
Kjøpe dynamoen, start motor, landa føleri, dørlåser osv er helt normalt og hjelper på lavere priser.
Underleverandørene spesialiserer seg på sine felt.
Men Motor, girkasse er en stor del av total prisen på bilen og her har de fleste det innad i firma, pga avanse. Kjøpes dette også fra 3.part blir total avansen for liten og nesten umulig å overleve i et tøft marked.
Mulig batteriene kommer så langt ned i pris at de ikke blir en vesentlig del av totalkostnaden på bilproduksjonen, men det er nok ganske langt frem i tid.
At batteri produsentene skal klare bygging av Giga fabrikker uten inskutt kapital i bygningsmasse eller svært tett samarbeid med andre er nok ikke så sansynlig.
Pri dag er det for mye konkurranse, for lite fortjeneste til at det er kapital tilgjengelig.

Personlig tror jeg at de Europeiske bilprodusentene, må sette spaden i jorda og inn 2.giret, ellers blir de utkonkurrert og da ikke av bare Tesla, men fra store konkurenter.
Kinesiske bilprodusenter, de selger faktisk svært mye biler, setter Kina inn krav og de satser på el, har de kort avstand til batteri fabrikker, som kan komme opp i volume med hjelp fra statens penger også.
Gjør de spesial avtaler, og blokkerer batterileveranser til EU blir det pluttselig mye vanskeligere.

Så spennende tider. :-)
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

toppi

E-up koster fra 26 900 Euro i Tyskland.
Eksosutgaven får du fra 9 975 Euro.
Sorry, men folk flest i Europa verken kan eller vil betale 26 900 Euro for en e-up.

Tesla har rekkevidden, ladestrukturen (plassen for de som trenger den), men ikke prisen.
Prisen har de planer om å sidestille med tilsvarende eksosbil om 3 år.
De andre har så langt ingen av delene, og jeg leter fortsatt etter om de har konkrete planer på alle områdene.
Oslo
Model S - Levert 09.09.13
Model X - #2395

Kjell Leaf

Sitat fra: sigurdi på mandag 27. oktober 2014, klokken 00:09

Sitat fra: Rio på søndag 26. oktober 2014, klokken 23:54
Ja, de er nødt å tenke nytt på flere nivå.

Jeg tror de har samarbeid med flere batterifabrikanter, men har ikke hørt at de har planer om å produsere i egen fabrikk. Bilbransjen er jo vant med å kjøpe inn mange deler fra Bosch osv, så det er jo det de er vant med.
Kjøpe dynamoen, start motor, landa føleri, dørlåser osv er helt normalt og hjelper på lavere priser.
Underleverandørene spesialiserer seg på sine felt.
Men Motor, girkasse er en stor del av total prisen på bilen og her har de fleste det innad i firma, pga avanse. Kjøpes dette også fra 3.part blir total avansen for liten og nesten umulig å overleve i et tøft marked.
Mulig batteriene kommer så langt ned i pris at de ikke blir en vesentlig del av totalkostnaden på bilproduksjonen, men det er nok ganske langt frem i tid.
At batteri produsentene skal klare bygging av Giga fabrikker uten inskutt kapital i bygningsmasse eller svært tett samarbeid med andre er nok ikke så sansynlig.
Pri dag er det for mye konkurranse, for lite fortjeneste til at det er kapital tilgjengelig.

Personlig tror jeg at de Europeiske bilprodusentene, må sette spaden i jorda og inn 2.giret, ellers blir de utkonkurrert og da ikke av bare Tesla, men fra store konkurenter.
Kinesiske bilprodusenter, de selger faktisk svært mye biler, setter Kina inn krav og de satser på el, har de kort avstand til batteri fabrikker, som kan komme opp i volume med hjelp fra statens penger også.
Gjør de spesial avtaler, og blokkerer batterileveranser til EU blir det pluttselig mye vanskeligere.

Så spennende tider. :-)
Grunnen til at man venter med lenger rekkevidde er at batteriene som snart kommer har bedre kappasitet og er billigere å produsere. Det ville være meningsløst å lage en langrekkende bil med dagens batterier når det kommer mye bedre om 2-3 år.
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA