Hovedmeny

Tesla i rettsak

Startet av Moas, fredag 16. august 2024, klokken 09:01

« forrige - neste »

What-a-watt

§ 37.Betalingsansvar og kontrollsanksjonens lovlighet

a.   Kontrollsanksjon skal ilegges fører av motorvognen på stedet. Dersom føreren er en annen enn den som var registrert som eier ved tidspunktet for overtredelsen, er de solidarisk ansvarlig for betalingen, med mindre motorvognen var fratatt eieren ved et lovbrudd med en strafferamme på mer enn ett år. Der føreren er kjent, må føreren først kreves for beløpet. Dersom kontrollsanksjon ikke er betalt 30 dager etter at betalingsoppfordring er sendt fører, kan beløpet kreves inn fra registrert eier av motorvognen.

turfsurf

Sitat fra: What-a-watt på tirsdag 20. august 2024, klokken 01:02a.   Kontrollsanksjon skal ilegges fører av motorvognen på stedet. Dersom føreren er en annen enn den som var registrert som eier ved tidspunktet for overtredelsen, er de solidarisk ansvarlig for betalingen, med mindre motorvognen var fratatt eieren ved et lovbrudd med en strafferamme på mer enn ett år.

Ja, her blir jo ikke kontrollsanksjonen ilagt fører på stedet. Her er det purring på manglende betaling i etterkant. Som jo ikke er det samme.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Ingeniøren

Lovverket henger ikke alltid med i utviklingen, som ved kamera lesing av bil.
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
2024 Linux Zorin på PC'n

What-a-watt

Ja, men måten det blir ilagt på endrer vel ikke betalingsansvaret? Eller?

SurSnasen

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 20. august 2024, klokken 05:57
Sitat fra: What-a-watt på tirsdag 20. august 2024, klokken 01:02a.   Kontrollsanksjon skal ilegges fører av motorvognen på stedet. Dersom føreren er en annen enn den som var registrert som eier ved tidspunktet for overtredelsen, er de solidarisk ansvarlig for betalingen, med mindre motorvognen var fratatt eieren ved et lovbrudd med en strafferamme på mer enn ett år.

Ja, her blir jo ikke kontrollsanksjonen ilagt fører på stedet. Her er det purring på manglende betaling i etterkant. Som jo ikke er det samme.


7.1.3 Parkeringsanlegg med automatisk kjennemerkelesing (Aimo Park Easy)

Ved parkering i parkeringsanlegg med automatisk kjennemerkelesing vil kjøretøyets kjennemerke bli automatisk lest ved inn- og utkjøring av parkeringsanlegget. ... Dersom Brukeren ikke betaler på stedet eller på nett innen 48 timer anses Brukeren å ha valgt produktet FLEX. Det vil i et slikt tilfelle automatisk bli utstedt faktura (til registrert eier) for parkering med FLEX (fastpris + påløpt parkeringstid). I slike tilfeller tilkommer også et fakturagebyr. Det samme gjelder ved parkering med annet kjøretøy/kjennemerke enn det som er registrert som aktivt i avtalen.

Kilde: https://www.aimopark.no/kontakt-oss/vilkar-for-kjop-og-bruk-av-parkeringstjenester/

Dette er vilkår som du strengt tatt er forpliktet til å sette deg inn i når du beveger deg inn på et parkeringsområde med kamerabasert parkering (eller vilkårsparkering i det hele). Det henger oppslag med info.

Orbit

Ser ut som parkeringsselskapene kan ha malt seg inn i et hjørne her:
  • Bruker av bil er ansvarlig for betaling for parkering.
  • Bruker og eier av bil er ansvarlig for eventuell kontrollsanksjon. Denne må ilegges på stedet. Men så lenge det brukes kamerabasert betaling, er bilen allerede ute av området i det det evt manglende betaling oppdages.

Parkeringsselskapet kan ikke utstede en kontrollsanksjon i ettertid. De kan sende faktura for parkeringen, men har de noen lovhjemmel for å kreve at denne betales av eier? Har egentlig Tesla en god sak her da, rettslig sett?
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

turfsurf

Sitat fra: SurSnasen på tirsdag 20. august 2024, klokken 08:45Dette er vilkår som du strengt tatt er forpliktet til å sette deg inn i når du beveger deg inn på et parkeringsområde med kamerabasert parkering (eller vilkårsparkering i det hele). Det henger oppslag med info.
Fører ja, men fører kan jo ikke godta vilkår på vegne av eier ut over det lovpålagte. Blir interessant å se.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

What-a-watt

Hva er da definisjonen på "ilegges"? Må det være "lapp i ruta"?

SurSnasen

Sitat fra: Orbit på tirsdag 20. august 2024, klokken 08:51Ser ut som parkeringsselskapene kan ha malt seg inn i et hjørne her:
  • Bruker av bil er ansvarlig for betaling for parkering.
  • Bruker og eier av bil er ansvarlig for eventuell kontrollsanksjon. Denne må ilegges på stedet. Men så lenge det brukes kamerabasert betaling, er bilen allerede ute av området i det det evt manglende betaling oppdages.

Parkeringsselskapet kan ikke utstede en kontrollsanksjon i ettertid. De kan sende faktura for parkeringen, men har de noen lovhjemmel for å kreve at denne betales av eier? Har egentlig Tesla en god sak her da, rettslig sett?

Nei, egentlig ikke. Når du kjører inn på en slik parkeringsplass, kjører du inn på et privat område hvor du da samtykker i en rett til å parkere. Vilkårene for parkeringen står oppført på plakater på området. Parkeringsautomatene er lett tilgjengelig. Du samtykker da også i at parkeringsselskapet får en rett til å fakturere EIER om du stikker derfra uten å gjøre opp for deg. EIER får faktura, og må da eventuelt i ettertid kreve betalt fra DEG som lånte bilen av de. Sjekk vilkårene til Tesla når du låner bil av de. Der står det garantert slike forbehold.

For å snu litt på flisa:
Du har en Tesla som du eier. Denne leier du ut til en annen. Han du leide ut bilen til tar seg en langtur. Stopper på en Tesla-superlader. Kobler til, og fyller opp. Denne ladekostnaden trekkes så fra DITT kredittkort. Hva gjør du?

Fra Tesla sine vilkår for superladerne:
"De mottatte tjenestene kan føre til kostnader for deg. Personer som er autorisert av deg til å bruke bilen din, kan også benytte seg av tjenestene som er beskrevet nedenfor. I så fall er du ansvarlig overfor Tesla for betaling av de relevante kostnadene, og Tesla kan kreve betaling fra deg via de avtalte betalingsmåtene som er lagret på Tesla-kontoen din."
https://www.tesla.com/no_no/legal/terms

Rosstopher

Sitat fra: SurSnasen på tirsdag 20. august 2024, klokken 09:44
Sitat fra: Orbit på tirsdag 20. august 2024, klokken 08:51Ser ut som parkeringsselskapene kan ha malt seg inn i et hjørne her:
  • Bruker av bil er ansvarlig for betaling for parkering.
  • Bruker og eier av bil er ansvarlig for eventuell kontrollsanksjon. Denne må ilegges på stedet. Men så lenge det brukes kamerabasert betaling, er bilen allerede ute av området i det det evt manglende betaling oppdages.

Parkeringsselskapet kan ikke utstede en kontrollsanksjon i ettertid. De kan sende faktura for parkeringen, men har de noen lovhjemmel for å kreve at denne betales av eier? Har egentlig Tesla en god sak her da, rettslig sett?

Nei, egentlig ikke. Når du kjører inn på en slik parkeringsplass, kjører du inn på et privat område hvor du da samtykker i en rett til å parkere. Vilkårene for parkeringen står oppført på plakater på området. Parkeringsautomatene er lett tilgjengelig. Du samtykker da også i at parkeringsselskapet får en rett til å fakturere EIER om du stikker derfra uten å gjøre opp for deg. EIER får faktura, og må da eventuelt i ettertid kreve betalt fra DEG som lånte bilen av de. Sjekk vilkårene til Tesla når du låner bil av de. Der står det garantert slike forbehold.

For å snu litt på flisa:
Du har en Tesla som du eier. Denne leier du ut til en annen. Han du leide ut bilen til tar seg en langtur. Stopper på en Tesla-superlader. Kobler til, og fyller opp. Denne ladekostnaden trekkes så fra DITT kredittkort. Hva gjør du?

Fra Tesla sine vilkår for superladerne:
"De mottatte tjenestene kan føre til kostnader for deg. Personer som er autorisert av deg til å bruke bilen din, kan også benytte seg av tjenestene som er beskrevet nedenfor. I så fall er du ansvarlig overfor Tesla for betaling av de relevante kostnadene, og Tesla kan kreve betaling fra deg via de avtalte betalingsmåtene som er lagret på Tesla-kontoen din."
https://www.tesla.com/no_no/legal/terms


Bruker av bilen kan jo ikke samtykke på vegne av eier. Eier av bilen har ikke samtykket til noen av disse vilkårene. Man kan ikke argumentere for at det blir eier sitt ansvar fordi bruker av bilen har samtykket i at det er eiers ansvar.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

What-a-watt

Om noen uker får vi nok høre dommen, og kan forhåpentligvis avslutte spekulasjonene.

SurSnasen

Sitat fra: Rosstopher på tirsdag 20. august 2024, klokken 10:29
Sitat fra: SurSnasen på tirsdag 20. august 2024, klokken 09:44Fra Tesla sine vilkår for superladerne:
"De mottatte tjenestene kan føre til kostnader for deg. Personer som er autorisert av deg til å bruke bilen din, kan også benytte seg av tjenestene som er beskrevet nedenfor. I så fall er du ansvarlig overfor Tesla for betaling av de relevante kostnadene, og Tesla kan kreve betaling fra deg via de avtalte betalingsmåtene som er lagret på Tesla-kontoen din."
https://www.tesla.com/no_no/legal/terms


Bruker av bilen kan jo ikke samtykke på vegne av eier. Eier av bilen har ikke samtykket til noen av disse vilkårene. Man kan ikke argumentere for at det blir eier sitt ansvar fordi bruker av bilen har samtykket i at det er eiers ansvar.

Ok, så da penser vi tilbake til superlader-sporet. Da kan du altså, etter at den som har lånt Teslaen din og ladet på Teslaladeren, nekte å betale for den ladesesjonen, og kreve pengene tilbake fra Tesla? Eller hvordan mener du Tesla har fått verifisert at den som lader er den som faktisk betaler?

Jeg får gjenta:
skulle Tesla vinne i denne saken så er det slutt på kamerabasert parkering. Da kan i praksis hvem som helst stikke derfra, og nekte å betale i ettertid. Da er det tilbake til at du må bort til parkeringsautomaten hver gang du skal parkere. Parkeringsvaktene må fremdeles patruljere titt og ofte. 900 kroner i bot til deg fordi du løp inn på butikken for å kjøpe 2 liter melk og en pakke med egg uten å trekke billett først, legge den i ruta på bilen, og så dra inn i butikken. Brukervennligheten tilbake til steinalderen.

Her har vi bare alt å tape, og ingenting å vinne, på Tesla sin arroganse.

Rosstopher

Sitat fra: SurSnasen på tirsdag 20. august 2024, klokken 10:56Jeg får gjenta:
skulle Tesla vinne i denne saken så er det slutt på kamerabasert parkering. Da kan i praksis hvem som helst stikke derfra, og nekte å betale i ettertid. Da er det tilbake til at du må bort til parkeringsautomaten hver gang du skal parkere. Parkeringsvaktene må fremdeles patruljere titt og ofte. 900 kroner i bot til deg fordi du løp inn på butikken for å kjøpe 2 liter melk og en pakke med egg uten å trekke billett først, legge den i ruta på bilen, og så dra inn i butikken. Brukervennligheten tilbake til steinalderen.

Her har vi bare alt å tape, og ingenting å vinne, på Tesla sin arroganse.

Parkeringsselskapene klarer seg nok fint. Å gi en viss periode med gratis parkering uten billett har de klart før og det skal de nok fint klare også uten kamera.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Orbit

Sitat fra: SurSnasen på tirsdag 20. august 2024, klokken 10:56Ok, så da penser vi tilbake til superlader-sporet. Da kan du altså, etter at den som har lånt Teslaen din og ladet på Teslaladeren, nekte å betale for den ladesesjonen, og kreve pengene tilbake fra Tesla? Eller hvordan mener du Tesla har fått verifisert at den som lader er den som faktisk betaler?
[...]
Her har vi bare alt å tape, og ingenting å vinne, på Tesla sin arroganse.

I superladingavtalen har eier godtatt (før lading skjer) at en er ansvarlig for kostnadene også for andre brukere av bilen.

For parkering, har eier ikke gitt noen slik forhåndsgodkjenning. Disse to forholdene er derfor ikke sammenlignbare.

Men jeg er helt enig i at det er uheldig dersom konsekvensen av denne saken blir at kameraparkering ikke lenger kan gjennomføres. Et alternativ er bommer på utkjøring, som åpner automatisk for biler der eier har forhåndsgodkjent at en er ansvarlig for alle parkeringer med bilen. Men da kan det fort bli kø når biler uten slik avtale må stoppe ved utkjøring for en ekstra tur innom betalingsautomat.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Ingeniøren

Sitat fra: What-a-watt på tirsdag 20. august 2024, klokken 10:44Om noen uker får vi nok høre dommen, og kan forhåpentligvis avslutte spekulasjonene.
Ja, noen FÅR rett, gjerne den som har den dyreste advokaten...uten et det nødvendigvis ER rett.
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
2024 Linux Zorin på PC'n

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA