Hovedmeny

AC skrudde seg av pga varme?

Startet av isboks, mandag 12. august 2024, klokken 21:10

« forrige - neste »

isboks

Hei!
Kjørte ned fra Gausta til Rjukan i dag. Mye bremsing pga den bratte bakken. Men, plutselig kom det opp meldinger på dashbordet om at AC skrudde seg av pga et eller annet med varme? Jeg rakk ikke å se alt som sto, men det blåste varm luft ut av ventilasjonen og det var ikke mulig å justere temp. Noen som vet hva dette er?

EirikM

Det er jo en lang nedoverbakke, du hadde sikkert regenerering mesteparten av veien?
Hvis jeg skal prøve å gjette, kan det være at batteriet ble for varmt?

Bilen er i stand til å sende varme fra batteriet både ut i friluft, og inn i kupéen (praktisk hvis man trenger å varme opp kupéen og har varmt batteri). Når batteriet blir skikkelig varmt, type over 50 grader, tipper jeg bilen prøver å bli kvitt varme både ut og inn i kupéen. Men igjen, det er min gjetning, hadde vært interessant å vite hvor varmt batteriet var.

Øyvind.h

Det er et varsel en får om en har regenerert mye sammenhengende over en lengre distanse.
Rett nok ID4, men samme plattform. Jeg får dette varselet rett før jeg kommer ned til E6 når vi kjører ned fra fjellet på hytta. Da er det noen kilometer med bratte bakker hvor det regenereres flere prosent på kort tid.

Regner med det skyldes varmen som oppstår med såpass høy effekt på regenerering over så lang tid. Verken farlig eller feil, og klima gjenoppretter raskt normal drift når en er ferdig med nedstigning.

VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Moas

Jeg har kjørt flere ganger i den bakken i sommer med både phev og tesla regenerering uten noe feilmeldinger, men bakken var såpass bratt opp til heisen at rav4 luktet svidd etterpå.
2022 tm3 rwd
2024 Aixam E

RJK

Dette minner jo nesten litt om problemene til Ford Mach-E, som pga kjølesystemet ikke klarte å få væsken til å sirkulere når hellingen ble bratt nok, og det vedvarte over en viss strekning.

Absolutt ikke bra, dette skal jo være en "øvelse" elbiler skal briljere i. Her er det bare å ta det opp med Skoda/VW/Audi, alt etter hvilken elbil i MEB-serien det gjelder!

Absolutt ingen grunn til å være tyst om, det må meldes inn! Selvsagt med takt og tone, men med klar melding om at dette ikke er godkjent!
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Øyvind.h

Skal elbiler briljere i kjøling av kupeen ved nedstigning i fjellpass?
Her er det snakk om at kjøling av batteri/komponenter kortvarig prioriteres etter lang nedstigning? Ikke en feil hvor bilen stopper.
Regenerering fortsetter uansett, og klimaanlegget fortsetter kjøling av kupeen med en gang en er ferdig med nedstigning.

Jeg synes det er et vesentlig større utfordring at flere elbiler tillater svært lite regenerering ved høy SOC og i kulde. Det fører til at en kun bruker bremsene ned fra fjellet, noe som belaster bremsene vesentlig mer enn fossilbil som faktisk har motorbrems uavhengig av temp.
Der har det vært betydelig variasjon mellom bilene jeg har hatt. Faktisk også forskjeller mellom ID4ene og leverandør av batteri.

Hadde jeg bodd i alpene og kjørt ofte ned bratte fjellpass i 30-35 grader pluss ville jeg kanskje vurdert det annerledes. Men ikke her i Norge :)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

RJK

Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 13. august 2024, klokken 19:30Skal elbiler briljere i kjøling av kupeen ved nedstigning i fjellpass?
Her er det snakk om at kjøling av batteri/komponenter kortvarig prioriteres etter lang nedstigning? Ikke en feil hvor bilen stopper.
Regenerering fortsetter uansett, og klimaanlegget fortsetter kjøling av kupeen med en gang en er ferdig med nedstigning.

Jeg synes det er et vesentlig større utfordring at flere elbiler tillater svært lite regenerering ved høy SOC og i kulde. Det fører til at en kun bruker bremsene ned fra fjellet, noe som belaster bremsene vesentlig mer enn fossilbil som faktisk har motorbrems uavhengig av temp.
Der har det vært betydelig variasjon mellom bilene jeg har hatt. Faktisk også forskjeller mellom ID4ene og leverandør av batteri.

Hadde jeg bodd i alpene og kjørt ofte ned bratte fjellpass i 30-35 grader pluss ville jeg kanskje vurdert det annerledes. Men ikke her i Norge :)
At ikke bilen klarer å gjøre mesteparten av energien til ladet strøm, men blir så varm at det kommer varmluft ut av AC fremfor kjøling, synes jeg absolutt er et tegn på dårlig design! Det jeg mente elbilen skal briljere på, er nettopp å ikke få for varme bremser (eller batteri), men lade batteriet for å ta vare på energien. Varme er tap av energi, og bør være minst mulig!

At det gir dårlig regenerering ved høy SOC, er nå litt naturlig, er ikke nødvendig så riktig å ha for høy buffer i topp. Men liker Tesla sin nye løsning med å gi litt fysisk/mekanisk bremsing slik at bremse-effekten blir lik.

Så må sjåfør og passe på å ikke lade til 100 %, om mye av første del av turen er kraftig nedstigning, og derved behov for litt plass "i toppen". Jeg vil gå så langt som å klassifisere det som brukerfeil mer enn designfeil!

Når det gjelder ved kald bil/motor batteri, så er jeg dog mer enig. Men et resultat av fysikkens lover. Hvor mye buffer skal man ha til slike relativt marginale situasjoner? Uansett, tenker jeg at med god kontroll på varme og kjøling, så bør batteriet fort komme opp i en temperatur som gjør at den tåler full regenerering, og før man får veldig varme bremser.

For der er vi jo egentlig helt enig. Bilen skal klare å regenere såpass at den ikke får masse overskuddsvarme den må kvitte seg med på annen måte. Utvikler den så mye varme, så er regenereringseffekten ret og slett for liten.

Og med det i orden, bør altså AC fremdeles være i stand til å kjøle kupéen selv på vei ned høye fjellpass!
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

turfsurf

Når jeg kunne kjøre ned Stelvio passet og andre alpepass uten denne typen problemer i 2015 med Tesla, så må jeg si at det er ganske svakt om VW har problemer med det nå. Det er ikke så mye energi som kommer inn på batteriet i nedoverbakke, mye mere med hurtiglading.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

EirikM

Hvis man skal ned 750 høydemeter med en Enyaq på 2,5 tonn (halvfull), tilsvarer det teoretisk sett 5 kWh i potensiell energi. Tar du det på 10 minutter som Google foreslår, så blir det en effekt på 30 kW. Det er jo gjerne sånn type fart man får på DC-lading ved SOC godt over 90%.

Men så har man svinn og forbruk osv. Og selv om energitapet i regenerering er 20% (dvs 6 kW varmeproduksjon på vei ned i dette teori-eksempelet), skulle vel batterikjøleren klare å ta unna det meste, hvis ikke batteriet var for varmt fra før.

turfsurf

Sitat fra: EirikM på onsdag 14. august 2024, klokken 21:20Hvis man skal ned 750 høydemeter med en Enyaq på 2,5 tonn (halvfull), tilsvarer det teoretisk sett 5 kWh i potensiell energi. Tar du det på 10 minutter som Google foreslår, så blir det en effekt på 30 kW. Det er jo gjerne sånn type fart man får på DC-lading ved SOC godt over 90%.

Men 30kW er fremdeles ikke mye effekt sammenlignet med hurtiglading.

Tipper det er dårlig kjøling av elektronikk, ikke batteriet.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA