Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Tesla superchargers - ønsker og forslag

Startet av Ajohnsen, søndag 06. januar 2013, klokken 16:14

« forrige - neste »

Griffel

Sitat fra: skatvalsbygg på onsdag 26. desember 2012, klokken 19:38
Fortsatt god jul Griffel! Bare morsomt å rote seg vekk i fysikkens verden da. :)
:) jepp.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

laumb

Unger ass...

(En dog utrolig spennende lesning!)


_____
Tapatalkin' from iTalatut.

Lars J

Hei igjen

Prøver nytt innlegg som går på emne i denne tråden.
Kommentarar og figurar er vist i vedlegget.
Sandnes, Think Classic og TMS

hma

#48
Mine tanker går til 'Ajohnsen' som kjøpe seg elbil, ble i villrede om rekkevidden etter sin første kjøretur og søkte råd på elbilforum ;)


Etter fire år med erfaring fra tre ulike typer elbiler, i helt ulike vektklasser og med ulik batterikjemi, hvor alle kjøretøyene har vært utstyrt med volt/ampere/watt-meter, kan jeg fastslå følgende svært lite revolusjonerende kjøretips for optimal rekkevidde:

- Begrens hastighet til rundt 70km/t
- Hold jevn hastighet, aldri trå gassen i bånn
- Forsøk å akselrere når det går nedover
- Ikke øk hastigheren i motbakke
- Bruk regenerering kun der du må

Om det lønner seg å slippe av på farten opp lange motbakke beror mest på hva som befinner seg over bakketoppen. Jeg tror det spiller mindre rolle for total oppnåelig rekkevidde, om man velger å slakke av eller holde konstant fart. Man må dog lese terrenget i forkant.
Selv hender det jeg slakker av noe i motbakkene dersom jeg vet jeg lett kan hente opp den tapte farten over toppen.

Hilsen
Håkon

- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

PerBear

Lars J sitt innlegg likte jeg, men det er en tredje ting som også påvirker rekkevidde og det er vekt.
Effekttapet pga vekt er primært friksjon og derved proporsjonalt med fart X vekt, men siden akselerasjon av masse krever effekt vil den også bidra til I^2 tap i motor, batteri og regulator. Spesielt på kupert vei og i kryss og rundkjøringer vil dette gi ekstra tap.

Å hive ut alt som ikke trengs og redusere vekt på kjøretøyet mest mulig er derfor fornuftig.

Ved å søke på "hypermiling" finner en fort masse tips for å redusere vekt på vanlige biler. Vekttap gir økt rekkevidde både på elbil og fossilbil.
Sandnes, Norway.
TM3 AWD LR

Mr.Zero

Får vel ta noen sit-ups i kveld jeg, da... ;D
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 Full Pakke Protonic blue
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

erik e

Jeg er helt hekta på vektreduksjon. Om det gjelder bil,sykkel,ski,staver,moped etc. Ja det er carbon og titanskruer. På "FY-lista" er gummimatter hengerfeste,soltak,verktøy,reservehjul  ++++++. Men vekt har veldig liten innvirkning på rekkevidde. Ref. til nettside så var 45 kg minus vekt ca. 1% økt rekkevidde.   Men  0-100 km/t eller rundt en bane er vekt veldig avgjørende.
Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

tomrh

Sitat fra: erik e på mandag 18. mars 2013, klokken 21:03
Men vekt har veldig liten innvirkning på rekkevidde. Ref. til nettside så var 45 kg minus vekt ca. 1% økt rekkevidde. 
Merker veldig godt på rekkevidden om det er 3 voksne i bilen i forhold til om jeg er alene. Så noe må det jo ha å si.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

erik e

Ja,det har litt og si. ;)  Og 3 "voksne" det kan bli noen kilo.  Med klær og håndveske,ikke for og være frekk men kan vi si 300 kg ?
Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

tomrh

Sitat fra: erik e på tirsdag 19. mars 2013, klokken 17:35
Ja,det har litt og si. ;)  Og 3 "voksne" det kan bli noen kilo.  Med klær og håndveske,ikke for og være frekk men kan vi si 300 kg ?
Hehe :)

I fysikken er både kinetisk og potensiell energi proporsjonal med massen. Og rullemotstanden. I Griffels regneprosjekter bruker han Leaf = 1600 kg, og sier at det bare er å multiplisere med 0,75 for å finne tall for i-MiEV på 1200 kg, se f.eks. her: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,5800.0.html.

Så om trillingen inkl. fører veier 1200 kg, så skal det bare ca. 12 kg minusvekt for å gi 1% ekstra rekkevidde, og ikke 45 kg. Med 300 kg ekstra kjøtt og flesk i bilen, blir rekkevidden 1200 / 1500 = bare 80%.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Ronny

Ifølge teorien din går all kraft til å flytte massen, ingenting til luftmotstand, varme i forskjellige komponenter osv
el-Clio -97
I-MIEV -11 Solgt
Leaf -12

tomrh

Ventet meg den. Riktig det, men orket ikke ta det med. Det blir omtrent riktig, bortsett når man kjører som et svin (= høy luftmotstand og store tap i det elektriske systemet som er vektuavhengig).
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Griffel

Sitat fra: skatvalsbygg på onsdag 20. mars 2013, klokken 11:19
Ventet meg den. Riktig det, men orket ikke ta det med. Det blir omtrent riktig, bortsett når man kjører som et svin (= høy luftmotstand og store tap i det elektriske systemet som er vektuavhengig).
Om du går til regnversdagprosjektet mitt ser en at i 60 km/h er luftmotstand og rullefriksjon omtrent det samme, og tar en hensyn til vekten også skal opp bakker og akslereres med div tap, står den vektavhengige delen til syvende og sist for røft 60-70% av tapene. Altså 120 kg ekstra 6-7% kortere rekkevidde.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

PerBear

Sitat fra: Griffel på onsdag 20. mars 2013, klokken 11:36
Sitat fra: skatvalsbygg på onsdag 20. mars 2013, klokken 11:19
Ventet meg den. Riktig det, men orket ikke ta det med. Det blir omtrent riktig, bortsett når man kjører som et svin (= høy luftmotstand og store tap i det elektriske systemet som er vektuavhengig).
Om du går til regnversdagprosjektet mitt ser en at i 60 km/h er luftmotstand og rullefriksjon omtrent det samme, og tar en hensyn til vekten også skal opp bakker og akslereres med div tap, står den vektavhengige delen til syvende og sist for røft 60-70% av tapene. Altså 120 kg ekstra 6-7% kortere rekkevidde.
Er det noen som vil teste dette? Å ta en tur med bakker og oppbremsing med og uten 50-100 kg ekstra?
Sandnes, Norway.
TM3 AWD LR

Lars J

Sitat fra: Griffel på onsdag 20. mars 2013, klokken 11:36
Om du går til regnversdagprosjektet mitt ser en at i 60 km/h er luftmotstand og rullefriksjon omtrent det samme, og tar en hensyn til vekten også ...
Fleire innlegg viser at rullefriksjon på dekk er proporsjonal med vekt.

Samstundes er me alle enige om at høgare trykk i dekk gir lågare rullefriksjon.
Og i (nesten) alle vognkort er oppgitt dekktrykk lett lasta og fult lasta bil (tildels stor forskjell).

Det eg lurer på er om rullefriksjonen er proporsjonal med vekt når dekkstrykk er konstant?
I såfall kompenserer ein jo (delvis?) for dette ved å følgja instruksjon i vognkort med å auka dekktrykket ved høgare vekt.

Alternativt, dersom rullefriksjon er proporsjonal med vekt etter at ein har kompensert for auka vekt med høgare dekktrykk, betyr det i såfall at utan kompensering så er auka vekt endå meir ugunstig.

E.g. dersom vekt på lett lasta bil er 1200 kg og på fult lasta bil er 1500 kg, så er rullefriksjon auka med 25%, men er dette med eller utan større dekktrykk?

Er det nokon som har fasiten?
Sandnes, Think Classic og TMS

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA