Skilpaddemodus og bms_a027 og bms_a170

Startet av petersv, torsdag 08. august 2024, klokken 14:57

« forrige - neste »

turfsurf

Sitat fra: Handyman på mandag 30. september 2024, klokken 19:35Det er altså en mekanisk frikobling av frontmotoren, og det er altså ikke en clutch i vanlig forstand. Det krever at girene har lik hastighet ved innkobling for unngå "tannpuss". Et relativt enkelt prinsipp, men det medfører kompleksitet og kostnader. Det er noe som kan feile, og som kan kreve vedlikehold over tid.
Klart det kan feile, men til bruk på primærmotor (altså kun nødbruk) hadde det jo normalt ikke vært i bruk og vært veldig lite utsatt for slitasje.

Skjønner at Tesla ikke gjør det, men ville jo vært en ekstra trygghet, spesielt for kjøring i litt mere øde områder.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Handyman

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 01. oktober 2024, klokken 06:44
Sitat fra: Handyman på mandag 30. september 2024, klokken 19:35Det er altså en mekanisk frikobling av frontmotoren, og det er altså ikke en clutch i vanlig forstand. Det krever at girene har lik hastighet ved innkobling for unngå "tannpuss". Et relativt enkelt prinsipp, men det medfører kompleksitet og kostnader. Det er noe som kan feile, og som kan kreve vedlikehold over tid.
Klart det kan feile, men til bruk på primærmotor (altså kun nødbruk) hadde det jo normalt ikke vært i bruk og vært veldig lite utsatt for slitasje.

Skjønner at Tesla ikke gjør det, men ville jo vært en ekstra trygghet, spesielt for kjøring i litt mere øde områder.
Enilg. Men det er en dårlig forretningside å tilføre et kostbart system for noe som så sjeldent skjer.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

turfsurf

i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Electric cars in Norway

#33
Sitat fra: kaistian på fredag 27. september 2024, klokken 18:52med WeberAuto har mange flere interessante videoer for de som er interessert i det tekniske.
Ja artig å se den videoen...takker for lenken :+1:

Merket meg det poenget hans om at det var brukt mye likt i drivlinja foran/bak og at det var så mye felles, det var jeg ikke klar over. Men det er vel slike grep Tesla blant annet gjør for å tjene pengene sine. Smart.


© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA