Skilpaddemodus og bms_a027 og bms_a170

Startet av petersv, torsdag 08. august 2024, klokken 14:57

« forrige - neste »

Stjerneglis

Sitat fra: Fredrik1 på fredag 27. september 2024, klokken 08:57Kan du fortelle litt mer om hvor denne informasjonen kommer fra? Håndboka?

At det er asynkronmotor foran og permanentmagnetmotor bak på Tesla 3/Y?
2021 Tesla Model Y LR AWD
2019 Hyundai Kona Electric - solgt
2011 Mitsubishi i-Miev - solgt

Fredrik1

Sitat fra: Stjerneglis på fredag 27. september 2024, klokken 12:55At det er asynkronmotor foran og permanentmagnetmotor bak på Tesla 3/Y?

Tenkte mer på hvilke feilmoduser Model Y har, samt hvilke motorer som kan «kobles til og fra» under ulike scenarioer.

kaistian

Sitat fra: Fredrik1 på fredag 27. september 2024, klokken 18:17Tenkte mer på hvilke feilmoduser Model Y har, samt hvilke motorer som kan «kobles til og fra» under ulike scenarioer.
Det står nok ikke i noen manual, men kan utledes da man vet hvilke type motorer Tesla bruker.
Så det er generell motor teori.

Kort versjonen:
Permanentmagnet motor som ordet sier er det magneter i motoren og rotoren vil rotere i et magnetfelt.
Når en rotor roterer i et magnetfelt produserer det en spenning og en strøm, siden energi ikke kan bli borte vil dette produsere varme i motoren og kan ødelegge den. Men når alt fungerer som det skal sendes denne energien til batteriet og lader.

At det er permanentmagnet bak på Model 3/Y er kjent, bare sjekk delenummeret og sjekk det opp.

Foran er det en induksjonsmotor aka asynkronmotor, denne type motor har ikke magneter, men magnetfeltet skapes ved å sende strøm i stator. Sendes det ikke strøm i stator er det ikke noe magnetfelt og det generes ikke spenning eller strøm når rotoren roterer.

For hvilke motorer Tesla bruker på Model Y kan du sjekke på din egen bil og slå opp delenummeret.
Eller du kan bruke gode kilder på f.eks. Youtube som Weber State University (WSU) Davis Campus aka WeberAuto på Youtube.

Her er videoen om motorene i Model 3 og Y

https://www.youtube.com/watch?v=SRUrB7ruh-8

med WeberAuto har mange flere interessante videoer for de som er interessert i det tekniske.

Så for induksjonsmotoren i front er det bare å ikke gir den noe spenning og strøm og den er dødvekt.
Men for permanentmagnet motor er det ikke mulig å koble den ut, så lengre hjulene roterer så roterer rotoren, og siden det er ett magnetfelt i stator genererer det en spenning og en strøm.
Så derfor er ikke feil her så enkelt å håndtere, og det enkleste og sikreste er å nekte bilen å kjøre.

turfsurf

Sitat fra: kaistian på fredag 27. september 2024, klokken 18:52Så derfor er ikke feil her så enkelt å håndtere, og det enkleste og sikreste er å nekte bilen å kjøre.
Ja, kunne hatt clutch på PM-SRM motoren bak.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

kaistian

Sitat fra: turfsurf på lørdag 28. september 2024, klokken 17:09
Sitat fra: kaistian på fredag 27. september 2024, klokken 18:52Så derfor er ikke feil her så enkelt å håndtere, og det enkleste og sikreste er å nekte bilen å kjøre.
Ja, kunne hatt clutch på PM-SRM motoren bak.
Spørsmålet her var hva man kunne gjøre på Model Y, lager du en ny bil så er det mye man kan gjøre.
Som du ser av det jeg siterte svarte jeg på dette

Sitat fra: Fredrik1 på fredag 27. september 2024, klokken 18:17Tenkte mer på hvilke feilmoduser Model Y har, samt hvilke motorer som kan «kobles til og fra» under ulike scenarioer.

Og siden det ikke er en clutch på Y er ikke det en løsning og da er det ikke mye annet som kan gjøres enn å nekte å kjøre med en dertil passende feilmelding.

turfsurf

Jepp, og derfor jeg skriver "kunne hatt". Bare litt tilleggsinformasjon.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013


Handyman

Sitat fra: turfsurf på lørdag 28. september 2024, klokken 17:09
Sitat fra: kaistian på fredag 27. september 2024, klokken 18:52Så derfor er ikke feil her så enkelt å håndtere, og det enkleste og sikreste er å nekte bilen å kjøre.
Ja, kunne hatt clutch på PM-SRM motoren bak.
En clutch kan fort føre til flere stoppende feil enn de gangene bakre DU feiler. For ikke å snakke om kostnadene en clutch ville medføre. Helt sikk i stid med Teslas filosofi.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

turfsurf

Sitat fra: Handyman på lørdag 28. september 2024, klokken 22:21En clutch kan fort føre til flere stoppende feil enn de gangene bakre DU feiler. For ikke å snakke om kostnadene en clutch ville medføre.
Tja, kanskje hvis Tesla lagde clutchen. Du får høre med Ioniq 5 eiere hvor ofte clutchen ryker på de.

Hadde man hatt PM-SRM motorer foran og bak ville bilen vært mere effektiv med AWD aktivt, så kunne man kanskje fått permanent AWD om vinteren i stedet for det litt elendige autosystemet de har nå.

Men ja, ville nok vært fordyrende.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

RJK

Sitat fra: turfsurf på søndag 29. september 2024, klokken 09:18
Sitat fra: Handyman på lørdag 28. september 2024, klokken 22:21En clutch kan fort føre til flere stoppende feil enn de gangene bakre DU feiler. For ikke å snakke om kostnadene en clutch ville medføre.
Tja, kanskje hvis Tesla lagde clutchen. Du får høre med Ioniq 5 eiere hvor ofte clutchen ryker på de.

Hadde man hatt PM-SRM motorer foran og bak ville bilen vært mere effektiv med AWD aktivt, så kunne man kanskje fått permanent AWD om vinteren i stedet for det litt elendige autosystemet de har nå.

Men ja, ville nok vært fordyrende.
Har Ioniq 5 clutch? Eneste jeg finner, er e-clutch (elektronisk programmert simulering av clutch, altså ren software) på N-modellen!
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

turfsurf

Sitat fra: RJK på søndag 29. september 2024, klokken 11:17
Sitat fra: turfsurf på søndag 29. september 2024, klokken 09:18
Sitat fra: Handyman på lørdag 28. september 2024, klokken 22:21En clutch kan fort føre til flere stoppende feil enn de gangene bakre DU feiler. For ikke å snakke om kostnadene en clutch ville medføre.
Tja, kanskje hvis Tesla lagde clutchen. Du får høre med Ioniq 5 eiere hvor ofte clutchen ryker på de.

Hadde man hatt PM-SRM motorer foran og bak ville bilen vært mere effektiv med AWD aktivt, så kunne man kanskje fått permanent AWD om vinteren i stedet for det litt elendige autosystemet de har nå.

Men ja, ville nok vært fordyrende.
Har Ioniq 5 clutch? Eneste jeg finner, er e-clutch (elektronisk programmert simulering av clutch, altså ren software) på N-modellen!
Om det er tradisjonell clutch vet jeg ikke, men det gjør ihvertfall samme jobben, og det vi diskuterer her. Dette var jo en av nyhetene med e-gmp.

"Hyundai has minimized the range reduction caused by adding AWD by including a disconnect system for the front drivetrain so that it does not contribute any parasitic drag when it is inactive while cruising on the highway, reports Hyundai's manager of electrified performance, Ryan Miller. "

https://www.designnews.com/electric-vehicles/hyundai-will-ride-the-e-gmp-platform-to-11-new-ev-models-by-2030
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Handyman

For de som er interessert i hvordan det er løst tekinsk:
https://www.hyundai-transys.com/en/innovation/powertrain/ev-disconnector.do
Det er altså en mekanisk frikobling av frontmotoren, og det er altså ikke en clutch i vanlig forstand. Det krever at girene har lik hastighet ved innkobling for unngå "tannpuss". Et relativt enkelt prinsipp, men det medfører kompleksitet og kostnader. Det er noe som kan feile, og som kan kreve vedlikehold over tid.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

What-a-watt


Fredrik1

Sitat fra: Fredrik1 på fredag 27. september 2024, klokken 18:17
Sitat fra: Stjerneglis på fredag 27. september 2024, klokken 12:55At det er asynkronmotor foran og permanentmagnetmotor bak på Tesla 3/Y?

Tenkte mer på hvilke feilmoduser Model Y har, samt hvilke motorer som kan «kobles til og fra» under ulike scenarioer.

Det er folk her på forumet med masse verdifulle erfaringer fra Teslas-modeller. Typisk egenerfaring, annet gjennom diverse fora/manualer/support etc. Noen har kanskje til og med «innsideinformasjon» gjennom at de har jobbet hos Tesla. Kjekk lesing!

Uansett er det greit å oppgi hvor informasjonen kommer fra, om noen spør. Hvis ikke blir det faktisk hypoteser og teorier. Misforstå meg rett; Det er også spennende å diskutere.

Sitat fra: kaistian på fredag 27. september 2024, klokken 18:52
Sitat fra: Fredrik1 på fredag 27. september 2024, klokken 18:17Tenkte mer på hvilke feilmoduser Model Y har, samt hvilke motorer som kan «kobles til og fra» under ulike scenarioer.
Det står nok ikke i noen manual, men kan utledes da man vet hvilke type motorer Tesla bruker.
Så det er generell motor teori.

Kort versjonen:
Permanentmagnet motor som ordet sier er det magneter i motoren og rotoren vil rotere i et magnetfelt.
Når en rotor roterer i et magnetfelt produserer det en spenning og en strøm, siden energi ikke kan bli borte vil dette produsere varme i motoren og kan ødelegge den. Men når alt fungerer som det skal sendes denne energien til batteriet og lader.

...

Jeg får ikke dette resonnementet til å stemme. En permanentmagnetmotor kan da virkelig dreies uten å bli ødelagt. Ja, det vil være noe omdreiningsmotstand og det oppstår litt eddystrøm, men ikke noe som ødelegger motoren. Teoretisk kan det for eksempel være tre kontaktorer foran motoren. Da kan den frikobles helt og det går i hvert fall ikke strøm i faselederene.

Hva gjøren bilen til vanlig for å trille i nedoverbakke når batteriet er fullt?

turfsurf

Sitat fra: Handyman på mandag 30. september 2024, klokken 19:35Det er altså en mekanisk frikobling av frontmotoren, og det er altså ikke en clutch i vanlig forstand. Det krever at girene har lik hastighet ved innkobling for unngå "tannpuss". Et relativt enkelt prinsipp, men det medfører kompleksitet og kostnader. Det er noe som kan feile, og som kan kreve vedlikehold over tid.
Klart det kan feile, men til bruk på primærmotor (altså kun nødbruk) hadde det jo normalt ikke vært i bruk og vært veldig lite utsatt for slitasje.

Skjønner at Tesla ikke gjør det, men ville jo vært en ekstra trygghet, spesielt for kjøring i litt mere øde områder.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA