Hovedmeny

"Dunk" i gulvet på langtur

Startet av trygvan, mandag 05. august 2024, klokken 09:25

« forrige - neste »

trygvan

Hei!
Har forsøkt å google og se gjennom et par sider på dette forumet, men finner ikke noen som har omtalt "dunk" i gulvet på langtur?

Det er en litt pussig lyd/opplevelse. Bilen går helt fint, også er det akkurat som det er noe som slår oppi under gulvet, men jeg ser ingen ujevnheter eller objekter på vegen bak meg, det er på helt fin veg i jevn fart. Kanskje noe hyppigere i oppoverbakke /slak sving. Vi snakker om kanskje 3-5 ganger per 100 kilometer, med ujevne intervall.

Det er ikke veldig plagsomt og jeg har fortsatt å kjøre med det, men det høres jo litt rart ut. Noen som har vært borti tilsvarende eller vet hva det kan være?

Oddaa

Metall som utvider seg når batteriet blir varmt?
2023 iX xDrive40
2021 XC40 P8

Bestilt 2025 EX30 Twin Performance
Kansellert bestilling 2025 EX90

Rosstopher

Sitat fra: Oddaa på mandag 05. august 2024, klokken 09:45Metall som utvider seg når batteriet blir varmt?

Det tenkte jeg også.
Kan teste teorien ved å starte hurtiglading med kaldt batteri og se om du får samme lyd etter hvert som batteriet varmes opp av ladingen.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

trygvan

Takk for god hypotese, begge! Får se om jeg får testet i nærmeste framtid (har høy lading akkurat nå og lite kjøring planlagt). :)

Bråthen

Batterilokket som vrir seg litt når batteriet blir varmt.

amstray

Aldri opplevd det med ID4, men på Teslaen jeg hadde før, var det vanlig. Enten ved bratt stigning/nedoverbakke, eller ved supercharging.
2024: VW ID4
2020: Tesla Modell 3 SR+ - solgt
2018: Nissan Leaf  40kw - solgt

kvakke

Jeg har hatt dette på ID3, la det med som feilmelding på en service. Trknikeren mente det var noen brytere i batteriet som switchet. Ikke noe farlig.

daktari

Hadde dette på begge mine ID.4, mer på siste. Men kun et dunk pr kjøretur, gjerne i starten av turen. Har lest et sted at det kan forsvinne hvis batteriet demonteres fra chassis og så settes tilbake. Vet ikke om det er viktig.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

kvakke

Sitat fra: daktari på torsdag 08. august 2024, klokken 23:39Hadde dette på begge mine ID.4, mer på siste. Men kun et dunk pr kjøretur, gjerne i starten av turen. Har lest et sted at det kan forsvinne hvis batteriet demonteres fra chassis og så settes tilbake. Vet ikke om det er viktig.

Vi har byttet battericelle to ganger, noe jeg antar krever å demontere batteriet. Har ikke hjulpet, om noe har det blitt verre.

hELgenen

Jeg tror det er varme fra batteriet som fører til bevegelse på innkapslingen. Helt normalt og forventet vil jeg tro. Det vil være initiert av temp. Forskjeller..

trygvan

Takk for svar alle.
Kan rapportere foreløpig at jeg meldte det til Møller, og fikk da ny litt mer solid innkapsling av hovedbatteriet, ettersom jeg forstod.
Blir spennende på neste langtur (kanskje om et par uker fra nå).

@daktari - det høres ut som ditt problem er litt annerledes enn mitt. Jeg har hatt det flere ganger på en tur, men kun et stykke ut på langtur, f.eks. etter 80-100km og videre. Blir spennende om det forsvinner nå som jeg har fått et forsøk på en fiks.

hELgenen

Sitat fra: trygvan på onsdag 25. september 2024, klokken 10:45Takk for svar alle.
Kan rapportere foreløpig at jeg meldte det til Møller, og fikk da ny litt mer solid innkapsling av hovedbatteriet, ettersom jeg forstod.
Blir spennende på neste langtur (kanskje om et par uker fra nå).

@daktari - det høres ut som ditt problem er litt annerledes enn mitt. Jeg har hatt det flere ganger på en tur, men kun et stykke ut på langtur, f.eks. etter 80-100km og videre. Blir spennende om det forsvinner nå som jeg har fått et forsøk på en fiks.

Mer solid innkapsling? Er dette noe som det har kommet en fabrikk varsling på? Jeg stusser litt over dette ettersom de gjennom denne ageringen antyder at det er noe feil med innkapsling med en del biler. Og her snakker vi jo om batteriet..en veldig,veldig potent kilde til brann.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA