Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Skjermen blir veldig treg og lite responsiv

Startet av Olemann, torsdag 01. august 2024, klokken 10:08

« forrige - neste »

Olemann

Har en 2022 GTX der den store skjermen noen ganger nesten ikke tar input.  Det kan gå alt fra 5-30 sekunder før den reagerer på at man trykker på den.  Så kommer plutselig all input man har gitt i en lang sekvens.

Bilen kan virke fint en ukes tid, så kommer denne feilen tilbake. 

Resett av skjermen ved å trykke av-knappen lenge slik at den starter opp igjen hjelper noen ganger en liten stund, så kommer samme feil tilbake igjen.  Noen ganger virker den en halvtimes tid, andre ganger noen dager.

Andre som har hatt denne feilen?  De første 2 årene hadde bilen ikke denne feilen, og det er ikke relatert til en ny oppdatering ettersom jeg så vidt jeg vet ikke har oppdatert like før feilen oppsto.

vinterdekk

Har ikke merket noe slikt med unntak av treghet rett etter oppstart [av media/navigasjon skjermen]. Jeg har ID.Software versjon 3.5 som bilen ble levert med. Har du fått oppdatert til nyere programvare hos forhandleren?

Kan hende du kan se om det hjelper å fjerne kart/navigasjon «widget» fra hovedsiden (litt usikker på hva som er rette ord å bruke), slike problemer kan jo skyldes minnelekkasje f.eks.
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

Olemann

Sitat fra: vinterdekk på torsdag 01. august 2024, klokken 12:05Har ikke merket noe slikt med unntak av treghet rett etter oppstart [av media/navigasjon skjermen]. Jeg har ID.Software versjon 3.5 som bilen ble levert med. Har du fått oppdatert til nyere programvare hos forhandleren?

Kan hende du kan se om det hjelper å fjerne kart/navigasjon «widget» fra hovedsiden (litt usikker på hva som er rette ord å bruke), slike problemer kan jo skyldes minnelekkasje f.eks.

Ja, har hatt den på service når jeg fikk innkalling til ny SW, så den skal ha siste versjon.
Har ikke lagt til noen widgets/kart etc eller andre personlige innstillinger på skjermen, annet enn å sortere rekkefølgen på standard-boksene (Lading, Innstillinger, Bilen osv.)

Limodriver

Jeg har opplevd at speedometer hadde merkelige farger og utseende samtidig som skjermen ikke startet. Dette varte kanskje et minutts tid før fargene endret seg og skjermen sånormal ut.

Jeg rakk selvfølgelig ikke å ta et bilde så en blir vel trolig henvist til øyelege/psykiater om en nevner det som reklamasjon.

Øyvind.h

Det mener jeg en kan du reprodusere ved å restarte infotainment under kjøring.

Høres ut som trådstarter bør skrive en logg over hendelser og sende til verksted.
Virker som om sw bør legges inn på nytt eller komponent må byttes, for slik skal det jo ikke være.

Jeg ville statet med å nullstille infotainment og se om problemet blir løst. Om det ikke løses, book time i mitt bilhold appen.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Olemann

Sitat fra: Øyvind.h på lørdag 03. august 2024, klokken 12:54Det mener jeg en kan du reprodusere ved å restarte infotainment under kjøring.

Høres ut som trådstarter bør skrive en logg over hendelser og sende til verksted.
Virker som om sw bør legges inn på nytt eller komponent må byttes, for slik skal det jo ikke være.

Jeg ville statet med å nullstille infotainment og se om problemet blir løst. Om det ikke løses, book time i mitt bilhold appen.

Hva menes med å "nullstille infotainmenet"? 
Antar det er noe annet enn det jeg beskrev jeg hadde forsøkt allerede, altså dette: " Resett av skjermen ved å trykke av-knappen lenge slik at den starter opp igjen hjelper noen ganger en liten stund, så kommer samme feil tilbake igjen."

Øyvind.h

Mener reset til fabrikkinnstillingene. Det skal være et valg for det i menyen hvor alt blir nullstilt.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Olemann

Limodriver

Jeg har fått beskjed om at en kan foreta en «tvangsrestart» av imfotainment og skjerm ved å holde av-/påknappen «inne» ca 30 sekunder starter det på nytt dette skal løse en del «hikk-ups».

Ifølge Møller må en påregne at elektroniske enheter låser seg eller må restartes slik som telefoner og PC'er. Jeg må vedgå at jeg er tvilende til utsagnet...

Olemann

Sitat fra: Limodriver på mandag 05. august 2024, klokken 11:16Jeg har fått beskjed om at en kan foreta en «tvangsrestart» av imfotainment og skjerm ved å holde av-/påknappen «inne» ca 30 sekunder starter det på nytt dette skal løse en del «hikk-ups».

Ifølge Møller må en påregne at elektroniske enheter låser seg eller må restartes slik som telefoner og PC'er. Jeg må vedgå at jeg er tvilende til utsagnet...

Ja, som jeg nevnte tidligere så er det ett av tiltakene jeg har forsøkt.  Løser problemet midlertidig, alt fra 15 minutter til noen dager.

Men nå har den ikke kranglet på over 1 uke, så kanskje det bare var en virus den måtte jobbe seg gjennom  :D

Bråthen

Sitat fra: Olemann på mandag 05. august 2024, klokken 16:51
Sitat fra: Limodriver på mandag 05. august 2024, klokken 11:16Jeg har fått beskjed om at en kan foreta en «tvangsrestart» av imfotainment og skjerm ved å holde av-/påknappen «inne» ca 30 sekunder starter det på nytt dette skal løse en del «hikk-ups».

Ja, som jeg nevnte tidligere så er det ett av tiltakene jeg har forsøkt.  Løser problemet midlertidig, alt fra 15 minutter til noen dager.

Men nå har den ikke kranglet på over 1 uke, så kanskje det bare var en virus den måtte jobbe seg gjennom  :D
Hvilken software har bilen?

daktari

Merk at det er en TPI som gir oppgradering på verksted til 3.6.2 (3.7) for svarte skjermer.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA