Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Prøvekjøring Model Y

Startet av vinterdekk, lørdag 27. juli 2024, klokken 21:50

« forrige - neste »

Roy Aasen

Har gjort to prøvekjøringer med Y. Ikke veldig imponert, spesielt med Acc og enpedalkjøring. Virker som Tesla har en vei å gå på software.
Bra var god plass i bilen, rask, men med en fryktelig komfort.

Happy med å ha en bil jeg ikke må gjete med gasspedalen. Å sitte å finjukke på gassen hører vel 80-tallet til.

vinterdekk

Sitat fra: automat på mandag 29. juli 2024, klokken 11:39Min X har både ACC (uten autostyring) og autopilot. Men det er et menyvalg på hvordan det aktiveres.

Enkeltklikk = ACC, dobbeltklikk = autopilot. Eller; enkeltklikk direkte til autopilot (og da tror jeg ikke ACC er tilgjengelig).

Det er også menyvalg på hvordan autopilot skal oppføre seg.

Forøvrig skjønner jeg ikke hvorfor enpedalskjøring er så vanskelig. Til alle tider har man justert hastigheten med fintfølende bevegelser på gass/wattpedalen i oppoverbakker og ved hastighetsøkning. Ved enpedalskjøring kan man gjøre akkurat samme bevegelsen også i nedoverbakke og ved hastighetsreduksjon. Og man slipper å flytte foten mellom gass og brems hele tiden. Kjøringen blir jo mye mer smooth.

Trodde autopilot og ACC var det samme, sikkert misforstått. Autostyring (to knakk på girvelger) var ikke tilgjengelig på demobilen med mindre man parkerte og aktiverte det. Innstillingene blir nullstilt når bilen er i demo-modus. Testet ikke autostyring.

Bruker B modus "en-pedal" innimellom på min ID.4 og det fungerer bra i noen situasjoner. Det er riktig nok ikke en-pedal som stopper bilen eller er har veldig kraftig regenerering, men det gjør uansett at man forstår prinsippet i en Tesla. "Vanskelig" er nok ikke det rette ordet, men ut fra førsteinntrykk så ble foten nummen av å kun kjøre en-pedal. Kan godt hende man kommer over det.
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

chargedup

Problemet er at ACC (evt AP) bremser ned oftere hos Tesla ift "etablerte" merker. Man får en vane om å ha foten ved gasspedalen, motsatt av hva man er vant til å ha den i alle andre ACC biler, altså bremsepedalen. Jeg kjenner flere med Y som synes den er såpass på kanten at de ikke "tør" bruke ACC pga plutselig bremsing på motorvei. Samtidig kjenner jeg flere som har hatt Tesla i snart 10 år som er kjempefornøyde med ACC og de kjøper ofte bruktbiler med EAP (selv om bremsing er like ille der). Meningene er altså delte og da er det jo fint å kunne prøvekjøre bilen og selv finne ut om det er "skummelt eller topp".

Når det gjelder å bli sliten/nummen går det fort over, men krever bittelitt tilvenning. Blir litt som det å kjøre bil med manuelt gir en lang etappe nå idag, man kan fort bli litt nummen i leggene/akillesen, men blir vant til det etter noen dager.
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

Moas

Jeg merker sjeldent problemer med acc på motorveier. Selv nede i Tyskland, når man kjører på supersmale midlertidige felt på autobahn (pga vei ombygging) så har acc vært dønn stabil.

Men på smale landeveier uten midtlinjen så  sliter acc voldsomt.
2022 tm3 rwd
2024 Aixam E

Elektro12

Tok en tur til i TMY Performance i dag. I autopilot er det nokså bingo om den leser og justerer fart mellom ulike fartsgrenser automatisk. Fungerte kanskje 60% av gangene.

I ACC må jeg "tappe" skiltikonet på skjermen for å justere fart og bilen er ikke veldig smooth på tilpasning nå man f.eks. tar igjen en bil. Det er VAG mye bedre.

Håvar

Du kan også dra "girhendelen" ned og holde den et sekund, så setter den ACC/AP til gjeldende fartsgrense. Må ikke trykke på skjerm eller scrolle med hjul
2023 TMY LR Midnight Cherry Red (levert mai 23)
2015 e-Golf

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA