Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Prøvekjøring Model Y

Startet av vinterdekk, lørdag 27. juli 2024, klokken 21:50

« forrige - neste »

vinterdekk

Jeg har prøvekjørt en Tesla Model Y LR langs en fylkesvei uten midtstripe. Opplevde flere ting som var topp, noe som kunne vært bedre, og så var det ett par potensielle showstoppere. De to tingene som gjorde meg usikker var:

1. Med autopilot / ACC på - så bremset bilen en gang hardt på åpen vei. Og gjentatte ganger bremset den hardt når vi delte veien med motgående kjøretøy. Det hjalp noe å kjøre på kantstripen men ikke alltid. Er autopilot / ACC alltid så nervøs?

2. Med en-pedal kjøring - så opplevde jeg at foten ble nummen av å holde pedalen i samme posisjon hele tiden. Savnet CC med hastighetsbegrenser og lavere regenerering, det fungerer bra på landeveiskjøring. Er dette noe som er tilgjengelig på Tesla Model Y?

Demobilen var forøvrig i demomodus, så innstillingene ble nullstilt til forhåndsdefinerte valg etter parkering. Jeg er usikker på om jeg skal gi Tesla en ny sjanse etter denne demoturen.
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

Elektro12

Sitat fra: vinterdekk på lørdag 27. juli 2024, klokken 21:50Jeg har prøvekjørt en Tesla Model Y LR langs en fylkesvei uten midtstripe. Opplevde flere ting som var topp, noe som kunne vært bedre, og så var det ett par potensielle showstoppere. De to tingene som gjorde meg usikker var:

1. Med autopilot / ACC på - så bremset bilen en gang hardt på åpen vei. Og gjentatte ganger bremset den hardt når vi delte veien med motgående kjøretøy. Det hjalp noe å kjøre på kantstripen men ikke alltid. Er autopilot / ACC alltid så nervøs?

2. Med en-pedal kjøring - så opplevde jeg at foten ble nummen av å holde pedalen i samme posisjon hele tiden. Savnet CC med hastighetsbegrenser og lavere regenerering, det fungerer bra på landeveiskjøring. Er dette noe som er tilgjengelig på Tesla Model Y?

Demobilen var forøvrig i demomodus, så innstillingene ble nullstilt til forhåndsdefinerte valg etter parkering. Jeg er usikker på om jeg skal gi Tesla en ny sjanse etter denne demoturen.

Du har opplevd det samme som jeg er skeptisk til. ACC virker lite overbevisende, spesielt når man har prøvd nyere VAG-trillinger som imponerer med fartstilpasning inn i rundkjøringer osv... Men den igjen blir tidvis lurt av skilter på sideveier m.m. som kan gi plutselige endringer fra eks. 110 til 60 km/t - så ingenting er perfekt så langt.

Jeg likte heller ikke å måtte holde foten konstant på pedalen for å holde farten oppe. På performance er det visstnok en innstilling som lar bilen regenere mindre når man løfter foten av, men ikke på LR slik jeg har forstått det.

vinterdekk

Ok, takk. Det bekrefter dessverre mine observasjoner og at det ikke bare gjelder meg og den spesifikke demobilen jeg lånte.

turfsurf

ACC er nervøs for motgående biler når det er smalt. Jeg kjører stort sett med ACC/AP over alt, og møtende biler løses med ett lett trykk på pedalen. Da er ingen av de to utfordringene ett problem i praksis.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

RJK

Sitat fra: Elektro12 på søndag 28. juli 2024, klokken 08:49
Sitat fra: vinterdekk på lørdag 27. juli 2024, klokken 21:50Jeg har prøvekjørt en Tesla Model Y LR langs en fylkesvei uten midtstripe. Opplevde flere ting som var topp, noe som kunne vært bedre, og så var det ett par potensielle showstoppere. De to tingene som gjorde meg usikker var:

Du har opplevd det samme som jeg er skeptisk til. ACC virker lite overbevisende, spesielt når man har prøvd nyere VAG-trillinger som imponerer med fartstilpasning inn i rundkjøringer osv... Men den igjen blir tidvis lurt av skilter på sideveier m.m. som kan gi plutselige endringer fra eks. 110 til 60 km/t - så ingenting er perfekt så langt.

Jeg likte heller ikke å måtte holde foten konstant på pedalen for å holde farten oppe. På performance er det visstnok en innstilling som lar bilen regenere mindre når man løfter foten av, men ikke på LR slik jeg har forstått det.
Enpedal-kjøring med sterk regenerering er alltids en "utfordring" for en fot som ikke er vant til slik belastning. 

Merket forøvrig like mye det da jeg gikk fra å reise utelukkende kollektivt, til å begynne med ice-bil igjen, at hverken "clutch-foten" eller "gassfoten" var vant til slikt.

Men det er som regel en kjøretur eller to, så er ikke det et problem lengre. Og ellers så vil jo man få avlastning når man velger ACC/autopilot-kjøring, da man ikke bruker pedalene utenom når man ønsker/vil/må gripe inn.

Kanskje var jeg bare heldig da jeg testet TM3H, for jeg merket intet til noe nervøsitet fra bilen, selv om turen foregikk i stor grad i mørket, og med mye snøvær. Men det var jo dessuten generelt lite biler på veiene da, som sikkert spiller inn!
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Ingeniøren

Sitat fra: turfsurf på søndag 28. juli 2024, klokken 18:34ACC er nervøs for motgående biler når det er smalt. Jeg kjører stort sett med ACC/AP over alt, og møtende biler løses med ett lett trykk på pedalen. Da er ingen av de to utfordringene ett problem i praksis.
Men da er jo noe av vitsen med ACC borte..
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
2024 Linux Zorin på PC'n

EirikM

Sitat fra: Elektro12 på søndag 28. juli 2024, klokken 08:49Jeg likte heller ikke å måtte holde foten konstant på pedalen for å holde farten oppe. På performance er det visstnok en innstilling som lar bilen regenere mindre når man løfter foten av, men ikke på LR slik jeg har forstått det.

Da var det vel TMY Performance jeg fikk prøvekjøre. Det var 3 forskjellige nivåer av regenerering der. Problemet vårt var at vi ikke merket vesentlig forskjell, og ingen av dem "ruller" som en ICE-bil. En som er vant til Tesla/enpedals-kjøring kjenner kanskje de små forskjellene, men i praksis innebar alle en kraftig nedbremsing når man slapp gassen. Jeg hadde samme oppfatning etter prøvekjøring, det ble med den ene turen.

vinterdekk

Sitat fra: turfsurf på søndag 28. juli 2024, klokken 18:34ACC er nervøs for motgående biler når det er smalt. Jeg kjører stort sett med ACC/AP over alt, og møtende biler løses med ett lett trykk på pedalen. Da er ingen av de to utfordringene ett problem i praksis.

Jeg tror dette hadde hjulpet.

Er det best å la foten hvile på «gass» -pedalen slik at man kjapt kan overstyre?

Er det noen av innstillingene som kan gjøre oppbremsingene litt mer forutsigbar/mildere?

RJK

Sitat fra: vinterdekk på søndag 28. juli 2024, klokken 21:17

Jeg tror dette hadde hjulpet.

Er det best å la foten hvile på «gass» -pedalen slik at man kjapt kan overstyre?

Er det noen av innstillingene som kan gjøre oppbremsingene litt mer forutsigbar/mildere?
Poenget med enpedalkjøring, er jo at det skal stoppe opp om du slipper gassen opp. Jo raskere du slipper, dess bråere stopp. Og tilsvarende, jo lengre tid du bruker på å slippe pedalen opp, dess lengre tid tar det, og nedbremsningen blir mykere.

Skal man bare litt ned i fart, så slipper man bare pedalen litt forsiktig opp, men ikke mer enn at man bare kommer til den farten man skal oppnå. Da er det sjåføren som bestemmer hvor mykt eller brått det blir, alt etter hvor sakte eller raskt gasspedalen slippes opp/justeres.

Det er bare å bli fortrolig med at du nå er på "bilkjøring V2", og ikke "ice-tids-metoden" ;)
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

turfsurf

Sitat fra: vinterdekk på søndag 28. juli 2024, klokken 21:17Er det best å la foten hvile på «gass» -pedalen slik at man kjapt kan overstyre?

Kommer an på hva som er komfortabelt, man blir fort kjent med bilen og forutser fort hvor den kan komme til å bremse. Så jeg gjør litt forskjellig avhengig av vei og trafikk.

Har ikke erfart noen innstillinger som påvirker noe av dette nei.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

vinterdekk

Sitat fra: turfsurf på søndag 28. juli 2024, klokken 22:41
Sitat fra: vinterdekk på søndag 28. juli 2024, klokken 21:17Er det best å la foten hvile på «gass» -pedalen slik at man kjapt kan overstyre?

Kommer an på hva som er komfortabelt, man blir fort kjent med bilen og forutser fort hvor den kan komme til å bremse. Så jeg gjør litt forskjellig avhengig av vei og trafikk.

Har ikke erfart noen innstillinger som påvirker noe av dette nei.

Høres bra ut at ACC/AP oppleves forutsigbar når man blir kjent med bilen.

Apropo justering av hastighet med ACC/AP. Fikk 1 +/- når jeg ruller lett, eller 5 +/- når jeg skroller hardere, på hjulet på rattet. Kan man endre hastighet i større intervaller?

turfsurf

Sitat fra: vinterdekk på søndag 28. juli 2024, klokken 23:08Apropo justering av hastighet med ACC/AP. Fikk 1 +/- når jeg ruller lett, eller 5 +/- når jeg skroller hardere, på hjulet på rattet. Kan man endre hastighet i større intervaller?
Er vel ingen intervaljusteringer meg kjent.

SurSnasen

Sitat fra: RJK på søndag 28. juli 2024, klokken 22:29Skal man bare litt ned i fart, så slipper man bare pedalen litt forsiktig opp, men ikke mer enn at man bare kommer til den farten man skal oppnå. Da er det sjåføren som bestemmer hvor mykt eller brått det blir, alt etter hvor sakte eller raskt gasspedalen slippes opp/justeres.

Det er bare å bli fortrolig med at du nå er på "bilkjøring V2", og ikke "ice-tids-metoden" ;)

Jo, men så føles Tesla-metoden, med fast regenerering, som en slags bilkjøring v2 beta. Kommer nå fra noen runder med VAG-elbilene, og liker deres tilnærming uendelig mye bedre, med adaptiv regenerering. DET føles som bilkjøring V2. Slipper å ha "gassfoten" konstant og fintfølende på wattpedalen slik man må med Tesla og mange av de andre.

Elektro12

Sitat fra: SurSnasen på mandag 29. juli 2024, klokken 07:23
Sitat fra: RJK på søndag 28. juli 2024, klokken 22:29Skal man bare litt ned i fart, så slipper man bare pedalen litt forsiktig opp, men ikke mer enn at man bare kommer til den farten man skal oppnå. Da er det sjåføren som bestemmer hvor mykt eller brått det blir, alt etter hvor sakte eller raskt gasspedalen slippes opp/justeres.

Jo, men så føles Tesla-metoden, med fast regenerering, som en slags bilkjøring v2 beta. Kommer nå fra noen runder med VAG-elbilene, og liker deres tilnærming uendelig mye bedre, med adaptiv regenerering. DET føles som bilkjøring V2. Slipper å ha "gassfoten" konstant og fintfølende på wattpedalen slik man må med Tesla og mange av de andre.

Helt enig. På VW/Skoda fungerer det veldig fint å ha foten hvilende parat ved bremsen og bare styre og la bilen jobbe i ACC. Automatisk valg av fart, meget fin nedbremsing inn og ut av rundkjøringer, akselerasjon hvis man blinker forbi en bil med høyere satt fart i ACC+++. Men Tesla-eiere sier det tar en måned så er man vant til den tilnærmingen også.

Jeg synes bare det er så uendelig rart at ikke Teslaen kan cruise adaptivt uten autostyring der den selv endrer fart.

automat

Min X har både ACC (uten autostyring) og autopilot. Men det er et menyvalg på hvordan det aktiveres.

Enkeltklikk = ACC, dobbeltklikk = autopilot. Eller; enkeltklikk direkte til autopilot (og da tror jeg ikke ACC er tilgjengelig).

Det er også menyvalg på hvordan autopilot skal oppføre seg.

Forøvrig skjønner jeg ikke hvorfor enpedalskjøring er så vanskelig. Til alle tider har man justert hastigheten med fintfølende bevegelser på gass/wattpedalen i oppoverbakker og ved hastighetsøkning. Ved enpedalskjøring kan man gjøre akkurat samme bevegelsen også i nedoverbakke og ved hastighetsreduksjon. Og man slipper å flytte foten mellom gass og brems hele tiden. Kjøringen blir jo mye mer smooth.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA