Hovedmeny

Bagasjeboks

Startet av torerik, onsdag 24. juli 2024, klokken 12:40

« forrige - neste »

torerik

Noen som har erfaring med bagasjeboks, som f.eks. Thule Arcos?
https://www.thule.com/nb-no/cargo-carrier/towbar-cargo-carriers/thule-arcos-box-l-_-906200

Hvordan fungerer det f.eks. med lasting inn/ut bagasjeluke med disse montert?

Synes det virker som et fornuftig konsept, lavere luftmotstand og enkel lasting/lossing fra boksen. Dog usikker på det praktiske...
2024 Skoda Enyaq 85X L&K
2015 Volkswagen e-Golf

RJK

Har ikke krok, så har ikke brukt det selv. Men de fleste har mulighet for tipp av boksen/stativet som boksen er festet til. Dermed slipper man å demontere/koble fra, for å komme til.

Men boksen er der jo fremdeles, så man får stå litt på siden for å laste inn eller ut av bagasjerommet. Skal derfor unngå å ha noe som er for stort og for tungt og uhåndterlig der, når man bruker boksen.

Står dig veldig og tenker på om jeg likevel skal investere i lastekrok, da bilen min fremdeles ikke kan dra noe last, men original lastekrok er godkjent for 100 kg kuletrykk, som er svært bra.

Så må det sies at jeg fremdeles ikke kan utnytte vekten helt, for boksen og stativet som boksen ev. monteres på, vil uansett havne godt under det kroken er godkjent for på min bil.

Lasteboks gir langt mindre ekstra luftmotstand i forhold til å ha last på taket! Så husk dok og at du har en boks som stikker lengre ut bak, som og kan påvirke hvor stor plass det tar når man svinger, så bør ihvertfall følge litt bedre med i speilene, så du ikke treffer noe/noen når du rygger eller svinger.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Superman

Maksimalt lovlig kuletrykk på min Skoda Enyaq (80x 2022-modell) er 75 kg. Thule Arcos Box veier i seg selv ca. 20 kg, med en maksimal lastekapasitet på 50 kg. I tillegg kommer vekten til Thule Arcos-plattformen som den må monteres på, og som jeg tror kanskje heller ikke kan tiltes ned (??). Så da blir lastekapasiteten for en Thule Arcos Box fort mindre enn 50 kg på en Enyaq. En Enyaq foran meg i fergekøen her forrige dagen hadde en lasteboks på hengerfestet. Jeg så dessverre ikke fabrikat/typebetegnelse, og fikk heller ikke spurt om funksjonen.

Selv har jeg et Thule sykkelstativ på hengerfestet som kan tiltes ned, og som da gir god tilgang til bagasjerommet. Om enn inn på skrå fra sidene.

Er det forresten noen som har erfaring med hvor mye rekkevidden synker med et slikt hengerfeste-montert sykkelstativ (m/lys og kjennetegn)? Jeg har bare kjørt korte distanser hittil med dette stativet, men skal på langtur om en uke. Skal ha 2 vanlige hybridsykler på stativet...
2022  ŠKODA ENYAQ iV 80x  -  SUV-versjon
Hvorfor gå da - når man kan kjøre Škoda  8)

RJK

Festet til Arcos veier 9 kg ifølge info hos Thule:

https://www.thule.com/nb-no/cargo-carrier/towbar-cargo-carriers/thule-arcos-platform-_-906300

Ser ut som denne er eneste boksen som ikke kan tiltes, men er såpass lav at den ikke hindrer tilgang til bagasjerommet.

Tester jeg har lest, viser kun noen få % ekstraforbruk, da de i svært liten grad påvirker luftmotstanden, i motsetning til takboksewr som gjerne ligger mellom 10-20% ekstra-forbruk.

Her har du forresten en oversikt over Thule sine bokser, der Onto er den eldste, men samtidig den mest interessante i mine øyne!

Men er jo individuelt hva man synes ut fra form, funksjon og aller viktigst, behovet man skal dekke. Den fungerer f.eks. ikke til lange ski, slik HS-Box kan gjøre:

https://www.thule.com/nb-no/cargo-carrier/towbar-cargo-carriers

Andre bokser jeg har sett, utenom Thule sine:

Towbox V1, V23 og V3:

https://www.finn.no/bap/webstore/ad.html?finnkode=153349267

https://www.tradeinn.com/bikeinn/no/towcar-towbox-v2/136272533/p

https://www.finn.no/bap/webstore/ad.html?finnkode=153343098

HS-Box! NB! Denne kommer i flere bredder/lengder, og i både aluminium og glassfiber (se variantene på bildene, nedrekkslista):

https://www.elbilgrossisten.no/collections/hs-xbox-transportboks-alternativ-til-skiboks/products/hs-x-box
Bosted Oslo

Øyvind.h

Jeg kjøpte Thule Easybag for mange år siden.
Bag'en er lett å pakke bort når den ikke er i bruk, og veier lite. Stativet veier dog litt (essybase). Var billig og passer vårt ytterst sjeldne behov bra.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

vinterdekk

Sitat fra: Øyvind.h på fredag 26. juli 2024, klokken 20:43Jeg kjøpte Thule Easybag for mange år siden.
Bag'en er lett å pakke bort når den ikke er i bruk, og veier lite. Stativet veier dog litt (essybase). Var billig og passer vårt ytterst sjeldne behov bra.

EasyBag får man ikke tak i mer, dessverre. Det fantes også sykkelstativ til EasyBase før. EasyBase er nok ett utgående produkt. Har en slik og tenker også at EasyBase gir mest for pengene om man sjeldent frakter noe på hengerfestet. Tar litt tid med stroppebånd for å feste sykkel men jeg trenger da ikke eget sykkelstativ f.eks. Har brukt EasyBase til å frakte ett møbel også. Men angrer på at jeg ikke kjøpte tilbehør til den mens det fortsatt var mulig å få kjøpt.
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

daktari

Får å sette 50 kg last i perspektiv: en lett koffert veier ca 2 kg, en tung en 4-5 kg. De tar ca 80 liter. På en typisk sydentur veier en slik kanskje 15 kg totalt ganske full med klær, sko, etc. Så 3 typiske sydenkofferter er sånn ca 50 kg.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

RJK

Sitat fra: daktari på fredag 26. juli 2024, klokken 22:58Får å sette 50 kg last i perspektiv: en lett koffert veier ca 2 kg, en tung en 4-5 kg. De tar ca 80 liter. På en typisk sydentur veier en slik kanskje 15 kg totalt ganske full med klær, sko, etc. Så 3 typiske sydenkofferter er sånn ca 50 kg.
Du pakker lett! Jeg hadde bare fått 2 stykk med! 23-25 kg hver! ;)
Bosted Oslo

daktari

Sitat fra: RJK på fredag 26. juli 2024, klokken 23:10
Sitat fra: daktari på fredag 26. juli 2024, klokken 22:58Får å sette 50 kg last i perspektiv: en lett koffert veier ca 2 kg, en tung en 4-5 kg. De tar ca 80 liter. På en typisk sydentur veier en slik kanskje 15 kg totalt ganske full med klær, sko, etc. Så 3 typiske sydenkofferter er sånn ca 50 kg.
Oof, overvekt! Ving har nå 15 kg standard. Sas hadde vel 25 kg.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

RJK

Sitat fra: daktari på fredag 26. juli 2024, klokken 23:12
Sitat fra: RJK på fredag 26. juli 2024, klokken 23:10
Oof, overvekt! Ving har nå 15 kg standard. Sas hadde vel 25 kg.
Noen år siden jeg var på langtur (Asia eller USA), men der var det lov med større bagasje og flere kg totalt i tillegg.

Turene innad i Europa, som gjerne var langhelg-turer, eller tur til "Syden", gikk enten på Carry-on ut og noe sjekket inn på retur (bak til carry-on tatt med på vei ut) så man fikk plass til litt "suvenirer" pakket omhyggelig før innsjekk. eller lettere kofferter. ;)

Trenger litt mindre på 1-3-ukers enn på 4-5-ukers der man og planla litt hamstring, samt at man tok med seg "pasalubong" (suvernirer/gaver til slekt og nær familie) på vei nedover!
Bosted Oslo

torerik

Nå er det mest aktuelt å hive større «bulkete» ting i boksen, som f.eks. barnevogn, spisestol til små barn, etc. Så tenker jeg lever greit med 41 kg (9 kg til festet).

Tenker jeg kanskje skal prøve en av disse, lever fint med litt hale bak (kjører en god del med henger, så rygging skjer med speil). Enyaq er litt høy, det er ikke jeg - sånn sett behagelig å laste bak.
2024 Skoda Enyaq 85X L&K
2015 Volkswagen e-Golf

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA