Hovedmeny

Råd om kjøp TmY - samt finans -

Startet av Stig@tle, mandag 22. juli 2024, klokken 21:06

« forrige - neste »

Stig@tle

Har nå gått i et tre fire mnd å sett og sett på Y. 
Liker utseendet og sitter godt. 
Kjører Kona i dag... 
Har ikke behov - og kan ikke forsvare - annet enn at jeg bare har lyst på en tesla.. hvit - sorte detaljer - felger - og alt mulig fett utstyr man kan kjøpe til denna... 

Er en usikker fyr som er redd for å gjørra feil - for har kjøpt mye ræl og drit av bil... og dermed må ha masse bekreftelser og trenger mange meninger rundt dette jeg tenker på nå. 
Blir noen punkter nedover her.. 

1. Ny el brukt ? 

2. vente på ny versjon som kommer 2025? 

3. performance el lr 4wd 

4. finans : 
godt tilbud de har nå m 3 år med lav rente ? 

Evnt øke huslån m 250' og resten m egenkapital. 

Er det idioti å kjøpe nå ? 
Eller er en brukt 22 mod vel så bra ? Koster jo nesten samma som ny jo? Utrolig å de holder seg i pris.. eller er det bra prutemuligheter nå? 

Vel .. utrolig usikker - men meget lysten på en bil som føles større og mer grom enn kona'n :) 

Deler tanker og takker for de som deler tilbake! 

🏎 Kona. 64kw 2020. 90'km - selges.... En gang

RJK

Har du lyst og råd, go for it!  8)

Så lenge rentetilbudet er lavere enn huslåns-renta, ta 100 % finansiering og spar EK i bank eller et nogenlunde sikkert fond!

Nyt de lave rentene i 3 år, og så banker du ned det du kan og vil med EK og ev. økning av huslånet, men husk å betale tilsvarende ekstra på huslånet slik at du ikke strekker betalingen lengre enn du bør på restlånet.

:+1:
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Moas

Jeg har kjørt mye Kona før vi byttet til Tm3. Vi har vært mest fornøyd med tesla (med vår gamle egolf på en god andre plass). Med de prisene som er på nye Konaer så får du vel mer for pengene med Tesla.
2022 tm3 rwd
2024 Aixam E

Stig@tle

Sitat fra: RJK på mandag 22. juli 2024, klokken 22:49Har du lyst og råd, go for it!  8)

Så lenge rentetilbudet er lavere enn huslåns-renta, ta 100 % finansiering og spar EK i bank eller et nogenlunde sikkert fond!

Nyt de lave rentene i 3 år, og så banker du ned det du kan og vil med EK og ev. økning av huslånet, men husk å betale tilsvarende ekstra på huslånet slik at du ikke strekker betalingen lengre enn du bør på restlånet.

Takk for en fin tilbakemelding!
Tenkte å selge etter 2/3 år - for å gå for en nyere versjon av Y.
Ville du - med disse forutsetningene gjort det samme - 100% finans og betalt 6000 i mnd inntil salg? ( 96 mnd nedbet)

RJK

Sitat fra: Stig@tle på mandag 22. juli 2024, klokken 23:48
Sitat fra: RJK på mandag 22. juli 2024, klokken 22:49Har du lyst og råd, go for it!  8)

Ville du - med disse forutsetningene gjort det samme - 100% finans og betalt 6000 i mnd inntil salg?
Ja, egentlig betalt minimumsbeløpet på lånet!

Og om du har råd, sett en tusing eller to pr. måned inn som ekstra sparing i fond, som og kan brukes til nedbetaling rett før renta går opp, eller betale ned før salg!

Det eneste som kan endre littt, er at jeg personlig hadde nok kanskje ventet til Juniper er i salg/på vei. og bestilt/kjøpt med krav om at den må være den du skal ha.

Det eneste er at det er usikkert når den kommer. Elon Musk har sagt at den ikke kommer i år, men da har han vel først og fremst snakket om det amerikanske markedet. Jeg tror den kommer til Europa i siste kvartal i år,  men det er min spekulasjon!

Når den kommer, kan ev. pre-juniper-biler få et litt ekstra verdifall. Eller, de kan gå litt opp i og med at den kommer uten stalks slik det ser ut, og det kan hende endel ikke liker like godt.

Men forventes å være mer premium med bedre interiør, bedre støydemping og muligens litt mindre stiv i fjæringene, og penere front.

Men jeg tror at de uansett vil holde seg godt i pris, om ikke Tesla og Elon Musk gjør store krumspring med prisene!
Bosted Oslo

Stig@tle

Sitat fra: RJK på tirsdag 23. juli 2024, klokken 00:00
Sitat fra: Stig@tle på mandag 22. juli 2024, klokken 23:48

Ville du - med disse forutsetningene gjort det samme - 100% finans og betalt 6000 i mnd inntil salg?
Ja, egentlig betalt minimumsbeløpet på lånet!

Og om du har råd, sett en tusing eller to pr. måned inn som ekstra sparing i fond, som og kan brukes til nedbetaling rett før renta går opp, eller betale ned før salg!

Det eneste som kan endre littt, er at jeg personlig hadde nok kanskje ventet til Juniper er i salg/på vei. og bestilt/kjøpt med krav om at den må være den du skal ha.

Det eneste er at det er usikkert når den kommer. Elon Musk har sagt at den ikke kommer i år, men da har han vel først og fremst snakket om det amerikanske markedet. Jeg tror den kommer til Europa i siste kvartal i år,  men det er min spekulasjon!

Når den kommer, kan ev. pre-juniper-biler få et litt ekstra verdifall. Eller, de kan gå litt opp i og med at den kommer uten stalks slik det ser ut, og det kan hende endel ikke liker like godt.

Men forventes å være mer premium med bedre interiør, bedre støydemping og muligens litt mindre stiv i fjæringene, og penere front.

Men jeg tror at de uansett vil holde seg godt i pris, om ikke Tesla og Elon Musk gjør store krumspring med prisene!
Ja - kjenner på den - at jeg antagelig venter på juniper... og satser på at de har et godt finansieringstilbud da også. Evnt øke huslånet litt.. 

turfsurf

Når Juniper kommer vil det ta en god stund før det blir rentekampanje på den. Bare se på Model 3. Skal du ha det så regn med at du ikke har ny bil før om ca to år.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

RJK

Nei, jeg og muligens trådstarter, forventer vel ikke rentekampanje på en helt ny/refreshed modell, men mener nok at den har så mye goodies at det likevel er verdt det, over å ta "utgående" versjon mot en rentekampanje som reduserer totalkostnaden!

Det er jo her vurderingen står, hva er mest for pengene i forhold til hva man får slags bil for kronene! Gjeldende TMY er nok fremdeles mye bil for pengene, men i mine øyne bør/må være billigere enn Juniper ved intro.

Men siden Tesla normalt ikke lager biler for å ha et lager tilgjengelig, så vil det i bare liten grad være at man kan velge "utgående" med rabatt, eller nye til fullpris + ev tillegg!
Bosted Oslo

Marzo

Besparelsen av rentekampanjen bli ubetydelig mot verditapet når den nye modellen kommer på markedet.

Ikke uvanlig at biler faller 50 tusen over natten når det kommer ny modell.

I tillegg er det solgt svært mange Model Y som etterhvert skal ut på bruktmarkedet.
Rentekampanjer og utlånsforskrifter gjør også markedet tøffere.

Selv uten rentekampanje så har du mer igjen for å vente på ny modell.

Contango

Kjøp bil før statsbudsjettet. Nesten utenkelig at det vil fortsette med så lite MVA.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en '24 Enyaq.

Quintilian

Sitat fra: Contango på tirsdag 23. juli 2024, klokken 12:40Kjøp bil før statsbudsjettet. Nesten utenkelig at det vil fortsette med så lite MVA.

Denne endringen kommer vel ikke før 2026? Ev gyldig fra januar 2025? I så fall må vel bilen være utlevert senest 31.12?

Contango

Den kommer fra 1. januar året etter, men alle som selger biler slutter med de beste tilbudene dersom det blir høyere avgifter.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en '24 Enyaq.

Stig@tle

Oppdatering !!!!

Da har jeg og frua vært hos Tesla og hatt en times morro på veien.

Husk jeg kommer fra Kona og var utrolig spent på støy osv.

Dagen i dag har vært helt super med bra kontakt med kundebeh på tesla frem til oppmøte og meget hyggelig etter levering av bil også.

Dette var over all forventning. Bilen var helt suveren - lite støy (19' felg) - utrolig deilig med sidestabilitet - og allikevel myk over dumper - alt sammenlignet med kona...

Så jeg er solgt.  Kundebeh forsøkte ikke å prakke på meg - men forklarte litt om dollarkurs som har høynet seg og at de aldri kunne vite når de måtte opp med prisene.

Nå blir det å finne ut farge... jeg sa jeg ønsker meg stealth gray - men han sa bare at det ikke gikk an... ennå nei sa jeg...
Men - det blir nok - dessverre som sinnsykt mange andre - hvit... og klarer ikke bestemme med for hvitt eller sort interiør.
Noen her med erfaring med møkkete hvite seter som er vanskelig å rene??
Og vinterdekkpakken... er det grei pris via Tesla eller er det mye billigere og kjøpe via annenpart?

Og skal jeg gå i "fella" å kjøpe nå - før jeg får solgt kona - for å få billigst mulig pris på bil?

Noen her som har noe å synse om - mtp mulig prisstigning ??

Koker godt i kår'n nå og jeg regner med en natt m lite søvn.. har utrolig lyst på en slik en nå ja...

Og igjen utrolig fornøyd med møtet med selger på tesla!!  Var skeptisk... til mye... :)

Pokker.. snakk om usikker type... skammer meg... er jo bare å kjøpe å bli ferdig... men nå måmjo kona vaskes og poleres og selges ... det er noe jeg virkelig ikke har lyst til å bruke tid på......

RJK

Du kan sikkert spare litt på jalle-felg og billigdekk mot det Tesla leverer. Opp til deg, men hadde nok selv tatt originalt fra Tesla. Hadde ikke orket med å lete rundt!

Ja, Kona er vel ikke helt bilen å sammenligne med, sier jeg som har en selv. Vel er Kona bra på mange måter, men det er en knøttebil og er stump, og lite plass etc.

For nesten ikke noe mere enn hva en ny Kona med litt utstyr koster, får man en bakhjulsdrevet med litt lavere rekkevidde, men den taper seg ikke like mye i motorveihastighet, så tror de i praksis er jevne. Ok TMY lader styggmye raskere!

Ja, selv en LR sammenlignet med toppspekket Kona, er knapt dyrere! Derfor har jeg aldri sett på -24 Kona som aktuell, selv om MYE er langt bedre enn den jeg har (plass, lading, støy, 3-delt bakseterygg, tilhengerlast på krok, HUD og skjerm for fører+++), så er Tesla langt bedre bil for pengene...

HUD, V2L og stalks er vel det nye Kona er bedre på, mer eller mindre!
Bosted Oslo

kaistian

Sitat fra: Stig@tle på torsdag 25. juli 2024, klokken 23:00og klarer ikke bestemme med for hvitt eller sort interiør.
Du kan jo ta en kikk på denne, kanskje den kan hjelpe

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA