Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Fjernlys

Startet av 19quiz76, lørdag 05. januar 2013, klokken 14:26

« forrige - neste »

laumb

Sitat fra: hybridslaven på torsdag 20. desember 2012, klokken 09:40
Kan jo eksportere bilen når en skal selge den også, stort EU-marked.

+1

Endelig noe jeg har "drømt om" i årevis.. Så irreterende å prøve å selge en bil i Norge med smalt marked, siden ingen andre vil betale mer enn nypris for en 5 år gammel bil.

petersv

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 20. desember 2012, klokken 08:27
Sitat fra: PAS på torsdag 20. desember 2012, klokken 08:06
Gir den sterkere motoren bedre kjørelengde ved vanlig og moderat fart??
Jeg har hørt at elektromotorers effektivitet øker med størrelse. Hvorvidt det er fysisk størrelse, effekt eller begge deler er jeg dog usikker på. Det kan altså hente Performance versjonen er marginalt mer effektiv, men tviler på at du merker forskjell i praksis. Forbruket for øvrig er helt avhengig av effekten du henter ut, og jeg tviler sterkt på at du på langturer vil utnytte mer enn 360hk som standardversjonen har. Dvs. forbruket er likt helt opp til ca 360hk effektuttak, deretter klarer Performance å øke forbruket inntil den yter drøye 400hk.

Jeg vil prøvekjøre en ordinær 85kWh før jeg bestemmer meg, for jeg tror faktisk ikke jeg har bruk for de siste 60 hestene! Selv grunnversjonen er en skikkelig krutt-tønne som en vågal sjåfør lett kan dra av veien med. Skulle egentlig ønske alle kjøperne ble sendt på førerkurs, for forsikringspremiene vil stige når nordmenn vant til 100hk diesel plutselig får 360hk el-monster. Jeg har kjørt en del spreke biler, raceriggede biler på bane, go-cart mm, men er ydmyk overfor kreftene jeg nå får i familiebilen.

Følger de samme oppskrifta som Roadster, som jeg tror de gjør, er hardware identisk på standard og performance og forskjellen i software.

Cobos

Jeg er ikke 100% sikker men er rimelig trygg på at motoren i Roadster Sport er bedre enn i den vanlige. Det er mer kontroll på viklingene som skal gjøre at den kan tynes hardere og ikke minst er det en mye bedre PEM i Roadster sport enn i std utgaven. Dermed får du en litt bedre hardware, men sikkert også en hardware som er tynet litt lenger enn i den vanlige utgaven.
Tilsvarende er nok kabling og PEM annerledes mellom P85 og std.

Cobos
Oslo
Model S60
Fantastisk bil i over 2 år, som jeg fortsatt gleder meg til å kjøre.

petersv

#78
Sitat fra: Cobos på torsdag 20. desember 2012, klokken 10:17
Jeg er ikke 100% sikker men er rimelig trygg på at motoren i Roadster Sport er bedre enn i den vanlige. Det er mer kontroll på viklingene som skal gjøre at den kan tynes hardere og ikke minst er det en mye bedre PEM i Roadster sport enn i std utgaven. Dermed får du en litt bedre hardware, men sikkert også en hardware som er tynet litt lenger enn i den vanlige utgaven.
Tilsvarende er nok kabling og PEM annerledes mellom P85 og std.

Cobos

Da vet du mer enn Teslas sjef i Danmark ;) Å ha flere parallelle komponenter i en produksjonsprosess er dyrt og uhensiktsmessig, å bytte SW er en smal sak.

Det du får på Roadster Sport, er justerbart understell, som jo er HW :)

EDIT: Bare så det er klart, jeg vet verken mer enn deg eller Teslas sjef i Danmark, så hver enkelt for gjøre seg opp en mening om hva de tror er rett. Så får vi kanskje fasit senere.

RunarBT

Det er nevnt fleire plasser på mellom anna teslamotors fourmet, at sport utgaven av roadster har HW oppgraderinger. Det er ikkje SW basert etter det eg har fått med meg.

Det samme gjelder 85kWh vanlig model S vs. Performance.

petersv

Sitat fra: Runarbt på torsdag 20. desember 2012, klokken 13:19
Det er nevnt fleire plasser på mellom anna teslamotors fourmet, at sport utgaven av roadster har HW oppgraderinger. Det er ikkje SW basert etter det eg har fått med meg.

Det samme gjelder 85kWh vanlig model S vs. Performance.

Ifølge denne linken har du helt rett:
http://www.caranddriver.com/reviews/2010-tesla-roadster-sport-instrumented-test

De sier det er en ny stator i motoren, men det er alt. Hvorvidt den er brukt i alle 2009 og nyere Roadstere står det ikke noe om. Blir litt skuffa når Tesla ansatte er den dårligste kilden til info om deres biler.

jkirkebo

Roadsteren har håndviklet motor med flere vindinger.

Model S har 900A inverter i standard-utgaven, Performance-utgaven har 1200A inverter. Motoren på Model S er så vidt jeg vet identisk.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA