Hovedmeny

Takstativ til Soul

Startet av Zoe240, torsdag 11. juli 2024, klokken 20:59

« forrige - neste »

Zoe240

Hei

Noen som kan anbefale et godt takstativ til vår Kia Soul 2022-modell?

RJK

Sitat fra: Zoe240 på torsdag 11. juli 2024, klokken 20:59Hei

Noen som kan anbefale et godt takstativ til vår Kia Soul 2022-modell?
Jamfør konfigurator hos thansen.no (fant bare 2021-mod Soul EV), så kan du bruke enten Wingbar Evo eller Wingbar Edge (se vedlagte linker) som nå er på sommerkampanje:

Edge:
https://www.thansen.no/bil/kia-soul-iii-e-soul-204hk/transportutstyr/t135339/g2900-1000/pn1116632

Evo:
https://www.thansen.no/bil/kia-soul-iii-e-soul-204hk/transportutstyr/t135339/g2900-1000/pn995438

Søk med flere alternativer fra Thule:
https://www.thansen.no/bil/kia-soul-iii-e-soul-204hk/transportutstyr/t135339/g2900

Kan legge inn regnr. for å få ev. bedre treff enn jeg fant! Men dette er gode takstativ, men der jeg vil anbefale å velge bort edge-variantene om du skal frakte noe tyngre/mer krevende som et taktelt, da Edge-variantene ikke takler statisk vekt større enn dynamisk vekt.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

hanche

Jeg har et Mont Blanc Xplore takstativ til min 2020-modell. Fungerer utmerket til mine enkle formål. Kjøpt fra Autoload, men firmaet eksisterer visst ikke mer – websiden deres er i hvert fall borte.
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

syklisten

Vi har snart en 2020 Soul i garasjen som erstatning for vår 2016.

Ser på takstativ og har to klare kandidater.
MontBlanc Xplore til 3.719,- fra Mekster (https://www.mekster.no/montblanc-lasthallare-komplett-xplore-alu-790077.html)

Turtle Nordic til 2.376,- fra Skruvat (https://www.skruvat.no/Takstativ-for-Kia-Soul-sk3-2020-P1833949.aspx)

Det Turtle Nordic stativet er jo fryktelig billig. Er det noen som har erfaringer med det?

De to siste alternativene er å ta vårt Thule Wingbar fra 2016-modellen og kjøpe nye føtter til det som passer til 2020-rails (men det blir ikke spesielt billig), eller kjøpe originalt Kia-stativ (4.800,- fra BOS eller 1.500,- brukt og usett fra Finn).
2020 Kia e-Soul
2016 Kia Soul EV - solgt

hanche

Jeg har MontBlanc Xplore selv, og er godt fornøyd med det. Men hadde ikke hørt om Turtle Nordic før, så der kan jeg ikke hjelpe deg.

syklisten

Det Turtle Nordic stativet gikk en del opp i pris. Først oppe i 2.600, og når jeg sjekker igjen nå er det på 2.800. Opererer de som med flybilletter? Prisen justeres etter hvor mange som er interessert og inne og klikker?

Vi endte opp med å kjøpe det originale Kia-takstativet fra Finn.no.
Har i den forbindelse et spørsmål. Er det sånn at det meste av gummilist til T-sporet passer om hverandre mellom forskjellige merker? Kan jeg kjøpe en Thule gummilist fra Thansen som vil passe dette Kia-takstativet?
2020 Kia e-Soul
2016 Kia Soul EV - solgt

RJK

Sitat fra: syklisten på lørdag 19. oktober 2024, klokken 09:53Det Turtle Nordic stativet gikk en del opp i pris. Først oppe i 2.600, og når jeg sjekker igjen nå er det på 2.800. Opererer de som med flybilletter? Prisen justeres etter hvor mange som er interessert og inne og klikker?

Vi endte opp med å kjøpe det originale Kia-takstativet fra Finn.no.
Har i den forbindelse et spørsmål. Er det sånn at det meste av gummilist til T-sporet passer om hverandre mellom forskjellige merker? Kan jeg kjøpe en Thule gummilist fra Thansen som vil passe dette Kia-takstativet?
Ikke testet, men vil tro de fleste bruker lik størrelse i T-sporet, og da burde det jo gå greit!

Men snakk med selger om du får returnert dersom det ikke går. Du finner det jo fort ut, uten å kutte opp eller rive løs noe som helst, så det er salgbart til annen kunde om det ikke passa!
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

syklisten

Fikk satt på det innkjøpte Kia takstativet i helgen, men det plystrer som en full sjømann. Alt av T-spor er dekket med gummilist, så det er ingen åpning (som vanligvis er årsak til slik plystring). Er det et triks med akkurat hvor på taket det skal stå? Det står ikke beskrevet i brukermanualen.

Det ble helt ulidelig etter bare to kjøreturer, så vi måtte ta det av igjen. Heldigvis er det ekstremt lett og raskt å montere og demontere uten verktøy.
Fikk kjørt én tur med en stige på taket, og da var det stille (stigen brøt tydeligvis vinden som skapte plystringen).

[edit] ChatGPT foreslår å surre et tau rundt rørene for å bryte opp luftstrømmen, flytte dem lengre bak på taket, eller sette på rørisolasjon rundt rørene. Da prøver jeg en eller flere av disse og kommer med tilbakemelding.
2020 Kia e-Soul
2016 Kia Soul EV - solgt

hanche

Fulle sjømenn får skylda for mye rart.

Venter spent på fortsettelsen ...

Electric cars in Norway

Sitat fra: syklisten på mandag 28. oktober 2024, klokken 07:53. Alt av T-spor er dekket med gummilist, så det er ingen åpning (som vanligvis er årsak til slik plystring). tydeligvis vinden som skapte plystringen).

Ja ser den. Det blir uling når luftmotstanden spiller munnspill. Kan du ta bort gummilista og sjekkevideoen det blir bedre da eller er ikke det mulig?

syklisten

Nå er takstativet på igjen og jeg har fått prøvd litt forskjellig.
- Flytte den fremste delen litt lengre tilbake på taket hjalp ingenting.
- Surre en bagasjestropp rundt fremste del fungerte derimot veldig bra. Plystring er så godt som vekk.

Ser ikke så lekkert ut, men jeg må prøve å finne et litt anonymt sort tau/strikk som kan brukes permanent.
2020 Kia e-Soul
2016 Kia Soul EV - solgt

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA