Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hvordan få varme i bilen under lading?

Startet av kjølholdt, fredag 04. januar 2013, klokken 15:10

« forrige - neste »

laumb

Sitat fra: erlendwiborg på mandag 11. mars 2013, klokken 21:33
Sitat fra: Epleskreller på mandag 11. mars 2013, klokken 21:24

Fravær av skatter kan også sees på som subsidier og det er naturlig rent samfunnsøkonomisk.. Dette har vært diskutert opp og ned tidligere.

Skal ikke lage en stor debatt ut av det her, men for meg er fravær av skatter og avgifter det samme som at folk får beholde sine egne penger og ikke noe i nærheten av subsidier. Utgangspunktet ditt må være at staten eier alle pengene og deler de ut igjen, mitt er motsatt, nemlig at folk tjener sine egne penger, for så å betale noe i skatt/avgift

Foreslår å flytte denne diskusjonen videre til tråden som allerede eksisterer om emnet.

OleT

#76
Sitat fra: Havebigfun på mandag 11. mars 2013, klokken 20:01
Her komer nye skyer på horisonten :-[:
http://www.hegnar.no/okonomi/politikk/article722409.ece

Vel. HOL refererer til en artikkel som refererer til en artikkel som refererer til en publisert vitenskapelig artikkel. Det er bare å begynne å lese...

"The production phase of EVs proved substantially more environmentally intensive. Nonetheless, substantial overall improvements in regard to GWP, TAP, and other impacts may be achieved by EVs powered with appropriate energy sources relative to comparable ICEVs. "

Originalen ligger her, fritt tilgjengelig: http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/j.1530-9290.2012.00532.x/full

Og hvor Hegnar's "kilde" får dette fra, fatter jeg bare ikke: "The mining of lithium, for instance, is a less than green activity."

Litium utvinnes ikke ved gruvedrift - det utvinnes fra salt fra saltsjøer, særlig et par i Bolivia og Peru.
Rød Model S, 85kWh, "Red Dwarf"
Blå e-UP, "Blue Giant"

Bent

Sitat fra: Havebigfun på mandag 11. mars 2013, klokken 21:31
Jeg tok opp den gamle tråden for å gjøre oppmerksom på Hegnars artikkel:
En livssyklusanalyse i Journal of Industrial Ecology viser, ifølge Bjorn Lomborgs blogg i Wall Street Journal, at nesten halvparten av CO2-utslippet fra en elektrisk bil kommer fra produksjonen av bilen.
Denne diskusjonen hadde vi også tidl- allikevel kan man spørre om Journal of Industrial ecology har et poeng?
Det er vel ikke spesielt oppsiksvekkende at en bil som ikke brenner fossile brennstoff har en stor del av CO2-utslippet sitt i produksjonsleddet heller enn i bruksleddet. Det er jo igrunn hele poenget?

Når det gjelder CO2-utslippet ved bruk, så er den virkelige fordelen ved elbilen at når alle har elbil så er det politikerne som bestemmer hvor mye CO2-utslipp bilparken til enhver tid skal ha. Hvis de synes det er greitt å fôre elbilene med strøm fra brunkull så kan de gjøre dét, og hvis de vil kjøre elbilparken på foss og vind så kan de gjøre dét. Dette er en frihetsgrad som aldri vil finnes med fossilbiler.
Tesla Roadster, 25Mm

Trond Arve

Dette er gammelt nytt, diskutert tidligere her (med tilsvar fra en av forskerne).
Pendler Son - Oslo med Leaf. Kjørt P106 siden 2009, solgt etter 4 år og 70.000 km.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA