Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Hvordan få varme i bilen under lading?

Startet av kjølholdt, fredag 04. januar 2013, klokken 15:10

« forrige - neste »

Rasmus.B

Lørenskog

Blå Nissan Leaf levert 01 februar 2012
Tesla P85 Levert 08 november 2013

Aspiranten

Sitat fra: foxy på mandag 24. desember 2012, klokken 14:55
komfort er definert som å måtte løpe rund bilen for å klappe speilene inn? :))

??

Min Leaf har motoriserte speil.

Men jeg bruker drt ikke. Heller få speilene påkjørt enn siden på bilen :-D
Nissan Leaf

Stig O

Enig. Har aldri brukt de på Audien. Føler de beskytter bedre når de er ute ved parkering.
Odda Hardanger


P85 Pearl white,Tan,Carbon,Pano,Park,Lys,Tech,Lyd,Hattehylle,Dobbeltlader. Midtkonsoll og TSW Nurburgring 20" R2 255/35-20 og 21" 
Byttet Breyton til Work Gnosis 9x22 og 10.5x22 med 245/30-22 og 285/25-22

Bilder
Instagram / stigtronvold

jkirkebo

Sitat fra: foxy på mandag 24. desember 2012, klokken 14:55
komfort er definert som å måtte løpe rund bilen for å klappe speilene inn? :))

Komfort er å ha bred nok garasje så bilen får plass med speilene ute ;)

Jeg har el-innfellbare speil både på Touranen og på Leafen. Tror jeg har brukt de én gang på Touranen og aldri på Leafen...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Havebigfun

Jeg synes den vesentilge fordelen er størrelse og rekkevidde.
Det er vel den første elbilen som konkurrerer med E-klasse, A6 og 5-serie og er overlegen i elbilsammenheng mtp rekkevidde.
Luxus er en fin bigave- subsidert av alle skattebetalere- men ikke nødvendig for meg  8)
Tesla motbeviser de etablerte bilprodusenters påstand at tiden ikke er moden for masseproduserte elbiler- derfor fortjener de ros og støtte.



Øyvind.h

Sitat fra: Havebigfun på tirsdag 25. desember 2012, klokken 19:48
Jeg synes den vesentilge fordelen er størrelse og rekkevidde.
Det er vel den første elbilen som konkurrerer med E-klasse, A6 og 5-serie og er overlegen i elbilsammenheng mtp rekkevidde.
Luxus er en fin bigave- subsidert av alle skattebetalere- men ikke nødvendig for meg  8)
Tesla motbeviser de etablerte bilprodusenters påstand at tiden ikke er moden for masseproduserte elbiler- derfor fortjener de ros og støtte.
Helt enig. Etter at jeg fikk prøve Leaf første gang var jeg helt sikker på at dette var drivlinjen for meg i neste familiebil! Nå er Model S ettertrykkelig plassert som konkurrent av E-klasse, 5-serie og A6, og i utlandet konkurrerer den prismessig mot de størst motoriserte versjonene av disse bilene. Snittprisen på en Model S ligger på drøye 80,000USD + avgifter.

Når det er sagt er ikke Model S noen luksusbil på høyde med S-klasse eller 7-serie etter mitt syn. Det er en premium bil som fungerer greit i segmentet hvor E-klasse, A6 og 5-serie ligger. Den har en ekstremt komfortabel drivlinje, og knuser sine fossile konkurrenter på flere områder, men må se seg grundig slått på andre områder. En rekke kompromisser har gjort Tesla i stand til å levere en stor familiebil med god rekkevidde, og jeg er spent på om disse kompromissene kan viskes bort over tid.

Jeg mener at batteriets kapasitet, fysiske størrelse og pris er de største utfordringene fremover selv om Tesla nå har demonstrert at bilen er god nok til å kunne lanseres. Etter hvert som kapasitet øker og størrelse og pris synker vil kompromissene kunne fjernes helt, og det er ingen grunn til å tro at ikke batterier vil synke i pris samtidig som kapasitet per kg vil øke.

Kompromissene ved at Tesla for øyeblikket er en liten produsent og ikke har de samme mulighetene for tilleggsutstyr som de etablerte er et marginalt problem som vil forsvinne etter hvert som de vokser, så den typen utfordringer bekymrer ikke meg.

Batteriet gjør i dag bilen tung, karosseriet er litt upraktisk etter norsk standard grunnet jakten på lav luftmostand. Sterk motor har de bare satt inn fordi en svak motor ikke ville gjort vesentlig utslag i prisen, i tillegg til at elmotorens størrelse er korrelert med effektivitet (har jeg hørt). Tesla har derfor all grunn til å gi bilen gode ytelser, fordi det tradisjonelt medfører mye høyere pris noe jeg ikke tror er tilfellet for Model S.

'Dette er utfordringer Tesla må løse på mellomlang sikt om de ønsker å etablere seg i et større marked med den såkalte "Gen3".
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

cra

Sitat fra: Aspiranten på mandag 24. desember 2012, klokken 19:00
Min Leaf har motoriserte speil.
Men jeg bruker drt ikke. Heller få speilene påkjørt enn siden på bilen :-D

Praktisk å kunne slå dem inn når man blir sendt opp på det smaleste dekket på ferga. Har sett plenty biler som tar borti kanter på veg opp/ned der. Ikke noe alvorlig, men tuppen på speilet ser så rufsete ut når man er borti. ;)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

tomrh

Sitat fra: cra på onsdag 02. januar 2013, klokken 08:06
Sitat fra: Aspiranten på mandag 24. desember 2012, klokken 19:00
Min Leaf har motoriserte speil.
Men jeg bruker drt ikke. Heller få speilene påkjørt enn siden på bilen :-D

Praktisk å kunne slå dem inn når man blir sendt opp på det smaleste dekket på ferga. Har sett plenty biler som tar borti kanter på veg opp/ned der. Ikke noe alvorlig, men tuppen på speilet ser så rufsete ut når man er borti. ;)
Off-topic: Motoriserte speil har også en annen anvendelse utenom ren komfort. Var vel en på trilling-forumet som i sommer mente han fikk noe bedre rekkevidde ved å kjøre med dem innslått. Ikke akkurat lovlig, men iflg. http://tinyurl.com/89g5u8u reduseres luftmotstanden med 5% på en Audi A2 ved å fjerne dem helt.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Oreo

Sitat fra: skatvalsbygg på onsdag 02. januar 2013, klokken 10:08
Sitat fra: cra på onsdag 02. januar 2013, klokken 08:06
Sitat fra: Aspiranten på mandag 24. desember 2012, klokken 19:00
Min Leaf har motoriserte speil.
Men jeg bruker drt ikke. Heller få speilene påkjørt enn siden på bilen :-D

Praktisk å kunne slå dem inn når man blir sendt opp på det smaleste dekket på ferga. Har sett plenty biler som tar borti kanter på veg opp/ned der. Ikke noe alvorlig, men tuppen på speilet ser så rufsete ut når man er borti. ;)
Off-topic: Motoriserte speil har også en annen anvendelse utenom ren komfort. Var vel en på trilling-forumet som i sommer mente han fikk noe bedre rekkevidde ved å kjøre med dem innslått. Ikke akkurat lovlig, men iflg. http://tinyurl.com/89g5u8u reduseres luftmotstanden med 5% på en Audi A2 ved å fjerne dem helt.
Fremtiden for elbiler står og faller neppe pga innfellbare speil, men klart en fordel å ha denne muligheten. Nå er det vel en prototype på Model X med kamera istedetfor speil, kun i den hensikt å minske luftmotstanden. Slik nytenkning tar lang tid å bearbeide inn i lovverket for de som skal godkjenne bilen(e) for bruk på offentlig vei.
Sør-Trøndelag, x-Hvit Nissan LEAF, 19.01.12-13.05.13
Tesla Model S, P85+ #P12xx/VIN 14 4xx 11.09.13
Tesla Model X, 100D 17.12.2017

Havebigfun


timingbeltkiller

Sitat fra: Havebigfun på tirsdag 25. desember 2012, klokken 19:48
Tesla motbeviser de etablerte bilprodusenters påstand at tiden ikke er moden for masseproduserte elbiler- derfor fortjener de ros og støtte.
Tesla er konkurransedyktig fordi den opererer i en klasse hvor masseproduksjon er fraværende.
Og hvor kjøperne har flusst med gryn og ikke bryr seg om pris når de finner noe de vil ha.
Norge og delvis USA er et særtilfelle pga statlig subsidiering av salgsprisen.

Derfor er det ikke noe handicap for Tesla å produsere  bare noen titusen biler per år i  motsetning til biler i Leaf-klassen som er i et segment med produksjon i hundre tusener opp til millioner.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

erlendwiborg

#71
Sitat fra: timingbeltkiller på mandag 11. mars 2013, klokken 21:16
Norge og delvis USA er et særtilfelle pga statlig subsidiering av salgsprisen.

Tesla er ikke subsidiert med en eneste krone i Norge. Det er riktignok avgiftsfritak, men det er langt fra subsidiering...

Epleskreller

Sitat fra: erlendwiborg på mandag 11. mars 2013, klokken 21:20
Tesla er ikke subsidiert med en eneste krone i Norge. Det er riktignok avgiftsfritak, men det er langt fra subsidiering...

Fravær av skatter kan også sees på som subsidier og det er naturlig rent samfunnsøkonomisk.. Dette har vært diskutert opp og ned tidligere.
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

Havebigfun

Sitat fra: Havebigfun på mandag 11. mars 2013, klokken 20:01
Her komer nye skyer på horisonten :-[:
http://www.hegnar.no/okonomi/politikk/article722409.ece
Jeg tok opp den gamle tråden for å gjøre oppmerksom på Hegnars artikkel:
En livssyklusanalyse i Journal of Industrial Ecology viser, ifølge Bjorn Lomborgs blogg i Wall Street Journal, at nesten halvparten av CO2-utslippet fra en elektrisk bil kommer fra produksjonen av bilen.
Denne diskusjonen hadde vi også tidl- allikevel kan man spørre om Journal of Industrial ecology har et poeng?


erlendwiborg

Sitat fra: Epleskreller på mandag 11. mars 2013, klokken 21:24

Fravær av skatter kan også sees på som subsidier og det er naturlig rent samfunnsøkonomisk.. Dette har vært diskutert opp og ned tidligere.

Skal ikke lage en stor debatt ut av det her, men for meg er fravær av skatter og avgifter det samme som at folk får beholde sine egne penger og ikke noe i nærheten av subsidier. Utgangspunktet ditt må være at staten eier alle pengene og deler de ut igjen, mitt er motsatt, nemlig at folk tjener sine egne penger, for så å betale noe i skatt/avgift

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA