Ladeklubben absurd dyrt i Marburg, Tyskland. Er det vanlig?

Startet av derwaechter, mandag 08. juli 2024, klokken 20:06

« forrige - neste »

derwaechter

Skulle bruke 11 kw ladere til Stadtwerke Marburg (sentralt i Tyskland, nord for Frankfurt) og fikk bakoversveis av prisene i Ladeklubben.

Drop in lading uten deres egen ladekort gjennom app eller QR kode på stolpen koster 0,38 EUR/kWh (4,4 NOK) (har man ladekort koster det enda mindre, men den må bestilles på forhånd) mens Ladeklubben vil ha hele 7,31 NOK/kWh.

Det er jo helt absurd mye mer uten at jeg ser merverdi bortsett fra at jeg kan bruke chippen isteden for app. Men det betyr fint lite.

Hvorfor er det så mye dyrere? Og er det sånn overalt?
Tesla Model Y 2024

Nissan Leaf 2014

vinterdekk

Sitat fra: derwaechter på mandag 08. juli 2024, klokken 20:06Hvorfor er det så mye dyrere? Og er det sånn overalt?

Jeg antar at forklaringen ligger i at Ladeklubben får automatisk tilgang til mange ladeoperatører igjennom sin app-leverandør DeftPower, og at Elbilforeningen ikke styrer prisene for disse.

Ladeoperatørene som Elbilforeningen har en avtale med koster omtrent det samme, eller gjerne litt under, drop-in prisene har jeg observert.

Det kunne vært ok med ett filter i appen eller ett ikon for å skille på Ladeklubbens ladeoperatørmedlemmer og "de andre".
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

derwaechter

Sitat fra: vinterdekk på mandag 08. juli 2024, klokken 21:47Det kunne vært ok med ett filter i appen eller ett ikon for å skille på Ladeklubbens ladeoperatørmedlemmer og "de andre".

Og en tydelig varsel. Undersøkte flere her i området og det er enda verre. Vi snakker mer en dobbelt så høy pris i Ladeklubben.

Jeg må si at jeg føler meg lurt av Elbilforeningen. De markedsfører Ladeklubben og brikken som en bra løsning i Europa mens den i realiteten (i hvert fall her i området) er latterlig dyrt.
Tesla Model Y 2024

Nissan Leaf 2014

vinterdekk

Sitat fra: derwaechter på mandag 08. juli 2024, klokken 23:54
Sitat fra: vinterdekk på mandag 08. juli 2024, klokken 21:47Det kunne vært ok med ett filter i appen eller ett ikon for å skille på Ladeklubbens ladeoperatørmedlemmer og "de andre".

Og en tydelig varsel. Undersøkte flere her i området og det er enda verre. Vi snakker mer en dobbelt så høy pris i Ladeklubben.

Jeg må si at jeg føler meg lurt av Elbilforeningen. De markedsfører Ladeklubben og brikken som en bra løsning i Europa mens den i realiteten (i hvert fall her i området) er latterlig dyrt.

Ja det er stor variasjon på roamingpris, og jeg har observert en og annen feilprising. Så man bør i alle fall sjekke litt og kanskje skaffe seg ett Elli kort så får man ett pristak når man ladet på ukjente nettverk. Elli har flat pris, med ulike priser for hvert land.
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

derwaechter

Tesla Model Y 2024

Nissan Leaf 2014

Magne St

Etter spørsmål til ladeklubben, fekk eg følgande svar.

Prisen for lading settes av ladeselskapet som formidler denne prisen via et huber (eks Hubject).
Prisen fastsettes typisk for ett kvartal av gangen en måned før kvartals slutt.
Det er ikke uvanlig at en del av ladeselskapene sine priser ut på roaming er høyere enn sine egne.

Det er tekniske og taktiske grunner til dette.
- Teknisk da de setter en pris for AC og en annen for DC/HPC.
- Taktisk da de ønsker å bygge en kundedatabase som har en teoretisk verdi.
Kewet i perioden 1998 til 2015 (Ca 180 000 km)
ZOE Q210  (2015 - 2024)
I-Pace         (2022 -          )

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA