Hovedmeny

Bo og leve i en Tesla?

Startet av JonM, fredag 05. juli 2024, klokken 15:56

« forrige - neste »

RJK

Som @Turfsurf sier, en TMX 7-seter er nok et greit alternativ med seter som faktisk kan legges ned i motsetning til 6-seterne, og og gir mer plass i høyden innvendig!

Om vinteren kan det kanskje gå å ikke ha strøm på hele tiden, men matvarer som krever kjøling og ikke frysing, skal jo og overleve. Det er den maten det er lettest å bli matforgiftet og syk av. Ergo er det nok langt flere timer i døgnet bilen ikke bør stå helt av!
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

JonM

Mitt problem med Tesla modell X er fraværet av en takboks. Har jeg en 7-seter så mister jeg plass til meg selv og.

Men det finnes de 5-seterne med nedfellbare seter hvor jeg kan få plass til ganske så mye! Ekstra plass i høyden hjelper på og .. Kan jo være aktuelt å gå for noe som den her?
Med garanti i 3 nye år så kan det være et greit kjøp, enda det er en del stivere pris ...

JonM

Forsikring på disse bilene koster en halv husleie da ..  :-\

RJK

Sitat fra: JonM på lørdag 13. juli 2024, klokken 21:22Mitt problem med Tesla modell X er fraværet av en takboks. Har jeg en 7-seter så mister jeg plass til meg selv og.

Men det finnes de 5-seterne med nedfellbare seter hvor jeg kan få plass til ganske så mye! Ekstra plass i høyden hjelper på og .. Kan jo være aktuelt å gå for noe som den her?
Med garanti i 3 nye år så kan det være et greit kjøp, enda det er en del stivere pris ...
Tror du må lete lenge for å finne en 5-seter om de finnes. Men de bakerste setene tar jo nesten ikke mer plass når de er lagt ned.

Takboks kan erstattes av bagasjeboks på kroken, med mindre du tenkte å ha begge deler, eller må bruke hengerfestet til sykkel, selv om mange av de kan få utvidet plass til også å ta med 1 stk sykkel i tillegg De som baserer seg på å festet på sykkelstativ ihvertfall!!
Bosted Oslo

JonM

Sitat fra: RJK på lørdag 13. juli 2024, klokken 21:55
Sitat fra: JonM på lørdag 13. juli 2024, klokken 21:22Mitt problem med Tesla modell X er fraværet av en takboks. Har jeg en 7-seter så mister jeg plass til meg selv og.

Tror du må lete lenge for å finne en 5-seter om de finnes. Men de bakerste setene tar jo nesten ikke mer plass når de er lagt ned.

Takboks kan erstattes av bagasjeboks på kroken, med mindre du tenkte å ha begge deler, eller må bruke hengerfestet til sykkel, selv om mange av de kan få utvidet plass til også å ta med 1 stk sykkel i tillegg De som baserer seg på å festet på sykkelstativ ihvertfall!!

De finnes! Her er et eksempel https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=281252011
Får ganske greit med plass  uten setene. Kan kanskje erstatte med bagasjeboks på kroken, ja ..

RJK

Sitat fra: JonM på lørdag 13. juli 2024, klokken 22:07
Sitat fra: RJK på lørdag 13. juli 2024, klokken 21:55

De finnes! Her er et eksempel https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=281252011
Får ganske greit med plass  uten setene. Kan kanskje erstatte med bagasjeboks på kroken, ja ..

Nå var det mer ment som et retorisk spørsmål, siden jeg utgår fra at det er solgt svært få 5-setere. De fleste stod nok mellom 6 eller 7 seter ved kjøp!

Her er forresten en sammenligning mellom de 3 konfigurasjonene, så ser du bedre hvor mye plass du taper mot 7-seteren.

Bosted Oslo

JonM

Jeg finner faktisk ingen 7-setere med nedfellbare seter og gratis ladning. 5-setere finnes, derimot.  :police:

automat

Sitat fra: JonM på lørdag 13. juli 2024, klokken 22:31Jeg finner faktisk ingen 7-setere med nedfellbare seter og gratis ladning. 5-setere finnes, derimot.  :police:
Det stemmer. 7-seter-versjonen med nedleggbare seter på andre seterad kom høsten 2017. Biler med gratis superlading «for life» var stort sett ferdig utlevert innen april 2017. Slengere som er registrert senere enn dette er etter all sannsynlighet gammel versjon/overligger.

Det skjedde ganske mye endringer med TMX sommeren 2017
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Electric cars in Norway

Sitat fra: automat på lørdag 13. juli 2024, klokken 23:16
Sitat fra: JonM på lørdag 13. juli 2024, klokken 22:31Jeg finner faktisk ingen 7-setere med nedfellbare seter og gratis ladning. 5-setere finnes, derimot.  :police:
Det stemmer. 7-seter-versjonen med nedleggbare seter på andre seterad kom høsten 2017. Biler med gratis superlading «for life» var stort sett ferdig utlevert innen april 2017. Slengere som er registrert senere enn dette er etter all sannsynlighet gammel versjon/overligger.

TMX er jo helt konge å sove i. Se bare på de gamle videoene til Bjørn Nyland. Han har sovet mye i sin.

hELgenen

Sitat fra: Electric cars in Norway på søndag 14. juli 2024, klokken 06:59
Sitat fra: automat på lørdag 13. juli 2024, klokken 23:16

TMX er jo helt konge å sove i. Se bare på de gamle videoene til Bjørn Nyland. Han har sovet mye i sin.

Ja Bjørn sov nok bedre i sin model X enn han har gjort i det nye huset...

Electric cars in Norway

Sitat fra: hELgenen på søndag 14. juli 2024, klokken 08:57Ja Bjørn sov nok bedre i sin model X enn han har gjort i det nye huset...
spot on

Men fått partner og slettet gjeld nå. En god løsning sier han selv på sin video.

All respekt til Bjørn. Kunnskapsrik og genuint opptatt av elbil, klima&miljø. Fin fyr :+1:

TeslaK

Kan jo vurdere å kjøpe en ny Model Y. Da har du i hvertfall garanti mens du studerer. Blir vel i overkant av 1000 i forsikring og kanskje ca. 5000 på billånet pr mnd.
2019 Tesla Model S Performance
2022 Tesla Model 3 RWD

JorEl

Sitat fra: TeslaK på lørdag 14. september 2024, klokken 21:50Kan jo vurdere å kjøpe en ny Model Y. Da har du i hvertfall garanti mens du studerer. Blir vel i overkant av 1000 i forsikring og kanskje ca. 5000 på billånet pr mnd.
Nå er det kanskje litt bedre, siden:...

1 års gratis Supercharging
Gjelder for nye, skreddersydde bestillinger og forhåndskonfigurerte Model Y som leveres mellom 8. november 2024 og 31. desember 2024.
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3

"He is just our CEO. He cannot be trusted. Therefore we have no responsebility".

Electric cars in Norway

Sitat fra: JorEl på fredag 22. november 2024, klokken 12:42
Sitat fra: TeslaK på lørdag 14. september 2024, klokken 21:50Kan jo vurdere å kjøpe en ny Model Y. Da har du i hvertfall garanti mens du studerer. Blir vel i overkant av 1000 i forsikring og kanskje ca. 5000 på billånet pr mnd.
Nå er det kanskje litt bedre, siden:...

1 års gratis Supercharging
Gjelder for nye, skreddersydde bestillinger og forhåndskonfigurerte Model Y som leveres mellom 8. november 2024 og 31. desember 2024.
Ja med fri SC i et år må det jo være en perfekt bil å bo i. Men liten plass ift sove/bo sammenlignet med flere andre biler da. Mener vi snakket om dette også da. Men klarer man det i en TMY så blir det billig og jeg mener å huske han nevnte eldre TMS med gratis SC og da blir jo TMY høyere og bedre slik sett

JonM

Hei dere!

Følte jeg måtte komme tilbake å oppdatere dere, la litt fra meg tråden etter at jeg kjøpte meg en TMX 2017 med gratis lading i august. Har fått kjørt den opp til nord, og har bodd i den hele tiden mens jeg har studert her oppe.

Jeg har blitt ringt opp av aviser som ble veldig interessert i dette boprosjektet, men ønsker egentlig ikke så mye publisistet rundt dette. Enda jeg trives godt i bilen, og det har fungert bra å bo i den, så føler jeg litt på stigmaet det er å bo alternativt. Jeg er ganske avhengig av offentlige tilbud til toalettbesøk, matlaging, parkering, avfall og plass å stå, og det å ta seg til rette på områder på det offentliges premisser uten å betale for kommunale avgifter, arealer etc. føles litt feil.

I praksis går det likevel bra. Jeg har en 75D, noe som gjør at jeg ofte (så og si daglig!) må superlade, men dette kombinerer jeg med toalettbesøk på morgenen samtidig som å handle inn frokost på butikken like ved superladerne. Kan spise i fred mens bilen fyller opp strøm fra natta før. Og dere som lurer på hvordan daglig superlading påvirker batteripakken? Siden jeg kjøpte bilen med 92% kapasitet, så mener jeg den er sunket til rundt 88%. Det skal nevnes at jeg har kjøpt bilen fra forhandler med utvidet garanti til 2027 /+50.000 km. Tenkte dette var lurt, ettersom mye kan gå galt når man bruker bilen såpass mye. Går pakka under 70%, så skal det gå på garantien, men usikker på om det blir tatt godt imot med mitt bruk  :angel: . Betaler rundt 2400 i mnd for full kasko, når det gjelder forsikring.

Har funnet meg noen gode plasser å stå, som både er sentrumsnært og med så lite sjenanse for andre som mulig. Har tilgang på utedo der jeg står om behovet melder seg, men gjør unna det meste toalettbesøk der jeg lader og på studiet. Har også dusj på studiet. Vurderer kjøp av abonnoment hos treningssenter for å få en mer fleksibel dusjtilgang, spesielt når jeg kommer til å reise mer på våren/sommer. Kan være fint å bruke det for å strekke på seg litt også - er tidvis mye stillesitting i bilen.

Når det kommer til matlaging, så har jeg ikke helt klekt koden. Jeg kjøpte inn kjøleskap, batteripakke, vannkoker og en airfyrer, og har levd med dette. Jeg har et kjøleskap (Alpicool cx30) som passer perfekt bak passasjersetet fremme. Det står i 12v'en fremme, og går når jeg er i bilen. Den siste tiden har det vært så kaldt at det går helt fint at den er av når bilen er tom. Det er bra med plass i den, og har vendt meg til duringen fra kompressoren de gangene den føler at den må kjøle ned beholderen, og våkner ikke av dette på natten. Det fine med denne, er at jeg kan åpne denne fra førersetet. Det er bare å strekke ut armen, åpne opp lokket, og plukke meg ut det jeg vil ha. Må føle meg frem, men veldig praktisk å ikke måtte gå ut av setet, skulle man ønske seg en kald brus eller smøreost til frokosten.

Airfryeren har jeg også brukt, og den får fint plass i trunken sammen med batteripakken. Det ligner en ovn med mye plass, men har sett at det finnes mikrobølgeovner med varmluftsfunksjon. Da hadde utvalget man kunne laget blitt enda større. Jeg klarer å presse inn en Grandiosa i den, og det fungerer greit. Fiskepinnene blir også gode, og enda jeg klarer å lage variert mat med det, så ser jeg samtidig at jeg sliter med grønnsakene. Disse må ofte kuttes opp og bearbeides, og dette er upraktisk når man helst ikke skal ha avskjær på gulvet, og har lite plass og en ganske umulig arbeidsstilling inne i bilen. Det er upraktisk å kokkelere, og er ikke så glad i mat må kuttes opp og som krever mye oppvask. Jeg kunne stått utenfor å fryst, men det enkle er ofte det enkleste, og jeg ender ofte opp med ferdigmat som kan slenges i airfryeren. (dessverre)  :-\
Ofte får jeg brukt mikroen på studiestedet mitt, og da får jeg meg et varmt måltid hver dag, uten å måtte tenke på å gjøre det i bilen.

Batteripakken (Ecoflow Delta 2 Max) gir meg nok strøm for kanskje 4 måltider før den må lades. Jeg har prøvd å lade den via det bakre 12v-uttaket, men dette går utrolig sakte, og har jeg på WiFi for å måle hastigheten, så bruker den faktisk mer strøm enn jeg får ladet på det. Har også prøvd å installere permanent 12v, men røk en sikring. (Om noen vet hvordan denne kan byttes, så rop gjerne ut!). Lader derfor denne fra tid til annen i stikkontakter rundt om.

Bilen holder bra på varmen i camp mode, og fint med vifta som sørger for gjennomlufting. Har bretta en overmadrass (Jysk T50 150x200) i to som jeg ligger på, og kan slå ut om man skal være to. Skal man bo permanent, så er det fint å slippe unna luftmadrasser, så har både dyne og puter. Denne madrassen ligger på de to sammenfallbare setene, og jeg kan brette den i to for å få opp baksetene, og brette den i to for å få tilgang på trunken. På passasjersiden har jeg et slags skap av skuffer der jeg har klær og noe kjøkkenutstyr å tørrvarer. her er seteryggen oppe, ettersom den ikke går helt ned pga. kjøleskapet. Har festa skuffene med sikkerhetsbeltet.

Har fått plass til det turutstyret jeg har behov for. Flere varme plagg, ski har jeg klart å legge oppunder taket, og sko og utstyr ligger under senga eller i frunken eller under setene. Føler ikke det er noe jeg trenger som jeg ikke har fått plass til.

Egner det seg å bruke en modell X som sitt hjem? Jeg har ikke hatt store kostnader på bilen, ettersom den fikk en gjennomgang før den ble solgt. Har vært en vindusmotor som jeg fikk på garanti i høst, og har fått varsel om en batterisikring som skal byttes (også på garanti). Noe som likevel bekymrer meg, er ising på bilen. Når jeg er over tid i bilen, så smelter snøen på taket, og legger seg ofte som is på de kaldeste dagene når jeg forlater bilen. vinduene blir blokkert av is på førersiden, og jeg må forsikre meg med å avise eller fjerne såpass med is at vinduene går ned for å åpne dørene. Dørene fryser forresten også fast, så hører dørmotorne også sliter. Falcon-dørene går det likevel bedre med, og har ikke hatt like store problemer med å åpne disse. Legger seg også mye snø i hjulbuen og i hjulene, når man kjører ute, så dette må regelmessig skuffes bort. Vet det finnes en spray, så skal se om det løser problemet.

Alt i alt, så må jeg takke så mye for tips her inne! Kan ikke klage over hvordan jeg har det per nå. Klart det er mer praktisk med en hybel, men har vært en nokså billig løsning i et boligmarked som bare ser ut til å stige. Jeg klarer meg uten jobb på siden av studiene, og enda jeg har måttet påkostet bilen med rundt 30.000 i batteripakke, ovn, kjøleskap ++, så er dette enkeltinvesteringer er kostnadene totalt på nivå med en studenthybel (enda min har hjul og autopilot).

Jeg så også Model Y kom med gratis superladning for et år, og tenkte dette også kunne vært en løsning for noen. Samtidig så vil nybil gi et ganske stort prisfall på en bil, så man må tenke litt på den måten og. Skal man selge etter et år, så er jeg skeptisk til å kjøpe ny Model Y, men kanskje er det en bil man ønsker seg over lengre tid og kan "spare inn" noe av kostnadene av den ved å bo i den et år, så kan det være en fin løsning!

Har vurdert å selv gi en tour av bilen dersom andre er inne på samme tanke som meg, og om noen skal ha ny model Y, så har jeg koder å gi vekk ;) Er YouTubere som lever i Model Y og klarer seg i det.
Still meg gjerne spørsmål om det er noe dere lurer på =)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA