Hovedmeny

Bo og leve i en Tesla?

Startet av JonM, fredag 05. juli 2024, klokken 15:56

« forrige - neste »

daktari

Han fyren som levde i bil i nærområdet; det iset godt på innsiden av vinduene om vinteren. Så det er tykk sovepose m.m.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

RJK

Jeg har samme tilnærming som @Rosstopher, og støtter det å tenke litt utradisjonelt. Tnker veldig på å gjøre noe tilsvarende når datteren min en gang flytter ut, men da går jeg kanskje for en campingbil. Og håper dette er langt vanligere å finne enn nå, når batteriene ser ut til å bli lettere, mer energitette og dessuten langt billigere.

Men her er det fort gjort at finansieringen kommer ut dyrere enn ice-bil, vogn og drivstoff om man er nøktern. Og som nevnt før, dette er uansett helt opp til deg å avgjøre.

Rådene er mer ment som tanker du må ha gjort deg opp en formening om. Det er fullt mulig, men jeg tror likefullt at TMS innebærer en større økonomisk risiko enn hva som gavner en studentøkonomi.

Alternativene kan jo selvsagt og gå skeis, men vil antagelig komme billigere ut om man er noe nøktern til bilvalget. Og er man villig til å lære seg å mekke litt selv, vil nok en ice være en bedre start som ikke trenger å koste deg like dyrt.

B96 eller BE er kun nødvendig om du ikke faller inn under "campingvognreglene. Dvs bilens totalvekt og maks totalvekt på vogna skal til sammen være under 3 500 kg, og innenfor hva bilen kan trekke (det som setter størst/først begrensning.

B96 øker grensen til 4 250 kg, mens med BE kan bil veie 3500 kg alene, og henger kam ha totalvekt opp til 3500 kg, men må være innenfor faktisk vekt lik eller mindre enn hva bil kan trekke.

En dieselbil vil fort kunne trekke relativt store vogner, med 1600-1800 kg mulig innenfor campingvognregelen, men pga egenvekta og klare begrensninger på hva endel elbiler kan trekke, så må man gjerne ta til takke med en mindre vogn, uten at jeg helt ser at det blir et stort problem for en enslig student.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

JonM

Sitat fra: daktari på fredag 05. juli 2024, klokken 22:32Han fyren som levde i bil i nærområdet; det iset godt på innsiden av vinduene om vinteren. Så det er tykk sovepose m.m.

Med camping-mode så slipper man både ising på ruter (som er et stort problem i campere!) og tykke soveposer.

Når det kommer til campere: Jeg tror også vektbegrensning er en faktor. Det å ha en tung camper som eneste bil er også temmelig uøkonomisk til hverdags, og ikke spesielt hendig å bruke dette. Har også sjekka ut muligheten for å kjøpe El-van! Kjøpe en Maxus EV80 og bygge om, men her blir også kostnadene ganske store ..

Jeg kommer til å bo i Alta, så disse campere må også være godt isolerte om de skal holde i vinterkulda.. og alt dette veier litt.

Jeg kan klare litt ekstrakostnader, og kan når som helst korttidsleie for en måned om bilen trenger større reperasjoner. Har økonomi til å ta risiko (evnt. kjøpe bil med mindre risiko), men tanken er jo å kunne SPARE litt..

Og hører jo fra dere at det ikke virker særlig troverdig at jeg skal klare det. Hva er oddsen for at jeg kommer meg gjennom et år og 25k kilometer uten reperasjoner?  :laugh:

Uansett gøy å tenke utradisjonelt, og kan ikke helt se hvilke andre kjøpere som ville hatt bedre nytte av disse eldre Teslaene ..

What-a-watt

Fra 0 til 150.000.-. Helt umulig å forutsi. Nå har du fått så mange varsler at du må nesten ta avgjørelsen selv. Jeg har en 2018 Model S som har gått 95.000 km. Siden september 2023 har den vært 4 ganger på verksted, og den 5te står for tur. Kost hittil ca. kr. 23.000. Deilig bil, men blir litt sliten av høre etter ulyder....

Skiftet bakluke motor (fikk den på reklamasjon)
Skiftet høyre dørhåndtak
Skiftet høyre vindusmotor
Skiftet venstre kondensor (HVAC)
Glemte denne. Bilen måtte taues til verksted. Kostet 12.000,-, men batteriforsikringen tok halvparten (egenandel 6.000.-- Battery cooler/Heater byttet)

Electric cars in Norway

Sitat fra: JonM på fredag 05. juli 2024, klokken 23:20Jeg kan klare litt ekstrakostnader, og kan når som helst korttidsleie for en måned om bilen trenger større reperasjoner. Har økonomi til å ta risiko (evnt. kjøpe bil med mindre risiko), men tanken er jo å kunne SPARE litt..

Just do it👍 du har det som skal til for å klare dette.

What-a-watt

Sitat fra: Electric cars in Norway på lørdag 06. juli 2024, klokken 00:14Just do it👍 du har det som skal til for å klare dette.

@ECIN: Hva slags Tesla har du egentlig? Aldri fått med meg det.

automat

Denne boformen havner fort utenfor det friluftsloven/allemannsretten gir åpning for (2 døgn / 150m fra hus / utmark) Da trenger man i tilfelle grunneiers tillatelse for å overnatte.

Sørg for å ha folkeregistrert adresse hos noen. Alternativet er å stå registrert som "uten fast bopel". Det har konsekvenser for tjenester fra det offentlige, samt bank og forsikring. Jeg vil fraråde å gå for "uten fast bopel" før man har satt seg nøye inn i det.

Ikke undervurder behovet for tilgang til toalett, også på nattestid. Løsninger som passer til turbruk egner seg ikke nødvendigvis som permanent løsning. Det samme gjelder forsåvidt matlaging.

Plassbehov er nevnt. Vi snakke om flytte inn i noe på størrelse med et fjelltelt. Igjen, det er forskjell på turbruk, og det å bo permanent.

En personbil er dårlig isolert, så man vil ha høyt varmetap. Å bo i en Tesla gjennom en vintersesong vil fort påføre varmeapparatet ekstra slitasje tilsvarende 50-60.000km.

Generelt er jeg skeptisk til de første årgangene av mod S. De har en svakhet med vanninntrenging i batteriet. Og det virker som Teslas fiks har mer som mål at batteriet skal vare garantitiden ut, fremfor å være en forbedret løsning. Unntaket er de bilene som har fått helt nytt batteri.

Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

turfsurf

Sitat fra: automat på lørdag 06. juli 2024, klokken 15:40Sørg for å ha folkeregistrert adresse hos noen. Alternativet er å stå registrert som "uten fast bopel". Det har konsekvenser for tjenester fra det offentlige, samt bank og forsikring. Jeg vil fraråde å gå for "uten fast bopel" før man har satt seg nøye inn i det.

Ikke undervurder behovet for tilgang til toalett, også på nattestid. Løsninger som passer til turbruk egner seg ikke nødvendigvis som permanent løsning. Det samme gjelder forsåvidt matlaging.

UFB er noe som frustrerer det offentlige grenseløst. Hadde jeg vært singel med den inntekten jeg har nå hadde jeg vurdert det veldig seriøst, kjøpt en ny Model X eller Buzz. Bor man ved kysten er vel seilbåt en enklere løsning.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

JonM

Gratis strøm kjernen i Tesla-planene. Ettersom nyere Teslaer (2017-) ikke leveres med gratis lading, så er det der grensa går for min del. Men det finnes sånne modeller som har fått nytt batteri på garanti (som igjen ofte gir videre utvidet garanti på batteriet.).

Er dette en modell der feil fra 2012-13 er blitt rettet noe opp i?

Og hva tenker dere ift. forsikring?  Kasko (2000/mnd) eller ansvar (500/mnd)?

What-a-watt

Mener det er dette som gjelder:

Deler som erstattes under den originale nybilgarantien dekkes kun for resten av den originale garantien. Det er ingen forlengelse.

daktari

Sitat fra: What-a-watt på søndag 07. juli 2024, klokken 18:25Mener det er dette som gjelder:

Deler som erstattes under den originale nybilgarantien dekkes kun for resten av den originale garantien. Det er ingen forlengelse.
Det er visst ikke i tråd med norske forbrukerkjøpsregler.
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

What-a-watt

Det er fullt mulig at du har rett. Lest litt forskjellig. Men det er iallfall betydelig begrenset i forhold til nybilgaranti. Men vi bør nok snakke om reklamasjon.

daktari

Ja, det jeg tenkte. Mener å ha lest om noen saker knyttet til rust, der forhandler fikset rust før 5 år, så rustet det igjen etter to år og nektet utbedring på det de fikset. Men forhandler tapte saken.

Hvis ikke dette er den generelle regelen så vil selger alltid forsøke å utbedre mangler kun til å passere de første 5 årene. Vinn-vinn: slipper utgifter til utbedreinger, tjener penger på verksted istedet.

Ellemelle

Reklamasjon er 5 år, det vil si at på en 2013 må batteriet ha røket innen 2018 for å eventuelt utløse en teoretisk ny 5 års reklamasjonsrett.

Denne ville igjen ha utløpt i 2023.
Konklusjon: glem det. Finnes ingen mulighet for reklamasjon.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA