Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Bo og leve i en Tesla?

Startet av JonM, fredag 05. juli 2024, klokken 15:56

« forrige - neste »

JonM

Noen som har prøvd å bo i en Tesla Model S?
Jeg er på utkikk etter både bil og hjem, og har funnet ut at en del Teslaer kommer med gratis lading! Elbilene er også (relativt) romslige og derfor har jeg vært inne på muligheten av å bruke den som hjem og bil.

Har listet opp litt positive og utfordrende sider med dette, men ønsker mer innsikt på om dere tror dette kan være en god løsning. Ettersom dette er (for en student) en ganske stor investering, så ønsker jeg at bilen skal fungere bra og at jeg ikke må sende den på verksted annenhver måned.

Positive sider:
- Gratis superlading
gir muligheten til å reise så mye jeg vil, og være mobil. Kan varme opp bilen når det er kaldt på natta, og slipper ganske betydelige strømutgifter.
- Roadtrip sommeren 2025? Har tenkt å reise utenlands neste sommer. Har jeg en bil som denne, rigga til å kunne leve i den, så har jeg mulighet til å spare penger på overnatting og reise.
- Potensiell familiebil senere? Gjør jeg en investering på bil nå, så holder den kansje en god stund og kan brukes som familiebil senere?

Utfordringer:
- Camperlivet?
Jeg har ikke campet i bil så mye tidligere, og er litt usikker på om det er noe for meg. Samtidig så studerer jeg friluftsliv, og å ligge i baksetet er luksus sammenlignet med å campe i telt. Hygiene (dusj, do) og matlaging kan være utforinger, så gjerne tips om noen har erfaring med utstyr som kan kobles på en elgenerator som jeg planlegger å ha med bilen.
- Dyre reperasjoner Det koster å ha bil, og spesielt Tesla har dyre deler og verkstedkostnader. Prøver å finne en velholdt bil med fortsatt god batterikapasitet, Driveunit og gode luftdempere. Er det andre ting jeg burde se etter for å finne en modell som ikke påfører store kostnader?
- Dyr forsikring Tesla er verstinger når det kommer til forskning! Tips til om jeg burde gå for kasko eller bare ansvarsforsikring på disse bilene når de er utenfor garantitiden. Gjerne også hvilket forsikringsselskap som er bra, og hvilke medlemsorganisasjoner som tilbyr gode forsikringsordninger.
- Oppbevaring Det er litt viktig at jeg har plass til tingene mine. Jeg trenger ikke noe luksus, men har ski og friluftsutstyr (telt, soveposer ++) som jeg gjerne vil ha med meg. Har tenkt å skaffe takboks, men tenker dere det er mulig å få plass til "livet sitt" i en Tesla?

Mest av alt ønsker jeg tips på hvor mye penger jeg burde legge i dette. Har tenkt at dette "eventyret" skal vare minst et år, og har til august til å bestemme meg for en bil. Den må ha vinterpakken og gratis lading (kommer til å ha høyt strømforbruk!). Må ha mulighet for takboks, så soltak er også et must. Ellers hadde det vært fint med lydpakke, og har jeg plass til 7 seter tro?

Jeg gjør dette for å potensielt spare noen kroner, så veldig interessert i hvor kost/nytte-balansen ligger. Kan bruke opptil 300.000 men ser for meg noe rundt 150.000-200.000.

Tips og lykkeønskninger taes imot med takk! :)

What-a-watt

Dette er det mest originale innlegget jeg har lest  ;) , Tror dessverre at dine planer er uoppnåelige, men artig lesing var det. Kjøp deg heller en bobil.

JonM

Sitat fra: What-a-watt på fredag 05. juli 2024, klokken 16:03Dette er det mest originale innlegget jeg har lest  ;) , Tror dessverre at dine planer er uoppnåelige, men artig lesing var det. Kjøp deg heller en bobil.

Takk (tror jeg?  ??? ).
Bobiler tror jeg blir utgiftsbomber, og man får ikke den samme friheten som jeg tror Teslaen gir med å kunne ta seg helgeturer rundt om. Fortell meg gjerne hvorfor du mener dette er en dårlig idé  ;D

What-a-watt

Det aller første. En Tesla med overførbar gratis lading er vel minst 7-8 år gammel. Hvis de i det hele tatt finnes for salg. Kostnadene kan fort bli store, og for en student gigantiske. Bare dette burde stoppe planene dine  ;)

JonM

Sitat fra: What-a-watt på fredag 05. juli 2024, klokken 16:24Det aller første. En Tesla med overførbar gratis lading er vel minst 7-8 år gammel. Hvis de i det hele tatt finnes for salg. Kostnadene kan fort bli store, og for en student gigantiske. Bare dette burde stoppe planene dine  ;)
Disse ombygde bobilene er ofte fra tidlig 2000-tall. Skal tro en Tesla klarer å leve ut de der? Batteriene kan svekkes, men jeg kan leve med noe dårligere rekkevidde, og med mindre løse deler så er det kanskje ikke så ofte at varsellampene lyser? Har også et budsjett for vedlikehold og om det kan gjøre opp for hva jeg må betale i drivstoff, så tenker jeg dette er et mer rimelig kjøp enn en bobil.

Det greieste er kanskje bare å bo i studentbolig, men det er 70.000 ut vinduet på et år. Bil har jeg bestemt meg for å kjøpe, er bare muligheten om å kombinere de to som frister.

What-a-watt

Skjønner deg (nesten). Men Tesla var ingen kvalitetsbil. Iallfall ikke de tidligste. EOL (End Of Life) for disse ligger vel i området fra 7-8 år. En spesialsikring på en slik bil koster fort 30.000.- å bytte. En AC-kompressor 21.000.- + arbeid. Slik kan jeg fortsette. Jeg sier iallfall: Bare glem det, men resten er opp til deg.

RJK

Jeg har campet litt i bil, og det er en absolutt fin opplevelse. Men det er nok mest for en weekend eller så. Jeg tror dog det ville vært lite interessant som "bolig" av flere grunner.

Det første jeg tenker på, er lagringsplass. Skal man bo over lengre tid, trenger man plass til tøy for flere sesonger. Ja, det kan sikkert løses ved å ha mye plassert hos foreldre, og heller bytte etterhvert som årstidene og temperaturen endrer seg.

Generell plass! Du har mer eller mindre bare den plassen du sitter og sover i. Det er svært begrenset med boltreplass. Som student vil du vel gjerne ha en plass og sitte for å jobbe med studiene, selv om linja du velger, nok har en hel del utendørsaktiviteter i seg, noe jeg uansett tipper gjelder deg og.

Det krever kanskje og mer av lagringsplass for utstyr, som går tilbake til punktet med lagringsplass. Du skal ihvertfall tenke godt gjennom hva slags utstyr du må, bør og kan ha med deg, og hva som ev. kan sesonglagres.

Mye kan gjøres med SUV-telt/hekktelt i tillegg, men den beste årstiden for dette, er om sommeren. Da har du stortsett lite skole. Det er høsten og vinteren som er lengst, og som krever mest.

Men du har ingen sted å stå og gå innvendig. Du må enten utenfor bilen, eller finne deg andre steder der du kan ha mer boltreplass. Også for det å skifte på deg utstyr, er du i stor grad avhengig av å gjøre utendørs.

Strøm er nok ikke den største utgiftsposten, så det med gratis lading tror jeg ikke lønner seg skrekkelig i det lange løp. Men du har ikke mye batterikapasitet for å stå mange dager uten å lade, så tipper det blir langt mer plagsomt med stadige turer for å lade på SuC-stasjoner.

Nei, jeg lander nok og på at du sannsynligvis får et langt bedre studieår i en ombygd og isolert varebil, der du uansett kan få montert på solceller og få inn et passelig Li-Ion-batteri, men der du og kan få inn strøm til daglig forbruk på en plass der du kan koble deg til "landstrøm".

Uansett, dette er til slutt noe bare du kan avgjøre. Hvilke kompromisser som du er villig til å ta, og hvordan du skal få ordnet det praktiske med både lagring, bolteplass, dusj & toalett, og ikke minst parkeringsplass.

Så uansett, lykke til med det valget du uansett faller ned på, og med studiene!
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

What-a-watt

Glemte batteriet. Garantien er på 8 år, og 160.000 km. Koster vel rundt 150.000.-.

JonM

Sitat fra: What-a-watt på fredag 05. juli 2024, klokken 16:24Det aller første. En Tesla med overførbar gratis lading er vel minst 7-8 år gammel. Hvis de i det hele tatt finnes for salg. Kostnadene kan fort bli store, og for en student gigantiske. Bare dette burde stoppe planene dine  ;)

:'(  :'(  :'(
Så du kommenterte batteripakken og. Det er en skikkelig utgiftspost, så tenker å finne en bil som har denne byttet fra tidligere på garanti.
Teslaene ligger ute på Finn i hopetall, så de er absolutt å finne. Jeg ser litt på hva jeg kan spare ved å gå for en slik løsning.

Antagelig bruker jeg følgende kommende år:
- 70.000 studentbolig
- 20.000 bil
- 20.000 bil
- 20.000 drivstoff/rep/forsikring bil
- 20.000-30.000 reise/ferie

Dette er allerede 150.000 i utgifter for en mer "normal" hverdag. Jeg finner Teslaer for ganske lik pris, og spørsmålet er om jeg etter et år kan sitte igjen med et hjem, bil og færre utgifter for neste år. Om jeg regner 40.000 i reperasjoner og forsikring på Teslaen i året, vil det kanskje lønne seg litt i lengden?  ::) Å bytte batteripakke er litt glemmesak, så prøver å finne noen som har fått tatt dette på garantien tidligere.

Sitat fra: RJK på fredag 05. juli 2024, klokken 17:02Jeg har campet litt i bil, og det er en absolutt fin opplevelse. Men det er nok mest for en weekend eller så. Jeg tror dog det ville vært lite interessant som "bolig" av flere grunner.

Det første jeg tenker på, er lagringsplass. Skal man bo over lengre tid, trenger man plass til tøy for flere sesonger. Ja, det kan sikkert løses ved å ha mye plassert hos foreldre, og heller bytte etterhvert som årstidene og temperaturen endrer seg.

Generell plass! Du har mer eller mindre bare den plassen du sitter og sover i. Det er svært begrenset med boltreplass. Som student vil du vel gjerne ha en plass og sitte for å jobbe med studiene, selv om linja du velger, nok har en hel del utendørsaktiviteter i seg, noe jeg uansett tipper gjelder deg og.

Det krever kanskje og mer av lagringsplass for utstyr, som går tilbake til punktet med lagringsplass. Du skal ihvertfall tenke godt gjennom hva slags utstyr du må, bør og kan ha med deg, og hva som ev. kan sesonglagres.

Mye kan gjøres med SUV-telt/hekktelt i tillegg, men den beste årstiden for dette, er om sommeren. Da har du stortsett lite skole. Det er høsten og vinteren som er lengst, og som krever mest.

Men du har ingen sted å stå og gå innvendig. Du må enten utenfor bilen, eller finne deg andre steder der du kan ha mer boltreplass. Også for det å skifte på deg utstyr, er du i stor grad avhengig av å gjøre utendørs.

Strøm er nok ikke den største utgiftsposten, så det med gratis lading tror jeg ikke lønner seg skrekkelig i det lange løp. Men du har ikke mye batterikapasitet for å stå mange dager uten å lade, så tipper det blir langt mer plagsomt med stadige turer for å lade på SuC-stasjoner.

Nei, jeg lander nok og på at du sannsynligvis får et langt bedre studieår i en ombygd og isolert varebil, der du uansett kan få montert på solceller og få inn et passelig Li-Ion-batteri, men der du og kan få inn strøm til daglig forbruk på en plass der du kan koble deg til "landstrøm".

Uansett, dette er til slutt noe bare du kan avgjøre. Hvilke kompromisser som du er villig til å ta, og hvordan du skal få ordnet det praktiske med både lagring, bolteplass, dusj & toalett, og ikke minst parkeringsplass.

Så uansett, lykke til med det valget du uansett faller ned på, og med studiene!

Absolutt gode poenger. Jeg har studiekamerater jeg kan "snylte" på, når det gjelder lagring av en del ting. Der kan jeg også vaske klær, og med et årskort i svømmehallen så kan jeg få vaska meg litt og. Studier kan jeg få gjort på campus, og håper at jeg kan få gjort fra meg på toalettene der. (Ellers kanskje ha bioposer tilgjengelig)

Er ikke særlig til boltrer, og koser meg godt i sofaen. Har god tilgang på skog og fjell skulle jeg bli rastløs.

Men igjen så er det lett å forestille seg alt dette i forkant - det er noe litt annet i praksis. Hva gjør jeg om bilen må på verksted liksom? Kan sikkert få krasje hos noen ei kort uke, men er jo ikke helt ideelt (har forsikret meg om at det er Tesla-verksted i nærheten).

What-a-watt

Reparasjoner hos Tesla kan godt ta ukesvis hvis deler mangler, og batterier har ingen "best før" dato. De kan ryke etter alt fra noen få mil til hundretusener av kilometer. Men en ting er sikkert, og det er at det nærmest garantert kommer til å skje en eller annen (kanskje flere) ganger. Du er tydeligvis en ung mann med fine vyer og høye ambisjoner, men akkurat her bør du høre på de med lenger erfaring. Både som Tesla-eiere og livserfaring.

RJK

Er til tider en "sofagris", jeg og. Men det kan bli slitsomt å ikke ha særlig plass å bevege seg på, og kun være låst til setet og senga bake.

Man tenker ikke så mye over det, men bare en liten tur på badet eller ut til kjøkkenet, eller det å skifte fra å sitte til å ligge, eller bare å reise seg og strekke seg, gjør mye på stivhet og stølhet.

Dette er kanskje det punktet der man minst ser for seg at skal være et problem, men er kanskje der man raskest oppnår irritasjon og ubehag, når man vet dette ikke endrer seg. Og spesielt på dager der det regner/snør og blåser, og utelivet definitivt ikke frister.

Ja, blir fort noen ekstra turer ut, selv om man selvsagt i større grad utnytter campus. Men der blir man og fort forstyrret, så greit å ha et sted litt større enn ei skoeske og kunne trekke seg tilbake til! 8)

Jeg har med vilje latt være å kommentere på valget av Tesla. det er en av få biler med en godt fungerende camper mode. Kona som jeg kjører, har og det, i likhet med andre modeller fra Hyundai og Kia.

Har du BE eller B96, så vil kanskje et alternativ være å skaffe seg en brukt campingvogn i tillegg til en rimelig ice-bil. Da kan vogna stå mens du er borte med bilen, eler du kan ta den med. Det ville gitt langt mer fleksibilitet, og ta vekk noen av poengene jeg har dratt frem her.

Billig ice-bil til 30K som nylig har fått godkjent EU-kontroll, og en vogn til 25-50K, så kommer du kanskje langt på vei!

Eks. på vogn:
https://www.finn.no/car/caravan/ad.html?finnkode=359084870

Og, om Tesla er drømmen (riktignok ikke gratis SuC-lading), så kommer du likevel godt under makssummen med en rimelig TM3, som du kanskje og kan dra den nevnte vogna med med bare B--lappen!

NB! De aller tidligste TM3 var ikke tillatt å dra tilhenger med, ettterhvert kom de med tilhengerkapasitet om man kjøpte med krok fra Tesla på bestillingen!

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=359549994
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

daktari

En fyr bodde et års tid i en bil i nærheten her (en Chrysler van). Dvs jeg tror han var student, og brukte studieplassens fasiliteter fra tidlig morgen til sen kveld. Man "bor" kanskje mindre enn man "sover" i en vanlig bil. En og annen gang må man jo i busken.

Spørsmålet du må vurdere er om det er bedre og billigere med en varebil, men klart Tesla har camp mode.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Muffinman

Dette er ikke en god plan, men om du gjør det sats på nyest mulig bil. Utgiftsbombe for en student vil det uansett være, men de eldre har flere designfeil enn de som er noen år nyere. Blant annet dette med vanninntrenging i batteriet (også på de reman-batteriene man fikk på garanti eller betalte 190k for fra egen lomme) og at kjølevæske lekker innvendig i driveuniten og ødelegger den. Og det er flere usual suspects, alt fra 4000kr i rep til mange titusener. Og forsikringen er langt fra gratis.

Til boformål hadde jeg seriøst sett etter en best mulig bobil innenfor budsjettet. Finnes sikkert noe hjemmesnekra som kan fungere greit en periode som ikke koster mer enn en røket ombordlader på en gammel Tesla - og som man i verste fall kan skrote når man er ferdig med den. Bedre å bo i er det garantert og.

JonM

Hører hva dere sier ..   :-\ alternativene dere kommer opp med har jeg allerede sjekka ut, og er ikke spesielt frista av de.
- Å holde en dieselcamper varm gjennom vinteren blir fort kostbart, jeg må finne løsninger på elektronikk, og hver gang jeg kommer til bilen må jeg manuelt styre varmen. Jeg har regnet litt på hva en camper koster i motsetning til en Tesla, og jeg tror faktisk Teslaen er billigere allerede etter et år.

- Jeg har ikke BE/B96-førerkort, så da må jeg evnt. ta hengerlappen.
- Å kjøpe nyere bil gjør at argumentet med billig elektrisitet faller bort. Jeg er avhengig av å ha landstrøm for å kunne stå godt.

Samtidig kan det være fordeler med å bo litt primitivt.
- Man blir fort mer sosial og finner på mer aktiviteter fordi lange dager hjemme ikke frister
- Kanskje man finner kjærligheten og man får en annen seng å sove i?  ::)
- Som friluftsstudent så har jeg ikke veldig problem med kaldt vær og å skulle kle av/på seg når det er surt ute. Livsstilen er jeg ikke nødvendigvis så redd for.

Min største bekymring er bilholdet. Kan/burde jeg sløyfe kasko på bilen og heller bruke pengene på slitedeler? Hvor viktig er det at det er en nyere modell heller enn hvor langt den har kjørt? Ser for meg noe sånn som det her https://www.finn.no/359742821

Men høres ut som det blir studentbolig på meg

Rosstopher

Digger planen din, men det er en dårlig ide å kjøpe Model S utenfor garanti. Den kommer garantert til å trenger dyre reparasjoner, og en enkelt reparasjon kan gjerne koste mer enn en billig fossilbil. Den kommer til å stå på verksted, og du blir uten et hjem.

Jeg støtter tanken om å leve utradisjonelt og spare penger samtidig som du får oppleve noe utenom det vanlige. Som foreslått ovenfor trur også jeg at en billig fossilbil og en billig vogn er en mye bedre løsning.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA