Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Mulig å slå av autobrems ved rygging?

Startet av Martin Eden jr, fredag 05. juli 2024, klokken 10:19

« forrige - neste »

Martin Eden jr

En nyttig funksjon har blitt en plage. Bilen autobremser - ganske brutalt med et "smell" - når den detekterer ting som beveger seg bak bilen. Dette skal vel hindre påkjørsel av fotgjengere eller syklister som krysser bak bilen, noe som naturligvis er viktig og ønskelig.

To situasjoner skaper imidlertid stadig problemer for meg:

1. Dersom jeg bruker et vanlig "sakse-stativ" til å henge en sykkel på tilhengerfestet, slår autobrems inn fordi sykkelen beveger seg litt. Jeg er klar over at det unngås om man kobler en lysplanke til hengerfestet, men det gjør jeg ikke ved korte turer lokalt. På langtur bruker jeg et større Thule-stativ som syklene står på, og dette kobles til strømuttaket, og dermed blir autobrems deaktivert (som ved kjøring med tilhenger).

2. På hytta kjører jeg på en vei som har en del vegetasjon i midten mellom "hjulsporene". Når jeg da rygger og stråene vaier i vinden slår autobrems inn med et smell... svært irriterende.

Jeg har forsøkt å søke i menyer og instruksjonsbok på muligheter for å slå av funksjonen uten å finne ut av det. Er det noen som har tips?

2014-2018 Soul EV, 2018-2019 Kona EV, 2019-2024 eSoul, 2022- Enyaq 80X

Orbit

Strengt tatt skal lysplanken på så lenge sykkel/stativ dekker en flik av skilt/lys....

En pragmatisk løsning (i alle fall for scenario 2) er å kjøpe adapter som er laget for å "lure" biler til å tro at det er tilkoblet henger (f.eks. på moderne LED-lysplanker, hvor strømtrekket er så lite at bilen ikke detekterer den er koblet til). Dersom du setter et slikt adapter i kontakten, vil det trigge bilen til å gå i tilhengermodus. Ulempen er at du er permanent i tilhengermodus så lenge denne er tilkoblet, ikke bare når du rygger.

F.eks: https://www.biltema.no/bil---mc/laste-og-trekke/adapterkabler/tilhengeradapter-13-13-2000042843
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Vix

Vet ikke om det er slik på Skoda, men på VW og Cupra, så finnes det noe som heter "manøvreringsbremsfunksjon" som kan skrus av i parkeringsmenyen.
Hvis du f.eks. setter bilen i revers, skal det være et tannhjul på skjermen som åpner menyen.

Bil2

Oslo
Skoda enyaq  IV 80x juli 2023
Kobberfarget Leaf 2018 40 kWh
Blå Leaf 10.02.2012. Solgt

Martin Eden jr

Takk for tips. Er veldig interessert i hva den digitale manualen sier om å slå av systemet, men får ikke til å logge inn i denne portalen ("glemt passord"-funksjonen funker heller ikke for meg...).

Er det mulig å ta en cut-and-paste, evt. skjermdump fra hva manualen sier om dette?

Bil2

Slå av knappen som heter manøvreringsbremsefunksjon. Skrur seg automatisk på når du starter bilen neste gang, i alle fall gjør den det hos meg.
Du kan ikke vise dette vedlegget.Du kan ikke vise dette vedlegget.
Oslo
Skoda enyaq  IV 80x juli 2023
Kobberfarget Leaf 2018 40 kWh
Blå Leaf 10.02.2012. Solgt

Martin Eden jr

Tusen hjertelig takk! Skal forsøke dette på neste hyttetur!

Dette blir forståelig - men teksten i brukermanualen er ikke spesielt lett å tolke - og det gjelder store deler av håndboka synes jeg;-)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA