Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

2024.26.X Summer update

Startet av geirci2, onsdag 03. juli 2024, klokken 22:25

« forrige - neste »

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Veggen på lørdag 10. august 2024, klokken 18:51
Sitat fra: Veggen på onsdag 07. august 2024, klokken 08:59Fikk denne til min 2013 MCU1.
Forrige var 2022.8.10, så lenge siden siste oppdatering.
Release notes sier kun Minor fixes.
Ser ingen forskjeller ved første øyekast.

Dukket opp en rar liten bug i dag.
Står nå Chill over speedometeret, det rare er at denne bilen er for gammel og aldri har hatt Chill mode.
Ikke finnes det noe mulighet i menyene for å slå Chill av/på, og ikke er effekten begrenset heller...


Kanskje det er en personlig melding fra Musk om at du må chille og ta en joint med ham en dag.
Tesla Model Y                         2021-

TeddyT

Hadde satt opp planlagt ladestart i dag. Til og med bekreftet ladestart på hovedskjermen i appen. Startet ladingen? Nei. Tilsynelatende en bug. Anbefaler at dere tester funksjonen litt før dere stoler blindt på den.
S75D 09/2018 // Red Multi-Coat & Hvitt interiør // Twin Turbine // MCU2 // FSD

Handyman

I dag funket det her. Satt ladestart til 11:00 og det funket.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

What-a-watt

Denne funksjonen har jo 3dje-parts løsninger kunnet gjort i årevis, og med mere funksjonalitet enn det Tesla nå tar fram. Fatter egentlig ikke hvorfor det skal ta så lang tid for den som skal ha full kontroll på sin egen software.

En mulig forklaring kan være at alle 3dje-parts løsninger er basert på uoffisielle APIer som er funnet ved "Reverse Engineering", og ikke godkjent av Tesla. Altså kanskje en forklaring, men ingen unnskyldning...

Handyman

Sitat fra: Breezec på søndag 04. august 2024, klokken 20:04Jeg antar opphevet fartsgrense må leses fra kart siden grense kan være både 50 og 80 etter skiltet.
Det er ikke riktig. "Skilt 364 slutt på særskilt fartsgrense" kan ikke benyttes for å angi 50 km/t i tettbebygd strøk. Etter et slik skilt er det ALLTID 80 km/t.

Statens vegesens "Vegnormal N300 Trafikkskilt" beskriver følgende:
Krav 4.5.31—1 Skal    Gjeldende fra 01.06.2023
Skilt 364 skal bare anvendes utenfor tettbygd strøk for å angi at generell fartsgrense 80 km/t gjelder.


Kilde: https://viewers.vegnorm.vegvesen.no/product/859995/nb#id-57107642-3246-4d97-814d-1d9584c0328a
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Radial

Noen som har fått "appen" tilbake til 24t modus for denne nye "timer" funksjonen som kom nå?

Bilen har 24t, men appen er i 12t...blir kræsj for en normann med 24t klokke🙈
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Handyman

Jeg har 24t klokke i settings for alle tidspunktene under Tidsplan i appen. iPhone.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Breezec

Sitat fra: Handyman på søndag 11. august 2024, klokken 17:23
Sitat fra: Breezec på søndag 04. august 2024, klokken 20:04Jeg antar opphevet fartsgrense må leses fra kart siden grense kan være både 50 og 80 etter skiltet.
Det er ikke riktig. "Skilt 364 slutt på særskilt fartsgrense" kan ikke benyttes for å angi 50 km/t i tettbebygd strøk. Etter et slik skilt er det ALLTID 80 km/t.

Statens vegesens "Vegnormal N300 Trafikkskilt" beskriver følgende:
Krav 4.5.31—1 Skal    Gjeldende fra 01.06.2023
Skilt 364 skal bare anvendes utenfor tettbygd strøk for å angi at generell fartsgrense 80 km/t gjelder.


Kilde: https://viewers.vegnorm.vegvesen.no/product/859995/nb#id-57107642-3246-4d97-814d-1d9584c0328a

Jeg tviler på systemutviklere i California sitter og leser 926 siders dokumenter om hva Statens Vegvesen har som norm for sin skilting.
De forholder seg nok til hva Loven sier:
https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2005-10-07-1219

364 Slutt på særskilt fartsgrense (norm sier det skal brukes hvis 80 etter)
368 Slutt på fartsgrensesone (norm sier ingenting, i praksis både 50 og 80 etterpå)

Når det er sagt så bytter bilen etter siste oppdateringene mye raskere til riktig fart når man passerer disse skiltene enn før.
2022 Model 3 Performance

turfsurf

Kjørte nettopp 30 mil med siste oppdatering. Perfekt på bytte av fartsgrense og midlertidige skilt, men opphør av fartsgrense feilet mye.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Radial

Sitat fra: Handyman på søndag 11. august 2024, klokken 17:58Jeg har 24t klokke i settings for alle tidspunktene under Tidsplan i appen. iPhone.

Mystisk.

Jeg kunne faktisk velge 24t tidspunkter i rullegardina i går, men når jeg bekreftet kl 2200, kom det like vel inn som 10PM...

Kanskje jeg må legg inn appen på nytt🤔 Android..
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Handyman

#115
Sitat fra: Breezec på søndag 11. august 2024, klokken 20:46
Sitat fra: Handyman på søndag 11. august 2024, klokken 17:23
Sitat fra: Breezec på søndag 04. august 2024, klokken 20:04Jeg antar opphevet fartsgrense må leses fra kart siden grense kan være både 50 og 80 etter skiltet.
Det er ikke riktig. "Skilt 364 slutt på særskilt fartsgrense" kan ikke benyttes for å angi 50 km/t i tettbebygd strøk. Etter et slik skilt er det ALLTID 80 km/t.

Statens vegesens "Vegnormal N300 Trafikkskilt" beskriver følgende:
Krav 4.5.31—1 Skal    Gjeldende fra 01.06.2023
Skilt 364 skal bare anvendes utenfor tettbygd strøk for å angi at generell fartsgrense 80 km/t gjelder.


Kilde: https://viewers.vegnorm.vegvesen.no/product/859995/nb#id-57107642-3246-4d97-814d-1d9584c0328a

Jeg tviler på systemutviklere i California sitter og leser 926 siders dokumenter om hva Statens Vegvesen har som norm for sin skilting.
De forholder seg nok til hva Loven sier:
https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2005-10-07-1219

364 Slutt på særskilt fartsgrense (norm sier det skal brukes hvis 80 etter)
368 Slutt på fartsgrensesone (norm sier ingenting, i praksis både 50 og 80 etterpå)

Når det er sagt så bytter bilen etter siste oppdateringene mye raskere til riktig fart når man passerer disse skiltene enn før.
Jeg tror ikke de leser lovdata heller ;-)
Poenget mitt var at det ALLTID 80 km/t etter slutt på fartsgrense.
Etter slutt på fartsgrensesone er det, hvis ikke annet er skiltet, alltid 50 km/t.
Dette er enkelt å forholde seg til, og det trengs ikke navdata for at bilen skal kunne håndtere dette.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

What-a-watt

SitatDette er enkelt å forholde seg til, og man trenger ikke navdata for at bilen skal håndtere dette.

Hvem er "man"?


Handyman

#117
Sitat fra: What-a-watt på mandag 12. august 2024, klokken 09:46
SitatDette er enkelt å forholde seg til, og man trenger ikke navdata for at bilen skal håndtere dette.

Hvem er "man"?


Les Tesla... eller egentlig hvem som helst. Redigerte teksten slik at ikke flere lurer.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

OlaM

Det var kommet en ny oppdatering til iOS-appen nylig, installerte nettopp 4.35.5. Men får fremdeles "Legg til ladeplan mislyktes".
'21 3LR

førategangtesla

Supert med mulighet for å stanse lading på klokkeslett. Irriterende med AM/PM  :-\ noen løsning her?

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA