Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Ladestyring med app

Startet av Contango, søndag 30. juni 2024, klokken 11:22

« forrige - neste »

Contango

Jeg er temmelig frustrert av hvor dårlig funksjonaliteten i appen er ift Tesla. Spesielt ladestyringen. Med Teslaene har jeg ladet til 75-80 prosent og jekket opp til 100 noen timer før avreise ved behov. Det er latterlig enkelt der. Men på Skodaen må jeg ned i bilen for å få den til å lade videre. Når ladingen til 80% er ferdig, eller jeg stopper ladingen manuelt før grensen er nådd, så løser ladepluggen ut og videre lading er umulig uten å gå ned i bilen, sette opp ladegrensen der, og resette pluggen i kontakten. Jeg har fjernet "always unlock after charging", men den insisterer på å låse opp allikevel.
Noen bedre forslag enn å besøke bilen hver gang?

Forøvrig helt håpløst å ikke kunne styre låsing og opplåsing med appen. Det hadde vært en hjelp her også.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en '24 Enyaq.

Superman

Sitat fra: Contango på søndag 30. juni 2024, klokken 11:22Jeg er temmelig frustrert av hvor dårlig funksjonaliteten i appen er ift Tesla. Spesielt ladestyringen. Med Teslaene har jeg ladet til 75-80 prosent og jekket opp til 100 noen timer før avreise ved behov. Det er latterlig enkelt der. Men på Skodaen må jeg ned i bilen for å få den til å lade videre. Når ladingen til 80% er ferdig, eller jeg stopper ladingen manuelt før grensen er nådd, så løser ladepluggen ut og videre lading er umulig uten å gå ned i bilen, sette opp ladegrensen der, og resette pluggen i kontakten. Jeg har fjernet "always unlock after charging", men den insisterer på å låse opp allikevel.
Noen bedre forslag enn å besøke bilen hver gang?

Forøvrig helt håpløst å ikke kunne styre låsing og opplåsing med appen. Det hadde vært en hjelp her også.

OK, men jeg har dog ikke samme problemet. Kanskje noen andre som har det?

Jeg kan lade videre ved å sette en høyere ladegrense på nytt i appen, etter å ha nådd 80%-grensen først. Ladepluggen løser ikke ut ved nådd ladegrense, men forblir låst. Jeg har da selvsagt alltid avslått knapp for automatisk utløsing av ladeplugg ved oppnådd ladegrense. Min bil står alltid utendørs og bilen er også alltid låst både under lading og ellers her hjemme. Både bilen og ladepluggen forblir altså låst når bilen er ferdig ladet. Men hvis bilen står åpen i en privat garasje, hva er tilfellet da? Videre har jeg fortsatt SW-versjon 3.0 på min 80x. Jeg venter på å få oppgradert til 3.7 (fikk time først i oktober). Hvis du har nyere SW-versjon kan det jo kanskje være annerledes, men det burde ikke det. Du burde kanskje kontakte Skoda-forhandleren og høre med dem...

Enig med at å låse/låse opp bilen via appen burde vært mulig. Hvis jeg har glemt å låse bilen av en eller annen grunn, og ser det i appen, må jeg finne frem nøkkelbrikken og klikke på denne ut vinduet for å låse. Eller, hvis det står et vindu på gløtt må jeg ut i bilen å lukke. Det burde vært enklere, helt klart.

Kanskje det kommer en oppgradering med fjernstyring fra appen senere? Appen har jo veldig saaaakte men sikkert fått noen flere funksjoner og innstillinger, og har blitt mye mer stabil siden midten av 2022. Men ikke i noe ekspressfart nei, mer med små museskritt. VW-konsernet er kanskje god på å bygge bra biler, men de er langt bak når det kommer til nyvinninger og videreutvikling i den tekniske infotainment- og app-verden. Og Skoda er vel ikke førsteprioritert innenfor konsernet heller?

Nå kan man i hvert fall stille inn tidsintervaller for forhåndsdefinerte ladetider direkte i appen, noe man ikke kunne da jeg fikk bilen. Den gang måtte man hver gang ut i bilen for å stille inn forhåndsvalgte tidsintervaller. Mens ladehastighet mht. effekt (kW) / strømstyrke (Ampere) kan man fortsatt ikke stille inn i Skoda-appen, unntatt med en noe uklar knapp som heter "Ladestyrke" (uvisst hvor mye den reduserer ladehastigheten, og fra hvor mye i utgangspunktet). Derfor stiller jeg alltid inn ladehastigheten i Zaptec-appen for ladestasjonen, for å unngå for høy kostnad for effektleddet (kapasitetsleddet) på nettleien.
2022  ŠKODA ENYAQ iV 80x  -  SUV-versjon
Hvorfor gå da - når man kan kjøre Škoda  8)

Øyvind.h

Høres litt rart ut ja.
Jeg har riktignok id4, men burde fungere likt. Har deaktivert opplåsing av kabel i bilens app.
Kabel er alltid låst i lader (Easee), men det skal ikke ha noe å si for bilen.
Lading kan startes, stoppes, justeres etc helt uten problemer.
Sw3.5.

Forsøkt å aktivere opplåsing av kabel, lagre og deretter endre? Evt sjekke om innstillingen finnes i bilen?
Har du lagret hjemmeadresse i bilen som eget ladested? Det skapte litt trøbbel for meg (men da primært fordi landegrense hjemme kan settes separat og overstyrer grense i app).
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Contango

Ja, mulig det er fordi jeg har lagret hjemmeadressen som eget ladested at det blir tull. Må se på det. Når dere andre får dette til må det gå an.

Bil2

Skal være uproblematisk å fortsette ladingen. Jeg har også slått av å lagre ladesteder. Dette gjorde det trøblete å overstyre når jeg hadde det på, så det er en god ide å slå av den. Har sw 3.5
Oslo
Skoda enyaq  IV 80x juli 2023
Kobberfarget Leaf 2018 40 kWh
Blå Leaf 10.02.2012. Solgt

stubban

Sitat fra: Superman på søndag 30. juni 2024, klokken 19:14Eller, hvis det står et vindu på gløtt må jeg ut i bilen å lukke. Det burde vært enklere, helt klart.
Hold inn låseknappen på nøkkel for å lukke vinduer og takluke, Og åpneknappen for å åpne vinduer/takluke.

Egil S

Jeg har fått et nytt problem etter de siste oppdateringene.
Når jeg lader med utsatt tid starter den å lader i 5-8 minutter, så stopper den og må startes igjen med skoda appen.

Akkurat det du beskriver har jeg ikke opplevd tidligere, prøvde det nå siden bilen var på 80% og endret jeg til 90% begynte den å lade med en gang.

Dette med låsing av dører via app har det vært klaget mye på, BMW har hatt dette i over 10 år, hører Skoda hadde det på Superb/Octavia.
Skoda har vistnok svart at dette vil aldri komme på Enyaq.
Egentlig helt uforståelig, har selv opplevd å satt bil på lading på kjøpesenter, vel inne på senteret sjekker jeg ladestatus å ser at bilen er ulåst, sa må jeg gå helt tilbake til bilen for å låse den.

På fredag hadde jeg bilen stående et sted og skulle hente den, byttet bukse mellom jeg kom hjem og jeg skulle hente bilen, i farten ble nøkkelen liggende igjen i feil bukse så da ble det en ekstra tur hjem for å hente den.
Min Ducati MC som har trådløs nøkkel har mulighet å taste inn en pin kode for å starte motorsykkelen dersom den ikke får kontakt med nøkkelen, Ducati er også eid av VAG, rart de ikke klarer å ha samme funksjonalitet mellom merkene de eier og modeller hos samme merke.
2023 Skoda Enyaq RS Coupé
1990 BMW 850i - 2020 Ducati Diavel 1260S
2020 BMW i3s  - 2014 BMW M5 - 2012 BMW M550d - 2004 BMW M3

Contango

Jeg har fjernet ladestedet hjemme, men det går fremdeles ikke an å stoppe ladingen og så starte den igjen. Appen sier bilen ikke er tilkoplet, men pluggen er i og låst. Kanskje det er fordi jeg ikke lader fra ladeboks men fra mobillader og rødt adapter. Går jeg inn i bilen og ut igjen kan jeg starte ladingen fra appen.

Superman

Sitat fra: Contango på lørdag 06. juli 2024, klokken 19:50Jeg har fjernet ladestedet hjemme, men det går fremdeles ikke an å stoppe ladingen og så starte den igjen. Appen sier bilen ikke er tilkoplet, men pluggen er i og låst. Kanskje det er fordi jeg ikke lader fra ladeboks men fra mobillader og rødt adapter. Går jeg inn i bilen og ut igjen kan jeg starte ladingen fra appen.

Jeg har definert hjemme som "ladested" i Skoda-appen. Dette har aldri vært noe problem i fbm. lading og mht. å stoppe ladingen (manuelt i appen, eller ved oppnådd ladegrense), og så starte opp igjen via appen (manuelt i appen, eller ved å heve ladegrensen i appen). Samt at ladepluggen tilkoblet bilen alltid forblir låst ved alle typer ladestopp. Mener det er akkurat det samme med bruk av "nødladeren" når jeg har vært andre steder. Jeg tror derfor ikke problemet ditt har noe med "ladested" i appen å gjøre...

Det har kun vært en gang på to år at ladeboksen ikke reagerte i det hele tatt, og da fikk jeg ikke ladet noe som helst. Men det var et ladeboks-problem. Den gang la jeg ut Zaptec-boksens sikringer i sikringsskapet i ca. 15-20 sekunder, og da virket alt normalt igjen etterpå...

Jeg bruker forøvrig ikke "nødladeren" hjemme i det hele tatt, der bruker jeg kun min Zaptec Go ladestasjon. Bruk av "nødlader" er ikke lov på "fast" ladeplass, hvis man ikke har en stikkontakt som er blitt risikovurdert, samsvarserklært og merket "Elbillading" av installatør, der brukerne er blitt instruert av installatøren til bruk for dette formålet, og som er blitt installert/godkjent før 2014. Alternativt en enkel-stikkontakt som forsynes med en egen separat sikringskurs på maks. 10A koblet opp mot jordfeilvern type B, og som er installert/godkjent før 2023. Det må også være forankoblet overspenningsvern.  Ref. temapublikasjon fra DSB vedr. "Elbil - lading og sikkerhet", https://www.dsb.no/lover/elektriske-anlegg-og-elektrisk-utstyr/tema/elbil---lading-og-sikkerhet/

Contango

Mulig at fjerningen av ladested hjalp, og at jeg ikke var tålmodig nok. Eller så var det etter at skjermen gikk i svart og flimret som en gammeldags CRT TV som strevde med å få inn SVT2. Antagelig rebootet bilen etter det. Nå starter den i alle fall opp ladingen igjen. Takk for hjelpen.

Superman

Litt irriterende at funksjonen «Ladestyrke» i Skoda-appen/bilen kun reduserer ladestyrken når bilen lader innstilt på «Foretrukken tid», og ikke når bilen/appen er innstilt på «Umiddelbar lading».

Nå på vinteren - når det er ekstra kaldt ute - lader vi generelt med lavere ladestyrke hjemme, helt ned mot nærmere 1 kW, for helst ikke å betale for enda et effektrinn i nettleien. Noe som går bra med vårt kjøremønster nå på vinteren. Da må vi bruke ladestyrke-funksjonen i appen eller på skjermen i Enyaq-en, siden strøm-innstilling for selve laderen ikke går lavt nok. Denne ladestyrke-funksjonen er altså lokalisert i bilen/bilappen, så type hjemmelader skal ikke ha noe å si. Og av og til bommer vi når vi plugger inn og autoriserer lading om ettermiddag/kveld, at den da automatisk settes til «Umiddelbar lading» og da gjerne på rundt 2 kW (9A er laderen innstilt på nå om vinteren, 1-fase, og gjerne 16A om sommeren, som kan skrus opp til 32 A).

Vi røk noen måneder i fjor med dette da ladingen flere ganger ble stående på «Umiddelbar lading», og effekten i huset såvidt kom over neste effekttrinn-grense med en knapp tidel eller to for snittet av de tre høyeste døgnmaks-timene. I år har vi hittil såvidt reddet oss unna, med et nødskrik. Greit å kunne spare et par hundre kroner i måneden når man har ladetid nok til det. Men kanskje litt gnitalus  :-\

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA