Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Partienes beskattning av elbil

Startet av sjossang, torsdag 03. januar 2013, klokken 21:50

« forrige - neste »

RuneW

Jeg begynner å lure litt på hele røra med Leaf, forhandlere og Nissan.

Når jeg var på service + noen klagepunkter sist, fant mekanikerene på Brennes/Sarpsborg ut den ene spylerdysen var defekt. Jeg hadde jo klaget på det så det var greit. Dette er jo het heeelt ukjent problem så det var ingen bombe at denne måtte bestilles. Skranke-mannen på Brennes er veldig hyggelig og skulle ringe meg opp igjen angående ny time når delen var kommet.

Etter et par uker fikk jeg en merkelig telefon. Nissan hadde nektet å betale for en slik reparasjon fordi de mente at spylerdyser var slitedeler! Dette var nytt for meg. Jeg kan egentlig ikke huske å ha byttet spylerdyser på noen av mine biler de 25+ årene jeg har hatt bil. Det var nytt for Brennes-mannen også og han syntes det var merkelig av Nissan.

"Merkelig" synes jeg er et mildt ord. Er det noen som har hørt om noe lignende? Det gjør vel ikke saken noe bedre at jeg klaget på dysen bare få uker etter at jeg fikk bilen uten at de gjorde noe med det på verkstedbesøket den gangen (problemet kommer og går så det er kanskje ikke så lett for dem heller).

Brennes-mannen syntes det var for galt og hadde jeg presset litt på så hadde de helt sikkert tatt det på sin regning.

Men hva er dette for noe tull fra Nissan? Det virker som de strammer mer og mer inn på hva de vil ta av utgifter på ting som skjer med Leafen'e. Det virker som de første som klaget på disse dysene fikk utbedret det uten noe om og men. Har Nissan funnet ut et det blir for mye og omgjort spylerdyser til slitedeler?

Eller er det vanlig at dette betraktes som slitedeler? Uansett er det helt forkastelig av Nissan å ikke ville dekke dette for en bil som har gått knapt 10000km...
TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

Stjerneglis

Tilsammenligning skiftet Mitsubishi viskerarmen på vår i-Miev da jeg fant en lakkboble ved viskerbladfestet. Det holdt med et bilde på email til verkstedet...
2019 Hyundai Kona Electric
2011 Mitsubishi i-Miev - 104300 km - solgt...
2017 Alfa Romeo Giulia Super 2.0 TB

Lynet

Sitat fra: RuneW på fredag 29. mars 2013, klokken 12:23
(problemet kommer og går så det er kanskje ikke så lett for dem heller).

Årsaken til at problemet kommer og går er at ladespenningen reduseres 1,5V ned til 13,1V etter at du har kjørt en stund. Men bruker du pusseren justeres den opp til 14,4V. Så et tips er å spyle en gang og vent ca 15 sekunder og spyl en gang til og du vil se at spruten blir kraftigere og kommer lenger opp på ruten. Etter ett minutt reduseres spenningen igjen!
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

gbzdoc

Er vel egentlig uvesentlig hva Nissan mener er slitedel. I Norge er det forhandleren som må ta regningen hvis ikke produsenten vil ta den, og at en spylerdyse er en slitedel skal vel godt gjøres å bevise. Spesielt etter kun snaue 10k km kjørt.

Hadde aldri i livet tatt den regningen selv.

Men som mange andre her mener så skyter Nissan seg selv i foten. De har nå hatt en gylden mulighet til å få mange nye kunder som aldri har hatt Nissan før, også sløser de bort denne muligheten på flisespikking ovenfor kunder som har valgt å stole på Nissan og ta sjansen på å være litt prøvekanin. Helt greit med feil på bilene så lenge man blit tatt på allvor og feilene rettes på en god måte.

Synes egentlig litt synd på forhsndlerne. Har bare positivt å si om f.eks. BNH, det er Nissan selv som har vært utfordringen i mine tilfeller. :-(

blackleaf1

Var hos Autocenteret og fikk nye dyser, juke sine dyser. Har ikke fått finjustert de, men er mye bedre enn de som satt der. Noe av problemet er som nevnt tidligere at strålen treffer bakkant av panseret.
Atle
Lindås

Balrog

spylerdyser = slitedel?

;D ;D ;D

1. april allerede?

Nissan Norge med årsbeste i smålighet.
Tesla S P85 fra 270913
Japanskprodusert Nissan Leaf importert fra USA i 2013 og derfor bannlyst av Nissan Norge.
Tesla Model 3 LR AWD solgt.
Tesla Model S 75D.
Zero SR elektrisk motorsykkel.

Mr.Zero

Dette er jo en sak for VG..! ;D Etter 25 år i bilbransjen, er dette noe av det dummeste jeg har hørt! At man en gang i blant må ta trykkluftpistolen og blåse ut noe rusk, ja det skjer. Men skifte den som en slitedel på lik linje som f.eks et pusserblad - aldri i livet!
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 Full Pakke Protonic blue
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

RuneW

Sitat fra: RuneW på fredag 29. mars 2013, klokken 12:23Etter et par uker fikk jeg en merkelig telefon. Nissan hadde nektet å betale for en slik reparasjon fordi de mente at spylerdyser var slitedeler! Dette var nytt for meg. Jeg kan egentlig ikke huske å ha byttet spylerdyser på noen av mine biler de 25+ årene jeg har hatt bil. Det var nytt for Brennes-mannen også og han syntes det var merkelig av Nissan.

[...]

Eller er det vanlig at dette betraktes som slitedeler? Uansett er det helt forkastelig av Nissan å ikke ville dekke dette for en bil som har gått knapt 10000km...

Siste nytt: Jeg skrev og klaget til Nissan angående dette og de har snudd i saken. De mener nå at sine spylerdyser bør vare lenger enn 1 år /10000km og vil erstatte dem.

Flott, men jeg synes fortsatt at jeg må bruke helt uakseptabelt mye tid på disse tingene.
TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

cra

For de heldige som ikke har problemet; her er en video som illustrerer problemet. Dysa til høyre bidrar bare såvidt det er til vask av ruta, og dette er som dere ser når jeg står parkert! Enda verre blir det når jeg kjører.  >:( >:(

Thumbnail-bildet viser det i grunn ganske bra:
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

cra

http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bilreservedeler/Viskerutstyr/Spylerpumpe/Spylerdyse/Spylerdyser-Volvo-2-stk-586581/ Lurer på å prøve å modifisere og montereet par av disse vha sugru (http://sugru.com). Til nød må de bare monteres på toppen av det svarte plastdekselet, men je ghåper å slippe å lage hull der.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

gbzdoc

Det skal ikke være sånn...
En av tre nye Leaf jeg har kjørt nå har hatt samme problem.

De to andre fungerer ypperlig, også på motorvei.

Lar seg ikke justere siden trykket på det som kommer ut er helt latterlig dårlig.

cra

Sitat fra: gbzdoc på onsdag 24. april 2013, klokken 09:53
Det skal ikke være sånn...
En av tre nye Leaf jeg har kjørt nå har hatt samme problem.

Da skulle det jaggu vært interessant å vite hva som er forskjellen på dem! Noe må det da være, og jeg vil tro at det ikke er selve dysene. Teorien om for lav spenning (som gir utslag på på bl.a. pumpe og vindusheiser) høres plausibel ut, men jeg har ikke fått testa den.

Sitat fra: gbzdoc på onsdag 24. april 2013, klokken 09:53
Lar seg ikke justere siden trykket på det som kommer ut er helt latterlig dårlig.

Har ikke sjekka/testa trykket, men fasongen på strålen ser riktig ut. Det er imidlertid ikke sikkert det skal så mye trykk til for å få til akkurat det:-\
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Thomas Parsli

Det virker som om det er flere problemer:

* Dårlig pumpe (lite trykk)
* Lav spenning gir (enda) dårligere trykk på pumpen
* Dyser som blir fort tette
* Dårlig plassering av dysene som gjør at deler av spylevesken treffer den svarte plastdelen av panseret istedenfor frontruta

På vår bil fungerer det greit (langt fra godt) under 70-80km/t, men jeg kan trygt si at dette er de dårligste vindusspylerene jeg har hatt på noen bil. Inkludert to Bobler hvorav den eldste fra 1968...

En på forumet fikk byttet dyser til de som brukes på Juke (tror jeg det var) og var langt mer fornøyd.
Men det virker som om Nissan bare har bestemt seg for at dette ikke er et problem...

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

RuneW

Sitat fra: cra på onsdag 24. april 2013, klokken 09:44
For de heldige som ikke har problemet; her er en video som illustrerer problemet. Dysa til høyre bidrar bare såvidt det er til vask av ruta, og dette er som dere ser når jeg står parkert! Enda verre blir det når jeg kjører.  >:( >:(

Thumbnail-bildet viser det i grunn ganske bra:


Uff, og jeg som trodde jeg hadde dårlige spylere... Min venstre spyler på sitt dårligste er omtrent som vist på videoen. Eller kanskje forhåpentlig vis var så dårlig. Bilen er visstnok ferdig på verkstedet nå. Blir spennende å se om det har skjedd noe som helst. Erfaringsmessig så gjør det ikke det når bilen har vært på verkstedet for utbedring av alle disse småtingene...
TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

RuneW

Etter besøket hos Brennes Auto Sarpsborg ser det faktisk ut til at spruten er helt ok, lav spenning eller ikke.
TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA