Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Nyttårsmoro: Hvilken premium-bil ville du kjøpt om Tesla ikke fantes ?

Startet av tomrh, torsdag 03. januar 2013, klokken 19:48

« forrige - neste »

MinTesla

Tesla Model S85 19" - Green / Grey (Morbærtre)

Panorama, Luft, Tech, lys og vinterpakke,
Lyd 580 watt, Parksens, Alarm og HatteHylle!
Dobbeltladder, 20" Michelin Xi3 Vinterdekk

Reservasjon X

Blip

#46
Jeg er ikke overbevist om at overbelastning skulle være du problem. Effektiviteten ligger gjerne over 90% (mot typisk 25% på forbrenningsmotorer). Det er nok heller vi nordmenn som er 'sære' som til trekke henger etter alle slags biler. Bransjen ser ikke behovet.

  • Rød Nissan Leaf (lev. 19. des. 2011, solgt 2019)
  • Tesla Model X res. #178 (avbestilt)
  • Blå Tesla Model S 90D (2016 CPO før facelift)
  • Grå Tesla Model 3 LR (2019 med krok)
Varmepumpe-nerd

teslax

Min lexus rx 400h er en ypperlig trekkbil selv om den er hybrid, så det må være andre grunner til at enkelte hybrider ikke kan trekke feks camping vogn.
Kjører for tiden Lexus rx 400h gleder meg til ren elektrisk en gang i 2016.(da ble det 2016) TOCN Signatur medlem.

sigurdi

Dette må være ultimate til å dra med seg bak model X.
(Men trenger litt kraftigere solcelle panel for å lade bilen, når en skal videre ut i ødemarka he he

Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

Griffel

Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Griffel

Sitat fra: Blip på torsdag 31. oktober 2013, klokken 20:02
Jeg er ikke overbevist om at overbelastning skulle være du problem. Effektiviteten ligger gjerne over 90% (mot typisk 25% på forbrenningsmotorer). Det er nok heller vi nordmenn som er 'sære' som til trekke henger etter alle slags biler. Bransjen ser ikke behovet.
Sitat fra: teslax på søndag 03. november 2013, klokken 21:20
Min lexus rx 400h er en ypperlig trekkbil selv om den er hybrid, så det må være andre grunner til at enkelte hybrider ikke kan trekke feks camping vogn.
Husk på at kontinuerlig effekt på f.eks TeslaS er snaut 70kW. Den høye effekten er for kortvarig akselerasjon.
Jeg antar at Lexusen ikke behøver å belaste elmotoren ekstra om den trekker henger.
Ellers er det også muligheten til å montere feste som begrenser enkelte biler.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

jkirkebo

Sitat fra: Griffel på lørdag 21. juni 2014, klokken 10:37
Sitat fra: MinTesla på torsdag 31. oktober 2013, klokken 19:35
Selvfølgelig kan Model X kunne dra campingvogn

http://www.tv2.no/underholdning/broom/tesla-model-x-her-kommer-en-god-nyhet-4144576.html
Jeg tror ikke du skal forvente alt for mye av tillat tilhengervekt.

Det har da i følge utsagn fra Tesla blitt lovet "klasseledende" hengervekt. Så jeg forventer i området rundt 2500kg eller så.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jkirkebo

Sitat fra: Griffel på lørdag 21. juni 2014, klokken 10:46
Husk på at kontinuerlig effekt på f.eks TeslaS er snaut 70kW. Den høye effekten er for kortvarig akselerasjon.

Og den kontinuerlige effekten er begrenset av dimensjoneringen på kjølesystemet. Så med krasftigere dimensjonering på AC, radiatorer, vifter osv. bør denne enkelt kunne heves en del. 120kW burde holde bra.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Griffel

Sitat fra: jkirkebo på lørdag 21. juni 2014, klokken 11:42
Det har da i følge utsagn fra Tesla blitt lovet "klasseledende" hengervekt. Så jeg forventer i området rundt 2500kg eller så.
Elbilklassen fra før er vel buddy med 300kg. Men det er lov å være optemist.
De som har planer om en tur med campingvogn må legge opp rute også med tanke på rekkevidde.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

jkirkebo

Sitat fra: Griffel på lørdag 21. juni 2014, klokken 11:50
Sitat fra: jkirkebo på lørdag 21. juni 2014, klokken 11:42
Det har da i følge utsagn fra Tesla blitt lovet "klasseledende" hengervekt. Så jeg forventer i området rundt 2500kg eller så.
Elbilklassen fra før er vel buddy med 300kg. Men det er lov å være optemist.
De som har planer om en tur med campingvogn må legge opp rute også med tanke på rekkevidde.

Jeg tror nok ikke Elon hadde den norske "elbilklassen" i tankene men heller SUV-klassen. Biler som BMW X6, Volvo XV90 osv. Felles for alle der er at de kan trekke ganske mye.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Oreo

Jeg har ei vogn på 2000kg. Jeg solgte en Toyota LandCruiser for å kjøpe TMS da jeg ikke brukte den til å dra vogn med, som jeg hadde tenkt (og brukt som argument for å kjøpe LC).
Jeg tviler sterkt på at TMX vil kunne dra 2-2,5tonn, og for å være ærlig vet jeg ikke om jeg har villet gjøre det heller.
Nå ser jeg meg om etter en dravillig fossil som kan brukes som arbeidhest. Avensisen ble litt for spak med sine 1300kg drakapasitet. Så lenge ingen tall er sluppet hva angår drakapasitet på X så anser jeg det som urealistisk å dra campingvogn med elbil.
"I sin klasse", det kan jo sammelignes med andre elbiler, og det er jo ikke stort.
Sør-Trøndelag, x-Hvit Nissan LEAF, 19.01.12-13.05.13
Tesla Model S, P85+ #P12xx/VIN 14 4xx 11.09.13
Tesla Model X, 100D 17.12.2017

Espen Hugaas Andersen

#56
Det Tesla sa var at den skulle kunne dra mer enn noen annen *bil*, altså ikke mer enn de største SUVene, i hvert fall. Hvis man antar 5000 lb (link), så tilsvarer det 2270 kg. Personlig ville jeg nok veddet på ett sted mellom 2500 kg og 3000 kg.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

snoopy2005

Ryktet fra selgere i Bergen snakker om 3000kg hengervekt, det tror jeg på, men tror ikke det er mulig å dra på ferie med slik last....
Men man KAN dra så tung last....
P85D og en KIA SOUL EV

Øggen

Spørsmålet er vel egentlig "hvor LANGT kan man dra en campingvogn"???

sigurdi

Sitat fra: Øggen på lørdag 30. august 2014, klokken 22:08
Spørsmålet er vel egentlig "hvor LANGT kan man dra en campingvogn"???

Kommer an på Campingvogna og svært hastighets avhenging. ;-)

Blir nok egen tråd etter hvert, hva campingvogn trekker minst strøm.
Hobby Xvogn, med drag på bare 0,30 blir den nye favoritten til Tesla Camping turister he he he he
(Da trekker man sin X bak sin X og det blir 2X.)

Men kan fort bli noe fergekonduktør tilemmaer:
Elbil med henger, hva koster det da for bare henger, siden elbilen er gratis.
Eks går en vogn under 6 meter som personbil takst siden bilen er gratis?
Kan jo ikke betale for total lengde, siden bilen ikke skal betales for.

Et annet spørsmål blir også, hvor langt må du komme med campingvogna på slep?
Neste SC holder jo. he he he he he

sigurdi
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA