Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Elektrikker installerte 25A sikring??

Startet av skiboks, fredag 21. juni 2024, klokken 17:09

« forrige - neste »

skiboks

Fikk ordnet meg med Easee lader. Ser at elektrikker har montert en 25a sikring og ikke 32a? Noen som har opplevd det samme? Noen god grunn til at det er underdimensjonert som jeg ikke skjønner??

Handyman

#1
Kan være at 25A er det største everket tillater. Hør med elektrikeren, han har svaret.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

turfsurf

Lurt å involvere seg i slikt på forhånd. Hva er avtalt?

Jeg fikk installert 32A sikring selv om nettleverandør krevde maks 25A, laderen kan jo uansett stilles ned hvis det er krav.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

i3/RSiV

Har også maks 25A på elbil laderen. Dette ut fra totalbelastningen i huset forøvrig. Har bl.a bergvarmepumpe som står på en 32A kurs.

turfsurf

Sitat fra: i3/RSiV på fredag 21. juni 2024, klokken 20:08Har også maks 25A på elbil laderen. Dette ut fra totalbelastningen i huset forøvrig. Har bl.a bergvarmepumpe som står på en 32A kurs.
Totalbelastning kan man jo håndtere med lastbalansering. Dumt å begrense maks av den grunn.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

skiboks

Sitat fra: i3/RSiV på fredag 21. juni 2024, klokken 20:08Har også maks 25A på elbil laderen. Dette ut fra totalbelastningen i huset forøvrig. Har bl.a bergvarmepumpe som står på en 32A kurs.

Hvordan regner man ut totalbelastning? Har hovedsikring på 63a.

turfsurf

Total er vanskelig å vite nøyaktig uten å instrumentere. Men man vet maks (hovedsikring) og med lastbalansering kan man sørge for at elbil ladeboksen ikke trekker mere enn det hovedsikringen tåler.

Har man ikke lastbalansering må ladeboks stilles slik at man har god margin grunnet tilfeldig strømtrekk fra varme, varmtvann m.m. samtidig som lading.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

TB

Sitat fra: skiboks på lørdag 22. juni 2024, klokken 14:58Hvordan regner man ut totalbelastning? Har hovedsikring på 63a.
Antar det er trefase.
Total effekt ved 63 A IT trefase regnes ut slik: 63A x 230 V x 1,73 = 25 kW
Er det TN nett: 63 A TN trefase: 63A x 230 V x 3 = 43 kW

Men, en må også ta høyde for fordeling mellom faser, som vil gjøre at faktisk maks belastning blir lavere, da det er nok at en av faseledere overstiger maks så vil sikring løse ut. Å fordele lastene mellom fasene er noe elektriker normalt skal ta hensyn til, men endrer bruken seg kan det være behov å gjøre endringer.
 
Som Turfsurf skriver må man ha margin da lasten også kan være tilfeldig.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Handyman

Ikke glem at vernene skal tåle 1.13 ganger merkestrøm i en time uten å løse ut. Det er over 28kW i en time ved lik fasefordeling.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA