Hovedmeny

Mistet LTE etter oppdatering

Startet av wainer, torsdag 20. juni 2024, klokken 22:12

« forrige - neste »

wainer

Hei

Hentet ut min nye M3 i dag, og er stort sett veldig fornøyd så langt. Men!

Flink som jeg er kjøpte jeg wifi extender for å få wifi ut til bilen slik at jeg fikk installert den nyeste oppdateringen. Til min store fortvilelse er bilen nå helt uten nett.

Har søkt masse på nett uten å finne noe. Finnes ingen restart på nettverket heller, og kan ikke en gang bruke navigasjon. Det eneste jeg prøvd er å holde inne begge hjulene på rattet for en omstart av skjermen. Det gjorde ingen forskjell.

Er jeg helt dum eller er det faktisk en feil? Synes det var litt rart at det skjedde rett etter jeg koblet meg på wifi og oppdaterte bilen.

Imøteser tips. Jeg kontakter nok Tesla i morgen. Bilen sier jeg har prøveperiode på premium connectivity, men det hjelper lite når den er slått av. Generelt er det lite feilsøking man får gjort uten nett på bilen.

Programvare V12 2024.20.1 etc. Hvis jeg klikker på ikonet med dekning får jeg bare slått av/på wifi.

What-a-watt

Kjør en litt lenger tur! Kan være at du har dårlig dekning der du er.

wainer

Sitat fra: What-a-watt på torsdag 20. juni 2024, klokken 22:17Kjør en litt lenger tur! Kan være at du har dårlig dekning der du er.

Kjørte 10-15 mil i kveld i hovedstadsområdet, så er dessverre ikke det som er problemet.

Moas

Når jeg hadde wifi problemer med en kina telefon og manglet nett, så skyldte Tesla på telefonen. At det kunne laget krøll i software i bilen. En tur hos Tesla fikset saken.
2022 tm3 rwd
2024 Aixam E

Handyman

Prøv å starte en nødsamtale. Kan avbrytes før den ringer. Det har fikset nettproblemer for noen.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

RN1776

Try full power cycling of the car in the menu -> Power Off.

You can also go into the Service mode and see the SIM and connectivity statuses to see if anything is off.

https://service.tesla.com/docs/Public/Diagnostic/

Sometimes when I drive across a national border, I'll lose radio connectivity and it'll stay that way for hours, occasionally even days. This most often happen when taking the oceanic ferries....eventually it'll reconnect by itself, or through a power cycling.

What-a-watt

Helt riktig, RN1776. Ferger er et kjent problem. Horten-Moss kan gi død LTE lenge. For ikke å snakke om Sandefjord-Strømstad. Det samme når man krysser grensen mellom Norge og Sverige. Ringte til Tesla første gang det skjedde, og fikk opplyst at det kunne ta 24 timer (!) før jeg fikk LTE tilbake.

Bare for å minne om at vi andre har kommet til år 2024, og bør kunne forvente mere av Tesla.

wainer

Takk for god input fra alle! Satt i telefon med Tesla support i ca 30 min nå. Prøvde både lille svenskeknappen og store svenskeknappen (er svensk og har ikke noe bedre beskrivende ord :) )

Dessverre virket det ikke, og det blir derfor sendt videre til "Advanced Tesla support" et eller annet. Forventet at jeg får hjelp i neste uke. I mellomtiden får jeg krysse fingrene for at det kommer tilbake av seg selv.

Stusset litt over at de sa at man bare må oppdatere over natten, og at man ikke skal oppdatere før man skal på reise, og at de da er kundens feil hvis bilen ikke virker. Altså, hvis bilen sier der er en oppdatering så forventer jeg at man skal oppdatere. Når bilen sier oppdateringen er installert, forventer jeg at det er trygt å kjøre. Hvis det da ikke virker så er det på ingen måte kundens feil. Det første jeg lært meg som ny Tesla-eier er at man ikke bør stresse med å oppdatere. Mobilen og PCn har man vel oppdatert et par 1000 ganger i livet så langt, og det har aldri medført store problemer. Savnet muligheten for fly-modus cycle på nettverket😊

Virker som at vi eiere puljevis får sendt ut oppdateringer på Beta-stadie, og at feil ved oppdateringer er en del av produktet man kjøpt. Tesla er Tesla. Hyggelig og hjelpsam service var det i hvertfall, selv om de ikke klarte å løse problemet😊

What-a-watt

SitatDessverre virket det ikke, og det blir derfor sendt videre til "Advanced Tesla support" et eller annet

Dette er en virtuell avdeling helt i Musks ånd. Ingen ansatte, og består av datamaskiner som logger seg på bilen din for å oppdage feil. Har vært "kunde" hos dem flere ganger. Ikke forvent undere. Ikke engang sikker på at de virkelig finnes ;) . Kanskje det bare er en gigantisk placebo ;) .

wainer

Sitat fra: What-a-watt på fredag 21. juni 2024, klokken 11:21
SitatDessverre virket det ikke, og det blir derfor sendt videre til "Advanced Tesla support" et eller annet

Dette er en virtuell avdeling helt i Musks ånd. Ingen ansatte, og består av datamaskiner som logger seg på bilen din for å oppdage feil. Har vært "kunde" hos dem flere ganger. Ikke forvent undere. Ikke engang sikker på at de virkelig finnes ;) . Kanskje det bare er en gigantisk placebo ;) .

Hehe, kan godt stemme det. Så lenge de klarer å løse problemet så er jeg fornøyd. Hun spurte i hvert fall hvor mitt nærmeste verksted er. Så skal jeg mase meg til forlenget premium connectivity minimum tilsvarende antall dager som jeg hatt manglende connectivity😊

wainer

Forresten, har dere noen erfaring med å bare kjøre til Tesla? Har flere innen 15 min kjøring og vurderer å bare gjøre det og være kranglefant siden dette problemet oppsto allerede 8h etter utlevering. Vurderer også å skrive til han jeg hatt kontakt med ved salg. Han har nok lite med det å gjøre, men ny bil er ny bil.

What-a-watt

Ja, fullt mulig. Var senest uanmeldt hos Tesla Porsgrunn på onsdag, og fikk stilt diagnose. Måtte vente 30 min. på en tekniker. Feilen var så stor at det var umulig å få utført noe der og da.

wainer

Til info så kom LTE plutselig tilbake i dag (4 dager senere). Har ikke gjort noe som helst annet enn å brukt bilen som vanlig. Tror ikke Tesla kan koble seg til bilen uten LTE. De kunne de i hvert fall ikke fra support, men det er mulig de har gjort noe i andre enden for å korrigere for denne feilen. Eller så er det hele rett og slett litt ustabilt. Har lest flere som mister LTE i flere dager bare fordi de passerer en landegrense eller tar en ferge. Fint å ha fått det tilbake uansett!

wainer

Sitat fra: What-a-watt på fredag 21. juni 2024, klokken 11:21

Virtuell avdeling eller ei, så løste det seg fint i hvert fall. Jeg ble både oppringt av Tesla i Porsgrunn og fikk epost av person med navn fra "Europe Advanced Vehicle Support". Ikke noe å utsette på servicen😊

jlan

Har du sjekket at LTE kommer opp igjen etter reboot? Jeg hadde en lignende forsinkelse på LTE, ved reboot eller kjøring i utlandet. Fikk byttet LTE kort til slutt.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA