Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Erfaringer - kjøring av Model S vinterstid

Startet av Lynvingen, torsdag 03. januar 2013, klokken 00:46

« forrige - neste »

Lynvingen

I annonsen linket til nedenfor står følgende:
"Clio har en kraftigere motor enn 106/saxo, og du trenger ikke bekymre deg for motorhavari."

Medfører det riktighet? Tenker da på første del av setningen :)

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=38836697
Citroen C-Zero 2012, 20 000 km

Tidl:
P106 - 1998 mod, 60 000km.
Robometer og nyoverhalt batteripakke.

Thomas Parsli

Så vidt jeg forstår har Clio en motor fra ABB på 21kw, jeg antar den ikke kan levere 21kw kontinuerlig så la oss anta det er peak.

PSA har en Leroy Somer som yter 11kw kontinuerlig og 20kw peak

Det er sannsynligvis liten forskjell i ytelse på motorene og om ABB lagde en bedre motor enn Leroy Somer aner jeg ikke. Men jeg tviler...

På den positive siden finnes det mange brukte motorer til PSA, mens det ikke akkurat renner over med brukte Clio.

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Ladefabrikken

Jeg har en Clio og har også kjørt en god del 106. Kan ikke si at jeg merker at Clioen har noe særlig mer motorkraft. Begger bilene er dæve som fy. Motoren er en luftkjølt DC motor med børster (likt som på PSA), men den er litt kraftigere bygd og har en makseffekt på 21kW. Børstene er større en på PSA og den lider ikke av å bli brent. Motoren er av fabrikatet ABB og type GN 21 M4A og den veier 75 kg. Clio tillater maksimalt 255A til motoren. 
1 Stk sort Leaf
1 Stk Citroen 2EL 84 mod Norges første registrerte elektrisk 2CV (Med lithium ion batterier) Kjørt over 10000km
1 1/2Stk Clio electric
Reservert Model 3 31.03.16
http://www.ladefabrikken.no
Salg av ladekabler

Pera L

Hej! Must say that Clio/Express motor is from another planet than PSA: Leroy-Somer. It has done for 30 years continue run to industry use. There are 2x4 brushes which are never wear out, at least 200.000km. Only service what it need is every 100.000km greasing bearings with injection needle so it doesn´t need to take out from the car. If ABB GN21 (max power 28kW in Clio/Express) motor is installed for PSA but with PSA:s controller it will last forever... or until car has rusted away from under...
I have many times think that if ABB motor and Clio/Express display are installed for my Berlingo... Aaaah, what a pleasure!

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA